![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Biblioteket Ja, for tenk at vi kan lese! |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#509 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
![]() ![]() ![]() |
Mange shopaholic bøker og ditto andre lettleste, enkle og fort glemte bøker. (12 stk)
Drageløperen The two and a half Pillars of Wisdom (anbefales) Hodejegeren Holder på med Boktyven
|
|
|
#512 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Kjeft mindre" av Erik Sigsgaard - fantastisk inspirerende og motiverende!
![]()
|
|
|
#513 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
The nr1.Ladies detective Agency av Alexander McCAll Smith ( den samme som skrev The 2 and a half Pillars of Wisdom) og jeg har fått meg en ny yndling.
Nå er det bare å skaffe resten av bøkene hans. Absolutt fabelaktig!
|
|
|
#515 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Jeg leste Happy Housewives av Darla Shine i sommerferien. Skrev en omtale av den på Hjemmemamma.com hvis du har lyst til å lese om den.
|
|
|
#518 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg klipper og limer fra Bokprat:
Honningfellen av Unni Lindell Hva kan man si? Damen skriver etter fast oppskrift og for de av oss som liker denne er dette en god bok. Kanskje ikke den beste hun har skrevet, men Lindell leverer som forventet. On Writing av Stephen King Dette er en kombinert biografi og skrivetips-bok. Jeg hadde stor sans for begge deler. Stephen King skriver på en herlig no bullshit-måte og med glimt i øyet. Og den delen som handler om skriving var interessant, spekket med eksempler og ga i alle fall meg økt bevissthet som leser. Han setter nemlig ord på og forklarer veldig greit hvorfor jeg noen ganger blir sittende og irritere meg med en bok. Eller hvorfor en annen bok virkelig fenger. Den gjør rett og slett noe med leseropplevelsen av bøker. Drageløperen av Khaled Hosseini Jeg må innrømme at jeg gjerne blir litt skeptisk til bøker som "alle" elsker. Heldigvis var dette et solid unntak. Da jeg hadde lest den første siden slo det meg; det var rett og slett så godt skrevet at det var en fryd å lese! Historien rører, engasjerer og vekker mange andre følelser. Men selve fortellerkunsten... Det er det som virkelig gjorde at jeg falt pladask for boken. Da jeg var ferdig med den tok jeg meg selv i å begynne på nytt igjen med en gang. Vips! så var første kapittel lest på nytt. Og jeg leser svært sjelden en bok mer enn en gang. Jeg har også sett filmen som er basert på boken. Noen mener filmen er bra. Jeg må innrømme at jeg synes boken var så fantastisk at filmen i grunnen var dømt til å være en skuffelse. Filmen ga i tillegg inntrykk av å være hastverksarbeid for å forte seg og surfe på bokens popularitet. Predikanten av Camilla Läckberg Ok. Jeg skal være ærlig. Jeg både likte og ikke likte den. Historien var bra. Men måten den ble fortalt på falt ikke helt i smak. Kapitlene var eviglange, formuleringer ga til tider en følelse av at forfatteren overforklarer og bruker unødvendige ord som fyllstoff og virket i det hele tatt som et godt annetutkast til en bok. Kanskje er det forfatteren. Kanskje er det oversettingen. Jeg fikk i alle fall følelsen av at boken hadde så mye mer potensiale enn det som ble utnyttet. Jeg var allikevel ikke mer misfornøyd enn at jeg allerede har kjøpt en bok til av samme forfatter. Läckberg er rett og slett lovende, selv om jeg syntes det var litt småplukk jeg var misfornøyd med i "Predikanten". En helt vanlig dag på jobben av Håvard Melnæs Dette er boken om "Se & Hør", som er skrevet av en tidligere ansatt. Boken ble lest ut på under et døgn og er således en lettlest sak. Den inneholder mer påstander/fakta enn særlig skrivekunst, som forventet. Det kan være litt slitsomt at forfatteren hopper frem og tilbake i tid i sine beretninger. For meg var nok boken en sånn "Tja, kjekt å vite"-bok jeg ikke har særlig sterke følelser for. |
|
|
|
|
|
#521 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
![]() |
Min siste bok var PS: jeg elsker deg! Av Cecelia Ahern.
Kjempe bra bok, men jeg gjorde den tabba at 4 dager etter jeg hadde lest ferdig boken, så så jeg filmen. At jeg ikke lærer... Det MÅ jo gå så lang tid at jeg glemmer litt av innholdet i boken, hvis ikke blir jeg så skuffa. Filmen var forøvrig veldig omskrivi i forhold til boka.
Snille jenter kommer til himmelen, vi andre kommer så langt vi vil Last edited by Tuvaluva; 16. August 2008 at 23:30:30. |
|
|
|
|
|
#523 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg holder på med Gorgeously green av Sophie Uliano. 8 enkle steg til et mer miljøvennlig liv. Den er bra, så langt. Men jeg vet ikke helt om en som er totalt blottet for interesse om å "redde verden" hadde syntes at den var bra eller inspirerende. Man må vel kanskje ha en viss interesse for i det hele tatt å kjøpe den. Jeg har hvertfall blitt inspirert til å lete dypere, og ser at det er andre som meg i verden.
|
|
|
|
|
|
#528 (permalink) |
|
Administrator
Da er jeg ferdig med "Lucy Sullivan skal gifte seg" av Marian Keyes. Den irriterte meg litt i starten. Jeg syntes Keyes overdrev med "fat jokes" ang. en av karakterene i boken. Det er liksom begrenset hvor mange ganger sånt er morsomt. Men ellers koste jeg meg underveis i boken og kommer antageligvis til å glemme det meste av den i løpet av en uke eller to.
Lett underholdning og hyggelige lesestunder. En typisk feelgood-bok i Marian Keyes-stil. |
|
|
|
|
|
#536 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() |
Sitér:
Jeg leser på do. Jeg leser når jeg spiser, iallefall når jeg spiser alene. Jeg leser på bussen på veg til jobben, og på flyplassen og flyet når jeg reiser. Jeg leser på senga. Jeg kan gå og lese samtidig, kan ikke du? |
|
|
|
|
|
|
#540 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Sep 2008
![]() |
Jeg fikk dilla på isfolket- igjen. Så nå er serien nesten lest ferdig-igjen.
Leste orkestergraven, men Unni Lindell - tror den ble sist. Driver med den siste til Unni nå, Mørkemannen *glederseg*
|
|
|
#541 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: østfold
![]() |
Leser mens resten av gjengen ser på TV. Har stort sett også med bok eller håndarbeid når jeg kjører datteren på trening. Ikke alltid jeg gidder å kjøre hjem for så kjøre ut og hente. Da leser jeg en times tid isteden!
|
|
|
#542 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Sep 2008
Tilholdsted: Østfold
![]() |
Det samme gjør jeg også. Har med boken overalt. Fungerer kjempefint! Har en mann som er glad i fotball(noe jeg ikke er), og da leser jeg. Leser på sengen. Leser på do. Leser på venteværelse hos lege(fremfor SeogHør som jeg bare blir oppgitt av å lese).
|
|
|
|
|
|
#543 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Leser overalt, når jeg kan. Og så priorterer jeg det.
Har nå lest et par bøker av Terry Pratchett, en dårlig bok om greske guder og div pensum bla Soga om Gunnlaug Ormstunga. Nå leser jeg "Mannen som forvekslet sin kone med en hatt", en bok om ulike nevrologiske sykdommer ( bla Tourettes)
|
|
|
#544 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: På sunnmøre
![]() |
Leser på senga, og når jeg og lillemann er på helgebesøk hos mamma og pappa, for da er det bare besteforeldrene som gjelder så da får jeg sitte i en stol\ev ligge i en sofa å kose meg med bøker
Siste boka jeg leste var Dødens drabanter av Gunnar Staalesen Nå skal jeg til på Stemmenes rop av Mary Higgins Clark |
|
|
|
|
|
#545 (permalink) |
|
Administrator
Hm. Skal vi se hva jeg har lest siden sist.
"Ulykkesfuglen" av Camilla Läckberg "Der regnbuen ender" av Cecelia Ahern (Denne ble slukt. Lettlest og faktisk ganske bra, synes jeg!) "Ingen må vite" av Aina Basso. Anbefales! |
|
|
|
|
|
#548 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
den siste boken jeg leste var Ben Hur av Lewis Wallace. en nynorsk oversettelse fra 1948. den var artig, og kostet 10 kroner på brukthandel :D
Sitér:
|
|
|
|
#551 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Oct 2008
![]() |
Jeg og!! Jeg hadde lest de på engelsk før, men da vi hadde bok nr.1 som pensum på norsk, så leste jeg hele serien igjen!
Den siste boken jeg leste er Hvem bestemmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne - den handler om oppmerksomt nærvær og er en mix av psykologi og zen-lærdom. |
|
|
|
|
|
#553 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så enig, så enig. Likte denne bedre enn Drageløperen, somk og var veldig bra, men Tusen strålende soler, er en av de beste bøkene jeg har lest. Nå venter jeg på at mannen skal bli ferdig med "Mannen under trappen" slik at jeg kan begynne på den.
|
|
|
#557 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
The life of the Thunderbolt Kid av Bill Bryson. Utrolig morsom og lærerik.
Holder på med "Theft, a love story" Har også lest Garps bok, for nte gang. Like bra hver gang! :-)
|
|
|
#560 (permalink) |
|
Senior Member
Jeg leser "Franske kvinner blir ikke fete" - artig bok om et tema som opptar meg mye om dagen.
Blir vel lite med lesing heretter da, siden skolen starter på igjen til onsdag...
|
|
|
#561 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Og jeg slutter meg til hyylingskoret. Utrolig bok.
Leser nå "A short story about almost everything" av Bill Bryson ( og "The theft")
|
|
|
#562 (permalink) |
|
Senior Member
Leser nå "Kjeft mindre" av Erik Sigsgaard - anbefales!!!
|
|
|
#565 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Bill Bryson - En kort historie om nesten alt
"Denne boka er forfatterens forsøk på å forstå hva som har skjedd fra Big Bang til i dag: Hvordan kom vi oss egentlig hit vi er i dag? Hvordan vokste moderne sivilisasjoner frem? En røff guide til vitenskapshistoriens greatest hits. © DnBB" Jeg synes den var artig og interessant.
"it is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society" Last edited by viking; 14. March 2009 at 20:48:01. |
|
|
|
|
|
#567 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Drømmefangeren av Unni Lindell
|
|
|
#568 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Flaggermusmannen av Jo Nesbø. Harry Hole svikter meg ikke!
|
|
|
#569 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mer visdom inn i hjertet..
Nå leser jeg : Er du den rette for meg av Barbara DeAngels
Meget nyttig og flott bok , hvorfor velger vi som vi gjør, og hva skal man være obs på..Forfatteren påpeker at ofte så bruker vi mye mer tid på å sette oss inn i varedeklarasjonen til biler og elektriske artikler enn vi gjør på det menneske vi skal dele livet med.. Anbefales.
|
|
|
#571 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Jo Nesbø "Sorgenfri" Nå er jeg igang med Liza Marklunds Prime time. Aldri lest av henne før, men så langt ikke så verst.
![]()
|
|
|
#575 (permalink) |
|
Administrator
"I all evighet" av Ken Follett.
Nydelig murstein av en bok. Selvstendig oppfølger av "Stormenes tid" ("The pillars of the earth"). Disse kommer for min del i kategorien bøker som er så gode at det du leser etterpå sliter for å nå opp til samme standard. |
|
|
|
|
|
#577 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Comedia Infantil av Henning Mankell... Helt grei bok enn så lenge, liker best krimbøkene hans.
|
|
|
#579 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: May 2009
Tilholdsted: Oslo
![]() |
"Marked" av P.C. og Kristin Cast. Dette er første boka i "House of the Night"-serien (så langt fire bøker). De som har lest "Twilight" (filmen vises på kino i disse dager), som for tiden er utrolig populært, vil elske "Marked". Personlig synes jeg "Marked" er mye bedre enn "Twilight".
"House of the Night" er en ungdomsserie, og noen lurer sikkert på hvorfor en godt voksen dame leser ungdomsbøker? Vel, jeg sliter med voksen-bøker på engelsk fordi jeg ikke er så god i språket. Det blir for mange ord jeg ikke forstår, og da mister jeg for mye i historiene til at det er OK å lese på engelsk. Jeg er bokorm og vil ha med meg absolutt alt i bøker for å få den beste leseopplevelsen. Jeg elsker eventyr, fantasy, science fiction m.m., men det finnes få bøker innenfor disse sjangrene oversatt til norsk. Dermed må jeg bli flinkere i engelsk, slik at jeg kan lese flere engelske bøker, og dermed får mye mer å velge mellom. Ungdomsbøker har noe enklere språk, så da tenkte jeg det er et greit sted å starte. "Marked" handler om vampyrer og skolemiljø, det gode i kamp med det onde, dog er disse vampyrene og livsstilen veldig annerledes enn alt annet man har lest om vampyrer. Det gjør historien uforutsigbar, og det liker jeg. "House of the Night"-serien selges hos Outland. Tror de er de eneste som importerer serien. Om ikke dere er interessert i denne type bøker selv, har dere kanskje tenåringsbarn med sans for eventyr? Ser du at sønner/døtre leser "Twilight" eller går på kino og ser filmen, bør dere definitivt anbefale "House of the Night"-serien til dem. |
|
|
|
|
|
#581 (permalink) | |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Sitér:
|
|
|
|
#582 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Har lest alle ( untatt den siste) av Lackberg. Kan anbefales. Pluss en masse annet.
Prosjektet i sommer er å lese alt pensum og Ulysses av James Joyce. Er side 100 nå.
|
|
|
#584 (permalink) |
|
Senior Member
Jeg leste "Veronika vil dø" av Paulo Coelho - spesiell og fin. Nå skal jeg til på "Brida" av Paulo Coelho.
|
|
|
#586 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
I sommer har jeg lest en del Liza Marklund, de bøkene har vært god underholdning. Akkurat nå er jeg igang med bok 6 i Sandemos Heksemesteren.
|
|
|
#588 (permalink) | |
|
Senior Member
![]() |
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#589 (permalink) |
|
Senior Member
Holder på med "Smil - vi skal spise!" av Jesper Juul - veldig bra!
![]()
|
|
|
#590 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
En av de siste bøkene jeg leste var Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo. en utrolig god og realistisk bok. Ellers har jeg lest Shutter Island av Dennis Lehane; utrolig spennende bok. kommer som film nå straks med Leonardo DeCaprio i ene hovedrollen. Har sett Trailler og det var akkurat slik jeg så ting for meg da jeg leste boka. så det tror jeg blir en bra opplevelse. Leste også Rødhette av Unni Lindell; veldig god bok.
Er nå igang med New Moon; bok 2 i Twillight sagaen. Har også en god del bøker i hyllene som venter på å bli lest. Molloy av Samuel Beckett, en haug av Unni Lindell bøker og Pd James sin Arvesynd/hellig død og mordrommet.
|
|
|
#591 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#592 (permalink) | |
|
Senior Member
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#593 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Nå er jeg nettopp ferdig med "slangebæreren" av Unni Lindell. Liker de bøkene, så den slo an den og.
|
|
|
#594 (permalink) |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2009
![]() |
I et speil, i en gåte av Jostein Gaarder.
En fantastisk bok, jeg tenker på den hver dag. Hvorfor har jeg ikke lest den før?!?
|
|
|
|
#596 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Jenta som lekte med ilden
|
|
|
#597 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Fredrikstad
![]() |
Robot Dreams av Isaac Asimov
![]() Holder på med Robot Visions av samme geniale mannen nå. Elsker sci-fi!
Some people are afraid of what they might find if they try to analyze themselves too much, but you have to crawl into your wounds to discover where your fears are. Once the bleeding starts, the cleansing can begin. - Tori Amos |
|
|
|
|
|
#598 (permalink) |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
The road, og så så jeg filmen etterpå. Boka var helt knall selvfølgelig.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| bøker |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|