Velkommen til InspirasjonOnline!

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 06. July 2006, 23:09:19   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
økonomi Hvordan går det med økonomien?

Dere som hadde en nedbetalingsplan etc. Har det gått litt i stå?

Hvordan er nåsituasjonen?
Nøkternt, men greit. Jeg har litt mindre å rutte med enn jeg hadde på denne tiden i fjor, men mye mer system.

Hva er bra?
Selv har jeg fått det bedre. Mest fordi inntekten er mer normal igjen.
Så jeg prøver å disponere pengene klokt. Sakte men sikkert, blir det mer og mer system på det.

Jeg rakk til og med å spare opp litt ekstra for sommerferien i år!
Ikke mye, men nok til å kjøpe inn noen uteleker etc. til sommerferien på hytta.

Hva kan forbedres?
Jeg mistenker at det kan frigjøres en del penger ved å planlegge en REALISTISK ukesmeny og handle inn etter det. Jeg mistenker at det vil bli sunnere også!

Hvordan er det med dere?
Lin is offline   Reply With Quote
Gammel 07. July 2006, 13:13:20   #2 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Neida, jeg har bare glemt at jeg faktisk hadde en plan selv om den altså er avviklet.

Målet mitt var å løse ut billånet, og siste resten av dette forsvant når feriepengene kom inn på kontoen.

Jeg har 10 000 stående på en reservekonto nå, og det er 10 000 mer enn det jeg hadde tidligere. Men så skal det også sies at jeg ikke er så delaktig i den økonomiske delen for tida, siden Unimannen gjør det så bra og trives med å ha oversikt. Jeg vet hvordan jeg kan få oversikt i løpet av 5 minutter, og det holder for meg.

Og her kan det også frigjøres en del ved å begynne med ukesinnkjøp av mat igjen. Har blitt mye gatekjøkkenprosjekter fordi ingen orka å både handle og stå over en varm ovn før vi kunne spise.
Gammel 07. July 2006, 14:55:39   #3 (permalink)
Senior Member

Whispering aunt's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Norge
Whispering aunt har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Hm, jeg begynte veldig sterkt, meldte meg ut av diverse sokke, truse, bokklubber, dataklubber osv. Har ikke meldt meg inn i noe igjen. Har jobbet med oversikten osv men det kommer liksom det ene sjokket etter det andre i tillegg til at vi har hatt STORE utgifter som vi ikke hadde helt kontroll over.
Det ble så mye MÅ utgifter, alt fra vaksiner i forbindelse med reiser (faktisk kosta vaksinene mer enn hva som ble brukt til lommepenger). Jobber videre med økonomien
Whispering aunt is offline   Reply With Quote
Gammel 10. July 2006, 11:20:40   #4 (permalink)
Member

Newfly's Avatar

Medlem siden: Sep 2005
Newfly har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Jeg er så stolt! Alt blir betalt til tide, og jeg har full oversikt over økonomien. Føles helt herlig!

Vi har ikke så innmari mye å rutte med, men kan se at det løsner seg iløpet av høsten. Og da skal smålån nedbetales, i tillegg til at vi skal pusse opp badet.
Sparer litt nå og da, bare ungene som får fast sparesum til nå.
Prøver å sette av penger til store regninger mnd, som f.eks lånekassen, strømm etc. Målet er å kunne få gjort det med autotrekk hver mnd, men vi har måttet vente litt med det.
I løpet av det siste året har vi kun hatt 1 - 1,5 inntekt, og det vil nok merkes at vi endelig får inn 2 inntekter
Newfly is offline   Reply With Quote
Gammel 10. July 2006, 13:40:25   #5 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Så gøy å høre!
For ikke å snakke om inspirerende!
Lin is offline   Reply With Quote
Gammel 12. July 2006, 02:27:07   #6 (permalink)
Hel
Member

Hel's Avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hel har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Jeg har ikke greid å begynne å betale ned noe mer enn nødvendig på kreditter ol, som jeg hadde håpet på, men det siste halve året har jeg følt at jeg har fått mere kontroll på økonomien. Slipper å dytte regningene like langt foran meg, og de ubehagelige overraskelsene i posten er langt færre.

Det vi kan bli bedre på er å slutte å skeie ut med sånne tulleinnkjøp hvor du "skal bare" også sitter du etterpå å lurer på hvor det egentlig ble av de pengene. Vil også komme i gang med å betale litt fortere ned på mastercard ol, iløpet av juli måned.
Hel is offline   Reply With Quote
Gammel 13. July 2006, 18:54:31   #7 (permalink)
Senior Member

FruWulf's Avatar

Tilholdsted: Sveio
FruWulf gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreFruWulf gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreFruWulf gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreFruWulf gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreFruWulf gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Vi har mindre enn planlagt. Jeg er heldigvis snart ferdig med å betale ned mine to lån. (September er siste avdrag.)
Grunnen til at vi har så lite penger nå, er at vi har kjøpt hest som var dyrere enn vi hadde planlagt. Vi hadde tenkt å kjøpe hest til ca 15.000,-
Men så fallt jeg pladask for Stina som kostet 42.000,- så nå har vi ikke mye til overs nei...
men jeg er fornøyd uansett.
FruWulf is offline   Reply With Quote
Gammel 02. August 2006, 13:29:30   #8 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Trondheim
marihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Vi har ikke så mye i lån da vi ikke har kjøpt drømmeboligen enda, så behovet for å snu på hver krone er ikke der.

Men vi prøver da å tenke litt økonomisk.

- Har akkurat tatt kontakt med sos barnebyer for å overføre guttens fadderskap til meg selv, slik at jeg kan trekke fra litt fra skatten til neste år.

- Studielånet er nå på kun 10.000 kroner, og vil bli betalt tilbake i løpet av de nærmeste månedene. Planen var å bli ferdig med lånet før jul, må nå blir jeg kvitt det litt tidligere.

- Jeg har en langsiktig sparekonto der jeg for tiden setter inn ekstrainntekter og slikt. Jeg sparer til elektrisk piano, og mangler 15.000 før jeg kan kjøpe det jeg vil ha.

- Jeg kjøper klær til guttungen på tilbud når jeg kommer over noe fint. Har allerede vinterdressen klar! Forrige helg kjøpte jeg en rekke merkeklær til halv pris, inklusiv noen t-skjorter til neste sommer.
marihøna is offline   Reply With Quote
Gammel 26. August 2006, 23:22:55   #9 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Medlem siden: Jan 2006
Tilholdsted: i midten
kaffeavtalen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Send en melding via MSN til kaffeavtalen
Min situasjon pr i dag er usikker. Siden jeg ikke har jobb lenger er jeg meget spent på høsten. Skal vi tilbake på en inntekt blir det nok smalhans i høst/vinter siden vi har levd på 2 inntekter de siste månedene, og fint klart å bruke opp det også. Etter som vi måtte investere endel i sommer som er blitt utsatt og utsatt pga min jobbsituasjon så har vi fortsatt ikke mer penger enn før sommeren. Men det vi har er ny ovn og ved i hus. Vi har også vår aller første sydentur like om hjørnet, og der er det bare lommepengene som mangler. (skatt/feriepenger er avsatt på egen konto til dette formålet, så der står 25000 og venter)

Vi har dessverre endel å betale ned på mastercarden ennå, men pengene til lånekassen ble betalt en mnd før tiden, så vi ligger litt på pluss der.
Om jeg bare kunne få meg en jobb nå så ville alt være i boks.
kaffeavtalen is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler