![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må si at jeg ikke er helt enig med alle tipsene som sto her:
Slik får du barna til å rydde - Småbarn - klikk.no Jeg tror barn liker å bidra. Jeg tror at det er viktig at de er aktive bidragsytere i en familie. Og jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen av barn under 5-6 år ikke har den helt store gleden av å rydde. Tvert imot. Aldri har jeg hatt så stor interesse for rydding hos barna som da de stabbet rundt her med bleie. Jeg har stor tro på at det hjelper å gjøre ting sammen. Å være med mamma og dra ut klær av vaskemaskinen var for eksempel helt topp. Og så har jeg tro på eksempelets makt. Hva med deg? Hvordan får du med deg barna på ryddingen? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
![]() ![]() |
I går ettermiddag, gav jeg treåringen en klut, sprayet litt Jif på glassbordet i stua, og jentunget tørket og vasket og det ble så fint at. Mens ryddet etter middagen. Hun var så stolt, spesielt moro siden kluten var ROSA!!!! Og så fikk hu litt skryt, og dermed var hun klar til å vaske vindu også.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Små unger ELSKER jo å sortere!!
Se bare på min, så flink hun er til å "rydde" klesvasken, for eksempel. Hun er bare ett år, så jeg forventer ingen mirakler enda. Men jeg lar henne få være med på absolutt alt. Om jeg trenger å vaske gulvet, slenger jeg henne på ryggen i sjal. Hun er med når jeg setter på klesvask, elsker å sitte i ringslynga når jeg henger den opp, og er ofte med å rydde det inn også. Har større tro på det, enn på å la henne tro at huset blir ryddig over natta og så plutselig bare forvente at hun skal kunne trylle selv. ![]()
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Vi gjør det sammen. De minste elsker å hjelpe til, de er jo så samarbeidende. Det hender gnisten for å rydde forsvinner litt når de blir endel eldre, men da kan vi fortsatt ta det kjappt sammen, så går det raskere og det er mye artigere å slippe å gjøre det alene. Jeg liker også å få hjelp til klesvasken foreks.
Da kan man jo også prate sammen, eller sette på musikk og danse seg gjennom det elns. Alle i familien må bidra, og de vokser på mestring og ros. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg syns det er viktig å innvolvere barna i de daglige gjøremål.
Skal jeg støvsuge får han være med å hjelpe til, gjerne ha støvsugeren en stund alene først, også hjelpe meg å "dytte" den, eller rydde vei. Blir han lei kan han gjøre det han vil. Jeg vil ikke tvinge ham med det. Enkelte andre ting er litt viktigere at han lærer seg, som å rydde bort lekene før han legger seg. Det er ikke alltid like popis her i huset som å vaske vinduer mens mamma lager middag. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Østfold
![]() |
De minste er flinkest...
6-åringen holder rommet sitt prikkfritt, uten at jeg ber henne. De andre, på 15-20 bor i tildels underlige forhold - de bruker f.eks klærne sine som gulvteppe...
2-åringen er også med på det meste av vasking og rydding. Alle har fått være med - men "gidder ikke" syndromet satte inn sånn i 12-års alderen. |
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| barn, husarbeid, rydding |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|