Jeg har et eget hjemmelaget system som jeg startet med i 2000 og stadig videreutvikler.
Der legger vi inn ALT vi handler. Alle kvitteringer taes vare på , og alt fylles inn. Da får vi lett oversikt over hvr vi "synder" og hvor vi kan knipe inn om vi trenger.... Strengt tatt burde vi være flinkere til å spare enn det vi er. Mannen har endelig skjønt dette (men det måtte til at rentern på huslånet gikk så drastisk opp at vi nå betaler over 2000,- mer i mnd på låpn enn vi gjorde for 3 år siden) Planen er å spare, spare, spare....
Vet ikke helt hva vi sparer til - men førtidspensjonering hadde jo gjort seg ???
Øverst har jeg en kolonne med alle de store utgiftene, huslån, studielån, strøm, komm. avgifter + tilleggsavgifter, bensin, mat, lisens + parabol, barnehage, evnt abonnementer, medlemskapsavgifter (nla, njf osv), pensjonssparing. Til slutt kolonnen diverse.
Diversekolonnen utledes av et mye større system der
alle utgifter dokumenteres. Og da mener jeg ALLE! Tannlege, blomster, frisør, flyturer, ferge/buss/tog, klær, sko, kafebesøk, kino, leie av dvd, klær, sko, reperasjon av bil/båt, skrapelodd: alt skal opp i listen. Det tar sin tid å føre alt dette - jeg har fast kontordag hver 14 dag der jeg fører alt.
Gruer meg alltid litt, men er blid som en sol når jeg er ferdig!