Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 28. August 2008, 16:47:57   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
økonomi Å spare til sine eldre dager

Det virker så langt unna, synes jeg. Allikevel, da jeg kom over denne artikkelen om at rundt halvparten av oss ikke aner hva de vil få i pensjon som eldre, og deretter klikket meg inn på pensjonskalkulatoren, fikk jeg meg en real kalddusj.

Jeg kommer til å ha omtrent 50% eller mindre av dagens inntekt som pensjonist, ser det ut til. Jeg er nok av de som hadde sett for meg rundt 60-70%. Det må jeg innrømme. Noe spares nok også gjennom at jeg for tiden jobber i staten. Jeg trekkes i alle fall noen prosent hver måned. Men er det nok?

Nå er det nok fortsatt det å kvitte seg med gjeld og å rett og slett holde hodet over vannet som er fokuset i akkurat denne fasen i livet. Men hva med senere?

Og hvordan lønner det seg å spare til sine eldre dager?

Øremerkede midler? Hva om jeg som 50-åring trenger en dyr operasjon som ikke dekkes av staten? Hva hjelper det med pensjonssparing om pengene er "låst" i en pensjonsavtale?

En annen ting jeg har tenkt litt på... Hva med eiendom som pensjonssparing? Kanskje det lønner seg å heller ha noen utleieleiligheter enn penger i banken?

Hva er deres tanker om dette? Sparer dere til pensjonisttilværelsen?
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 28. August 2008, 18:09:50   #2 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Nei, jeg har ingenting å spare av akkurat nå, og takket være mine år på skolen så er jeg med all sannsynlighet minstepensjonist når den tida kommer. Alt jeg får nå, er omsorgspoeng - og jeg regner med at det ikke blir mye å skrike hurra for.

Men jeg har planer. Ideer og drømmer. Og dette med pensjon er nok en god grunn for å sette dem ut i livet. Jeg må jo også ha noe å leve av når den dagen kommer!
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 28. August 2008, 19:34:31   #3 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Vi sparer ja, vi har et par sparekontoer hvor den ene er til pensjonsalder og urørlig (altså mentalt urørlig). Vi har også et fond til pensjonssparing. Samt at vi har noen millioner i to nedbetalte leiligheter vi eier og leier ut, som også er pensjonssparing.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 28. August 2008, 22:10:40   #4 (permalink)
Senior Member

Danielle's Avatar

Medlem siden: Aug 2006
Danielle har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg er ikke kommet lenger enn med tanken.

Jeg har mange ganger tenkt å begynne, men så glemmer jeg det like fort igjen.

Problemet for meg er vel at jeg ikke vet hvilken måte som er best å spare på. Pensjonsavtale, fond, aksjer, egen spare konto eller hva?
Ulest 29. August 2008, 00:46:47   #5 (permalink)
Senior Member

Zaphira's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Zaphira har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenZaphira har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Har ikke tenkt på det må jeg inrømme... Men jeg bør absolutt!
Ulest 29. August 2008, 22:36:00   #6 (permalink)
Senior Member

lifebegins's Avatar

Medlem siden: Sep 2007
lifebegins har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Ønsker å bygge hus med utleieleilighet, så kan jeg leve på leieboern på mine gamle dager.
Ulest 31. August 2008, 23:13:34   #7 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg har ikke regnet på det, annet enn at jeg har tenkt å betale ned husgjelden og studielånet i god tid før jeg blir pensjonist. Akkurat dette året tjener jeg veldig godt, men jeg vet ikke noe om hvordan det blir neste år.

Vi vurderer også å bygge ut sånn at vi har en utleieenhet i kjelleren.
Dragen is offline   Reply With Quote
Ulest 01. September 2008, 00:16:04   #8 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Vi har allerede hybelkanin i kjelleren. Og mulighet til å leie ut "penthousen" og.
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 01. September 2008, 09:17:46   #9 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Vi har også kjelleren full av naturister, men vurderer å bygge ut slik at kjelleren blir skikkelig adskilt fra resten av huset. Det vil øke leieinntektene og muligheten for privatliv.
Ulest 01. September 2008, 09:18:27   #10 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Jeg har forresten krav på svimlende 16% av inntekten min i pensjon når den tid kommer, hvis den kalkulatoren er riktig.
Ulest 02. September 2008, 01:07:09   #11 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Oj. Det var mindre prosentvis enn meg.
Lin is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
pensjon, sparing

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler