Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 14. August 2007, 12:35:45   #1 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Question Hva kan fryses ned?

Her i huset har vi en liten utfordring. Vi er to stk, hvorav den ene er ganske kresen, så ganske mye mat blir kastet fordi den ikke kommer i små nok porsjoner for meg alene. Dessuten kommer jo gjerne ting i pakker, så selv om jeg trenger to så må jeg gjerne kjøpe fire likevel.

Så. Hva kan fryses?

Hva med ost og grønnsaker, for eksempel? Frukt?

Kan noe av det fryses ned og utnyttes selv om det kanskje mister litt shapen etterpå? Til noe annet, kanskje?

Tips?
Unicorn is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 14. August 2007, 13:57:49   #2 (permalink)
Member

sunshine's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: På sunnmøre
sunshine står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Ost kan iallefall fryses Jeg bruker å kjøpe på tibud å dele de i to å fryse. Slipper å kaste eller å spise ost hver dag for å bruke den opp før den blir gammel
sunshine is offline   Reply With Quote
Ulest 14. August 2007, 14:59:03   #3 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Medlem siden: Jan 2006
Tilholdsted: i midten
kaffeavtalen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Send en melding via MSN til kaffeavtalen
Det neste kan fryses, men grønnsaker holder seg fin lengst mulig om du forveller det først. Hvit ost går fint å fryse. Og hvis du river den før frysing så er den lettere å bruke om du trenger til gratinering.
Ulest 14. August 2007, 15:03:39   #4 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Aaah, ja, det var ikke dumt...

Hva med chili? I går måtte jeg kjøpe ei hel pakke av dem, fordi jeg skulle bruke en halv en til middag i dag. Kan de 4 som er til overs slenges i fryseren? Det er jo ikke som om jeg bruker chili hver dag heller, på en måte...
Ulest 14. August 2007, 15:23:13   #5 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
rarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffing
Send en melding via MSN til rarelillemeg
Frysing av revet ost: hvis du legger den i en stor pose og klapper det flatt før du fryser det er det lett å ta av bare litt hvis du trenger det uten å tine alt sammen.

Kjøttpålegg kan fryses, men det aner meg at holdbarheten etterpå ikke er like god som før. (Har bare prøvd med relativt magert pålegg, ikke salami og servelat).

Brunost kan også fryses.

All gjærbakst - bare ikke la den ligge for lenge, da frysetørker den og blir ekkel.

Alt kjøtt og kjøttvarer.

Samme med fisk og fiskeprodukter - men igjen: pass holdbarheten. Særlig fet fisk smaker guffent når den blir for gammel (fettet harskner).

Jeg kjøper 2,5 kg poser med frosne bær (skogsbær) på OBS! og bruker til smoothies, en svigerinne brukte dem i litt sukkerlake som tilbehør til is.

Ellers bruker vi heller frosne grønnsaksblandinger enn ferske grønnsaker, det er lettere å ha liggende, og kvaliteten er ofte vel så god.

Bananer som er i ferd med å bli for modne kan skrelles og skjæres i biter og fryses - og brukes i smoothie.
Ulest 14. August 2007, 15:36:41   #6 (permalink)
Senior Member

Mrs Oliver's Avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mrs Oliver har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn
Aaah, ja, det var ikke dumt...

Hva med chili? I går måtte jeg kjøpe ei hel pakke av dem, fordi jeg skulle bruke en halv en til middag i dag. Kan de 4 som er til overs slenges i fryseren? Det er jo ikke som om jeg bruker chili hver dag heller, på en måte...
Hvis du bløtgjør dem litt først kan jeg ikke se hvorfor det ikke skal kunne fryses. Det samme gjelder urter, vårløk og slike ting, det kan også fryses hvis du tar det i litt vann først.
Ulest 14. August 2007, 21:48:41   #7 (permalink)
Senior Member

Danielle's Avatar

Medlem siden: Aug 2006
Danielle har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Her var det mange smarte tips som jeg ikke har tenkt over før. Her blir nok også mye kastet unødvendig.

*følger ivrig med på tråden*
Ulest 15. August 2007, 04:42:15   #8 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Mangler bare fryseren her nå da, så skal jeg begynne å følge alle gode råd!
Ulest 15. August 2007, 15:05:18   #9 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Sitér:
Mangler bare fryseren her nå da, så skal jeg begynne å følge alle gode råd!
Har du ikke fyser?
Det har ikke jeg. Den ble ødelagt 16.mai med alle kakene og restene etter konfirmasjonen til min bror i
Utrolig dumt nå når høsten kommer og hagen har masse godsaker på lur. Men men, det kommer alltids en ny høst til neste år.
Anita is offline   Reply With Quote
Ulest 15. August 2007, 18:05:52   #10 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Jeg har gigafryser nå, og den skal fylles!
Qlio is offline   Reply With Quote
Ulest 15. August 2007, 18:46:13   #11 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Alexandra
Har du ikke fyser?
Det har ikke jeg. Den ble ødelagt 16.mai med alle kakene og restene etter konfirmasjonen til min bror i
Utrolig dumt nå når høsten kommer og hagen har masse godsaker på lur. Men men, det kommer alltids en ny høst til neste år.
Neeh, den meldte pass i vår, og du har min fulle sympati!

Og så har tidligere huseier vært så smart at han har murt kjellerboden rundt fryseren - så ikke får vi den ut i et stykke, og ikke får vi en ny en inn heller.

Men Unimannen har lovet meg at vi skal få låne en knøttliten en av foreldrene hans - han må bare få rota seg til å hente den først. Så får den stå på kjøkkenet så lenge.
Ulest 15. August 2007, 21:10:50   #12 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Det står i kontrakten vår at det er fryser i nyehuset, så jeg satser på det. Ellers kjøper jeg rett og slett en på avbetaling, for fryser må jeg ha...

For en dum løsning tidligere huseier valgte! *risteroppgittpåhodet*
Ulest 16. August 2007, 09:24:07   #13 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Unicorn; Mure inn fryseren?? Snakk om kjøtthue!

Alexandra; Håper dere finner fryseren.Ellers kan dere klage hvis det står i kontrakten at den skal være med.

Jeg har fryser på 200 liter, og den er uunnværlig! Nå ligger det masse bær i den, i tillegg til endel middag, og ikke minst brød!
Ulest 16. August 2007, 09:41:46   #14 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av kaffeavtalen
Unicorn; Mure inn fryseren?? Snakk om kjøtthue!

Alexandra; Håper dere finner fryseren.Ellers kan dere klage hvis det står i kontrakten at den skal være med.

Jeg har fryser på 200 liter, og den er uunnværlig! Nå ligger det masse bær i den, i tillegg til endel middag, og ikke minst brød!
Kan vi!?
Det er jo godt mulig det bare er en liten i tilkobling til kjøleskapet, men jeg håper ikke det.

Jeg hadde også tidligere middager og brød i frysen min. Nå kjøper jeg ett brød i uken og det blir aldri spist opp fordi vi ikke er så glad i halvtørt brød...
Ulest 16. August 2007, 11:30:37   #15 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

1 brød i uken? Da kan jeg skjønne det blir halvtørt. Her går det et hjemmebakt brød pr dag
Ulest 17. August 2007, 10:55:25   #16 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Hadde jeg hatt tid til å lage (eller tatt meg tid), så hadde vi sikkert spist mer brød her også. Nå blir det nok mye mer, nå når jeg må lage frokost og lunch til både meg og prinsen før vi drar om morgenen
Ulest 17. August 2007, 14:36:32   #17 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Jeg fant forresten denne i dag.

Kjekt å vite.
Ulest 17. August 2007, 14:59:48   #18 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Tilholdsted: Bergen
Lilleulv har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Jeg fant forresten denne i dag.

Kjekt å vite.
Her var det mange gode tips.... Så nå er den lagt til i favoritter (slik at jeg finner den igjen.)
Ulest 17. August 2007, 17:51:02   #19 (permalink)
Senior Member

Danielle's Avatar

Medlem siden: Aug 2006
Danielle har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Kjekke tips.
Ulest 18. August 2007, 18:40:34   #20 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Kjempebra tips der!

For øvrig var det frys i nye-huset, både en stor og en liten i kjøleskapet.
Ulest 01. September 2007, 22:00:56   #21 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Kan jeg bare spørre i tråden her - jeg har en bøtte plommer, kan de fryses hele? Bør de renses? Må de syltes først?
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 02. September 2007, 10:06:52   #22 (permalink)
Senior Member

rarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffing
Send en melding via MSN til rarelillemeg
Jeg tipper du bør gjøre noe med dem først. Uten å noengang ha forsøkt selv. Tror jeg holder en knapp på å sylte dem. Evt rense og fryse i halve for så å bruke dem til grøt eller pai eller noe slikt.
Ulest 25. September 2007, 20:46:32   #23 (permalink)
Member

Kessa's Avatar

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Telemark
Kessa står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Send en melding via MSN til Kessa
Mener å ha lest at det meste kan fryses jeg...
Kessa is offline   Reply With Quote
Ulest 21. June 2011, 11:30:53   #24 (permalink)
Uregistrert
Guest

Brød

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Anita Vis innlegg
Kan vi!?
Det er jo godt mulig det bare er en liten i tilkobling til kjøleskapet, men jeg håper ikke det.

Jeg hadde også tidligere middager og brød i frysen min. Nå kjøper jeg ett brød i uken og det blir aldri spist opp fordi vi ikke er så glad i halvtørt brød...
Jeg pleier å kjøpe brød i butikken, som jeg kjører gjennom den brødskjæremaskina som står der. Så fryser jeg ned brødet, og tiner de skivene jeg trenger hver dag.
Kaster aldri brød mer!! OG det blir (nesten) like godt som ferskt når man tiner det.
  Reply With Quote
Ulest 06. August 2011, 22:11:14   #25 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Uregistrert Vis innlegg
Jeg pleier å kjøpe brød i butikken, som jeg kjører gjennom den brødskjæremaskina som står der. Så fryser jeg ned brødet, og tiner de skivene jeg trenger hver dag.
Kaster aldri brød mer!! OG det blir (nesten) like godt som ferskt når man tiner det.
Det gjør vi også de få gangene vi spiser brød nå. Og det er kjempelurt syns jeg. Skalkene får ligge igjen i butikken også, for dem er det ingen som spiser. Og, hvis de mot formodning skulle komme med hjem blir de til fuglemat til de herlige fuglene i treet utenfor.

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler