![]() |
|
|||||||
| Notices |
| FACE Financial Awareness Continuously Empowers. FlyLady-metoden kan også brukes for å få orden på økonomien. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
![]() ![]() |
Sparing det daglige...
Hvilke tiltak gjør dere for å spare penger? Er dere bevisste på valg dere tar? Sammenligner dere priser før dere handler? Handler dere ofte og lite eller sjelden og stort? Fortell!
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
De 2 tingene jeg gjør for å prøve å få spart penger
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Krokstadelva
![]() |
Vi prøver å handle 1-2 ganger i uka, men det går ikke alltid like bra nei.
Fyller drivstoff på søndag eller mandags morgen for da er det fortsatt billig. Handler det vi liker av billige merker, men også en del av de kjente merkene.
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Har budsjett både til regninger og mat, alle fellesutgifter (strøm, fasttelefon, kabel-tv, eiendomsavg. etc.) deles og resten er til personlig forbruk og/eller sparing. Selv legger jeg penger til side til ferier, jul, andre dyre ting og justerer forbruket etter hvor mye som blir til overs. Sparing blir altså prioritert.
Jeg er blitt mer av en småhandler etterhvert, men jeg handler aldri en vare uten å vite hva den koster. Det går helt automatisk at jeg ser på prisen og gjør overslag i hodet etterhvert som flere varer havner i handlevogna. Prøver å finne en ok balanse mellom sunne, billige og fairtrade matvarer. Faen ikke like lett alltid! Fyller som regel bensin mandag morgen, før helgas lave pris blir endret. Har gjerrig bil og er bevisst på hvor mye jeg kjører. Ikke bare pga drivstoff men også fordi vi bor utafor bompengeringen.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
* Handler en gang i uka,
* Handler stort * Kjøper en del first price ol når disse produktene er like gode eller bedre. * Bruker sjelden bilen * Følger med og handler på tilbud * Innstallerte varmepumpe, dette har vi og spart en del på, samt at vi har fått en jevn og fin temperatur inne. * Kjøper gjerne 5 liters med lano og store kartonger med vaskepulver. Sparer både penger og miljøet med mindre embalasje. * Abonnerer på blader vi kjøper hver gang... ellers er det jo mange penger spart ved å si opp bokklubber ol og. Ja, det er det jeg klarer å komme på nå...
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
Prøver å ha en storhandel i uken (men det har glidd litt ut i det siste). Jeg sparer penger på høyrentekonto, julegavekonto og feriekonto hver måned, prøver å betale inn en slump ekstra penger på huslånet noen ganger i året, er ganske fornuftig når det gjelder og kjøpe klær og slikt.
Jeg er vel en person som elsker og spare og det er veldig greit å spare og fordele penger med en gang man får inn lønnen.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Julegave og feriekonto var igrunn ganske så lurt...
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg handler klær til ungene til neste år når jeg kommer over gode tilbud. Sommerklær handles om høsten, og vinterklær kjøpes om våren.
Så hender det at jeg handler inn potensielle gaver når jeg kommer over gode tilbud (til søskenbarn, barnehagevenner o.l.). Når det gjelder mat har vi nok mye å gå på..... Det hender at jeg baker selv i stedet for å kjøpe brød, for da vet jeg at alt blir spist opp. Har vi kjøpebrød blir det så tørt etter hvert at vi må kaste en god del av det. Og så tror jeg at vi sparer en del på å lage mye av maten fra grunnen av. (Jeg har ikke regnet på det, men den smaker bedre enn halvfabrika, så da blir mindre av maten kastet). |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Vi ukeshandler, abbonerer på blader vi vil ha, har ikke bil (mest miljøhensyn) og sparer selvsagt hver mnd. på diverse kontoer både til oss og ungene.
Ja, også abbonerer vi på økologisk mat som vi får levert på døren hver uke, grønnsaker, frukt, egg og div. Det er genialt, billigere og så mye enklere. (Lager all mat fra bunnen, men vet ikke om det er billigere, mye sunnere og bedre er det.) Vi spiser dog økologisk, og fairtrade når vi finner, og bruker økologiske vaskeprodukter osv. Derav handler vi på helsekosten og Røtter, og der er det verken billigmerker eller mye tilbud. Så vi tar det vi skal og vil ha, betaler og går. Det er dog et veldig bevisst valg som vi har tenkt å fortsette med. |
|
|
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Jan 2008
Tilholdsted: Rivieran
![]() |
Julegave og feriekonto hørtes helt genialt ut! Det må jeg jammen prøve å få til! Har dere fysisk sett to sparekontoer til dette formålet eller hvordan løser dere det rent praktisk?
Vi prøver å handle inn 1 gang i uka, og ellers "storhandel" når noe er på tilbud..og vi trenger å fylle fryseren! Når vi virkelig må spare, så bruker vi å ta ut et tilmålt kontantbeløp som er "ukepenger", og så får resten stå til spareformål. Jeg overfører til sparekonto hver gang jeg er inne på nettbanken, slik at det alltid står et rundt beløp på lønnskontoen, det blir ofte bare noen tiere i slengen, men etterhvert baller det jo på seg! Bruker billigmerker når det er mulig, og prøver å sette opp handlelister før vi går til butikken! Baker brødmat selv, og er flink til å resirkulere middagsrester slik at matforbruket kan holdes til et minimalt nivå. Vi er også økonomiske med strømforbruk, og sparer mye penger på den måten (har varmepumpe, og benytter vedfyr så ofte det lar seg gjøre - mannen min tar med seg gratis ved fra jobben - av kasserte paller, slukker lys i rom vi ikke oppholder oss i etc etc) |
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|