Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack (1) Thread Tools Display Modes
Gammel 16. September 2008, 20:10:53   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
økonomi Økonomisk kontroll for de mer kreative sjeler

Mitt store, store problem for noen år siden, var at jeg var en drømmer og en kreativ sjel som overhodet ikke hadde noen hang for tall og praktiske ting som å betale regninger.

Likevel klarte jeg å knekke en uendelig høy bunke med inkassoer og regninger. Trikset var bare å konvertere oppgaven til et format hjernen min kunne håndtere...

Og voksne, fornuftige og praktisk orienterte mennesker vil kanskje (med sikkerhet, tør jeg påstå) hånflire av denne, og dette er faktisk den første gangen jeg tør å fortelle om den - men all den tid det er rimelig å anta at ikke alle er like praktisk anlagt her i verden, så deler jeg min metode her.

Du trenger et stk vakkert skrin som er stort nok til å legge regningene i. Og så trenger du sølvpapir. Og litt fantasi.

Sølvpapiret legger du inni esken, med sølvsiden ut sånn at det ser ut som en liten speilboks.

Alle regningene dine sorteres etter forfall, eller i alle fall etter prioritering. Den første du skal betale, skal på toppen. Legg dem i skrinet.

Når du lokker igjen lokket, ser du for deg at sølvet "fanger" den negative energien i gjelda di, sånn at den ikke skal forstyrre deg i jobben med å bli kvitt den.

Hvis du vil, kan du legge noen kløverblader i esken også, for lykke og hell og velstand.

Ja, jeg vet dere ler nå, og jeg tør ikke tenke på hvor mye kred jeg kanskje mister på dette (om det var noen). Men greia er at akkurat dette kan være det lille som gjør at du brått føler at du har litt mer kontroll, og da blir det litt lettere å skride til verket og faktisk gjøre noe med den også. Selv for den ikke-så-praktiske.

En annen ting er jo at akkurat slike metoder kanskje kan være morsomt å være med på for ungene også, sånn at de lærer litt om hvordan man temmer regninger og andre monstre.

Bill. mrk: Evig barnslig

Gammel 16. September 2008, 20:15:49   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Synes det hørtes kjempelurt ut, jeg!! Ikke minst - det gjorde at du fikk kontrollen tilbake, og det er godt nok for meg!
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 16. September 2008, 20:24:51   #3 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Jeg legger dem bare fortløpende i forfallsmappen i nettbanken.

*fantasiløs*
Gammel 16. September 2008, 20:35:44   #4 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Retz Vis innlegg
Jeg legger dem bare fortløpende i forfallsmappen i nettbanken.

*fantasiløs*
Det gjør jeg også!
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 16. September 2008, 20:37:27   #5 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Nå har jeg Finansminister.

EDIT: Og ja, jeg vet hva han gjør, hvordan han gjør det og hvilke koder og kontonummer som tilhører hva. Jeg er ikke så dum at jeg slipper kontrollen helt, enda en gang.

Last edited by Jeanette; 16. September 2008 at 20:41:06.
Jeanette is offline   Reply With Quote
Gammel 16. September 2008, 21:02:14   #6 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Alexandra
Syns det høres ut som en lur måte å få dem litt på avstand jeg.
Gammel 16. September 2008, 21:06:36   #7 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Om ikke annet så blir konvoluttene åpna og regningene sortert.
Gammel 16. September 2008, 22:17:59   #8 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Om ikke annet så blir konvoluttene åpna og regningene sortert.

Veldig, veldig viktig poeng.

Syns det høres lurt ut. For kreative sjeler, altså. Jeg er ikke av den sorten, og har regningene liggende i et sånt papirkurvtårn.

Men - sparer dere på papirvarianten etter at regningene er betalt?
Dragen is offline   Reply With Quote
Gammel 17. September 2008, 01:26:30   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeg har i alle fall mine permer enda. Og de er vel 7-8 år gamle eller noe sånt nå. Kanskje jeg ikke behøver, men det er liksom litt affeksjonsverdi. Jeg var jo så stolt av meg selv når jeg endelig hadde fått system på ting!
Gammel 17. September 2008, 01:51:57   #10 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Jeg tror innstilling har veldig mye å si i forhold til å rydde opp i økonomien, jeg. De sier jo at mange økonomiske problemer sitter mellom ørene først og fremst.
Lin is offline   Reply With Quote
Gammel 17. September 2008, 01:53:11   #11 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Ikke sant. Og det er mange måter å nærme seg et problem på, man trenger ikke gjøre det med brillene på nesetuppen og dokumentmappa i hånda.
Gammel 17. September 2008, 01:57:35   #12 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Jeg tror jeg skal begynne å gjenopplive antiutsettelsesdagen, jeg.
Ja, jeg innrømmer det; jeg har mistet litt kontroll i det siste og kvier meg for å sette meg ned med regnestykkene. Kanskje fordi jeg har helt vondt i magen bare av tanken på verkstedregningen for bilen. Vi har jo egentlig ikke råd.

Samtidig så tenker jeg at vi kanskje bør snakke litt med de vi leier av. Vi har jo et bad som trenger å totalrenoveres, som hadde svart muggsopp da vi flyttet inn og som bare har blitt flikket på for noen år siden. Det er rett og slett helseskadelig. Allikevel betaler vi full leie mens utleier somler gjennom vinter og vår for å få fikset på dette.
Lin is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
gjeld, kontroll, kreativ, regninger, økonomi

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.inspirasjononline.com/forum/face/3839-okonomisk-kontroll-mer-kreative-sjeler.html
Skrevet av For Type Dato
Pengevett This thread Refback 23. October 2008 00:31:02

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler