Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 10. January 2008, 11:19:24   #1 (permalink)
lillemy86
Guest

Lyst på barn

Er det noe som er veldig viktig å vite om før man begynner planleggingen av barn??

Lurte på om dere kunne gi meg noen tips, siden de fleste her har barn.

Skriv alt fra hvordan smokker skal kokes til planlegging av bursdager.

Jeg jobber med barn til daglig men når det gjelder meg selv ble det liksom litt annnerledes.

Tar i mot alt av tips og gode råd
  Reply With Quote
Sponsede lenker
Gammel 10. January 2008, 12:08:25   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Sophie har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av betty_boop86
Er det noe som er veldig viktig å vite om før man begynner planleggingen av barn??

Lurte på om dere kunne gi meg noen tips, siden de fleste her har barn.

Skriv alt fra hvordan smokker skal kokes til planlegging av bursdager.

Jeg jobber med barn til daglig men når det gjelder meg selv ble det liksom litt annnerledes.

Tar i mot alt av tips og gode råd
Det viktigste å vite før man planlegger barn er og tenke seg grundig om før man bestemmer seg. Noen spørsmål å tenke på kan være feks:
  • Vil jeg virkelig ha barn nå og hvorfor akkurat nå?
  • Vil barnefaren virkelig ha barn nå eller kunne han tenke å vente?
  • Har jeg fått gjort unna en del ting som det kanskje er lettere å gjennomført uten barn (studier, reiser, fester)
  • Er økonomi og boforhold greit nok ?
  • Har jeg tolmodighet, innstilling og evne til å ta meg av ett barn nå og for all fremtid?
  • Ville det være fordeler med å vente?
Jeg stillte meg disse spørsmålene opp igjennom årene, med ett par forskjellige kjærester og samboere. For meg ble det ikke klare svar på disse spørsmålene og jeg valgte da å vente. Jeg studerte i mange år og jobbet mye i mange år. For meg ble det riktig valg å vente, jeg ventet helt til jeg var 35 år. Da hadde jeg klare svar på alle disse spørsmålene. Jeg er nå 39 år og har 2 nydelige barn.

På den annen side, så ble min mor gravid med meg når hun var 19 år. Hun hadde ikke planlagt dette og hadde nok svart nei på disse spørsmålene. Hun angrer heller ikke i dag. Riktignok ble hun skilt fra min far etter mange år og det tok noen år før hun fikk utdannet seg slik hun ønsket, men kan aldri tro hun noengang ville ønsket meg bort nå.

Man angrer nok sjeldent på de barna man får

Nå kan det virke som dere kanskje allerede har bestemt dere for at det er riktig tid for dere å få nå? Da vil jeg isåfall gratulere med valget. Det er slitsomt med barn, men utrolig masse kjælighet

14 dager etter fødsel er du allerede superekspert på ditt eget barn og lærer deg fort koking av smukker ol

Lykke til med planleggingen
Sophie is offline   Reply With Quote
Gammel 10. January 2008, 12:27:07   #3 (permalink)
lillemy86
Guest

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie
Det viktigste å vite før man planlegger barn er og tenke seg grundig om før man bestemmer seg. Noen spørsmål å tenke på kan være feks:
  • Vil jeg virkelig ha barn nå og hvorfor akkurat nå?
  • Vil barnefaren virkelig ha barn nå eller kunne han tenke å vente?
  • Har jeg fått gjort unna en del ting som det kanskje er lettere å gjennomført uten barn (studier, reiser, fester)
  • Er økonomi og boforhold greit nok ?
  • Har jeg tolmodighet, innstilling og evne til å ta meg av ett barn nå og for all fremtid?
  • Ville det være fordeler med å vente?
Jeg stillte meg disse spørsmålene opp igjennom årene, med ett par forskjellige kjærester og samboere. For meg ble det ikke klare svar på disse spørsmålene og jeg valgte da å vente. Jeg studerte i mange år og jobbet mye i mange år. For meg ble det riktig valg å vente, jeg ventet helt til jeg var 35 år. Da hadde jeg klare svar på alle disse spørsmålene. Jeg er nå 39 år og har 2 nydelige barn.

På den annen side, så ble min mor gravid med meg når hun var 19 år. Hun hadde ikke planlagt dette og hadde nok svart nei på disse spørsmålene. Hun angrer heller ikke i dag. Riktignok ble hun skilt fra min far etter mange år og det tok noen år før hun fikk utdannet seg slik hun ønsket, men kan aldri tro hun noengang ville ønsket meg bort nå.

Man angrer nok sjeldent på de barna man får

Nå kan det virke som dere kanskje allerede har bestemt dere for at det er riktig tid for dere å få nå? Da vil jeg isåfall gratulere med valget. Det er slitsomt med barn, men utrolig masse kjælighet

14 dager etter fødsel er du allerede superekspert på ditt eget barn og lærer deg fort koking av smukker ol

Lykke til med planleggingen
Takker, ja vi har bestemt oss for at vi vil ha nå i nær fremtid. Det er vi begge helt klare på

Takker for fine innlegg, det er bare å komme med flere. Ser ut som dere er damer med vett i toppen alle sammen. * Takk for at jeg får være her sammen med dere*
  Reply With Quote
Gammel 10. January 2008, 12:42:16   #4 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Takker, ja vi har bestemt oss for at vi vil ha nå i nær fremtid. Det er vi begge helt klare på
Åh, du har en kjempeflott tid forran deg. Da man har bestemt seg og starter opp barnelaging ... sukk, for en fantastisk spennende tid!

Lykke til!
Gammel 10. January 2008, 12:53:22   #5 (permalink)
lillemy86
Guest

Takk
  Reply With Quote
Gammel 10. January 2008, 19:01:12   #6 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Mine helt personlige tips og tanker, som jeg skulle ønske noen hadde gitt meg først (kanskje du tenker på noe av dette alt):

* ikke tro barna sover natta gjennom når de er 2 mnd, det er *helt* naturlig at de fortsatt våkner dann og vann om natta når de er 2 og 3 år... (erfarer selv!)
* ikke ha altfor mange forventninger, da blir fallet så høyt hvis de ikke innfris...
* stol på magefølelsen, instinktene dine er ofte veldig riktige... husk at helsestasjonen er der for å hjelpe, men rådene til helsestasjonen er ikke nødvendigvis oppdaterte... (også egne erfaringer!)
* vær innstilt på å ta ting litt som de kommer, ta en dag av gangen...
* ikke tro livet kan bli helt det samme etter du får barn, som før... livet endrer seg med barn, sånn er det bare!
* husk å kose deg med baby når den tid kommer, tiden går så altfor fort!
* 90 % av det som reklameres for av diverse utstyr trenger du ikke...
* baby kan bare ha på ett sett klær av gangen, og de vokser fort!

Ellers har jeg noen personlige anbefalinger:

* bæreanretninger! Få prøvd sjal/slynge/mei tai/formsydd sele, se om/hvilken som passer best for deg/dere (selv holder jeg knapp på sjal og mei tai - kunne ikke klart meg uten når jeg først fant dem! Vidunderlig praktisk!!)
* lammeskinn - er godt og varmt om vinteren, deilig og tar bort klamhet om sommeren!
* ullklær er helt vidunderlig!
* selv skal jeg med nestemann bruke tøybleier, både pga økonomi og miljø - og så er det så mange kule formsydde tøybleier (har planer om nr 3 og 4, ja... )
* amming er billig, hygienisk og fantastisk praktisk! Slipper koking av flasker og huske alt utstyr når du skal avgårde...

Litt trøtt i hodet nå, men kjenner jeg blir litt engasjert når noen spør om hva jeg mener (selv om du ikke mente direkte meg da... ). Har kanskje glemt flere ting jeg både mener og brenner for, men dette var nok gnag... du skjønner hvor landet ligger for mitt vedkommende. Skulle du lure på noe mer av det jeg nevnte, så må du mer enn gjerne kontakte meg via PM!

Lykke lykke til med prøvinga!!
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 10. January 2008, 19:17:42   #7 (permalink)
Senior Member

100% enig med Nselk
Gammel 10. January 2008, 19:49:57   #8 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Og om du ikke får til ammingen, ja så er du alikevel en fantastisk mamma.
Ikke la ammepolitiet skremme vannet av deg.
Fordelen her er at du blir friere og ikke nødvendigvis den eneste som står opp om natta.
Morsmelkerstatninger smaker ulikt. Om babyen rynker på nesa, forsøk ett annet merke.

Om amming, du og baby fungerer, bør du vurdere å donere bort noen av de edlere dråpene til Morsmelksmottaket. De små premature trenger bokstavelig talt hver dråpe.
Amming kan føre til såre brystvorter. Ta med deg Purelan salve til sykehuset, denne kan du også bruke som lip gloss!

Kjøp brukt seng, vogn osv. Madrass hadde jeg kjøpt ny om jeg ikke kjente giver. Dyner, puter, sengetøy, klær og vogner kan vaskes. Møbler kan males. Bilstol kjøper du ikke brukt, med mindre du igjen kjenner giver som kan garantere at det ikke har vært med i en kræsj.

Om du ikke har stort hus er babycall unødvendig. Har heller ikke helt skjønt poenget med heve/senkeseng (løses enkelt med bøker) og pusteplater som registrerer barnets pust (mange "feilmeldinger" som skremmer vannet av foreldre).

Temp måles korrekt i rumpa, panne-øre-smokktermometer stoler ikke leger på.

Bleier er dyrt. Coop har eget merke, 29 kr pakka om du er medlem, First Price er også helt greie og mye billigere. Stumpen kan skylles i vask eller dusj. Potetmel funker på såre rumper. Ingen ekle tilsetningsstoffer. Om sårhet kommer alikevel: Inotyol fra apoteket.

Leker og bamser får du nok av... du trenger ikke kjøpe noe mest sannsynlig.

Det var det jeg kom på nå!
Gammel 10. January 2008, 20:28:31   #9 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Qlio
Og om du ikke får til ammingen, ja så er du alikevel en fantastisk mamma.
Ikke la ammepolitiet skremme vannet av deg.
Fordelen her er at du blir friere og ikke nødvendigvis den eneste som står opp om natta.
Morsmelkerstatninger smaker ulikt. Om babyen rynker på nesa, forsøk ett annet merke.

Om amming, du og baby fungerer, bør du vurdere å donere bort noen av de edlere dråpene til Morsmelksmottaket. De små premature trenger bokstavelig talt hver dråpe.
Amming kan føre til såre brystvorter. Ta med deg Purelan salve til sykehuset, denne kan du også bruke som lip gloss!

Kjøp brukt seng, vogn osv. Madrass hadde jeg kjøpt ny om jeg ikke kjente giver. Dyner, puter, sengetøy, klær og vogner kan vaskes. Møbler kan males. Bilstol kjøper du ikke brukt, med mindre du igjen kjenner giver som kan garantere at det ikke har vært med i en kræsj.

Om du ikke har stort hus er babycall unødvendig. Har heller ikke helt skjønt poenget med heve/senkeseng (løses enkelt med bøker) og pusteplater som registrerer barnets pust (mange "feilmeldinger" som skremmer vannet av foreldre).

Temp måles korrekt i rumpa, panne-øre-smokktermometer stoler ikke leger på.

Bleier er dyrt. Coop har eget merke, 29 kr pakka om du er medlem, First Price er også helt greie og mye billigere. Stumpen kan skylles i vask eller dusj. Potetmel funker på såre rumper. Ingen ekle tilsetningsstoffer. Om sårhet kommer alikevel: Inotyol fra apoteket.

Leker og bamser får du nok av... du trenger ikke kjøpe noe mest sannsynlig.

Det var det jeg kom på nå!
Også helt enig med Qlio! Bortsett fra: Babycall kan være kjekt å ha, hvis dere reier en del bort til venner som har større hus eller har hage. Kjekt å ha. + Bleier på Rema 1000 er rimligst, hvis du kjøper den store kassen med mange bleier. Tror det er Pampers. + Vi synes det er kjekt å ha våtsevietter fra Sebamed. Det er ikke alltid like lett å få vasket barnet under vask/dusj.
Gammel 11. January 2008, 10:16:35   #10 (permalink)
lillemy86
Guest

Tusen takk for mange gode tips. Glad i dere alle
  Reply With Quote
Gammel 11. January 2008, 10:33:26   #11 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Også helt enig med Qlio! Bortsett fra: Babycall kan være kjekt å ha, hvis dere reier en del bort til venner som har større hus eller har hage. Kjekt å ha. + Bleier på Rema 1000 er rimligst, hvis du kjøper den store kassen med mange bleier. Tror det er Pampers. + Vi synes det er kjekt å ha våtsevietter fra Sebamed. Det er ikke alltid like lett å få vasket barnet under vask/dusj.
Qlio har gode råd, ja! Men vi investerte i Babycall med sånn walkietalkie-funksjon. Kjempepraktisk når man er på biltur med flere (feks skal til lekeland, park etc) og kan prate sammen underveis - slipper å bruke mobiltelefon! (Vi hadde med på ferietur til Danmark - vi var to biler - genialt!!)

Når det gjelder å vaske - vi har alltid brukt bomullskluter og vann, evt litt såpe fra Babyline. Babyline kan kjøpes på apotek eller på feks Sparkjøp, og koster ikke fletta, men er kommet best ut i test på Grønnhverdag i forhold til parabener og annet dritt... Samme med våtservietter. Vi styrte unna dem i daglig bruk, og bruker kun i barnehagen og på turer. Da bruker vi Coop sine (de billige typene) - coop har tre typer våtservietter, og de tre toppet Grønnhverdag sin liste over våtservietter i test, også i forhold til parabener og annet dritt...
Gammel 11. January 2008, 10:49:47   #12 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk
Qlio har gode råd, ja! Men vi investerte i Babycall med sånn walkietalkie-funksjon. Kjempepraktisk når man er på biltur med flere (feks skal til lekeland, park etc) og kan prate sammen underveis - slipper å bruke mobiltelefon! (Vi hadde med på ferietur til Danmark - vi var to biler - genialt!!)

Når det gjelder å vaske - vi har alltid brukt bomullskluter og vann, evt litt såpe fra Babyline. Babyline kan kjøpes på apotek eller på feks Sparkjøp, og koster ikke fletta, men er kommet best ut i test på Grønnhverdag i forhold til parabener og annet dritt... Samme med våtservietter. Vi styrte unna dem i daglig bruk, og bruker kun i barnehagen og på turer. Da bruker vi Coop sine (de billige typene) - coop har tre typer våtservietter, og de tre toppet Grønnhverdag sin liste over våtservietter i test, også i forhold til parabener og annet dritt...
Enig med deg vedr vasking. Vi har også brukt kluter eller meosoft og såpe/vann, men jeg må ha våtservietter i nærheten. Ut på tur eller hvis det er bæsj over alt (så jeg kan dra av det værste før jeg lemper barnet over i dusj for å få spylt/vasket av resten) osv. Vi prøvde også coop ine pga listen til grønn hverdag, de våtserviettene funket dårlig på vårt barn og bruker da sebamed uten parfyme, da den funker best til vårt bruk
Gammel 11. January 2008, 10:51:29   #13 (permalink)
lillemy86
Guest

Kjekt å ha i tankene, hvor kan jeg lese om grønnhverdag??
  Reply With Quote
Gammel 11. January 2008, 10:54:53   #14 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Kjekt å ha i tankene, hvor kan jeg lese om grønnhverdag??
http://www.gronnhverdag.no/
Gammel 11. January 2008, 10:59:02   #15 (permalink)
Senior Member

Der kan du bla se at den eneste grunnen til at sebamed ikke fikk toppkarakter var pga at den inneholdt parfyme. Testen ble utført i 2006, man får nå kjøpt valgfritt sebamed med eller uten parfyme.
Gammel 11. January 2008, 11:16:57   #16 (permalink)
lillemy86
Guest

Takk, Sophie
  Reply With Quote
Gammel 11. January 2008, 12:21:09   #17 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Der kan du bla se at den eneste grunnen til at sebamed ikke fikk toppkarakter var pga at den inneholdt parfyme. Testen ble utført i 2006, man får nå kjøpt valgfritt sebamed med eller uten parfyme.
Det visste jeg ikke! Har ikke hatt noen problemer med Coop sine på småguttene, så har ikke kikka etter alternativer, men Sebamed sine virker jo bra da, ja...
Gammel 11. January 2008, 18:52:30   #18 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
sette seg inn i de forskjellige vaksinene kan være lurt.
rettigheter, innhold, virkemåte, bivirkninger osv.

ville tenkt på hjemmefødsel vs sykehus
naturlig vs 'medisinsk'
etc

ville også kikket på naturlige rengjøringsmidler til kropp og hjem.
feks våtservietter kan man lage selv.
og tøybleier, som tidligere nevnt.

(for helsens skyld.
men lommeboka merker det også.)
viking is offline   Reply With Quote
Gammel 11. January 2008, 19:18:03   #19 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
I tillegg til alt det som er nevnt her, er det viktigste jeg har lært av barna at det er veien som er målet. Det gjelder å kose seg underveis.

Lykke til!
Dragen is offline   Reply With Quote
Gammel 11. January 2008, 22:05:29   #20 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Vi bodde slik til at vi med tiden kjøpte babycall, når barna sov ute. Men poenget var at man ikke trenger å kjøpe det inn før fødselen om man bor i en liten leilighet med lufteterasse.

Stumpen kan fint skylles hjemme, men ute har vi alltid brukt våtservietter. Her bruker vi Xtra eller First Price. De funker utmerket, de skal jo bare fjerne bæsjen. Lufttørker litt ekstra, da... alternativt kan man jo skylle våtserviettene før bruk om man er på besøk. Man behøver ikke alltid å vaske ved tissebleier fikk jeg råd av legen. Bruk nesa.

Og jeg kom på en ting til; stelleveske. Du behøver ikke kjøpe den flotteste, jeg hadde en fra Jysk til 98 kr til begge barna som har gått videre i arv. Men noen ting som er lurt å ha med er:
- en rull med brødposer (til møkkableier, søppel og slikt)
- ett sett med klær
- håndkle til å stelle på
- når babyen blir litt større: tutekopp/flaske og fruktglass og skje tilfelle dere sitter fast i trafikken, kø hos legen, you name it, de blir sultne når det minst passer
- pysj (da behøver du ikke å reise hjem tidlig fra venner, ta på pysj før dere reiser hjem og legg sovende barn rett i sengen)
Gammel 11. January 2008, 22:42:45   #21 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Qlio
Vi bodde slik til at vi med tiden kjøpte babycall, når barna sov ute. Men poenget var at man ikke trenger å kjøpe det inn før fødselen om man bor i en liten leilighet med lufteterasse.

Stumpen kan fint skylles hjemme, men ute har vi alltid brukt våtservietter. Her bruker vi Xtra eller First Price. De funker utmerket, de skal jo bare fjerne bæsjen. Lufttørker litt ekstra, da... alternativt kan man jo skylle våtserviettene før bruk om man er på besøk. Man behøver ikke alltid å vaske ved tissebleier fikk jeg råd av legen. Bruk nesa.

Og jeg kom på en ting til; stelleveske. Du behøver ikke kjøpe den flotteste, jeg hadde en fra Jysk til 98 kr til begge barna som har gått videre i arv. Men noen ting som er lurt å ha med er:
- en rull med brødposer (til møkkableier, søppel og slikt)
- ett sett med klær
- håndkle til å stelle på
- når babyen blir litt større: tutekopp/flaske og fruktglass og skje tilfelle dere sitter fast i trafikken, kø hos legen, you name it, de blir sultne når det minst passer
- pysj (da behøver du ikke å reise hjem tidlig fra venner, ta på pysj før dere reiser hjem og legg sovende barn rett i sengen)
Jepp, enig. Dog, vi valgte i stedet å bruke hundeposer (kjøpes på dagligsvare og viser IKKE innholdet ) Jeg dumpet raskt stellevesken og gikk for en smart sort Nike sekk. Utrolig mye kjekkere å ha utstyret i sekk enn veske, når man i tillegg må bære barnet litt rundt. Bare å slenge på ryggen. Som småbarnsmor er man kronisk lidende av for få armer
Gammel 12. January 2008, 12:06:55   #22 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Hundepose, at jeg ikke tenkte på det selv? Mye "hyggeligere" å dra med seg å slippe å se alt som faktisk er inne i posen. Jeg har en ny rull i bagen nå, men når den er tom skal jeg kjøpe hundeposer. Veldig smart!
Gammel 14. January 2008, 12:35:35   #23 (permalink)
Senior Member

Danielle's Avatar

Medlem siden: Aug 2006
Danielle har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Vi brukte også hundeposer. Kjempekjekt. Det blir liksom litt mer diskre.
Gammel 17. January 2008, 19:47:39   #24 (permalink)
lillemy86
Guest

Hvordan leggerutiner hadde dere når den var nyfødt???
  Reply With Quote
Gammel 17. January 2008, 19:48:51   #25 (permalink)
lillemy86
Guest

tok dere den opp første natta??? Har hørt at hvis den gråter og det ikke er smerter eller sult så skal den bare ligge i sengen.... Hva mener dere????
  Reply With Quote
Gammel 17. January 2008, 20:11:37   #26 (permalink)
Senior Member

Sitér:
tok dere den opp første natta??? Har hørt at hvis den gråter og det ikke er smerter eller sult så skal den bare ligge i sengen.... Hva mener dere????
Jeg svarer på leggerutinene som du spurte om over også i tillegg til dette...

Vi lot rutiner være rutiner... og fulgte strømmen...

Jeg tror at barn opp til rundt 3 år, og da særlig første året, ikke gråter for å "plage" foreldre... Jeg tror ikke på at babyer/små barn er utspekulerte og manipulerende smådjevler som er kommet til verden for å plage oss stakkars foreldre... (sorry, farget av endel erfaringer...). Jeg tror forsåvidt ikke at barn i det hele tatt gråter for å "plage", men fordi de har et behov som ikke er dekket, eller så er det egentlig et annet problem som ikke er løst...

Vi har sovet i samme seng som guttene siden de ble født, og gjør det forsåvidt enda - på godt og vondt. Vår eldste gutt gir tydelig inntrykk av et behov for å prøve ut egen seng snart (som dessverre blir litt hindret av en treg oppussing), men begge guttene (og evt andre søsken som måtte komme til) kommer ALLTID til å være velkommen i vår seng hvis de trenger det. Jeg tror at ved å være der og dekke deres behov, respondere på deres signaler, så får jeg trygge, selvsikre, tillitsfulle barn, som på lang sikt vil klare seg godt. Det er mitt stikkord - tenk langsiktig! Du skal ha barnet/barna til de blir voksne - hvordan ønsker du de skal være som voksne mennesker? Jeg tror på at (som jeg skrev i en annen tråd også) for å få respekt må man gi respekt, for å bli vist hensyn må man vise hensyn... Dette gjelder, i mine øyne, også de aller minste menneskene i samfunnet vårt - ikke minst de aller minste som er totalt avhengige av foreldrenes respons på signaler, og ikke minst foreldrenes stemme for barna som ikke kan uttrykke seg selv...

Jeg ønsker meg et eller to barn til. Jeg kommer uten å nøle til å ha baby i senga med meg igjen (evt. i en grindseng tett tett inntil, og ta bort veggen mot meg, så får de et slags lite avlukke i dobbeltsenga), ikke bare pga tilknytningen og tryggheten, men pga amming blir lettere og jeg sover mye bedre når jeg bare kan koble på puppen og sove videre... Ikke røyker jeg, baby har egen dyne, fast madrass osv...

Jeg kunne ALDRI - jeg gjentar ALDRI - latt min baby eller barn ligge alene i en seng for å gråte... Tenk deg selv, følelsen av maktesløshet, ensomhet, mageknip, sult, forvirring eller hva som helst, en vond følelse som gir deg klump i halsen så du nesten begynner å gråte eller evt gråter. Hvis du skulle bli avvist av din kjære pga det ikke passer han at du har det vondt akkurat da - hvordan ville du følt deg? Og husk på, baby kan ikke gå til en venn/venninne for å ventilere vonde følelser - de har stort sett bare mamma og pappa å stole på... Og ikke har de utviklet evne til å takle de forskjellige følelsene heller, de er der bare - vonde og uforstående... Med fare for at jeg allerede og også nå har tråkket på og tråkker på tusen tær - ikke ta dette personlig dere som alt har gjort det, jeg klandrer INGEN for det de måtte ha gjort altså - jeg har absolutt mine svin på skogen jeg også, og er aldeles ikke perfekt!! Men jeg ber deg, vær så snill - lytt til magefølelsen din og instinktene dine - når/hvis baby gråter så ta h*n opp, prøv å lese og lære signalene og ta hensyn til at det bittelille mennesket ikke har noen som helst annen måte å signalisere noe på.... Alt signaliseres gjennom gråt - ALT! Det kan føles fortvilende, frustrerende og masse annet, men ikke gi opp!

Jeg har nå to sønner på henholdsvis 2 og snart 4 år - de har ALDRI grått alene, som jeg kjenner til (det skal godt gjøres at det har skjedd), og de har aldri grått uten at det har vært en god grunn, for de vet vi kommer hvis det er noe...
Gammel 17. January 2008, 20:26:33   #27 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Bergen
Lilleulv har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden

Jeg er så hjertens enig.
Bare at jeg liker å ha sengen min for meg selv. Det betyr ikke at barna mine ikke er velkommen der hvis det skulle være noe. Drømt, sykdom etc.

Det tok noen mnd før jeg fikk faste leggetider på mine barn, 7-8 mnd...

Da yngste var på 1 årskontroll på helsestasjonen var jeg så syndig å fortelle henne at jeg samsov/ammet min datter i søvn. Og da anbefalte hun meg Ferber metoden (skrik til du sovner av utmattelse kuren) for å lære henne å sove selv... Helsesøster spurte om jeg ville ha mer info, men da sa jeg nei takk. Kommer ikke til å skje i mitt hjem..
Jeg rett og slett var på soverrommet til hun sovnet,la henne ned hvis hun reiste seg, og til slutt fikk jeg lov å gå ut. Og det gikk faktisk overraskende kort tid.
Men griner hun så er jeg raskt inne igjen... Våkner hun i løpet av kvelden så går jeg inn til henne, men ofte er det bare sove lyder...
For de lager litt lyder selv om de sover..
Gammel 17. January 2008, 20:33:15   #28 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
rarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffing
Send en melding via MSN til rarelillemeg
Akkurat nå, i skrivende stund, er en av de tidene jeg hater å ha barn. Jepp, du leste riktig. For nå sitter pappan nede med minstemann (snart 4), som hoster og hoster og hoster og hoster. Og jeg sitter her med en masse følelser, den ene er at jeg HATER at barna mine er syke, for sykdommens skyld, jeg skulle vært syk for dem, det gjør så vondt inni meg. Den andre følelsen, som er en av de to grunnene som noengang virkelig har fått meg til å tvile på mine evner til å ta meg av barna mine, er at jeg sitter her og vil løpe min vei fordi jeg er så redd han vil brekke seg. Og jeg takler bare ikke oppkast. Ikke hos meg selv, ikke hos andre. Og unger uten oppkast - vel - det lar seg bare ikke gjøre. Og hver gang dette skjer føles det altoverskyggende, som om det ikke finnes noe annet. Da er det ikke kjekt å være mor og skulle være den voksne, ansvarlige...

Men bortsett fra dette så er det nesten bare pluss med å ha barn. Nesten. Jeg har et litt kynisk syn på foreldrerollen og sånt, skal ikke blande det inn her.
Gammel 17. January 2008, 21:45:39   #29 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
*Anna* står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Mye fornuftig som er sagt her! Jeg vil tilføye:

- Alle barn er forskjellige, det er nærmest håpløst å sammenlikne med søsken eller venners barn.
- Det som fungerer en dag (mtp leggerutiner, mat osv) trenger ikke å fungere neste dag
- Ting tar mye lengre tid enn du er vant til! De første ukene rakk jeg aldri den bussen jeg skulle ta. Fortsatt (min lille er 9 mnd) sliter jeg med å komme tidsnok til ting.
- Det kommer dager da du har mest lyst til å gi bort ungen til den første som melder seg. Det er normalt! Vær flink til å få nok søvn og avlastning.
- Nyfødte babyer "knirker" i søvne! Høres ut som de jobber med å få ut en gigant-bæsj...
- Du kjenner din baby bedre enn helsesøster gjør! Hun har kanskje noen gode (og utdaterte) råd, men du velger om du vil følge dem. Morsinstinktet fungerer som en bra pekepinn

Lykke til
*Anna* is offline   Reply With Quote
Gammel 17. January 2008, 21:48:56   #30 (permalink)
lillemy86
Guest

Takker, *Anna*
  Reply With Quote
Gammel 14. April 2008, 15:56:45   #31 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Gammel tråd. Men jeg sier litt likevel.

Ingenting av det du gjør nå, kommer til å forberede deg på hvordan det er. For alle unger er forskjellige - og DU vil være forskjellig etter et svangerskap. Det skjer noe med deg på de 9 mnd.

Gråte alene? Aldri. Hvordan kan du vite om h*n har vondt eller ei, og hvorfor "teller ikke" emosjonell vondt? Er det noen forskjell på vondt i magen og savne mamma?

Men.

Det lønner seg alltid å være forut for sin tid. Det du gjør i dag, har konsekvenser i morra. Rydder du kjøkkenbenken om kvelden, så får du en fin frokost. Lar du en nyfødt baby sove med puppen i munnen hver eneste gang nå, så får du en 3 mnd gammel unge som ikke tror h*n kan sovne på noen annen måte.

Samtidig er det alltid sånn at du må veie risiko opp mot gevinst. For meg var det sånn at jeg måtte velge mellom å få opp melkeproduksjonen (ved å la henne ligge mest mulig ved brystet), eller å lage gode soverutiner fra starten. Jeg valgte det første.

Og kjøp The No-cry Sleep Solution først som sist. Kommer du skjeivt ut, så hjelper denne boka deg inn igjen på rett spor uten å måtte la ungen din skrike seg i søvn. Kanskje vil du også spare deg for trøbbel om du leser den helt i begynnelsen, sånn at du unngår de verste søvnfellene.
Gammel 14. April 2008, 17:37:26   #32 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Leste igjenom tråden nå. Mye bra som er sagt.

Men hør på alle de velmene rådene du får, men tenk sjøl og følg din egen mage.
Føler du det er best for deg dine så er antaglivis det (inntil rimlighetens grenser da)
Tullip is offline   Reply With Quote
Gammel 17. April 2008, 17:37:33   #33 (permalink)
Senior Member

Tilholdsted: Oslo
isola har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Ting jeg har gjort til nå, i planleggingsfasen:
-Tatt folattilskudd (bør visst tas i et par mnd FØR man blir gravid!)
-Vært hos gynekolog for GU + innvendig UL, sjekka det som sjekkes kan. Jeg tenkte som så at hvis det var noe der de kunne se som kunne bli et problem, så var det greit å vite om det. Alt så bra ut, så da håper jeg alt ER bra også..
-Vært hos legen og tatt en milliard blodprøver, sjekket vitaminlagre osv, noe som egentlig ikke hadde noe med forestående prøving og gjøre, men som viste seg å være ganske viktig likevel. Hadde visst lite D-vitamin og kalsium.
-Tisset på et par EL-tester, bare fordi jeg er utålmodig.

Jeg prøver å være realistisk, og tenke på at dette kan ta tid, men herregud så vanskelig det er..
isola is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler