![]() |
|
|||||||
| Notices |
| FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Thread Tools | Display Modes |
|
||||
|
Det kan du nemlig teste ut her. I hvert fall i forhold til noen av de mest vanlige sløserifeltene.
|
Dette var skremmende høyt, men vi har råd til det da. Ikke att det er noen unskylding. Summen ble 182.912 kr på en famile på 4 stk
![]()
|
Aha!
Bøker går det litt med til, ja. Og Illustrert Vitenskap til eldstesønnen. Men det er kanskje heller ikke sløsing. Ellers lurer jeg på om jeg ikke skal gi bort eller selge noen bøker snart. Jeg kommer jo ikke til å lese dem flere ganger.
|
Jeg har det enkelt fordi jeg har så mange 0-poster:
alkohol 0 restaurant (0) brus 0 godteri taxi (0) snus 0 sigaretter 0 ta-med-kaffe 0 pengespill 0 impulsshopping 0 aviser/blader 0 hurtigmat 0 kultursløsing støttemedlemsskap 0 straffegebyr/bøter 0 tapt flaskepant 0 Nullene i parentes er for ting jeg på snitt gjør et par ganger i året.
|
Jeg liker i grunnen ikke sånne skjemaer. Er en teatertur og to kinoturer i året definert som kultursløsing? Hva med den etterlengtede fristunden vi som foreldre får under en middag i byen alene. Passer den inn under kategorien sløsing? Rødvinsglasset som jeg nå nyter etter en hektisk uke?
For meg er ikke det sløsing? Men det er likevel poster i budsjettet som hadde røket om økonomien krevde det. Hva er impulskjøp? Den kjolen jeg falt pladask for på Kastrup under en mellomlanding for 4 år siden, som jeg bare måtte ha. Er det sløsing? Impuls ja, men nå er den snart utvakset etter å ha vært brukt dag ut og dag inn, så sløsing er det ikke i mine øyne.... Det er slik jeg handler klær, vet hva jeg liker og kjøper det når jeg kommer over det, ender svært sjelden med bomkjøp. Så jeg regner ikke ut noe på denne jeg, selv om det blir litt for mye på godteri.... ![]()
|||
|
Sitér:
Det som heller ikke kommer frem av slike skjemaer er hva vi sparer ved å være økonomiske på det som faktisk er nødvendig: F.eks: Jeg handler sommerklær til guttene om høsten og vinterklær om våren. Da får man kvalitetsklær til en god pris. Bruker tøybleier på minstegutten og sparer litt på det. Sykler til jobben og sparer bensin. osv. Ut ifra skjemaet bruker jeg f.eks mye på "designkaffe", men det er min lille hvilestund i løpet av dagen. Blir jeg arbeidsledig forsvinner naturligvis den utgiftsposten raskt, men enn så lenge føler jeg ikke at det er sløseri. |
|
||||
|
Jeg er ikke enig med skjemaet. De fleste postene er null-poster for oss, det vi visstnok "sløser" bort er penger til resturantbesøk, såkalt kultursløsing, abonnementer på aviser/blader og impulsshopping.
Og ingen av delene vil jeg noengang kalle sløsing. Vi vil prioritere å spise ute noen ganger i mnd., hele familien liker det, og vi unner oss det. Vi unner oss også å gå på endel teater, og litt kino, musèer/utstillinger, teknisk museum og andre ting med ungene, men det er nok en bevisst prioritering som vi vil fortsette med. Vi liker å kose oss med slike ting. De få bladene/avisene vi abonnerer på leser vi faktisk og har glede av, nok en bevisst prioritering. Og det siste, impulsshopping er enda en bevisst prioritering fra vår side, den handler mye om bøker, vi impulsshopper endel bøker, men det vil vi. Og hvis det ellers er noe impulsshopping så er det faktisk ting vi trenger da også. Vi er ikke noe "shoppingmennesker" noen av oss. |
|
||||
|
Sitér:
![]() |
|
#23 ( |