Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Vinn gavekort til Bokkilden

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
  #1 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 00:27:49
Bree's Avatar
Administrator

Registreringsdato: 18. July 2005
Bree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
økonomi Har du en plan dersom renta går ned?

Det er snakk om at renta kanskje går ned på onsdag. (Oppdatering: Og det gjorde den.)

Gitt at banken din også setter ned sin utlånsrente og at du klarer deg relativt greit nå som renta er høyere...

Har du en plan for hva du skal gjøre med de pengene som "frigjøres" hver måned, da? Det kan jo fort bli noen tusen på et år dersom du f.eks. har et boliglån?

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har inntrykk av at en hver økning i disponible midler enten det er ved lavere rente eller høyere lønn, har det med å bare forsvinne i det store sluket og at man gradvis øker forbruket uten å egentlig merke så mye til det.

Kanskje denne ufrivillige innstrammingen i økonomien som renteøkningen har vært kan være nettopp det sparket bak som du trengte? Og, gitt at økonomien din tålte økningen, så vil du kanskje nå få anledning til å ikke la de ekstra pengene bare forsvinne men bruke dem til å betale ned mer gjeld eller gjøre andre lure ting med pengene dine?

Så fortell! Har du en plan for slike ting?
  #2 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 00:45:46
Nickless's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 17. June 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Eh, vi har ikke merket noe særlig til økningen vi da, og jeg tviler på at vi vil merke den evnt. nedgangen noe særlig heller.
Men siden du sier det, mulig vi må se på hvor mye det blir og spare enda mer enn vi gjør til ungene i mnd. Eller dele opp og spare mer til både dem og oss.
Reply With Quote
  #3 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 00:48:11
siljemoren's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 23. May 2006
siljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidensiljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Ja, det er jo ofte slik at jo mer man har jo mer bruker man.

Sparing ville nok vært lurt. Ellers så er jo det og bare forsette med det en betaler inn slik det er i dag. Da betaler man heller ned mer i avdrag på lånet og en betaler ned lånet fortere.
  #4 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 03:13:22
viking's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 27. December 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
jeg tror det kommer til å bli litt turbulente tider fremover, i forhold til renter og økonomi ellers, så jeg ville ikke lagt for mye i slike endringer siden de kan snu veldig kjapt.
synes generelt det er greit å ha en fornuftig privatøkonomi, så hos meg er det ikke behov for å gjøre særlig endringer.

ang nedbetaling av gjeld, evnt generell opprydding i økonomi, anbefaler jeg en titt på Debt-snowball method - Wikipedia, the free encyclopedia
  #5 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 03:16:47
Bree's Avatar
Administrator

Bree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Snøballmetoden er veldig fin, ja.
  #6 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 03:21:22
viking's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 27. December 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
ah. bra!
  #7 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 10:03:16
Miriel's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 13. June 2006
Miriel står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Planen min da er å spare opp til en litt større buffer enn det vi har i dag - og etterhvert kanskje betale ned litt ekstra hver måned på boliglånet.
  #8 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 10:15:50
Tullip's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 10. July 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
pr dags dato sparer vi det vi kan, og vil vel enkelt fortsette med det. Jo mindre avdrag på lånet, mer til sparekonto og oppussing.
  #9 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 10:23:36
Unicorn's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 30. July 2005
Alder: 32
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Hm. Jeg har ikke snakket med finansministeren min om det, men alle regninger er betalt og alt er ajour så langt jeg kan se, i alle fall. Så jeg antar det enten vil gå til videre oppussing av huset (vi trenger ny kledning, og enda er det et par rom vi ikke har gjort noe med) eller rett og slett sparing.

Jeg trenger virkelig å finne meg en pensjonsspareordning, nå som jeg er hjemme.
Reply With Quote
  #10 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 11:04:40
Bobsi's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 30. July 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Alder: 34
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg

Jeg trenger virkelig å finne meg en pensjonsspareordning, nå som jeg er hjemme.
Hos en familie jeg kjenner, satte de av et visst beløp fra hans lønn hver måned som hun skulle ha uansett hva som skjedde med dem. Det skulle være hennes penger/lønn som var hjemme. denne skulle spares, ikke brukes. Så om det mot alle odds skulle skjære seg mellom dem, ville hun sitte igjen med en "startkapital" samtidig som hun ville bedre sin egen pensjon.
Jente-05 Gutt-07
Reply With Quote
  #11 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 11:17:06
Unicorn's Avatar
Senior Member

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Jepp, det er det vi tenker å gjøre her også. 500 kroner i måneden eller noe sånt. Hvis det skulle skjære seg mellom oss, så står vi jo som huseiere sammen - og enten så løser han ut meg, eller vi selger huset og deler summen i to. Ingen av oss hadde noe av verdi da vi flytta, og alle møbler etc er jo kjøpt på det lånet vi har felles. Dessuten har vi jo pusset opp det huset vi fikk godt under takst, så vi kommer mest sannsynlig til å få ganske mye mer enn vi ga hvis vi må selge - om det da ikke skjer noe merkelig på boligmarkedet, man vet jo aldri.

Og hvis noe, måtte gudene forby, skulle skje med han, så har han en livsforsikring som er god nok til at jeg vil klare meg lenge nok til at jeg får samla meg sammen nok til å få orden på ting.

Så spørsmålet er egentlig hvorhen jeg skal spare til pensjon, om vi bare skal sette et fast beløp inn på vanlig konto eller om jeg skal ordne meg et sparefond av noe slag.
Reply With Quote
  #12 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 14:55:58
Junior Member

Registreringsdato: 27. October 2008
Leif D har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Ränta ned = krona ned = allt imporetat och allt som är prissatt i USD (t.ex. bensin och ojla) blir dyrare. Högre inflation, alltså.
Det troliga är alltså inte att du får mer pengar över vid en räntesänkning, utan mindre, totalt sett. Inflationen är idag över 5% och har du inte löneökning som är mer än så så blir du med tiden fattigare.
Har du stora lån så kan du ändå tjäna på höginflation, eftersom lånet "spises opp" av infaltionen. Men det märker du ju inget av förrän du ska lösa lånet...

Realräntan är idag negativ (ränta-skatteavdrag < inflation) så det är i princip gratis att låna. Bankerna håller dock igen, så bara dom med kontanta medel kan låna något.

Dagens situation är dock usel för alla som inte äger sitt boende och inte har lån, men kontanter på banken. Som jag då. Min besparingar blir allt mer värdelösa vilket lett till att jag senaste halvåret kraftigt ökat min konsumtion, medan pengarna fortfarande var värda något.
Nu är det dock stopp.
Reply With Quote
  #13 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 14:59:21
Bree's Avatar
Administrator

Takk for oppklarende innlegg, Leif D!
  #14 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 15:03:11
Unicorn's Avatar
Senior Member

Hm. Krona står ganske svakt nå, har jeg skjønt... Så da vil den svekkes enda mer?
Reply With Quote
  #15 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 15:08:14
Junior Member

Registreringsdato: 27. October 2008
Leif D har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Hm. Krona står ganske svakt nå, har jeg skjønt... Så da vil den svekkes enda mer?
Ja, om räntan sänks så går kronan rimligen ned, ja. Som vanligt med ekonomi finns inga garantier, men allt talar för en kronförsvagning.
Reply With Quote
  #16 (permalink)  
Gammel 27. October 2008, 15:24:30
Retz's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 18. August 2005
Alder: 55
Retz har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerRetz har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerRetz har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg skal gå amok i objektivjungelen.

Bookmarks

Tags
boliglån, pengevett, rentenedsettelse, renter, sparing

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler