![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Egenomsorg Vi bedriver sånne ting også. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Da er vaksineringen av risikogruppene i gang. Og mediene er proppfulle av skremselshistorier både om influensaen og vaksinen.
Min høygravide søster har virkelig ikke hatt det godt når hun skulle prøve å ta et valg og fikk en del råd hun ikke akkurat hadde bedt om. Hvordan er det med dere? Har dere vaksinert? Skal dere vaksinere? Dere som har tatt vaksina: Fikk dere noen reaksjoner? Evt. hvilke? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har ikke vaksinert noen her enda - hverken meg selv, sambo eller guttene våre. Jeg er veldig usikker...
Har ikke lyst til å gi guttene vaksinen med tanke på all usikkerheten rundt langtidsvirkningene, men samtidig spør jeg meg selv "Hvis nå en av guttene blir alvorlig syk av dette svineriet, kan jeg leve med at jeg nektet dem vaksinen?" Det er kanskje lettere å leve med evt bivirkninger - gjort i beste mening og etter spesialistenes anbefalinger... Jeg har ikke lyst til å ta den selv, først og fremst fordi jeg har supersprøyteskrekk! (å få, ikke å sette... ) Og også litt pga langtidsbivirkninger, men det kan jeg nesten leve litt med hos meg selv eventuelt kanskje... For jeg jobber på en lungeavdeling, den avdelingen som de svineinfluensasmittede blir lagt på ved sykehusopphold. Jeg har allerede hatt flere pasienter med smitte, og jeg er litt redd for å dra smitte hjem til guttene (og min sterkt astmasyke svigermor, som ikke vil ta vaksinen), selv om jeg selvsagt tar alle forhåndsregler med håndvask, spriting av hender, munnbind/hansker/stellefrakk når jeg er hos pasienter med smitte...Vanskelig, synes jeg! Vil helst bare holde guttene og meg selv (og sambo) hjemme til langt på nyåret, frem til svineriet er en saga blott! ![]()
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2009
![]() |
Her er minstemann på 6 år vaksinert pga at han har astma. Dette gjorde han forrige tirsdag. Ingen bivirkninger overhodet.
![]() Her hvor jeg bor har svineinfluensaen kommet for fullt, og folk er veldig syke. Jeg, mannen og resten av ungene skal helt klart ta vaksina da den blir gitt til oss utenom risikogruppen. ![]() |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
![]() |
Jeg er høygravid, og på mandag tok jeg vaksina.
Hadde jeg ikke vært gravid ville jeg nok vurdert en ekstra gang om jeg skulle tatt den eller ikke. Min sambo, som har astma fikk vaksina på tirsdag. Vi synes ikke vi kunne velge bort vaksina når ting er som de er. For vår del kan ribbesnuen bare komme..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Er ikke vaksinert, og kommer nok ikke til å stille meg først i køen når vaksina blir allment tilgjengelig. Venter sikkert til jeg kan få en køfri vaksinering. Hvis jeg da ikke får SI av snuppa som er syk nå. Hentet henne på studentboligen etter jobb i dag, greit å ha henne hjemme hvis hun skulle bli skikkelig dårlig.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
Vi ble vaksinert på mandag. Dagen etter var de fleste i litt dårlig form. Trøtte, noen hadde litt feber og vondt i armen. Men det var i grunnen ganske uproblematisk. Selv om helsesøster tabbet seg ut og ga minstemann dobbel dose.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tok vaksinen i går, og har ikke merket noen andre plager enn forventet - vondt, litt rød og hovent rundt stikkstedet. Armen verker bittegranne, sånn at jeg ikke klarte å sove på den, eller at ungene kunne komme borti, men ikke svært problematisk. Jeg er lettet! Har faktisk også skaffet Tamiflu, så kanskje ikke jeg kommer til å vaksinere guttene... må tenke litt til...
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vi blir ikke å ta den slik ting er nå. Da vil jeg heller se langtidsvirkninger først.
Så bygger vi heller opp immunforsvaret vårt på forhånd. Det er mulig storebroren i huset har hatt sjukdommen, da han var utsatt for smitte av en annen og ble dårlig ca 3-5 dager etter, men om han hadde det da, ja da slapp han veldig billig unna!!
Trygg Kosmetikk? - Meditrina.no Last edited by Alexandra; 18. November 2009 at 20:39:25. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
![]() ![]() |
Barna har tatt den, vi har ikke ennå... de fikk ingen bivirkninger faktisk, og godt er det! Vi skal ta den mannen og jeg og. Jeg burde vel ha tatt den siden jeg er i risikogruppen, men det har bare ikke blitt sånn.
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Østlandet
![]() |
Jeg har tatt den, er i risikoguppen, og fy for noen bivirkninger! Høy feber og vondt i kroppen. Gikk heldigvis over etter et døgn.
Kommer nok til å vaksinerer de to små i huset her, både for å beskytte dem og andre. |
|
|
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vi tok en plutselig avgjørelse og dro avgårde hele familien til vaksinering i går morges. Litt ømme i armen i går. Jeg har hatt feberverk i hele natt, og våknet med vondt fra topp til tå i dag. Ungene har bare litt vondt i armen. Mannen hadde også litt "sykdomsfølelse" i dag, men ikke så ille som meg. Har ikke feber, bare verk. Regner med at det holdes i sjakk av noen paracet utover dagen, og at det gir seg til i morgen.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| svineinfluensa, svineinfluensavaksine, vaksine |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|