Sitér:
|
Hva er egentlig denne greia med å jobbe hjemmefra når det gjelder blogging? Er det sånn at dere, nå eller på sikt, tenker bi-inntekter eller tar dere sikte på en gjennomsnittlig norsk årslønn? Ev. bli rike?
|
Jeg lever av blogging/internett, og selv om inntekten er grei fordres det også ofte arbeidstimer langt flere enn en vanlig 9-15 jobb (eller hvordan disse timene nå er fordelt).
Sitér:
|
Er jeg virkelig totalt atypisk?
|
Nei, jeg synes ikke at du er særlig atypisk. Om en f.eks. surfer inn på bloggrevyen vil man klikke på overskrifter man finner intressante, og kanskje også lese litt av selve artiklen som er skrevet, for deretter å bruke tilbakeknappen for å gå tilbake til bloggrevyen og finne en ny artikkel å lese. Det meste av direktetrafikk til både blogger, forum og andre nettsider virker på det viset.
Det en derimot bør tenke på er at en blogg ikke er en nisje, men kun en plattform man bruker for å publisere det man nå skal publisere.
Det er hundre forskjellige måter å "monetize" (vet ikke noe norsk ord for dette) siden sin mot brukerne på, og de fleste går på det at man skal gi brukerne det de søker etter. Så f.eks. om noen søker etter "bytte dekk på bilen" i google, og jeg da har et blogginnlegg som ligger på topp i google som ikke bare forklarer hvordan man kan bytte dekk, men også har affiliate linker til dekk/felg forhandlere og kanskje en prisliste i den bloggposten vil jeg få en mye større CTR enn om du hadde skrevet en artikkel om naboen som byttet dekk på bilen i går som hadde toppet i google.
Et annet godt eksempel kan f.eks. være om noen søker på "sommer i Volda". Du vil få en mye høyere CTR om du skriver en 'turistbrosjyre' fra Volda med linker til NSB, norwegian eller whatever, enn om du hadde skrevet en artikkel om hvordan sommerferien din i Volda var.
Du har rett i at det er veldig få som klikker på bannere, men likevel er det noen som gjør det, og de som gjør det er genuint intresserte i det budskapet som blir gitt på den banneren, og derfor er muligheten for at de få som klikker seg videre skal føre til et salg ganske høye.
Om man som en 'erfaren' bruker av internett ikke ønsker å se reklamebannere finnes det muligheter både i FF og IE til å slå av disse slik at du ikke ser dem. Du har også muligheten til å deaktivere J/S slik at du ikke ser J/S annonser (alt annet i J/S vil selvsagt også bli borte). Så om man ikke ønsker å se annonser på nett er det en forholdsvis smal sak å unngå dette.