Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FACE

Notices

FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 14. February 2009, 09:17:36   #1 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Medlem siden: Jan 2006
Tilholdsted: i midten
kaffeavtalen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Send en melding via MSN til kaffeavtalen
Spar strøm

I januar brukte vi masse strøm. Faktisk mye mer enn jeg hadde trodd, tatt i betraktning at jeg er relativt obs på hva som trekker strøm, og at vi bruker ved som hovedoppvarming.

Så kom jeg over denne bloggen til Pengemannen, og her står det MANGE strømsparetips.

Jeg skal derfor gå igjennom dem et for et nå, og se hvor jeg misser.

1. Reduser romtemperaturen. For hver grad du reduserer temperaturen sparer du ca 5 % av kostnadene til oppvarming
-jeg bruker ved som hovedoppvarming, så i de fleste rommene utgjør ikke dette noe. På badet står det på 27 grader med nattsenking til 22, og det må vi ha, Det er sannsynligvis noe rart med måleren, for tempen er på 24 grader der inne når den viser 27.
Soverommene til gutta er i bruk på dagtid, og har gulvvarme. Noe av årsaken ligger muligen her, for det er ikke termostat på den.
2. Kle på deg og finn frem ullteppe – senk temperaturen med ytterligere en grad
- heller ikke aktuelt
3. Rom som sjelden brukes bør ha enda lavere temperatur
- alle rom som ikke brukes har ingen oppvarming. Soverom oppe blir eventuelt varmet opp av overskuddsvarme fra stua.
4. Slå av unødvendig lys. Du trenger ikke lys i et rom hvor ingen befinner seg. Må alle lysene være på i stua for at du skal klare å drikke kaffen din? Dim ned lysene om du kan. Da sparer du strøm og forlenger levetiden på lyspærene. En halogenpære fordobler levetiden om du dimmer lyset med 5 %.
-Jeg slår av alt lys når jeg skal ut, og jeg slår alltid av lyset når jeg forlater et rom som ikke er i bruk. På stua har vi 4x25W lamper i vinduet, som står på når det er mørkt, ellers ingenting
5. Lysrør er den mest effektive lyskilden. Velg lysrør om du kan.
-Lysrør som hovedbelysning på kjøkken, boden og badet.
6. Skift til sparepærer der du ikke har lysrør. En 11 Watt sparepære som lyser døgnet rundt vil bruke strøm for ca. 70,- kr i løpet av et år, mens en 60 Watt vanlig pære som lyser døgnet rundt bruker strøm for ca. 370,- kr i løpet av et år.
- Mulig vi har litt å hente der. Kunne sikkert skiftet ut de pærene vi har på stua med sparepærer, men jeg er usikker på om sparepærer finnes i så små utgaver at de passer i lampettene.
7. Luft kort og effektivt. Sett vinduet på fult gap i 5 minutter for å skifte ut luften i rommet. Vindu som står på gløtt vil kjøle ned vegger og gulv lenge før luften er skiftet ut.
-Lufting skjer meget sjelden, me da med full utlufting. Her er det ca 16 grader når vi kommer hjem, og da er det ikke helt behov for full utlufting.
8. Ha full fryser og kjøleskap. Halvtom fryser kjøleskap trenger mer strøm for å holde nede temperaturen.
-Fryseren er full..
9. Trekk for gardiner om kvelden. Dette redusere varmetapet.
-Her ligger endel varmetap hos oss, men dette går kun på vedforbruket, ikke strømmen. De rommene med strømoppvarming har gardiner hele tiden, eller bittesmå vinduer
10. Monter tettelister rundt dører og vindu.
- vinduer og dører i de rommene hvor vi har strømoppvarming er nye og tette.
11. Bruk klessnor istedenfor tørketrommel
-Jeg bruker klessnor til alt, og legger håndklær i trommelen bare den aller siste tiden, for å få dem myke.
12. Slå alltid av elektriske apparat som ikke er i bruk. Ikke la TV og Pc stå i ”stand by”. Selv om mobiltelefonen ikke står i laderen så trekker laderen strøm så lenge den er plugget i veggen.
-Her har jeg litt å hente. Ladere til mobilen blir ofte stående på, og laptopen står på 24/7. TV'n har kun standby, men jeg slår den av med knappen på skjemen, Vet ikke om dette hjelper.
13. Hell ferdig kaffe/te over på termos og slå av kaffetrakteren
-Dette gjør jeg alltid. Kaffen blir ikke god når den står i trakteren lenge
14. Vask klær på lavere temperatur. Temperaturen som er angitt på vaskeanvisningen forteller bare den maksimale temperatur tekstilene tåler. Det betyr ikke at du må vaske på 60 eller 90 grader for at det skal bli rent.
-Klær vaskes i hovedsak på 40 grader. Håndklær som er i svømmehall e.l er det eneste som vaskes på 60 grader. I tillegg prøver jeg å bruke økonomiprogrammet på vaskemaskina i 95 % av tilfellene.
15. Senk temperaturen på varmtvannstanken til 65 grader. Men aldri under 60 grader – da kan legionella bakterien utvikle seg.
- Dette er en omstridt sparemåte. Hvis man dusjer mye, vil kaldere varmtvann føre til at man bruker mer vann fra varmtvannstanken, og denne må jobbe mer for å varme opp vannet igjen. 80grader vann i tanken vil gi mindre forbruk av varmtvann, og spare strøm på oppvarming. Ergo vet jeg ikke om man sparer på det i lengden.
16. Bruk sparedusj
- Det har ikke vi, og ikke skal jeg ha det heller. Sparedusj fører til en lengre dusj, og da er jeg like langt.
17. Bytt pakning på dryppende vannkraner
-Har pr d.d ingen dryppende kraner
18. Skal du bytte/kjøpe nye hvitevarer så kjøp kun produkter som har energimerke ”A”
-Har "A" merkede varer på det vi har kjøpt i det siste.
19. Kjør kun fulle oppvask- og vaskemaskiner.
-Med minst en vaskemaskin og en oppvaskmaskin pr dag så sier det seg selv at de er fulle. Helt overfulle...
20. Vask opp for hånd innimellom
-Det er slett ikke lønnsomt. Man bruker mye mer strøm til oppvarmina av varmtvann på en håndvask enn hva oppvaskmaskina bruker på sin vask
21. Ikke skyll oppvasken i varmt vann
-Jeg skyller ikke oppvasken i det heletatt i 80% av tilfellene. Deter i følge min oppvaskmaskinreparatør kun tull. Detfettet som er på koppene er bra for at maskinen skal få utnyttet oppvaskmaskinpulveret best mulig, og ikke gå tett
22. Installer termostater med nattsenkning på panelovner
-Dette kunne vi selvfølgelig ha gjort på den ene ovnen vi har på kjøkkenet. Den står på 20 grader året rundt
23. Bruk en ekstra dyne eller teppe om vinteren. Dermed kan du redusere temperaturen på soverommet med enda et par grader.
-på soverommet har jeg vinduet oppe hele året, og bruker derfor ingen ting på oppvarming der. (evt oversuddsvarme fra stua før leggetid)
24. Fjern lo fra filteret i tørketrommelen hver gang den har vært i bruk. Dermed vil tørketrommelen jobbe mer effektiv.
- Må man ikke det uansett? Den går jo full ganske kjapt
25. Må du bruke tørketrommel så hiv innpå et par rene og tørre håndklær sammen med de våte klærne. Dette vil redusere tørketiden og energiforbruket betraktelig.
-Jeg tørker kun håndklærne i trommelen når de er nesten helt tørre fra snora
26. Rengjør rillene på kondensatoren bak på kjøleskapet. Dette reduserer mengden strøm som trengs for å holde ønsket temperatur i kjøleskapet.
-Kanksje det ja..Skal se om jeg får dratt frem kjøleskapet i løpet av helga, for dette er ikke gjort de siste 4 årene..
27. Rim av kjøleskap og fryseboks med jevne mellomrom.
-Har automatisk avriming
28. Slå av komfyr og kokeplater noen minutter før maten er ferdig. La den opparbeidede varmen gjøre resten av jobben. Det gjør kanskje at middagslagingen tar 30 sekunder lenger tid, men sparer deg for noen kroner i løpet av et år.
I det minste bedre enn å glemme å slå av platenen når man er ferdig...
29. Installer bevegelsessensor for utelys. Lyset slår seg på når noen kommer innefor sensorens område. Hvorfor betale for lys ute når det ikke er noen der?
-Dette er et alternativ. Men vi har kun utelys ved inngangsdøra, og det ser meget stusslig ut om man ikke har lys der fast..Må tenke på denne. Men vi har spotter, og der har vi byttet fra 50W til 25 W
30. Dekk til alle middagsrester som du setter i kjøleskapet. Kondensen fra maten gjør bare at kjøleskapet må jobbe enda hardere for å holde nede temperaturen.
-Man skal ikke sette varm mat i kjøleskapet..Da surner den lettere. Jeg setter den til avkjøling på benken, og så i kjøleskap/fryser når den er kald
31. Vent med å sette matrester i kjøleskapet til maten er kald. Ingen grunn til å betale for nedkjøling som du får gratis om du bare venter litt.¨
-Se over
32. Bruk lokk på gryter og panner. Gir kraftig reduksjon i koke- og steketid.
-Og mindre søl...
33. Ikke forvarm stekeovn uten at det er nødvendig
-Hvorfor skal man gjøre det?
34. Mikrobølgeovn bruker mye mindre strøm enn komfyren. Bruk mikrobølgeovn når du kan.
Men de utfyller hverandre, ikke overlapper...Dessuten tror jeg min micro burde vært byttet ut, ang strømforbruk...
35. Installer varmepumpe
-mannen er i vurderingsfasen, men for oss som har vedfyring vil det nok helst øke strømtgiftene
36. Bytt til rentbrennende vedovn
-Det har vi gjort, og minst halvert vedforbruket
37. Ved fra bøk og eik gir mest varme pr volumenhet
-Og så jeg som trodde det var bjørk..Jaja fyrer kun med bjørk her i det minste
38. Bruk tørr ved og sørg for god trekk
-Det gjør vi
39. Sett ikke møbler foran verken vedovner eller elektriske ovner. Det reduserer varmesirkulasjonen og er i tillegg brannfarlig.
-Så sant så sant. Bør vel sjekke om spisebordet er flyttet på ijen...
40. Hold rundt hverandre.
-Tror kanskje tenåringene vil begynne å protestere om det er den måten vi skal holde varmen på...
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler