Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 13. June 2008, 22:14:15   #1 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
skrape Når hadde du barnevakt første gang?

Jeg begynner å tro at jeg er litt unormal, som har ei jente på snart 7.5 måneder og som aldri har hatt barnevakt. Bortsett fra pappaen, men han er jo PAPPAEN liksom.

Når hadde du barnevakt første gang?
Unicorn is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 13. June 2008, 22:40:06   #2 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Jeg prøver å huske, men det står litt stille. Jeg hadde i alle fall barnevakt mye senere enn andre. Lurer på om det ikke var da førstemann var 13 måneder. Fordi jeg skulle føde igjen.

Nå i ettertid tenker jeg at vi kanskje burde ha vært flinkere til å ha noen kinoturer eller noe sammen alene tidligere. For vi sleit en del på den tiden, uten å helt klare å koble det til manglende kjærestetid.

På den annen side så har jeg jo også sett at man kan lage kjærestekveld hjemme selv om man ikke har barnevakt. Så det var kanskje mest sløvhet fra vår side. Vi ville liksom bare fokusere på den lille, mens vi glemte litt å ta bedre vare på noe av det viktigste og tryggeste i hans verden. Nemlig vårt eget forhold.

Men vi klarte heldigvis å ordne opp igjen, da.
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 13. June 2008, 22:54:31   #3 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
13 måneder og føde igjen, ja..? Du sløser ikke med tida, det skal du ha!

Kjærestetid vet vi ikke hva er lenger, for vi har jo i tillegg ei lita nattgaupe her og da, som nettopp har sovna. Og siden Unimannen har bestemt seg for å ta ei ekstravakt i morra, så er liksom kvelden over for hans del snart.

Og jeg vet jeg burde savne det. Men jeg gjør det ikke.

Alt jeg vil, er å ha henne med meg hvor jeg skal og hva jeg gjør. Mange ganger er det sånn at jeg har lyst til å gjøre det nettopp fordi jeg kan ha henne med meg og "vise henne verden". Jeg vil gjerne spise middag med Unimannen ute på restaurant, men jeg har kjempelyst til å ha henne der også. Hun "spiser" jo allerede sammen med oss hver dag, og det ville blitt en ny og spennende opplevelse å gjøre det et annet sted. Og så videre.

Nå har jeg og henne vært i symbiose siden hun ble unnfanget på morsdagen 2007. Halvannet år omtrent. Hver dag, hver natt (vi samsover også) - og jeg kan bare ikke tenke meg å være uten henne, ikke engang for en kveld.

Andre gleder seg ofte til ammeslutt og få tilbake kroppen sin og alt det der. Men jeg? Jeg gruer meg litt. Og det er egentlig rart, for av natur er jeg (eller var jeg?) en ganske asosial person som elsket å være for meg selv.

"Mamming" gjør rare ting med en.
Ulest 13. June 2008, 22:56:09   #4 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Du høres veldig ut som meg, du.
Men vi brant oss som sagt litt på det. Så husk å ta godt vare på et forhold som også er viktig for barnet deres. Ikke bare forholdet mellom foreldre og barn.
Ulest 13. June 2008, 23:08:33   #5 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Nei, jeg vet. Og du har helt sikkert rett.

Men....

Ulest 13. June 2008, 23:13:04   #6 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Ja, jeg vet.
Kanskje kjærestekvelder hjemme er en ok start?
Ulest 13. June 2008, 23:17:32   #7 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Men hun sovner jo så seint... og våkner vanligvis en eller to ganger før vi legger oss sammen med henne hvis hun for en gangs skyld finner på å sovne tidlig.

Last edited by Unicorn; 13. June 2008 at 23:20:47.
Ulest 13. June 2008, 23:19:38   #8 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg har hørt at vaskerommet kan få helt nye funksjoner når man samsover. Ja, jeg har hørt det av en venninne, altså. *host*
Ulest 13. June 2008, 23:20:29   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Ulest 14. June 2008, 09:08:07   #10 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Man kan lage mye kos av en god middag og en dusj... (sånn selv om barna er hjemme og sover, og man samsover...)
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 14. June 2008, 11:45:55   #11 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
jeg er tydligvis en av de stikk motsatte av dere da.
Førstemann var 14 dager første kvelden.
Minsten var ikke gamle kroken han heller.

Synes det for min egen del er litt viktig med tid til andre ting.
Tullip is offline   Reply With Quote
Ulest 14. June 2008, 12:15:03   #12 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Det var på bursdagen min, han var vel nesten 7 mnd og jeg var i den perioden at bursdagen skulle feires ute på byn, og siden jeg hadde gått glipp av 18års dagen måtte jeg jo feire 19årsdagen. Så gikk det et halvt år til, til nyttårsaften igjen.
Denne gang har jeg ikke helt drikke-fra-meg behovet men heller kjæreste-behovet. Får se hvordan det går denne gang, men jeg tviler på at det blir barnevakt i løpet av året ja...
Ulest 15. June 2008, 11:49:47   #13 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Jeg sitter og tenker litt... kan det henge *litt* sammen med alder også? Jeg mener, jeg var 28 når jeg fikk mitt første barn, og jeg hadde virkelig rast fra meg. Hvis man får barn som 18-åring, så har man jo klart noe ugjort på den fronten (veldig ofte, og helt naturlig!), og har kanskje et større behov for å komme seg litt ut? Jeg vet ikke... Og jeg mener IKKE at det ene er mer riktig enn det andre altså, det er så utrolig individuelt hva man foretrekker. Men selv, helt personlig, så kunne jeg ikke hatt barnevakt de første månedene pga ammingen (ikke ønsket jeg det heller da). Feks minsten fullammet jeg selvregulert i nesten 7 mnd, helt etter eget ønske selvsagt, og kunne da vanskelig latt han være borte fra meg! Men jeg personlig gikk i 8 år uten prevensjon før jeg fikk førstemann, og hadde 2 spontanaborter først - når jeg først fikk han var jeg såpass "gammel" at jeg da som sagt ikke hadde behov for alenetid sånn umiddelbart, hvis dere skjønner...

Hva tror dere? Kan det henge litt sammen med alder? Og igjen - ikke at noe er mer riktig enn det andre eller noe, bare lurer på om det kan ha en logisk sammenheng...
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 15. June 2008, 12:10:26   #14 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Jeg tror Nselk har et godt poeng.

Etter 21 forsøk og nesten-prøverør, etter fylte 30 og med en unge som heldigvis til slutt bare skulle ha pupp etter en ganske tung ammestart etter keisersnitt, så har heller ikke jeg det store behovet for å sette henne vekk. Vi fullammet fra 5 uker til 6 mnd, og da tok det også noen uker før hun skjønte hva denne maten var for no rart. Så det er bare nå den siste måneden at barnevakt i det hele tatt kunne vært aktuelt.

Husker vi diskuterte det her hjemme når hun var nesten helt ny. Unimannen mente jeg trengte litt tid for meg selv. Mitt svar var at "jeg trenger bare babyen min", og jeg var i grunnen litt overrasket over at folk ikke skjønte noe så elementært helt av seg selv.
Ulest 15. June 2008, 12:57:00   #15 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Det er veldig godt mulig at Nselk har et poeng her.
Jeg var 18 år og barnet var langt fra planlagt, så jeg hadde nok et behov for å komme meg ut med venner. Jeg hadde langt i fra festet fra meg, men som nevnt over her så var jeg bare ute 2 ganger på det første året.
Ulest 15. June 2008, 17:32:02   #16 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg har egentlig aldri hatt det helt store behovet for å komme meg ut. Selv ikke i russetiden min.

Så for meg handler det nok mest om å være alene med mannen sin.
Ulest 15. June 2008, 19:13:41   #17 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
tror det har veldig mye med personlighet og.
Jeg er en av de som ikke klarer og ha folk oppå meg 24/7. Takler det ikke.
Så det å komme seg bort fra barn og mann innimellom og bare være meg er helt uvurdelig!
Bare det å kunne gå en tur alene med mannen er utrolig deilig av og til.
Tullip is offline   Reply With Quote
Ulest 15. June 2008, 21:22:52   #18 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2008
Tilholdsted: Sørlandet
Cruella :-) har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Jeg hadde barnevakt første gang da Ingrid var en måned, på OVERNATTING hos mamma og pappa. Og siden da så har de hatt henne på overnatting ca en gang i uken i snitt. Forrige uke så sov hun der fra mandag til tirsdag og fra onsdag til torsdag. Det er kjempestas med "mor og far" og vi syns det er så fint at ho har fått så god kontakt med de. Sikkert noen som syns det virker mye, men hvorfor ikke liksom. Mamma mista sin sønn for ti år siden (lillebror min) og har sørga noe veldig etter det. Men nå som Ingrid har kommet til verden og arvet navnet hennes, så er det som om mamma har fått en ny glød i øynene.
Måtte bare forklare litt sånn for de som sikkert syns det er rart å ha barnet så mye borte.
Grunnen til at de har henne en del er også pga jeg har en ødelagt rygg og trenger av og til å få gjort litt i huset her og da kan jeg ikke gå å bære på Ingrid rundt her, i tre etasjer. Ja men så er da "mor og far" helt ville etter ho også da.

og så har jo Ingrid ikke en farmor eller farfar som bryr seg. De vil rett og slett ikke ha noe med henne å gjøre.

Nei huttemeg tu jeg klarte alså ikke å svare på denne tråden uten å legge ut halve livshistorien min fy meg hehe...Bare litt skravleskjuk akkurat nå.
Cruella :-) is offline   Reply With Quote
Ulest 16. June 2008, 00:00:13   #19 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Skravl i vei, du.

Jeg synes det er flott med familier som er litt som i gamle dager, da unger kjente besteforeldrene sine litt bedre, jeg. I alle fall forestiller jeg meg at det var slik før.

I vår familie er min familien jeg kommer fra gull verdt sånn sett. Barna får så mye glede av å virkelig kjenne bestemor, tanter og onkler på en nær måte og fettere og kusiner er lekekamerater og hyppige overnattingsbesøkende hos hverandre. Svigerfamilien er litt mer distansert.

Men nå er jo jeg, mannen og min familie ganske nære fra før av, da. Så båndene har i utgangspunktet blitt knyttet lenge før barna begynte å overnatte.
Ulest 17. June 2008, 14:22:53   #20 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Husker ikke med de to eldste, men snuppa var et par uker da vi hyra inn ei venninne for to-tre timer.
Ulest 17. June 2008, 16:06:39   #21 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Jeg er sånn som elsker å ha ungene rundt meg, og ikke liker å slippe tak i dem, så det er veldig sent her. Jeg går gjerne ikke fra dem det første året i det hele tatt, og kanskje heller endel senere (ene her var ikke borte fra oss før barnehagestart ved 2 års alder). Det er ikke sånn at andre ikke får "slippe til" altså, besteforeldre, annen familie og venner får lov å holde ungene, leke med dem og styre på altså, jeg vil bare ikke gå så langt. Og poenget med barnevakt for meg er at jeg kan slappe av ute sammen med mannen min foreks. Eller hjemme hvis de sover borte. Og da må jeg være både helt komfortabel og trygg på situasjonen (hvis jeg skal slappe av), så da venter jeg heller til både barnet og jeg er klare for det.
Og parforholdet klarer vi å pleie hjemme på kvelden etter at unger er i seng foreks. Men behovet for det er faktisk ikke så veldig tilstedet det første året eller så med baby altså. Da er nok fokuset mer på barnet, uten at det har gått utover vårt forhold. Når de blir eldre og legger seg tidligere og sover greit og sånnt så nyter vi heller kveldene sammen.

Last edited by Nickless; 17. June 2008 at 16:09:08.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 17. June 2008, 16:23:26   #22 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Det å ta seg tid til en kjærestekveld hjemme selv om man ikke har barnevakt kan være en veldig god investering, ja. Vi har hatt deilig mat, fint dekket bord, avslappende musikk i bakgrunnen og i det hele tatt. Etter måltidet har vi gjerne "kino" med en god film og innkjøpt snop.

Jeg får inntrykk av at barna også synes det er koselig å vite at foreldrene har kjærestekvelder selv om barna ikke får være med. Da jeg vokste opp var moren min alenemor og jeg kan ikke huske at hun noensinne hadde barnevakt bare for å kose seg. Det var alltid foreldremøter (hun jobbet som lærer), viktige møter osv.

Jeg tror jeg hadde likt å vite at hun hadde barnevakt for å kose seg en gang i blant, jeg.
Ulest 17. June 2008, 16:34:58   #23 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Det å ta seg tid til en kjærestekveld hjemme selv om man ikke har barnevakt kan være en veldig god investering, ja. Vi har hatt deilig mat, fint dekket bord, avslappende musikk i bakgrunnen og i det hele tatt. Etter måltidet har vi gjerne "kino" med en god film og innkjøpt snop.
Ja, det er slike ting vi også gjør, men like godt kan det være å bare sitte ved kjøkkenbordet (vi har gode stoler ) og prate i timesvis, men vi er veldig glad i å prate med hverandre da. Snakke om alt mulig rart. Eller bare legge seg inntil hverandre på sofaen og lese sammen (enten høyt for hverandre fra samme bok eller hver vår bok). Det er mange slike små ting som gir oss litt påfyll i hvertfall.

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Jeg får inntrykk av at barna også synes det er koselig å vite at foreldrene har kjærestekvelder selv om barna ikke får være med. Da jeg vokste opp var moren min alenemor og jeg kan ikke huske at hun noensinne hadde barnevakt bare for å kose seg. Det var alltid foreldremøter (hun jobbet som lærer), viktige møter osv.
Tror du har et poeng her ja.
Samtidig så vet jeg hvor vanskelig det er når man er alene. Jeg var alene med det ene barnet mitt i flere år før jeg fant mannen min, og da hadde jeg bare barnevakt når jeg skulle noe spesielt som i foreldremøter el. (Etter at jeg begynnte å ha barnevakt i det hele tatt.) Ellers ville jeg jo aldri gå fra barnet, og var sammen med venner hjemme hos oss, både før og etter leggetid, eller borte sammen med barnet foreks. Kanskje man egentlig undergraver seg selv litt og tenker at det ikke er viktig nok (barnevakt-grunn, altså) å kose seg litt selv, mens det egentlig hadde vært lurt. Nå var ikke mitt barn så gammelt at hun rakk å reflektere noe særlig over det før jeg traff mannen da, men jeg tror nok det kan være noe i det.
Men det kan jo også ha vært mye meg da, altså jeg trives veldig godt i mitt eget selskap også, og får påfyll slik, så behovet for å komme seg ut har aldri vært der i så stor grad. Jeg koste meg godt med en venninne på besøk etter barnets leggetid også, eller at vi traff venner sammen, som sagt.
Men nå babler jeg vel egentlig, så jeg skal gi meg.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 17. June 2008, 18:04:09   #24 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Her liker vi veldig godt å ha søsteren min og hennes samboer på besøk, vi. Da spiller vi kort , lager god mat og har det kjempefint sammen alle fire.

Jeg har heller aldri vært noe særlig utelivsmenneske. Samtidig merker jeg jo at det kan være veldig godt å legge vekk foreldreberedskapen litt i et par timer noen ganger.
Ulest 17. June 2008, 19:21:41   #25 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Jeg lurer litt på når jeg kommer til å slappe av uten henne. Ikke for det, hun ville hatt det helt supert hos ett av to par besteforeldre, jeg er ikke i det minste tvil om det - antagelig hadde hun ikke brydd seg nevneverdig om jeg var der eller ei, for hun elsker dem alle fire.

Men JEG? Jeg hadde jo like fullt dødd av savn før jeg kom til første rundkjøringa, sant! Og hvis jeg hadde drukket alkohol i tillegg, så hadde jeg sikkert blitt så deprimert av tanken på at jeg pr definisjon var uegna til å ta meg av ungen min akkurat da at jeg sikkert hadde sitti der og fyllegrini uansett.

Så. Kanskje ikke.

Men i løpet av uka tror jeg at jeg skal overlate henne til mammaen min en halvtimes tid. Ikke for noe annet enn bare for å ha gjort det for min egen del, på en måte, fordi jeg snart skal begynne å bruke barnevaktfunksjonen på helsestudioet - og da kan det være greit at mamma har tatt den magiske, første gangen.
Ulest 17. June 2008, 23:05:01   #26 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Det synes jeg høres veldig lurt ut.

Og første gangen er en kneik det kan være veldig greit å ha kommet over på egen måte. Istedet for å måtte ta det en dag det plutselig er krise og man bare må.
Ulest 17. June 2008, 23:38:52   #27 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Ikke sant.
Svar

Bookmarks

Tags
barnevakt

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler