Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack (1) Thread Tools Display Modes
Ulest 16. October 2008, 11:54:39   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
tommel opp Et av de bedre Luksusfellen-programmene

Så du Luksusfellen i går kveld?

Det gjorde jeg. Og jeg må si at det var et av de bedre programmene jeg har sett.

Økonomene tok nemlig ikke bare opp forbruk og rot i økonomien. De tok også opp rotet i huset. Alle tingene. Og så ga de rett og slett paret decluttering-oppgaver, fordi de mente at dette hang sammen. Altså; et program som tok for seg nettopp det vi som har prøvd FlyLady kan kjenne oss litt igjen i.

I artikkelen om programmet tar man typisk nok ikke opp dette i særlig grad. Det er litt synd, for jeg tror det var et viktig poeng økonomene kom med der.

I kjølvannet av slike program kommer det alltid opp diskusjoner på nett. Om hvorvidt det er "synd på" deltakerne eller ikke. For meg handler det veldig lite om det. Jeg tror egentlig ikke deltakerne er med på programmet for å sanke medlidenhet heller, men for å ta tak i et problem mange vikler seg inn i. Og med tanke på de reaksjonene de får, så synes jeg det er modig gjort, jeg. Å oute seg selv som totalt håpløse på et område og ta lærepengene for åpen skjerm.

Programmet var inspirerende, synes jeg. I mine øyne handlet det mest om å rydde opp. Og det er jo det vi driver med her også. I hjemmene våre, i kalenderen vår, i økonomien vår. Ingen bortforklaringer, men rett og slett opprydding.

Gikk du glipp av programmet, så sender tv3 det på nytt på lørdag kl. 17:20.
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 16. October 2008, 16:37:31   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2008
celesteaida står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Et veldig nyttig program for mange, og ja, det er nok flere av de pengesterke som trenger å lære om hvordan de bør disponere pengene bedre.. Men alvorlig talt.. Voksne (oppegående?) mennesker.. De burde skamme seg! Hadde jeg hatt SÅ mye penger å rutte med i måneden med SÅ mye til overs, hadde jeg ihvertfall brukt NOE av det til å hjelpe andre som virkelig trenger det, og sliter med økonomien! Maken til "fråtsing" har jeg aldrig sett! Selv gir jeg en slant til Redd Barna hver måned, enda jeg har minimalt med inntekt, og jeg må innrømme at jeg ble en smule sjokkert over dette paret.. Shame on you!!
celesteaida is offline   Reply With Quote
Ulest 16. October 2008, 16:46:20   #3 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Ja, jeg ble også sittende og måpe litt. Det må jeg innrømme.
Men nettopp derfor synes jeg det er tøft gjort å virkelig foreta en snuoperasjon. For de er slett ikke alene.

Og i akkurat dette programmet syntes jeg økonomene var gode på å se helheten. Både med tanke på decluttering, men også med tanke på å få hun som var hjemme om dagene et alternativt prosjekt å fylle dagene med. En symaskin, gjenbruk, kreativitet osv. fremfor shopping.
Ulest 16. October 2008, 20:57:13   #4 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Jeg så bare deler av det, men det jeg så var interessant.
Må nok se det i reprise om jeg husker det for å få med meg hele sammenhengen.
Ulest 16. October 2008, 21:43:22   #5 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg ble også imponert over at økonomene ser sammenhengen mellom rot i huset og rot i økonomien. Økonomi er ikke bare penger, det ligger en god del psykologi i det og.
Dragen is offline   Reply With Quote
Ulest 16. October 2008, 21:46:31   #6 (permalink)
Senior Member

Zaphira's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Zaphira har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenZaphira har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg så også det programmet og er enig i at det var ett av de bedre! Det hadde vært morsomt om de kunne dratt tilbake etter et år eller noe og sett hvordan det var da, syntes jeg. En måned er jo så lite. Det hadde vært spennende å sett om det holde seg.
Ulest 16. October 2008, 21:49:12   #7 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Der er jeg enig med deg. Kanskje de tar en sånn oppfølgingsrunde etterhvert?
Ulest 17. October 2008, 10:34:12   #8 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Jeg så det meste av det programmet, moro å se en litt annen målgruppe enn de vanlige folka med helt sprengt og tragisk økonomi. I den forrige runden med Luksusfellen ble det litt for mange av de tilfellene til at jeg gadd å se mer enn to-tre program. Det var det samme som gikk igjen likevel. Fint for dem som fikk hjelp, men kjedelig for meg som seer.

Sitér:
Opprinnelig skrevet av celesteaida Vis innlegg
..Men alvorlig talt.. Voksne (oppegående?) mennesker.. De burde skamme seg! Hadde jeg hatt SÅ mye penger å rutte med i måneden med SÅ mye til overs, hadde jeg ihvertfall brukt NOE av det til å hjelpe andre som virkelig trenger det..
Ble det sagt noe om dette i programmet? At de ikke hjalp andre mennesker? Jeg så som sagt ikke hele, men fikk ikke med meg at programlederne gikk så spesifikt til verks i regningsbunken at slike detaljer kom fram. Men det gjorde det, altså?
Ulest 17. October 2008, 23:16:25   #9 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2008
Arianne står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Gikk du glipp av programmet, så sender tv3 det på nytt på lørdag kl. 17:20.
Eller kan ses på tv3's nettsider!
Arianne is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 23:17:06   #10 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Aha!
Takk for tipset.
Svar

Bookmarks

Tags
decluttering, luksusfellen

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.inspirasjononline.com/forum/face/4028-bedre-luksusfellen-programmene.html
Skrevet av For Type Dato
Pengevett Spredt inntekt? Lag en fordelingsnøkkel! This thread Refback 21. October 2008 21:18:57

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler