![]() |
|
|||||||
| Notices |
| FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Thread Tools | Display Modes |
|
||||
|
Budsjett
jadda jeg driver og skal få orden på økonomien vår.
Vi har det ikke trangt, men kan med fordel spare endel. men for en dritt jobb! ikke husker jeg alle utgiftene vi har, og jeg har ikke tatt vare på fakturaene den siste tiden heller. har funnet noen standardbudsjetter men jeg føler jeg ikke får med alt. Det jeg har med. Inntekter Utgifter huslån strøm kommunaleavgifter billlån veiavgift Naf telefon internett tv nrk-lisens div abonnemang blader medlemskaper i foreninger Forsikringer Barnehage variableutgifter mat (innebærer alt som handles på rema) klær/sko bensin hva mangler jeg?
~mamma til 2 skjønner gutter ~ Bloggen min ~ Last edited by Tullip; 30. September 2008 at 22:51:37. |
|
||||
|
bleier går under mat egentlig, sammen med div såper.
mat er egentlig alt jeg kjøper på ream forsikringer har jeg med men glemte å føye det til her ![]()
|
takk for tipset, men det kommer under kommunaleavgifter.
|
|
Tenkt jeg skulle legge ut ca tall når jeg er ferdig med det, men jeg har enda ikke rotet frem tallene på hva vi bruker.
Har kastet alle fakturaene så det betyr at jeg må sette meg ned med nettbanken.
|
Jeg synes denne er helt genial:
Inntekten som kommer inn, fordeles på følgende måte:
Denne har jeg funnet her: http://www.pengevett.info/2008/08/28...delingsnokkel/ |
|
||||
|
I dag har vi revurdert kontoene våre ut i fra forbruk og nå har vi dyttet sammen litt flere kontoer.
Vi setter begge inn lønnen vår på felles kontoer med % fordeling slik: Regningskonto 45% Matkonto 20% Sparekonto 15% Eget forbruk hver av oss 20% Da har vi utenom en buffer konto hvor vi har en månedslønn stående. Sambo får litt mer til eget bruk i måneden men det synes jeg absolutt han fortjener siden han tjener mest og betaler størst del på postene utenom og.. ![]() Vi fant ut at denne fordelingen passet oss bedre. |
|
||||
|
Sitér:
Tidligere gikk jeg gjennom regningene vi hadde det siste året, satt opp det vi hadde brukt. La til og trakk litt fra dermed fikk jeg det som gikk til fast. Maten vet jeg ca. Resten fordeles slik jeg får bruke alt jeg sitter igjen med ettersom jeg kjøper alt av klær etc. Mannen bruker pittelitt og sparer resten. Det ser ut til at der røyner litt med regningskontoen vår nå så den trenger litt justering, derfor gjør jeg dette. Samt at vi må spare 30.000 i løpet av vinteren til garasje som settes opp til våren. men permisjon 80% lønn er ikke det det enkleste her i verden. Godt mannen kan jobbe overtid gett.
|
Sitér:
![]() |
|
||||
|
Jeg har et eget hjemmelaget system som jeg startet med i 2000 og stadig videreutvikler.
Der legger vi inn ALT vi handler. Alle kvitteringer taes vare på , og alt fylles inn. Da får vi lett oversikt over hvr vi "synder" og hvor vi kan knipe inn om vi trenger.... Strengt tatt burde vi være flinkere til å spare enn det vi er. Mannen har endelig skjønt dette (men det måtte til at rentern på huslånet gikk så drastisk opp at vi nå betaler over 2000,- mer i mnd på låpn enn vi gjorde for 3 år siden) Planen er å spare, spare, spare.... Vet ikke helt hva vi sparer til - men førtidspensjonering hadde jo gjort seg ??? Øverst har jeg en kolonne med alle de store utgiftene, huslån, studielån, strøm, komm. avgifter + tilleggsavgifter, bensin, mat, lisens + parabol, barnehage, evnt abonnementer, medlemskapsavgifter (nla, njf osv), pensjonssparing. Til slutt kolonnen diverse. Diversekolonnen utledes av et mye større system der alle utgifter dokumenteres. Og da mener jeg ALLE! Tannlege, blomster, frisør, flyturer, ferge/buss/tog, klær, sko, kafebesøk, kino, leie av dvd, klær, sko, reperasjon av bil/båt, skrapelodd: alt skal opp i listen. Det tar sin tid å føre alt dette - jeg har fast kontordag hver 14 dag der jeg fører alt. Gruer meg alltid litt, men er blid som en sol når jeg er ferdig! ![]() |
![]() |
| Bookmarks |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.inspirasjononline.com/forum/face/3934-budsjett.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Pengevett Betalingsutsettelse og rentefritak for studielånet | This thread | Refback | 23. October 2008 16:00:32 | |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|