Sitér:
|
Opprinnelig skrevet av Sophie
Det viktigste å vite før man planlegger barn er og tenke seg grundig om før man bestemmer seg. Noen spørsmål å tenke på kan være feks: - Vil jeg virkelig ha barn nå og hvorfor akkurat nå?
- Vil barnefaren virkelig ha barn nå eller kunne han tenke å vente?
- Har jeg fått gjort unna en del ting som det kanskje er lettere å gjennomført uten barn (studier, reiser, fester)
- Er økonomi og boforhold greit nok ?
- Har jeg tolmodighet, innstilling og evne til å ta meg av ett barn nå og for all fremtid?
- Ville det være fordeler med å vente?
Jeg stillte meg disse spørsmålene opp igjennom årene, med ett par forskjellige kjærester og samboere. For meg ble det ikke klare svar på disse spørsmålene og jeg valgte da å vente. Jeg studerte i mange år og jobbet mye i mange år. For meg ble det riktig valg å vente, jeg ventet helt til jeg var 35 år. Da hadde jeg klare svar på alle disse spørsmålene. Jeg er nå 39 år og har 2 nydelige barn.
På den annen side, så ble min mor gravid med meg når hun var 19 år. Hun hadde ikke planlagt dette og hadde nok svart nei på disse spørsmålene. Hun angrer heller ikke i dag. Riktignok ble hun skilt fra min far etter mange år og det tok noen år før hun fikk utdannet seg slik hun ønsket, men kan aldri tro hun noengang ville ønsket meg bort nå.
Man angrer nok sjeldent på de barna man får
Nå kan det virke som dere kanskje allerede har bestemt dere for at det er riktig tid for dere å få nå? Da vil jeg isåfall gratulere med valget. Det er slitsomt med barn, men utrolig masse kjælighet
14 dager etter fødsel er du allerede superekspert på ditt eget barn og lærer deg fort koking av smukker ol
Lykke til med planleggingen 
|
Takker, ja vi har bestemt oss for at vi vil ha nå i nær fremtid. Det er vi begge helt klare på
Takker for fine innlegg, det er bare å komme med flere. Ser ut som dere er damer med vett i toppen alle sammen. * Takk for at jeg får være her sammen med dere*