Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 11. August 2009, 16:45:58   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
voksen og barn Ville du hatt barna dine i nattåpen barnehage?

Jeg kom over denne artikkelen om en barnehage der man ønsker å satse på utvidet åpningstid, også med mulighet for nattåpent.

Umiddelbart så tenkte jeg "aldri i livet om jeg ville ha brukt noe sånt", men så begynte jeg å tenke litt. På søsteren min som i en periode var enslig mor og hadde servitørjobb. Eller dersom jeg ikke hadde hatt mannen hjemme da jeg jobbet som nattevakt.

Kanskje ville ikke en nattåpen barnehage vært det verste alternativet da? Arbeidslivet er jo ikke bare fra 8-16 og barnehagen er vel ofte et sted der barnet allerede føler seg ganske trygt.

Hva tenker dere om det? Ville dere hatt barna i nattåpen barnehage dersom behovet for barnepass var på akkurat den tiden av døgnet?
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 11. August 2009, 17:37:19   #2 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Definitivt. Veldig bra tilbud. Husker styreren på snuppa sin barnehage snaket dette. Han mente at et slikt tilbud absolutt var på sin plass.
Ulest 11. August 2009, 20:38:59   #3 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Nei. Mitt barn er ikke en nomade, og skal ikke flyttes rundt hit og dit med mindre jeg ikke har noen annen utvei. Hun skal ha et stabilt liv, og jeg regner et fast sovested for å være viktig i den sammenheng.
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 11. August 2009, 20:55:33   #4 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Nei. Mitt barn er ikke en nomade, og skal ikke flyttes rundt hit og dit med mindre jeg ikke har noen annen utvei. Hun skal ha et stabilt liv, og jeg regner et fast sovested for å være viktig i den sammenheng.
Jeg er enig! MEN; så er det da ikke alltid det er andre utveier. Man må jo ha penger for å leve, så er dette eneste utvei, så ja! Det er ikke alle som har familie i umiddelbar nærhet til å stille opp som barnevakt.
Ulest 11. August 2009, 23:40:12   #5 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Nope, never. Over my dead body.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 12. August 2009, 04:16:36   #6 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nickless Vis innlegg
Signerer Nickless!
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 13. August 2009, 00:11:56   #7 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Jeg mener de har/hadde en slik barnehage i nabokommunen her, og for noen år siden kunne det vært aktuelt for oss hvis jeg hadde hatt en kvelds/nattejobb.
Nå derimot. Jeg tenkte faktisk på det for noen dager siden. Det hadde ikke kommet på tale. Kvelden og natten er viktig for oss. Viktig for å skape trygghet for guttene våre. Hadde det så vært at det bare hadde vært ledige nattevakter hadde jeg heller flyttet eller funnet andre muligheter.
Ulest 13. August 2009, 08:52:30   #8 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Sitér:
Brees problemstilling var hvis behovet for barnepass var på natta. Forsto at akkurat denne barnehagen ville innføre fleksetid slik at barna primært var her i vanlig arbeidstid, men at det også ville være mulig å benytte seg av kveld-, helg- og nattåpen barnehage. Så for de fleste barn vil den tryggheten allerede være på plass. Jeg ser du regner et fast sovested som viktig, vil det si at dere aldri drar på ferie, aldri lar ungen overnatte hos andre eller sove (dagtid) hos andre?

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nickless Vis innlegg
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
Signerer Nickless!
Fordi?

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Alexandra Vis innlegg
Jeg mener de har/hadde en slik barnehage i nabokommunen her, og for noen år siden kunne det vært aktuelt for oss hvis jeg hadde hatt en kvelds/nattejobb.
Nå derimot. Jeg tenkte faktisk på det for noen dager siden. Det hadde ikke kommet på tale. Kvelden og natten er viktig for oss. Viktig for å skape trygghet for guttene våre. Hadde det så vært at det bare hadde vært ledige nattevakter hadde jeg heller flyttet eller funnet andre muligheter.
Hva er det som får deg til å tro at ungene blir utrygge av å sove i barnehagen om natta? Det finnes helt sikkert gode kveldsrutiner, et er et allerede kjent sted, de får kontinuitet.

Jeg vil gjerne høre hva som ligger bak disse tankene om utrygghet. Da tenker jeg vanlige barn, ikke barn som er engstelige og utrygge i utgangspunktet.
Ulest 13. August 2009, 10:50:23   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Retz Vis innlegg
Brees problemstilling var hvis behovet for barnepass var på natta. Forsto at akkurat denne barnehagen ville innføre fleksetid slik at barna primært var her i vanlig arbeidstid, men at det også ville være mulig å benytte seg av kveld-, helg- og nattåpen barnehage. Så for de fleste barn vil den tryggheten allerede være på plass. Jeg ser du regner et fast sovested som viktig, vil det si at dere aldri drar på ferie, aldri lar ungen overnatte hos andre eller sove (dagtid) hos andre?
Hvis behovet for barnepass var på natta, ville jeg forsøkt alle tenkelige andre muligheter først - både med tanke på å eliminere behovet, eller for å ordne det sånn at hun kunne sove hos for eksempel besteforeldre isteden. Noen institusjon kommer ikke på tale.

Nei, hun har heller aldri overnattet hos andre ennå, med unntak av en heller fæl natt som endte med at mor våknet i en dam av melk klokka fem og måtte hente sin datter sporenstreks. Bare unntaksvis (to-tre ganger?) har hun sovet andre steder på dagtid uten meg, og da hos bestemor og bestefar i den vogna hun vanligvis sov i her. Jeg har og har hatt en høy terskel for å sende henne avgårde for natta, og all den tid jeg fortsatt nattammer og kommer til å fortsette med det enda en stund, har jeg ikke helt sett behovet.

Vi samsover på ferie som hjemme, så hvor senga står og hvilken seng det er spiller vel heller liten rolle, hun sover inntil meg eller i armene mine uansett. Hun har aldri blitt lagt i en fremmed seng på et fremmed sted, uten en svært nær tilknytningsperson til stede.
Ulest 13. August 2009, 14:38:22   #10 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Nå er jo verden slik en gang at man må ha penger for å kunne leve, og for noen betyr dette å jobbe natta. Slik sett er det et flott tilbud for de! Det er ikke alle som har så stort nettverk rundt seg at de bare kan plassere barna sine hos besteforeldrene en natt, da er vel barnehagen et "trygt" sted å sette fra seg barna.

Men; jeg håper jeg slipper å være nødt å plassere barna mine i barnehage på natta, men må jeg så må jeg!
Ulest 13. August 2009, 16:22:58   #11 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Uni: så det er ikke selve sovestedet som nødvendigvis må være det samme, heller at hun kjenner godt personen som sover sammen med henne? Logisk nok at du ikke vil være for langt borte når du ammer om natta.

Mine har vært like trygge på barnehagepersonene som på bestemødre, tanter eller andre voksne som sto em nær, så jeg hadde ikke stusset. Men så har jeg verken samsovet - bortsett fra første uka med minsten og da holdt jeg på å få klaus - eller nattammet lenger en noen måneder.
Ulest 13. August 2009, 22:48:03   #12 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Fordi?
Jeg kan ikke svare for noen andre enn meg selv...

Mine gutter har gått i barnehage i flere år nå - minsten siden han var 10 mnd. Det har vært et magesår for meg på en måte, selv om jeg totalt sett har vært veldig fornøyd. Men det har vært en bevisst vurdering av barnehage, ansatte og ikke minst gutten selv, på hvordan dette foregikk og utartet seg. Lang historie kort - guttene har gått der nå i snart 3 år, og har samme ansatte å forholde seg til fortsatt nå som da... så tillitt og tilknytningen til dem er god.

Men, guttene har aldri sovet borte hjemmefra (dvs uten mamma og/eller pappa) - av flere grunner, men mormor har vært med dem om natta en gang her hos oss... Eldste er en veldig sårbar og sensitiv gutt, og har innimellom uhell i senga om natta. Da er det mamma eller pappa, og kun mamma eller pappa, som er god nok... Mormor var også god nok, men hun døde jo dessverre i mars... Dette gikk forresten også svært inn på særlig eldstemann, som er blitt ytterligere sensitiv og engstelig i ettekant... Jeg har ingen forferdelig gode argumenter, men jeg ønsker selv at guttene skal være hjemme hos seg selv på natta. Jeg ville gjort alt i min makt for å unngå at guttene måtte vært i barnehage på natta. Selv om den barnehagen guttene går i er bra, og de ansatte er hyggelige og veldig flinke med ungene osv, så er det noe i meg som skriker "Nei" ved tanken på at guttene skal være på "overnatting" som en fast rutine på noen måte...

Men hadde jeg vært helt helt nødt.... jeg vet ikke - det er fint for de som virkelig trenger det, men jeg har ikke vært der så det er vanskelig å tenke seg også...
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 14. August 2009, 01:12:02   #13 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2007
Mrs Robbinson står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Jeg har jobbet i kveldsåpen bhg og synes selv det var et veldig bra tilbud til foreldre som jobbet annet enn dagturnus. Det var ikke slik at ungene var der fra morgen til kveld da, vi hadde lang åpningstid og de ungene som ble utover kvelden kom gjerne i 3 tiden på dagen...Da hadde de jo hatt flere timer sammen med foreldrene først på dagen.
Serverte middag som vi lagde sammen, så barnetv og hadde det mye roligere da enn på dagtid i bgh.
For de som behøver nattbarnehager håper jeg det kommer et godt tilbud..Ikke alle barn har to foreldre som er tilstede, eller besteforeldre som kan hjelpe til..

Jeg er glad for at mannen min er hjemme når jeg jobber kveld men om jeg hadde hatt behov for barnetilsyn på kveld eller natt hadde jeg gjerne benyttet meg at et slikt tilbud om det fantes...
Mrs Robbinson is offline   Reply With Quote
Ulest 14. August 2009, 12:46:43   #14 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Sitér:
Uni: så det er ikke selve sovestedet som nødvendigvis må være det samme, heller at hun kjenner godt personen som sover sammen med henne? Logisk nok at du ikke vil være for langt borte når du ammer om natta.

Og så tenker jeg litt sånn at det er viktig med stabilitet også. Ferie er noen få dager i året bare, og utgjør ikke noen større forskjell. Men en unge som skal sove tre netter her, to netter der... da blir det straks et annet scenario. Mange av dem har kanskje to familier å forholde seg til også, med mamma på den ene siden og pappa på den andre. Om da barnehagen skal komme med et tredje sovested, da er jeg litt bekymra for om det kanskje blir litt i meste laget etterhvert.

Dessuten... Så ser jeg også rent praktiske utfordringer. En "sovesal" med flere barn kan by på litt utfordringer både med tanke på at nattevåkerne forstyrrer søvnen for de andre, og så har man jo også det store spørsmålet om søvntrening og hvilke metoder man skal bruke for å få barna til å sovne. Hvis noen foreldre krever bruk av Ferber og skrikekurer, mens andre vil la barna finne sin egen rytme så kan også det bli litt vrient - både for de som skal skrikes i søvn som hører de våkne barna, og de våkne barna som hører de andre barna skrike.
Ulest 14. August 2009, 18:19:07   #15 (permalink)
Senior Member

Tuvaluva's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
Tuvaluva har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Nei, nei, nei, nei, nei!
Heldigvis er jeg ikke i en slik situasjon at jeg kunne ha trengt en plass i nattåpen bgh.
Men pr. i dag, ville jeg gjort mye for å funnet andrer muligheter.
Jobber i bhg til daglig, og nettopp dette styrker mitt valg!
Ulest 14. August 2009, 19:39:46   #16 (permalink)
Senior Member

rarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffing
Send en melding via MSN til rarelillemeg
Sitér:

Dessuten... Så ser jeg også rent praktiske utfordringer. En "sovesal" med flere barn kan by på litt utfordringer både med tanke på at nattevåkerne forstyrrer søvnen for de andre, og så har man jo også det store spørsmålet om søvntrening og hvilke metoder man skal bruke for å få barna til å sovne. Hvis noen foreldre krever bruk av Ferber og skrikekurer, mens andre vil la barna finne sin egen rytme så kan også det bli litt vrient - både for de som skal skrikes i søvn som hører de våkne barna, og de våkne barna som hører de andre barna skrike.
Akkurat DETTE tror jeg faktisk er problemfritt. "Alle" jeg kjenner er imponert over hvordan bhg klarer å få mange barn til å sove på samme rom midt på dagen, uten hyling og skriking. Meg inkludert. Barn lærer fort hvordan reglene er på et sted...

Det strider litt mot A4-samfunnet vårt, men hadde jeg hatt jobb med nattevakt, så kanskje? Ville nok forsøkt å unngå natt-barnehage, men ser at det er en god løsning for de som virkelig trenger det. Og de finnes!
Ulest 14. August 2009, 21:18:19   #17 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av rarelillemeg Vis innlegg
Akkurat DETTE tror jeg faktisk er problemfritt. "Alle" jeg kjenner er imponert over hvordan bhg klarer å få mange barn til å sove på samme rom midt på dagen, uten hyling og skriking. Meg inkludert. Barn lærer fort hvordan reglene er på et sted...
Tror du det? Jeg har jo også jobbet i barnehage, som du vet, og det var jammen ikke bare bare mange ganger å få sovingen til å falle på plass - selv om det jo som regel gikk seg til etterhvert. Men dette er jo unger som er der hver dag og som vil falle inn i en rytme. En skiftordning eller bare-nå-og-da-netter blir en del mer ustabilt.
Ulest 14. August 2009, 21:21:29   #18 (permalink)
Senior Member

lifebegins's Avatar

lifebegins har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Hvis behovet for barnepass var på natta, ville jeg forsøkt alle tenkelige andre muligheter først - både med tanke på å eliminere behovet, eller for å ordne det sånn at hun kunne sove hos for eksempel besteforeldre isteden. Noen institusjon kommer ikke på tale.

Nei, hun har heller aldri overnattet hos andre ennå, med unntak av en heller fæl natt som endte med at mor våknet i en dam av melk klokka fem og måtte hente sin datter sporenstreks. Bare unntaksvis (to-tre ganger?) har hun sovet andre steder på dagtid uten meg, og da hos bestemor og bestefar i den vogna hun vanligvis sov i her. Jeg har og har hatt en høy terskel for å sende henne avgårde for natta, og all den tid jeg fortsatt nattammer og kommer til å fortsette med det enda en stund, har jeg ikke helt sett behovet.

Vi samsover på ferie som hjemme, så hvor senga står og hvilken seng det er spiller vel heller liten rolle, hun sover inntil meg eller i armene mine uansett. Hun har aldri blitt lagt i en fremmed seng på et fremmed sted, uten en svært nær tilknytningsperson til stede.
Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er. Men jeg tenker at barn som aldri sover borte, får heller ikke noe positiv erfaring med at det kan være trygt andre steder enn hjemme. Jeg synes det er kjempepositivt hvis barn kan kose seg hos besteforeldre. Men sånn har vi tenkt hjemme hos oss.
Ulest 14. August 2009, 21:29:32   #19 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av lifebegins Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er. Men jeg tenker at barn som aldri sover borte, får heller ikke noe positiv erfaring med at det kan være trygt andre steder enn hjemme. Jeg synes det er kjempepositivt hvis barn kan kose seg hos besteforeldre. Men sånn har vi tenkt hjemme hos oss.
Hun er 22 måneder snart. Og hun har god tid på seg til besteforeldresoving, tiden begynner å bli moden for det nå som hun av seg selv har kommet inn i en fin soverytme og så videre. I dag våknet hun faktisk av ettermiddagsluren sin og ropte på "bestefaj", så det vil nok gå helt fint.

Så snart. Ingen hast, men snart. Jeg ønsker meg et glass rødvin på verandaen sammen med pappaen hennes før den snør ned.
Ulest 21. August 2009, 00:08:02   #20 (permalink)
Ronnie
Guest

Ja, jeg tror faktisk at jeg ville brukt et sånt tilbud til mine barn om jeg trengte det. Jeg synes det er fint at de nå kan begynne å se at ikke alle har samme "døgnrytme", og at noen faktisk MÅ jobbe kveld/natt.

For min egen del: Mannen min og jeg jobber fulltid (dagtid) begge to (når jeg ikke er i fødselspermisjon ). Men la oss si at vi plutselig jobbet natt en gang i blant, og da samtidig. Ingen av oss har familie i nærheten. Man kan ikke sette barna bort til venner i tide og utide, og jeg STOLER faktisk på at barnehagepersonalet er der for MITT barn. Hadde jeg ikke stolt på at barna mine hadde det bra i bhg hadde de ikke gått der på dagtid heller! Jeg (nekter) å se problemstillingen...
  Reply With Quote
Ulest 29. November 2010, 11:32:54   #21 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2010
Julenissen står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Dersom jeg hadde innrettet meg slik at dette var eneste alternativ - ja
Julenissen is offline   Reply With Quote
Ulest 04. January 2011, 18:39:11   #22 (permalink)
Junior Member

FrøkenRotehue's Avatar

Medlem siden: Jan 2011
Tilholdsted: Telemark
FrøkenRotehue står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Supert tilbud til de som trenger det!
Tenk på alle de som jobber nattevakt, er alene kansje og kvelds jobb. Kansje har de ikke fam i nærheten som kan hjelpe de heller. Så dett eer bar synsjeg da
Ulest 05. January 2011, 09:37:58   #23 (permalink)
Senior Member

Petty's Avatar

Medlem siden: Oct 2005
Tilholdsted: Trøndelag
Petty kommer segPetty kommer seg
Mine barn er uansett for store til dette - men jeg tenker umiddelbart nei - det kjennes ikke riktig ut mtp trygghet og kveldsrutiner

Et annet problem er jo om man har jobbet nattevakt, og henter ungen om morgenen, så har man jo behov for å sove selv - så egentlig skulle ungene vært våkne om natta i barnehagen, så de kunne sovnet med foreldrene
Ulest 25. August 2011, 23:42:32   #24 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Aug 2011
diorshow har skrudd av ryktefunksjonen
Hvis det plutselig hadde kommet opp noe uhyre viktig, hadde det vært supergenialt med nattåpen barnehage. Men jeg er også slik at barn skal sove hjemme oftest mulig. Men som sagt, hvis det skulle komme opp noe som var superviktig!

OG! Hvis jeg skulle hatt barn i nattåpen barnehage, så skulle det i så fall være samme barnehagen som dagbarnehagen. Slik at det ikke blir så utrolig mye tilpassing. Husk, de små trenger ikke så forferdelig mye unødvendig sludder

Bookmarks

Tags
barnehage, nattåpen

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler