Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 22. October 2008, 00:24:08   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
voksen og barn Hvilke nettregler har dere for barna?

Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut nå.
Vi har jo i lengre tid fått høre om hvor viktig det er å lære barna om at de ikke må utlevere informasjon som kan identifisere dem på nett. Man hører jo rett som det er historier om barn som rett og slett har blitt "plukket opp" på nett.

Nå kommer en forsker og sier at dette er helt feil. Ikke nok med det, men han sier at anonymiteten er farlig for barna. Blant annet fordi de i anonymitetens navn er mer grenseløse.

Jeg må nok innrømme at jeg fortsatt synes det virker skumlere om barna deltar på nett med fullt navn. Men kanskje jeg tar feil?

Hvordan er det hos dere? Hvilke nettvettregler gjelder?
Og hvor gamle er barna?

Fortell!
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Gammel 22. October 2008, 01:21:03   #2 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Her går det mest i "Neiiiii, Uniungen, du kan IKKE gnage på laptoppen til mamma!".

Men jeg tror jeg kommer til å kjøre en ganske striks linje med ikke navn, ikke adresse, ikke bilder eller noe annet som kan spores.
Gammel 22. October 2008, 01:24:06   #3 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Så du tror ikke rådene fra forskermannen har noe å si? Så frekt!

Jeg tror forresten den beste "nettvettregelen" vi har her er passord på dataen og at den står i et fellesrom der det alltid er folk.
Gammel 22. October 2008, 01:25:02   #4 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Hihi ja, du kan så si.

Egentlig håper jeg hun blir litt mindre data-avhengig enn meg, og at hun vil foretrekke å leke i skog og mark.
Gammel 22. October 2008, 01:40:12   #5 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Skog og mark? Hvor laster man ned det?

Neida. Jeg er heldig som har en mann som er veldig glad i å dra med ungene på tur. Men jeg bør i grunnen bli flinkere til å bli med oftere fremfor å se på det som tid til å få unna noe jobbing på dataen som krever mer konsentrasjon enn hva huset fullt av folk gir.
Gammel 22. October 2008, 06:17:49   #6 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Alexandra
Det er ikke et aktuelt tema her enda da guttungen bare bruker pc ilag med meg og da bare for å finne bilder/filmer av heltene hans.
Senere kommer vi til å kjøre de samme reglene som Unicorn nevner.
Alexandra is offline   Reply With Quote
Gammel 22. October 2008, 22:34:23   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Her har det til nå gått på "Nei, xxx, ikke plukk av tastene på laptop'en til mamma!!" (Kjente meg veldig igjen når du skrev, Unicorn!)

Minsten er brått blitt litt større, og begynner nå å lære seg å styre musa og se på skjermen samtidig - ikke lett! Han blir 3 år i desember...

Eldstemann har egen desktop for barn, med egne ikoner, og vi har passord for å komme inn på "vår" desktop med internett etc... hvis pc'en restartes, så kommer den automatisk først på barne-desktopen! Genialt!! Med helt uskyldige spill, puslespill, fargelegging, regneoppgaver og andre læreoppgaver når han blir litt eldre... Dette heter EasyBits Magic Desktop, og jeg anbefaler det - vi er kjempefornøyde ihvertfall! Han er ca 4 1/2 år...

Etterhvert kommer jeg til å være veldig klar på hva jeg forventer og ønsker av barna mine i forhold til nettbruk. Jeg ønsker å forklare dem hva og hvorfor på en ordentlig, realistisk, ærlig og ikke-skremmende måte, så de ikke løper til nabogutten som ikke har restriksjoner for å sjekke ut internett der... Om det funker gjenstår å se, men jeg har stor tro på gjensidig kommunikasjon og forklaringer, så jeg håper det blir som jeg ønsker!
Nselk is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
anonymitet, barn, internett, nettregler, nettvett

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler