Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Familieliv

Notices

Familieliv Om mann, barn, svigerforeldre, kjæledyr, partner og fandens oldemor.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 06. October 2009, 22:15:29   #1 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Medlem siden: May 2009
Tilholdsted: Oslo
velvetraven har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
parforholdet Forlovet (og tar gjerne noen råd og tips på veien)

Hei alle sammen. Alt for lenge siden sist jeg var innom her. Sommeren gikk fort gitt, og vips ble det høst! Det jeg elsker mest med høsten er når jeg og samboeren min sitter under teppet sammen i sofaen, ser filmer og serier på TV, kakaokoppen varmende godt i hendene, deilige raggsokker på føttene, deilige turer i ruskevær (og frem med gode, varme jakka fra boden, og de deilige vinterstøvlene som er så gode å gå i), middager eller annet sosialt med venner inne i varmen mens drittværet herjer ute så mye det vil - men vi har det supert i ly av hjemmet. Ja, også blir det mer tid til InspirasjonOnline!

Siden sist jeg var inne har jeg opplevd noe særdeles hyggelig. Min kjære fridde til meg! Etter tre herlige år med ham var det ikke vanskelig å komme med et rungende "ja!", så nå er vi forlovet. Det føles veldig bra.

I kjølvannet av forlovelsen lurer bryllupsforberedelser. Vi har bestemt oss for å gifte oss i allerede i mai. Vi er "metallhuer" og "geeker", og har derfor ikke lyst på noe veldig tradisjonelt. Vi er ateister begge to, så det eneste riktige for oss er borgerlig vielse. Ønsker ikke å henge oss alt for mye opp i vanlig skikk og bruk (taleplikt o.l.), men gjøre det litt mer i vår stil. Det samme gjelder antrekkene våre. Jeg vil ha noe middelalderstil/gotisk i mørke farger og samboeren min vil bruke den sorte kilten sin.

Vi har et budsjett på ca. 40.000,- som skal inkludere alt unntatt bryllupsreisen (den tar vi på ferie og feriepenger for 2010).

Så langt har vi funnet ut at vi ønsker å leie et lokale (har funnet et som er rimelig og passe for vår bruk), at vi inviterer kun foreldre, søsken og forlovere (alle med partnere) til middag. Det blir 14 personer. Alternativet var å ta med tanter, onkler, faddere, venner m.fl.), men da ville det blitt nesten 80 mennesker - veldig mange flere enn vi har råd til å invitere! Vi har begge store familier. Dessuten har vi begge ønske om noe litt mindre og intimt.

Har lyst til å leie en kokk som lager mat til oss der vi er, samt leie en serveringshjelp som bærer ut maten, rydder osv. Må også ha noen til å rydde lokalet etter festen. Ja, for vi ønsker at etter middag skal rundt 30 venner (i tillegg til middagsgjestene) komme på kaffe/kaker/avec og fest.

Vi ønsker å få tak i en dommer som kan vie oss der middagen og festen skal være. Det er en flott veranda og hage der som kan gi en romantisk og fin ramme rundt seremonien. Vi har en dommer på hånden, men vet ikke om han kan ennå (fordi vi ikke har satt endelig dato og leid lokalet ennå).

Flere av dere har sikkert vært med på å arrangere bryllup, og til dere har jeg noen spørsmål:

- Hvor mye er vanlig å beregne per kuvert til tre retters middag + tilhørende drikke?

- Hvor mye alkohol regner man per person på selve festen (evt. pris per person)?

- Har dere gode råd til ting man kan gjøre for å holde kostnadsnivået nede? Jeg synes 40.000,- er myyye penger, men ser at det kanskje skal holde hardt med vår plan for bryllupet.

- For dere som bor i Oslo: Har dere anbefaling på en dyktig kokk man kan leie?

- Vi ønsker å ta første natten på hotell. Noen som etter egen erfaring har et hotell i Oslo sentrum å anbefale?

- Hva er det vanlig å gi mannen i morgengave? Vet at brudene ofte får smykker, men min tilkomne er ingen smykkebruker (unntatt forlovelsesringen) og det er nok noe han deler med mange menn. Så hva i alle dager gir man brudgommen?

- Har noen tips til et artig innslag under bryllupet fra meg til brudgommen? Jeg tenker noe enkelt og morsomt. I en film så jeg en brud som ga mannen et par varme sokker før vielsesseremonien. Hun sa det var for at han skulle unngå å få kalde føtter. Det synes jeg var så søtt! Har lyst til å finne på noe gøy, men kommer ikke på noe revolusjonerende. Tips mottas med takk!

Jeg har sett etter brudekjole og fikk prissjokk! Finnes knapt en brudekjole under 8.000,-, og den jeg drømmer om koster 12.000,-! Sinnsykt dyrt! Vet det er kjoler å få tak i på bruktmarkedet, men der er de fleste hvite, og det vil jeg ikke ha. Skal på ny prøvetime i brudekjolebutikk i morgen, og skal se etter noen alternativer. Det fine er at uansett hvilken kjole jeg evt. velger der, så kan de sy den i fargene jeg ønsker. Men 12.000,-! Sukk... Denne kjolen har et snitt som er helt i min stil, mens andre rimeligere kjoler er mer tradisjonelle i snittet. Har vurdert skredder, men tenk om man får noe sydd og ikke blir fornøyd! Kan liksom ikke bare henge den tilbake da, slik man kan gjøre i en butikk etter prøving.

Ble mye det her! Men setter stor pris på alle tilbakemeldinger. Kjenner jeg har antydning til brudepanikk. Typisk oss damene og ha alle disse bekymringsgenene... mens mennene tar det helt med ro og sier "det ordner seg", he he.
Gammel 06. October 2009, 22:52:27   #2 (permalink)
Senior Member

Mrs Oliver's Avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mrs Oliver har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Flere av dere har sikkert vært med på å arrangere bryllup, og til dere har jeg noen spørsmål:

- Hvor mye er vanlig å beregne per kuvert til tre retters middag + tilhørende drikke?

- Hvor mye alkohol regner man per person på selve festen (evt. pris per person)?

- Har dere gode råd til ting man kan gjøre for å holde kostnadsnivået nede? Jeg synes 40.000,- er myyye penger, men ser at det kanskje skal holde hardt med vår plan for bryllupet.

- For dere som bor i Oslo: Har dere anbefaling på en dyktig kokk man kan leie?

- Vi ønsker å ta første natten på hotell. Noen som etter egen erfaring har et hotell i Oslo sentrum å anbefale?

- Hva er det vanlig å gi mannen i morgengave? Vet at brudene ofte får smykker, men min tilkomne er ingen smykkebruker (unntatt forlovelsesringen) og det er nok noe han deler med mange menn. Så hva i alle dager gir man brudgommen?

- Har noen tips til et artig innslag under bryllupet fra meg til brudgommen? Jeg tenker noe enkelt og morsomt. I en film så jeg en brud som ga mannen et par varme sokker før vielsesseremonien. Hun sa det var for at han skulle unngå å få kalde føtter. Det synes jeg var så søtt! Har lyst til å finne på noe gøy, men kommer ikke på noe revolusjonerende. Tips mottas med takk!
Først av alt; Gratulerer!!!!

Vi har nettopp hatt et bryllup hos oss; min kjære søster giftet seg med sin mann som hun har vært sammen med i 11 år og har 2 barn med.

Når det gjelder brudekjoler finnes det mange flotte steder på nettet man kan bestille fra USA. Spesielt finner man mange fine middelaldertype kjoler der. Og da snakker vi om kjoler til MAX 5000,-. Da tar du dine mål og sender dem til de som lager kjolene og de sender deg en kjole sydd etter dine mål, eller i rette størrelse; så kan du få lagt den opp og slikt her hjemme.

Når det gjelder kuvertpris er det vel vanlig den ligger på 1000-1500 med vin på 3retters. Da serveres vin til forrett, hovedrett og dessert.

Det er lurt å IKKE ha fri bar. Både av hensyn til deres budsjett og av hensyn til eventuelle familiedrama som kan oppstå. Folk drikker mer om de ikke må betale for det selv.

Morgengave til mannen pleier ofte være klokker og slike ting, men finnes ingen restriksjoner på det egentlig.

Invitasjoner; kjøp gjerne et scrappesett eller noe slikt og lag dine egne invitasjoner. Invitasjoner kan fort komme opp i flere tusen kroner. Samme kan man gjøre med programmet for bryllupet; noen kroner spart der også.

Hold et løpende budsjett på datamaskin; så har dere oversikt over hvor mye dere betaler. Skal dere dele utgiftene med foreldrene deres? Det er ganske vanlig at utgiftene deles på 3 dine foreldre, hans foreldre og dere.

Finn sjekklister på nettet over når ting bør være ferdige, slik at du har en god oversikt. På den måten slipper duå ha nerver.

Finn en billig fotograf eventuelt få noen bekjente som er flinke å ta bilder til å ta bryllupsbildene. Jeg kjenner en som du kan finne på facebook; Kent Arild Haga. Han tar fantastiske bilder og er ikke så dyr. Kommer ifra Stavanger da, men reise kan gjøres billig så lenge det bestilles på forhånd. Han har lagt bilder ut på nettet så man kan se arbeidet hans. Han har egen hjemmeside også med bilder.

Skal få mer tips etterhvert som jeg kommer på noe.
Gammel 06. October 2009, 23:34:28   #3 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Takk for kjempefint svar med mange gode råd og tips.
Gammel 06. October 2009, 23:36:28   #4 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Har vært inne på nettsiden til Kent Arild Haga og han virker utrolig dyktig! Mange av bildene er også helt i tråd med den stilen jeg liker.
Gammel 06. October 2009, 23:41:42   #5 (permalink)
Senior Member

Mrs Oliver's Avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mrs Oliver har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av velvetraven Vis innlegg
Har vært inne på nettsiden til Kent Arild Haga og han virker utrolig dyktig! Mange av bildene er også helt i tråd med den stilen jeg liker.
Han er råflink. Rivende dyktig på Adobe, har godt øye for bilder. Send han en mail da vel, og si at den gamle dagmammaen har anbefalt han. :lol:
Gammel 07. October 2009, 07:01:22   #6 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Sophie har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Gratulerer så masse!

Har desverre ikke så mange bryllupstips da jeg selv har vært samboer med mannen min i over 10 år, uten å ha kommet så langt at jeg har blitt gift ennå

Masse lykke til!
Sophie is offline   Reply With Quote
Gammel 08. October 2009, 23:03:19   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie Vis innlegg
Gratulerer så masse!

Har desverre ikke så mange bryllupstips da jeg selv har vært samboer med mannen min i over 10 år, uten å ha kommet så langt at jeg har blitt gift ennå

Masse lykke til!
Jeg slenger meg på her - og topper denne... vi har juni 2010 vært forlovet i 10 år!!

Gratulerer så masse!!
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 13. October 2009, 21:12:45   #8 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Føler meg heldig som blir gift senest ett år etter forlovelsen - og at vi ble forlovet etter bare tre år. Min kjære og jeg snakket om dette tidligere i forholdet, og var enige om at den dagen et frieri fant sted, skulle bryllupet stå ca. ett år senere. Hensikten med en forlovelse er jo at man har bestemt seg for å gifte seg (i alle fall slik vi tolker det). Vi er også litt gammeldagse, og var tidlig enige om at det er mannen som frir, og at vi ikke skulle forsøke få barn før vi er gift (dette til tross for at jeg er snart 40 og 12 år eldre enn samboeren min).

Å være forlovet i 10 år uten å gifte seg høres veldig lenge ut... Men det er sikkert grunner til det. Økonomi, tid, fokus på barna m.m. Vet om mange som har vært forlovet i veldig mange år. Felles for mange av dem er at damene etter langt samboerforhold og ett eller flere barn gjerne vil bli fridd til og gifte seg, men mennene drøyer og drøyer...

Men husk - det aller viktigste er jo at dere har gode forhold med mennene deres. Å være gift kontra samboer er jo mest et stykke signert papir. Forholdet teller aller mest. Så selv om det å bli gift er en hyggelig bekreftelse på at man ønsker å leve livet sammen, så er det jo likevel det livet man har sammen som teller i lengden, være seg man er gift eller ikke.

- Og heller gifte seg sent enn for tidlig. Har sett alt for mange eksempler på de som gifter seg alt for raskt og som skiller seg allerede første året! Da kan det ikke være mye gjennomtenkt, tenker jeg. Greit å ha levd sammen noen år og kjenne hverandre på godt å vondt før man lover hverandre resten av livet.
Gammel 13. October 2009, 21:13:08   #9 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Takk for gratulasjoner, forresten!
Gammel 14. October 2009, 18:34:30   #10 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Å være forlovet i 10 år uten å gifte seg høres veldig lenge ut... Men det er sikkert grunner til det. Økonomi, tid, fokus på barna m.m. Vet om mange som har vært forlovet i veldig mange år. Felles for mange av dem er at damene etter langt samboerforhold og ett eller flere barn gjerne vil bli fridd til og gifte seg, men mennene drøyer og drøyer...

Men husk - det aller viktigste er jo at dere har gode forhold med mennene deres. Å være gift kontra samboer er jo mest et stykke signert papir. Forholdet teller aller mest. Så selv om det å bli gift er en hyggelig bekreftelse på at man ønsker å leve livet sammen, så er det jo likevel det livet man har sammen som teller i lengden, være seg man er gift eller ikke.

- Og heller gifte seg sent enn for tidlig. Har sett alt for mange eksempler på de som gifter seg alt for raskt og som skiller seg allerede første året! Da kan det ikke være mye gjennomtenkt, tenker jeg. Greit å ha levd sammen noen år og kjenne hverandre på godt å vondt før man lover hverandre resten av livet.
Det du skriver under er en av grunnene til at det har drøyd for oss. Vi lever som gifte, men av økonomiske grunner har vi ikke giftet oss enda. Jeg ønsker sårt et ordentlig bryllup, uten at det behøver å koste så mye, men jeg gidder ikke låne for å gifte meg. Og jeg har en far som er sterkt imot giftemål, og det påvirker meg dessverre også litt... men før eller senere...
Gammel 14. October 2009, 22:56:16   #11 (permalink)
Member

velvetraven's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
....men jeg gidder ikke låne for å gifte meg.
Det skjønner jeg veldig godt. Det ville ikke jeg gjort heller.

Da jeg begynte å bable om budsjetter og hva vi kunne få til for den summen vi har til rådighet, og begynte få lettere panikk når jeg fant ut hva alt koster (selv for et lite bryllup), sa kjæresten min en viktig ting: "Vet du, at for min del kan vi godt bare bestille tid på Tinghuset og gifte oss og ikke gjøre noe mer ut av det. Det er koselig med bryllup, men viktigst for meg er at du blir kona mi." Det synes jeg var utrolig fint sagt. Så nå blir det bryllup, men innenfor de rammene vi har råd til. Og vi er strålende fornøyd med det. Heldigvis har jeg aldri hatt den store prinsessedrømmen om stort, hvitt, flott og fancy bryllup.

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
Og jeg har en far som er sterkt imot giftemål, og det påvirker meg dessverre også litt... men før eller senere...
Det gjør meg trist å høre. Det er jo hva du og mannen din ønsker som teller. Familie kan gi råd, men bør respektere at man kanskje tenker annerledes om visse ting. Om du og mannen din lever godt sammen i dag, og har gjort det en stund, er det jo ingen grunn til at dere ikke skulle fungere like fint som ektefeller.

Om man er samboere og bryter opp, er det like hjerteskjærende og fullt av utfordringer det, på samme måte som en skilsmisse (med unntak av noe papirmølle i tillegg dersom ektefeller skilles). Jeg har selv erfart brudd etter åtte års samboerskap - mitt valg - men følte det som en skilsmisse på alle måter. Hele livet forandres fordi hans familie forsvinner, diverse venner gjør sine prioriteringer, hverdagslivet blir helt snudd på hodet, økonomien blir annerledes, man må kanskje flytte osv. Det er disse tingene som gjør alt så utfordrende - og jeg mener det gjelder enten man skilles som langvarige samboere eller ektefeller. Poenget mitt er at det å ikke gifte seg er ingen garanti for å slippe vanskeligheter i livet. Dette var bare noen tanker rundt temaet. Jeg vet jo ikke på hvilket grunnlag din far mener det han mener.
Gammel 15. October 2009, 09:36:48   #12 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Det gjør meg trist å høre. Det er jo hva du og mannen din ønsker som teller. Familie kan gi råd, men bør respektere at man kanskje tenker annerledes om visse ting. Om du og mannen din lever godt sammen i dag, og har gjort det en stund, er det jo ingen grunn til at dere ikke skulle fungere like fint som ektefeller.

Om man er samboere og bryter opp, er det like hjerteskjærende og fullt av utfordringer det, på samme måte som en skilsmisse (med unntak av noe papirmølle i tillegg dersom ektefeller skilles). Jeg har selv erfart brudd etter åtte års samboerskap - mitt valg - men følte det som en skilsmisse på alle måter. Hele livet forandres fordi hans familie forsvinner, diverse venner gjør sine prioriteringer, hverdagslivet blir helt snudd på hodet, økonomien blir annerledes, man må kanskje flytte osv. Det er disse tingene som gjør alt så utfordrende - og jeg mener det gjelder enten man skilles som langvarige samboere eller ektefeller. Poenget mitt er at det å ikke gifte seg er ingen garanti for å slippe vanskeligheter i livet. Dette var bare noen tanker rundt temaet. Jeg vet jo ikke på hvilket grunnlag din far mener det han mener.
Ja, han er ikke imot samboeren min, men giftemål som sådan... han har spilt i band i mange mange år, og sett så mange bruke enorme pengesummer på ekstravagante bryllup, for så å enkelt kaste alt på båten ved første motgang. Litt synd, for han har penger nok, men kommer ALDRI til å bruke noe på et bryllup for meg (eller min bror).

I praksis er vi gift, bare ikke på papiret. Vi har felles økonomi, felles gjeld, felles hus og bil, 2 felles barn (ikke minst!) og 10 år sammen med nok av motgang til å teste forholdet... Vi kommer til å gifte oss, dels pga vi ønsker å være gift og dels pga sikkerhet for ungene etc (som også kan ordnes hos advokat, men vi ønsker å være gift), så en vakker dag som vi kan avse penger til det/spare opp til det, så blir det en realitet!

Last edited by Nselk; 15. October 2009 at 09:38:51.
Gammel 23. October 2009, 12:30:46   #13 (permalink)
Member

mumshome's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Østfold
mumshome har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Hei - og gratulerer!

Noen tanker om budsjett: Husk at så fort du setter ordet "brude" foran noe, så hopper prisen opp med tusenlapper. Sånn sett er du heldig som skal ha det utradisjonelt. Kutt ut å si brudekjole, og se etter kjole, så kan det hende prisen blir en annen... Det samme med sko, og ikke minst blomster. Og frisør.
Du bor i Oslo? Se etter leverandører utenfor byen! Alt er dyrere i hovedstaden: mat, kokker, lokaler, frisører... Kjoler også, vil jeg tro.

En annen ganske utradisjonell ide er jo å be folk kutte ut gaver, få en god pris på et hyggelig hotell i provinsen, og invitere alle på middag og overnatting. Da kan dere sponse oppholdet for alle med det som er igjen av budsjettet når kjolen og blomstene er betalt, gjestene betaler resten selv, og dere kommer til dekket bord på alle måter... Pose og sekk - foruten gaver da, men gaven er at folk kommer og hygger seg sammen med dere. Velg et sted som har dans, så slipper dere å tenke på det også...

Ellers finnes det cateringselskaper under hver busk - ett holder til i Konserthuset, og tilbyr tradisjonelle menyer, tapas- og andre buffeter for en grei penge. De serverer konger og presidenter i K-huset, men leverer også ut. Klikk og se under Servering, ned til høyre: Selskapsmenyer og Mottakelser/jubileum. De leier deg sikkert også en kokk, hvis du ønsker det.

Lykke til!
mumshome is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler