Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 25. June 2008, 09:01:32   #1 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
award
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
hjerte Operasjon: "Redd-helgen"

Snopeskålen og chipsen sto på bordet ved siden av meg, fingrene begynte å bli fete.. Brusen var nesten tom, ah-alle de deilige sukker og E-stoffene jeg hadde helt i meg i løpet av kvelden var deilig oppfriskende. Enda var det bare onsdag, og det føltes lenge til helg, men snop og brus var blitt en selvskreven del av mitt ukentlige kosthold også på ukedagene. Da fikk jeg den lille piffen jeg trengte for å holde meg våken litt lengre på kvelden. Jeg trengte jo alenetid på kvelden... Ungene er så umulig å legge, de holder det gående i noen timer etter kvelds hver kveld, og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke blir trett når de stapper i seg 3-4 skiver med sjokoladepålegg, det eneste som får barna til å spise skiver.

Dette er en helt vanlig onsdagskveld i veldig mange hjem. Hverdagen er fylt med sukker, og helgen har ikke lengre den samme statusen som da vi var mindre. Jeg fant virkelig stor inspirasjon i Unicorn sin hjemmemamma.com artikkel om å ta lørdagen tilbake. For det er helt sant - lørdagen er ikke det den engang hvar. Ikke helgen heller.
Da jeg var liten var det ikke noe snop bortsett fra det vi fikk for respektive 10,- - senere 20kr på butikken på lørdagskvelden, og det holdt i metervis. Familien koste seg sammen med hjemmelaget pizza, og tv-titting. Ingenting var som å krype litt tettere inn i armkroken til mamma eller pappa når det skjedde noe på Macgyver.. Søndagen fikk vi ofte hjemmelagde rundstykker med godt pålegg og egg. Det var denne dagen vi fikk lov til å spise sjokoladepålegg, men bare en skive, og vi fikk også drikke sjokkomelk om vi husket på det. Senere på dagen var det ofte tur sammen, hele familien, for så å komme hjem til en gryte som putret på ovnen, med tilhørende dessert.
Det savner jeg!! Jeg savner helgen fra barndommen, strukturen og tradisjonen. Nå er det ikke struktur i det hele tatt. Mange, inklusive meg selv, jobber lørdager eller søndager. Snopet blir en del av vår hverdag, og brus er ikke lengre avgrensa til lørdager. Derfor får vi så alt for mye i oss.
Jeg ønsker å redde helgen!

De helgene jeg jobber, kan jeg ikke gjøre noe med, men da er det enda større grunn til å ta vare på tradisjonene de helgene jeg er hjemme med familien. Heldigvis ønsker hele familien en forandring her, og etter å ha snakket med dem om det er alle giret på å kutte ut all snop og brus i hverdagen, spise sunne måltider, og heller kose oss litt ekstra når det er helg. Bensinstasjonmat er nedvurdert til feriemat, men også der har mammaen en plan.
Så foreløbig ser helgen vår slik ut:
Fredag: Date-night, etter at prinsen er i seng, kan mammaen og pappaen være kjærester. Kanskje vi kan lage en god kvelds sammen, og se en film. Eller kanskje vi kan nyte tiden sammen alene om vi får barnevakt.
Lørdag: Familiedag. Grøt, noe snacks til barnetv, og hjemmelaga pizza, pai, annen god mat til kvelds, denne kveldsen er litt senere enn vanlig, men tenker vi begynner å lage det slik at det er klart i 7-8tiden, gutten rett i seng etter det.
Søndag: Renew-our-spirit dagen. Dette er dagen for god frokost. Om det er fint vær ute kan dagen benyttes ute i skogen, på besøk, eller en aktivitet vi har lyst å gjøre. Om det er veldig stygt vær går det også ann å spille spill inne. Litt tidlig og typisk søndagsmiddag. På kvelden skal mamma ha sin tid, da skal jeg dille på badet, det er noe jeg bare MÅ ta meg tid til!

Dette er noe jeg har veldig lyst å klare, for vi spiser for mye sukker i hverdagen, og er veldig lite sosial med hverandre. Som regel sitter vi forann hver vår pc, eller tv, og jeg er lei!
Dette er opperasjon "redd-helgen" og dette skal vi klare.
Legg gjerne inn oppskrifter på enkle sunne retter. Jeg tenkte lage litt varm frokost på søndagen, denne søndagen skal vi ha asparges med bacon rundt, som kan dyppes i egg (Jamie Oliver oppskrift) Også tenkte jeg at snacksen på lørdagen skal bli byttet ut med grønnsaker og dipp, eller enkle forretter som er lett å spise og som prinsen kan se på som godt, ikke mat.
Noen flere som er med å redde helgen?
Ulest 25. June 2008, 09:47:30   #2 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Drømmehelgen min ser slik ut
Problemet her i huset er at vi tenker, jadda når vi er ferdig med å pusse opp. For nå går hver en ledig stund til det! Vet at det er ingen unnskyldning, men slik er det!

Jeg vil innføre her i huset:

Fredag: kos på sofaen med mannen
Lørdag:
Dag: gjør det man skal, pusse opp, handle etc
Kvled: Når ungene er gamle nok får de velge mat, snop på kvelden. kos med barna
Søndag: God lunsj
Tidlig middag med dessert.
Ulest 25. June 2008, 23:20:13   #3 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

Jeg er med Var hos jordmor i dag og fikk beskjed om å droppe brus og snop i uka pga det ligger diabetes i farsfamilien min Men jeg er helt klart med på denne
  Reply With Quote
Ulest 26. June 2008, 10:23:32   #4 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Høres ut som noe jeg kunne like?

Mannen her i huset spiser muffins midt i natten med cola, han er kanskje vanskeligere å vende?
Ulest 26. June 2008, 11:30:51   #5 (permalink)
Mea
Senior Member

Mea har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Dette vil jeg også! *inspirert*
Mea is offline   Reply With Quote
Ulest 26. June 2008, 16:04:00   #6 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Trinemor86 Vis innlegg
Jeg er med Var hos jordmor i dag og fikk beskjed om å droppe brus og snop i uka pga det ligger diabetes i farsfamilien min Men jeg er helt klart med på denne
Jeg var hos jordmor i dag, og fikk beskjed om å spise!! Har gått ned siden sist, og det var vist ikke helt bra...
Så nå må jeg fokusere på å spise hver tredje time gjennom hele dagen også.
Ulest 26. June 2008, 19:18:20   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Det ser ut som drømmehelgen for meg også - akkurat dit jeg ønsker å komme! Men, som hos Tullip står vi oppi et evigvarende (tilsynelatende) oppussingsprosjekt, og må (bør ihvertfall) bruke mye tid på dette...

Men dette er inspirasjonsinnlegg altså!
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 26. June 2008, 20:10:25   #8 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Tenkte litt på dette med oppussing og tid til hverandre, man kan da hvertfall passe på at man er i samme rom og kan prate sammen.
Da tilbringer man tid sammen, man prater sammen og oppussinga blir drastisk mye morsomere.
Ulest 26. June 2008, 21:09:16   #9 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Det er helt rett! Det er mye gøyere når man gjør ting sammen. Det vi gjør sammen jeg og ham går mye lettere (ikke fordi han hjelper, men fordi nærværet hans hjelper på humøret)

Hmm.. Kanskje jeg faktisk skal spørre om han vil hjelpe meg å male gangen og kjøkkenet når den tid kommer.
Ulest 18. July 2008, 21:53:15   #10 (permalink)
Senior Member

Tuvaluva's Avatar

Tilholdsted: Buskerud
Tuvaluva har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
sol

Hvordan går operasjonen?

Må si det hørtes spennende ut. Helger, og spesielt lørdager var noe eget når man var liten... Må ta en prat med mannen om dette
Tuvaluva is offline   Reply With Quote
Ulest 19. July 2008, 22:14:02   #11 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Qlio Vis innlegg
Høres ut som noe jeg kunne like?

Mannen her i huset spiser muffins midt i natten med cola, han er kanskje vanskeligere å vende?

Tøm skapene for muffins, og erstatt colaen med farris.

Alexandra - dette høres veldig fornuftig og riktig ut.
Dragen is offline   Reply With Quote
Ulest 24. July 2008, 00:12:09   #12 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Her begynte det veldig bra, også skle det litt ut nå når vi har vært på ferie. Mannen har enda en halv uke igjen av ferien, så akkurat nå står chips og brus på bordet her, men jeg tenker vi begynner igjen til helgen. Lager oss en sunn kosehelg og tilsvarende kutter ut snop og brus i ukedagene.
Etter denne uken er det også bare 5 uker igjen til termin, og det hadde vært gøy om vi hadde klart å få inn noe system innen den tid.
Tenk at om max 8 uker er jeg 2barnsmor!
Ulest 02. August 2008, 21:09:35   #13 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Mandag begynner jeg med sukkerfri uke her.
Vi skal ikke spise snop, kaker, chips, nugatti eller andre sukkerholdige varer i uken. Helgen har vi lov til å kose oss litt med en liten desj snop og en pose chips på lørdagskvelden og guttungen kan få en skive nugatti på søndagsmorgen om han vil.
Vi skal heller ikke drikke saft til middagen, nå er det bare vann. Middagen skal også være så hjemmelaget som mulig, jeg har lyst til å utelukke toro og andre halvfabrikata som alternativ. Vi må naturligvis bruke opp det vi har i skapene først, men vi er på god vei nå etter at jeg har brukt opp, og ikke kjøpt nytt, i løpet av sommeren.
Ulest 02. August 2008, 21:24:28   #14 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Dragen Vis innlegg
Tøm skapene for muffins, og erstatt colaen med farris.

Alexandra - dette høres veldig fornuftig og riktig ut.
Han har byttet ut colaen med vannglass, noe har skjedd.
Men muffins, det er kjapp metthetsfølelse slik at han får sove videre.

Mannen er 180 høy og veier 65 kg, så vektmessig har han ikke et problem. Men du verden som den plasten knitrer midt i natta!
Ulest 25. August 2008, 21:49:24   #15 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Her prøver jeg å innføre søndagsmiddagen.
Jeg elsker stek så det er høyst på prioriteringslisten. Ellers prøver jeg å tilbrede mat som trenger litt ekstra samt at vi spiser i stua med et anna servise enn det fra ikea.
Dessert hører også med.

Det kjipe med desserten er at det alltid er igjen... og på mandagskvelden er den hard og motstå!
sier hun som i dette øyeblikket fortærer resten av sjokoladepuddingen.
Ulest 23. November 2008, 14:58:20   #16 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2008
ceca står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Hvordan går det med sukkeret?

Jeg har større barn, men her hos oss drikker vi kun vann (og melk til frokost da) Brus har vi i helgen.

Fredag er det taco-kveld med potetgull og brus etterpå
lørdag er det hjemmelaget pizza med godteri og brus etterpå.
søndag er det en god søndagsmiddag med finserviset og finbestikk. Er det noe brus igjen får ungene ett glass til middag. Ellers er det vann.

Vi har en "regel" og det er ingen brus og snop i uka, blir masse snop på lørdag kveld. Snop i uka gir ingen snop lørdag kveld.

Syltetøy og nugatti kun på lørdag etter en skive med vanlig pålegg først..

Dette har fungert i mange år her og ungene og vi elsker rutinene våre på sukker og helgekos.
ceca is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 18:38:54   #17 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Det høres ut som virkelig gode rutiner/kjøreregler, ceca.
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 24. November 2008, 07:11:24   #18 (permalink)
Senior Member

Amidala's Avatar

Medlem siden: Jun 2006
Amidala har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Fredag for meg er som regel jobbkveld med varmmat på jobb og kveldsmat når jeg kommer hjem. Da er det et par avslappende timer foran tv eller pc før jeg legger meg.

Annenhver lørdag er det jobb og de andre lørdagene er det avslapping, kos med venner eller bare ta en hjemme alene-kveld. Jeg prøver å bytte ut potetgull med grønnsaker og dip for eksempel og heller nyte et glass brus eller to.

Søndag er min vaske/rydde og hviledag hvor jeg skal vaske og rydde hele huset før jeg i det hele tatt gjør noe annet som å finne på noe gøyalt og sosialt. Det avhenger hva jeg finner på den dagen om jeg lager ordentlig middag eller ikke.

Spiser mer nøtter og ren sjokolade enn smågodt og diverse søtsaker i helgene. Men skal da ikke nekte for at jeg unner meg en liten pose med søtt en gang i blant.

Jeg prøver å ikke spise godis og sukker i ukedagene og klarer det egentlig veldig bra i forhold til før i allefall. Har gått ned 25 kg på et par år og er veldig fornøyd. Jeg koser meg kanskje litt for mye når helgen først kommer men prøver å gjøre noe med saken.

Ellers drikker jeg mye vann hver dag, spiser ikke brød fordi jeg blir i dårlig form, drikker heller ikke melk fordi jeg har vent meg til å klare meg uten det og har ikke så lyst på det som tidligere. Spiser rugsprø til frokost og knekkebrød på jobb som regel og drikker flere flasker med vann i løpet av jobb-dagen.

Ellers prøver jeg å alltid ha salat eller grønnsaker ved siden av middagen og unngå pulver- og mikromat så godt jeg kan. Det hender at jeg må ty til noe ferdigsnacks etter en senvakt på jobb fordi jeg ikke orker å styre med full middag sent på kveld og er sulten på noe mer enn et par rugsprø.
Amidala is offline   Reply With Quote
Ulest 24. November 2008, 09:23:56   #19 (permalink)
Member

motherhen's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
motherhen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Ååå.... Jeg har igrunnen begynt å ta helgen tilbake!! Lørdagen er blitt skikkelig kosedag, men jeg har ennå til gode å gjøre søndagen til en spesiell dag... Målet er å ha god middag både lørdag og søndag. Kanskje kan jeg klare å lage hjemmelaget pizza enten fredag eller lørdag?

Min ideelle helg ser slik ut (når jeg har småtten min da ):
- fredagskos med film og litt lengre oppe for småtten.
- Lørdagsgodteri - kosemiddag - finne på noe morro sammen!
- søndag - turdag - god middag

Min ideelle alenehelg (skal jo ha ennehver helg alene...) :
- fredag/lørdag vil jeg gjerne skal være sosiale enten med besøk eller på besøk. Om jeg går ut eller ikke vet jeg ikke ennå siden denne ordningen er ganske ny...
- søndag er turdag.
- sove leeeenge
motherhen is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler