Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 22. November 2008, 23:33:29   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Question Bæring av barn når andre gjør det?

Dette er kanskje et litt rart spørsmål. Men jeg lurer nå litt allikevel.
Mange er jo ganske overbevist om at bæring av barn, nærhet og kos etc. er viktig. Jeg er en av dem, så dette er ikke ment som kritikk eller noe.

Men det jeg lurer på er dette:
Hvordan forholder dere dere til at andre gjør det samme med deres barn?

En deltidsplass i barnehage, dagmamma, barnevakt osv. Hvordan ville dere ha forholdt dere til at den omsorgspersonen bar i sjal og slynge, samsov under middagshvilen osv. med ditt barn?

Ville det vært litt rart? Eller bare greit? Ville det vært greit i teorien, men brakt frem noen blandede følelser?

Fortell!
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 22. November 2008, 23:38:20   #2 (permalink)
Ply
Senior Member

Ply's Avatar

Ply er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffing
Jeg aner ikke..

Jeg vet bare at jeg innimellom bærer dagungen, når han vil kose og bæres, og jeg bare må gjøre noe. Ofte da i ringslynge. Jeg har snakket med mammaen hans om det, og hun syntes det var helt, helt greit. (Litt forundret var hun, ettersom han nekter at hun bærer han. )

Men det blir ikke så mye, ettersom Bølla virkelig ikke liker at noen andre sitter i HANS bæretøy.
(Jeg solgte noe bæretøy for en stund siden, til en barnehage faktisk, og det kom ei hit for å hente. Da hun tok det med seg og gikk sprang B etter, hylte og strakte armene ut etter slynga og meitaien, og dette var ting vi nesten ikke hadde brukt. Hehe)
Ply is offline   Reply With Quote
Ulest 22. November 2008, 23:44:55   #3 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg ville syns det var veldig leit om ikke barnet mitt opplevde noe nærhet i barnehagen. Samtidig som jeg syns samsoving er forbeholdt foreldre, i den grad det skal praktiseres.

Barna mine har sovet formiddagslur ute i vogn, så der har ikke samsoving vært noe tema.

Bæring av barn som er så små at de ikke kan gå, må da være praktisk? Så tidlig har ikke jeg sendt mine i barnehagen, så det vet jeg ikke.
Dragen is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 00:01:55   #4 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Jeg synes det er helt supert at vi har en "bærende bhg.". Det er nok litt pga. meg også nemlig, jeg har introdusert dem for bæretøy og hjulpet dem med å skaffe seg endel Mei Taier, noen ergoer for de som har litt "knyte-angst" og et par ringslynger til kortids-bæring. De bruker MT-er (og ergoer) på tur istedefor bæremeiser som de gjorde før, og de er så glade for å ha fått en så mye bedre alternativ som er så behagelig i forhold til bæremeiser som jo ikke er gode å bruke. Også bruker de som sagt ringslynger til barn de av erfaring vet bare vil bæres littegrann og kjapt vil ned igjen foreks. Eller hvis de har vogn med på butikken og har barn som ikke går, så tar de dem i slynga inne i butikken istedefor å manøvrere tvillingvogn der inne.
De bruker det også til "kosebæring" til de minste som trenger nærhet, eller for å få noen til å sovne foreks. Eller som trøst.
Det er supert, de trenger nærhet også i bhg.
Vi har aldri hatt dagmamma, og svært sjelden barnevakt. Men besteforeldre foreks. bærer gjerne.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 00:30:40   #5 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Jeg har tenkt litt på dette.

Både fordi nærhet og fysisk kontakt på en måte ble mine brannfakler da jeg jobba i barnehage (lenge før jeg i det hele tatt visste om bæring), og fordi jeg nå får se det fra "andre sida" som mamma selv.

Jeg har veldig blanda følelser. På en måte så er dette noe mellom meg / faren hennes og henne, som er vårt, som er nært, som er fint, ...som er VÅRT. Kanskje jeg rett og slett ville blitt litt småsjalu?

På den annen side så ville jeg nok fortsatt der jeg slapp mht nærhet i barnehage, og putta på dem både det ene og det andre bæretøyet. For det ER jo positivt, det betyr jo bare at ungene blir godt ivaretatt når foreldrene likevel ikke er der for å gjøre det selv. Og hvis jeg skulle tilbake til barnehage noengang, så ville jeg helt absolutt og definitivt båret, fordi det er så hemningsløst praktisk i tillegg til at jeg ville kunne ha gitt de minste den nærheten de trenger (som man aldri ser ut til å klare, fordi det er alltid noen andre som er på vei opp på et bord, eller tar en leke noen andre hadde, eller slår seg, eller slår, eller...).

En gang hadde jeg en mamma på småbarnsavdeling. Og hun ble så glad i parfymen min, for når lille jenta kom hjem og lukta sånn, så visste mamma at hun hadde fått være på fanget og kose masse. Sånn ville jeg også tenkt.

Men samtidig igjen så lukter hun jo helt feil hvis hun har vært hos besteforeldrene sine.

Så jeg vet helt ærlig talt ikke, jeg.
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 00:36:19   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2008
ADHDmamma står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Litt blandede følelser tenker jeg. Mest fordi at det betyr tid jeg kunne bært selv om hun var hjemme.

At barn får trygghet og kos av andre syns jeg bare er flott, men jeg har vel lov til å ønske meg mest mulig av den tiden selv?
Ulest 23. November 2008, 02:52:12   #7 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av ADHDmamma Vis innlegg
At barn får trygghet og kos av andre syns jeg bare er flott, men jeg har vel lov til å ønske meg mest mulig av den tiden selv?
Men det velger man jo selv. Vi har ikke benyttet barnehage før 2-3 års alder, og da korte dager, fridager osv. Men da har vi jo tatt et bevisst valg på at barnehage var det vi mente var best i den alderen. Så hvis man ønsker seg den tiden selv er det jo bare å "ta den" da, la vær å sende dem i bhg. Det er jo ikke lovpålagt akkurat, eller noen tvang.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 11:35:55   #8 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Jeg tenker slik at hvis/når man leverer barna sine i barnehage, til dagmamma eller hos/med barnevakt, så ønsker man jo at barna skal ivaretas på best mulig måte. Hva er da bedre enn oppmerksomhet, kos og nærhet?

Nå har ingen andre enn mormor og "svigerinne" sittet barnevakt her, og kun mormor har vært med dem om natta. Da lå mormor og guttene i vår seng, mormor i midten og guttene på hver sin side - helt perfekt, synes jeg! Og mormor har også bært guttene, og det synes jeg også er flott.

I barnehagen har guttene blitt bært mye (ikke bæreanretninger da), og sitter mye på fanget - flott, tenker jeg da, så får de kos og nærhet og trøst når jeg ikke kan bidra med det. Når vi er sammen med guttene er det jo oss som tar den biten, selvsagt.

Jeg føler ikke at guttene har en dose med kosetid/nærhetsbehov, og at hvis andre har kost med guttene i en halvtime så vil de ikke kose med meg. Det er noe annet med mamma og pappa, og jeg tror alltid at barn vil ha behov for nærhet og kos med mamma og pappa uavhengig av hva de måtte få av andre omsorgspersoner rundt dem.
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 23. November 2008, 22:29:53   #9 (permalink)
Senior Member

Tullip's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tullip har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
samsoving er i mine øyne forbeholdt foreldre, evt nær familie.

For meg vil bæring være en naturlig del at andre tar del i.
Det er praktisk, og jeg innbiller meg at det er bedre å sitte i et sjal/meitei etc enn en bæremeis for ungen.

At en voksen har tid til å ta min unge opp på fanget prate og kose litt synes jeg er kjempe herlig.

jeg synes selv det er herlig om andres unger har tid til å sitte på fanget mitt og ta 5 min.
Ulest 23. November 2008, 22:36:54   #10 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Tullip Vis innlegg
samsoving er i mine øyne forbeholdt foreldre, evt nær familie.
Enig i det!
Nselk is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
bæresjal, bæreslynge, bæring, tilknytningsomsorg

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler