![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Egenomsorg Vi bedriver sånne ting også. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det noen her som har lest boken og evt. prøvd ut livsstilen?
Her kan dere lese litt om hva det dreier seg om. Jeg har lurt litt på om jeg skal bestille boken og kanskje gi det et forsøk, jeg. Jeg har jo barn som kanskje kunne ha nytt godt av dette, siden kostholdet visstnok kan ha positiv effekt på en del av det de sliter med. På den annen side så er det jo enkelte leger som advarer mot det, så kanskje en light-variant kunne ha noe for seg? Noen tanker eller erfaringer? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Jeg tenker at kanskje du ikke trenger noen bok for å få til endringer. Mye av arbeidet består i å lese varedeklarasjoner, men det venner du deg kjapt til etter hvert som du lærer hvilke produkter som inneholder sukker, tilsetninger og andre uønskede ingredienser. Vil du hive deg på økologibølgen så har vi ressurser her på forumet. Ellers så vet du sikkert hva som skal til for å leve et sunt liv, men det er mulig du får litt ekstra motivasjon av å lese boka?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
![]() ![]() |
Som Retz sier, så er det mye man kan gjøre uten å lese boka.
Selv har jeg for mange år siden kuttet ut halvfabrikata. Vi kjøper ikke gryteretter eller sauser på pose, slikt lages fra bunnen av. Men noe av det som er med filosofien fra Kjernesunn Familie, er at de har kuttet all gluten og all melk. Det er jo mange som ikke tåler disse matvarene, da det har blitt innført i menneskets kostholm ganske sent. Jeg derimot, bruker en del melkeprodukter, men veldig lite mel. Det jeg ser som det viktigste i et forbedret kosthold, er mindre sukker og raske karbohydrater, samt mer fet fisk og andre Omega-3 kilder. I tillegg masse grønnsaker og litt frukt. Tips: I stedet for ris, bruk - raspet blomkål som stekes i smør med salt og pepper. - quinoa Brødmaten kan ertattes med - ost og nøttemuffins (knallgode) - omelett - salat med kylling, ost, avocado, pinjekjerner +++ til lunsj - egg og bacon - havrevafler med mye egg. - havregrøt med malte mandler og cottage cheese Man trenger ikke poterer, ris eller pasta til middagen. Masser av grønnsaker gjør susen. I all hovedsak, fokuserer jeg på gode, naturlige råvarer. Maten skal være lite prosessert. Men som nevnt her, bøker er ofte hjelp til motivasjon og ideer. Lykke til. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
Det jeg nok ville ha slitt litt med er nok selve gjennomføringen. Altså: Oppskrifter, idéer om hva man erstatter ting med etc. Der kunne kanskje boken ha hjulpet. Men dette forumet er jo også fullt av folk som kan mye om mat, har jeg inntrykk av.
I tillegg bør jeg kanskje innse min egen begrensning i forhold til en kjempestor omlegging akkurat nå. Så jeg ville nok sannsynligvis ha begynt i det små. F.eks. prøve meg frem med nye oppskrifter. De i boken har jo totalbannet sukker, melk og gluten. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Det er veldig tøft å plutselig skulle holde seg unna sukker, melk og gluten.
Jeg synes gluten er 'enklest' å erstatte. Dette har også hatt mest positiv helseeffekt på meg, så både motivasjonen min og de glutenfrie alternativene som finnes gjør dette enkelt. Laktose, altså melkesukker, synes jeg også er 'enkelt' å unngå. Bruker surmelk fremfor søtmelk etc. Mens kasein, melkeprotein, er mer vrient. Uten fløte, ost, yoghurt og lignende synes jeg matlagingen blir litt vel utfordrende. Jeg synes det var veldig interessant og godt med et par måneder uten sukker. Jeg brukte honning og xylitol som eventuell søtning. En lavkarbo-diett, eller en diett som reduserer inntaket av de 'raske karbohydratene', tror jeg er generelt bra. Anbefaler du tar et skritt av gangen. Begynner i det små, som du sier. Kanskje noen 'kostholdsdagbøker' eller hva de nå heter, kan være til hjelp for å vise klarere hvilke matvarer som gir hvilken respons. En form for 'elimination diet' kanskje? Et kosthold uten syntetiske tilsetningsstoffer og slikt krever bare at man leser ingredienser grundig. Feks har de xylitol-tyggis på apoteket - uten både aspartam og sukker! ![]()
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Noe lesestoff som kanskje kan være av interesse eller til motivasjon:
Opioid peptide - Wikipedia, the free encyclopedia Casein - Wikipedia, the free encyclopedia Gluten sensitivity - Wikipedia, the free encyclopedia www.allergimat.no PRODUSENTER - Norsk Cøliakiforening - anbefaler ellers å gå inn på sidene til fylkeslager/lokallaget hvor du bor, og se etter liste over resturanter og butikker med glutenfrie alternativer i ditt område. Generelt har NCF gode sider med mye nyttig informasjon. Pharmax: Bjørkesøt xylitol www.nycomed.no - Nycodent Xylimax (vitus-apoteket hadde nettopp 2for1. Kanskje tilbudet gjelder fremdeles) Ang sukkerfri diett, så er det nok MASSE lavkarbo-sider der ute fulle av deilige oppskrifter. Husk at potetmel, rismel og maismel ofte kan erstatte hvetemel uten stress. Vafler, sauser, kaker, etc. Det er egentlig bare når det kommer til gjærbakst man trenger 'litt mer'/glutenfrie melblandinger fra toro feks... Hvis du har en Asiabutikk i nærheten, så finner du kanskje rismakaroni, risnudler, etc der. + rismel, maismel, villris, +++.
"it is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society" Last edited by viking; 16. September 2009 at 17:35:57. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
Det høres ut som gode forslag, ja.
Selv merker jeg at det har positiv effekt når vi begrenser melkeinntaket til han som har ADHD. Det virker som om han blir mer ukonsentrert og hyper av det enn av f.eks. brus. (Ikke det at brus er en god erstatning, altså. Jeg ville bare vise hvor det ligger i forhold til hverandre.) |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Du har sikkert lest endel av dette før, men byr likevel på noen linker:
http://www.npif.no/pdfs/effekt-diett.pdf Urolig av melk - VG Nett om Helse og medisin ADHD og ADD (attention deficit/hyperactivity disorder) Nytt kosthold mot atferdsvansker | ADHD - Støy eller biologi? ---- Hyperaktiv av godteri - Utenriks - NRK Nyheter Matportalen: Tilsetningsstoffer og hyperaktivitet
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Kanskje noen oppskrifter her som kan være til hjelp:
UtenMelk - Koke Bok Fin side det. UtenMelk - Tips Og Gode Råd --- Oppskriftsbøker: Kokeboken uten melk - haugenbok.no - din bokhandel på nett Melkefri mat - haugenbok.no - din bokhandel på nett MinMat - haugenbok.no - din bokhandel på nett ( Allergi - haugenbok.no - din bokhandel på nett )
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
![]() ![]() |
Denne brukte jeg en del da jenta mi var under utredning for matallergier: Hjem - Allergikokken
Og det finnes flere gode enkle oppskrifter her på forumet: Dragens Cowboygryte Kyllingboller med snert Denne lager jeg uten melk, eller du kan bruke soyamelk Simsalabimgryte |
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| helse, kjernesunn familie, livsstil |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|