Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Forsøksfora > Ferieforum

Notices

Ferieforum Ut på tur - aldri sur!

Velkommen til InspirasjonOnline!

Vis FU-resultater: Hvor mye bruker du på ferie denne sommeren?
Mindre enn 10 000 kroner 15 45.45%
10 000 - 30 000 kroner 13 39.39%
30 000 - 50 000 kroner 4 12.12%
50 000 - 100 000 kroner 1 3.03%
100 000 - 250 000 kroner 0 0%
Stemmegivere: 33. Du kan ikke stemme på denne forumundersøkelsen

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 04. July 2008, 22:28:44   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Question Hvor mye bruker dere på ferien?

Denne artikkelen forteller om folk som bruker 100 000,- på ferie. 40-åringene er visst de som bruker mest.

Jeg må innrømme at jeg er litt målløs, jeg. Slike summer virker helt uvirkelige for meg som ferierer på hytta og i grunnen ikke bruker mer enn vanlig. Kanskje et par tusen ekstra til ekstra kos og god mat, tipper jeg.

Men jeg lurer litt, da.
Hvor mye bruker dere på ferie?
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 04. July 2008, 22:55:58   #2 (permalink)
Member

Marge's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Marge har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
I år bruker jeg godt under 10 000, men når jeg får litt bedre råd er det ihvertfall ferie (les: reiser) noe jeg vil prioritere å bruke pengene mine til. Så jeg synes ikke akkurat at dette er så rart, tatt i betraktning alt annet folk bruker pengene sine på. Jeg kommer nok riktignok aldri til å få råd til ferie for 100 000 i året, ikke i nærheten heller.
Ulest 04. July 2008, 23:00:57   #3 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg lurer på hva slags ferie man får for 100 000,- jeg. Og om jeg ville ha følt meg komfortabel der. Jeg er kanskje litt for vant til å snu på krona, så det er mulig jeg ville slitt litt. I alle fall i starten.

Jeg regner med at dere alle nå vil trå til for å teste ut denne hypotesen?
Ulest 04. July 2008, 23:08:44   #4 (permalink)
Member

Marge's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Jeg lurer på hva slags ferie man får for 100 000,- jeg. Og om jeg ville ha følt meg komfortabel der. Jeg er kanskje litt for vant til å snu på krona, så det er mulig jeg ville slitt litt. I alle fall i starten.
Jeg ser for meg at det er flere ferier, evnt. cruise rundt halve jorda og slike ting. Dyre hoteller, dyre restauranter... Det går sikkert an.

Jeg liker backpacking bedre, så jeg har heller ikke så greie på dette igrunnen!
Ulest 05. July 2008, 00:52:54   #5 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg vet ikke helt hvor mye vi har brukt på ferie i år. Ikke 100 000 iallefall.

Vi har veldig lyst til å reise til Mauritius neste år, kjenner noen som bor der. Det kan fort bli en kostbar tur, vi er fem stykker.
Dragen is offline   Reply With Quote
Ulest 05. July 2008, 18:59:44   #6 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Sitér:

Jeg regner med at dere alle nå vil trå til for å teste ut denne hypotesen?
Selv om 100.000 kr er mye å bruke på en ferie, så er det ikke sikkert at beløpet er koblet opp mot et spesielt lukseriøst sted. Det kan til og med hende at du opererer med et skikkelig lavbudsjett til tross for en ganske heftig totalpris. Tenk deg f.eks. at du vil ta en lengre ferie på f.eks. 3-4 måneder eller at du skal ut på en eller annen starbasiøs opplevelse. Tenk deg det helt ekstreme; base camp ved Mt Everest. Rådyrt å klatre Everest, her er 100.000 for småpenger å regne, men omgivelsene er likevel så langt fra luksus som det går an å komme. Bare for å utvide feriebegrepet litt, dyr ferie er ikke enbetydende med luksushotell. Så kanskje du hadde vært komfortabel "der" likevel?

Jeg bruker ca. 6% av årslønna mi = rundt 22.000 kr til ferie denne sommeren. Da regner jeg ikke med noe av det jeg måtte handle av mat på ferien, jeg måtte jo spist hadde jeg vært hjemme også. Hadde jeg hatt med mann og barn så kunne vi multiplisert beløpet med minst 3, og da hadde vi kommet opp i nesten 70.000 kr. Men fremdeles hadde ikke dette vært noe dramatisk innhogg i to samlede årslønner.

De som tar ferier til 100.000 - 200.000 kr har trolig et lønnsnivå som tåler dette, for det er med feirer som med alt annet: Jo mer penger vi tjener, desto dyrere ferier har vi en tendens til å velge. Selv om dette ikke nødvendigvis betyr luksus i tradisjonell forstand. Selv skipper jeg gladelig middag i dagevis til fordel for andre opplevelser. Det jeg virkelig er flink til er å spare på forhånd, er det noe jeg virkelig vil så setter jeg alt inn på å realisere dette.
Ulest 05. July 2008, 19:13:35   #7 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Hm. Du har kanskje et poeng.
Men 100 000,- da gitt. Det er mange, mange penger, det.
Ulest 05. July 2008, 19:15:45   #8 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Sitér:
Hm. Du har kanskje et poeng.
Men 100 000,- da gitt. Det er mange, mange penger, det.
Kanskje for deg, men for den personen som tjener en million i året utgjør det bare 10% av årslønna. Et beløp som faktisk er lavere enn feriepenger på 12%.
Ulest 05. July 2008, 22:53:06   #9 (permalink)
Member

Marge's Avatar

Retz sa det jeg mente, men som jeg ikke fikk frem med tastaturet.
Ulest 06. July 2008, 00:56:27   #10 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Joda. Jeg skjønner jo at alt er relativt. Men jeg tenker jo også litt på avstanden mellom de som har råd og de som ikke har det. Jeg lurer på om jeg ville ha klart å bruke så mye penger på ferie når jeg vet om andre som ikke har råd til en ekstra tur med bussen engang. Om du skjønner.

Samtidig irriterer jeg meg litt over egen tankegang der. For det er da litt jantete, er det ikke?
Ulest 06. July 2008, 10:02:16   #11 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Sitér:
Joda. Jeg skjønner jo at alt er relativt. Men jeg tenker jo også litt på avstanden mellom de som har råd og de som ikke har det. Jeg lurer på om jeg ville ha klart å bruke så mye penger på ferie når jeg vet om andre som ikke har råd til en ekstra tur med bussen engang. Om du skjønner.

Samtidig irriterer jeg meg litt over egen tankegang der. For det er da litt jantete, er det ikke?
Det er jo ikke utenkelig at de som bruker mye penger på ferie, dvs. de som har mye penger, samtidig støtter ulike humanitære prosjekter/organisasjoner. I likhet med de fleste av oss. Det er heller ikke utenkelig at den prosentandelen de gir bort ikke avviker så altfor mye fra den prosentandelen "vanlige" folk gir.

Jeg skjønner tankegangen din, men samtidig ikke. For skal jeg forfølge den tankerekken så er det jo like "utilgivelig" å spise alt utover det som strengt tatt er nødvendig for å leve: Jeg skjønner ikke at de kan spise chips og godterier når folk sulter!

Correct me if I'm wrong, men jeg synes du signaliserer en del fordommer her. Når du skriver at du kanskje ikke ville klart (underforstått av samvittighetsgrunner) å bruke så mye penger på ferie, så sier du samtidig noe om hvordan du ser på mennesker som gjør nettopp det. At rike folk på ferie er noen samvittighetsløse egogriser som gir faen i sult og nød og Plan Norge og alle de fattige eldre dør alene i leilighetene sine og pføy, måtte de drukne langsomt i sjampisflaska si!

Nuvel, vi har alle fordommer og jeg ser klart at enkelte rike luksusdyr utvilsomt tilhører den kategorien som burde vært tatt inn under dine eventuelle fordomsfulle vinger, men jeg har ingen grunn til å tro at de fleste ikke er ganske ok.

I motsetning til dette fordømte FRP-faenskapet.
Ulest 06. July 2008, 13:05:43   #12 (permalink)
Senior Member

Pære's Avatar

Pære kommer segPære kommer segPære kommer seg
Det Retz sier.

Vi bruker gjerne 10-15.000. Ferien i seg selv koster mye under 10.000 (vi er teltcampingferiefolk), men så kommer mat og fornøyelser og souvernirer og dill ...
Ulest 08. July 2008, 03:27:23   #13 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Hm. Jeg vet ikke, jeg.

Jeg tenker vel mer på meg og mitt. Altså; at jeg lurer på om jeg ville hatt problemer med det når konkrete mennesker jeg vet om (og da særlig barna deres) har det ganske stusselig om sommeren. Ikke barna i Afrika, men kanskje lekekameraten til minstemann. Og tilsvarende om det ville vært mer naturlig for meg dersom alle jeg kjente hadde god til ekstremt god råd.

Og da tenker jeg jo at det kanskje er nettopp slike ting som gjør at noe virker fremmed for meg nå, og at det ikke nødvendigvis handler om at jeg er så veldig edel. Selv om jeg nok fortsatt synes at 100 000,- er fascinerende mye penger og litt uvirkelig å forestille seg å bruke. Men den siste biten tror jeg har litt å gjøre med at jeg i grunnen er ganske fornøyd med det jeg har og muligens også dermed ubevisst tenker på ting utover det som overflødig.

Jeg måtte forresten fnise litt av at du la inn så mye tolkning av innlegget mitt og i neste setning påpekte at jeg er den fordomsfulle.
Ulest 08. July 2008, 08:56:56   #14 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Jeg tenkte på denne tråden da jeg snakket med naboen min i går. De skal til Kina for å se sønnen i OL. Bare hotell og fly kostet 60.000 også skal de ha mat og aktiviteter oppå det igjen. For meg er det veldig mye å bruke på ferie, uansett hvor mye jeg hadde tjent. Det grunner nok i at jeg er vokst opp med å ikke bruke så mye penger, heller spare, og min holdning til nøkternhet og salgspropaganda.

Vi reiser i år på campingtur. Jeg er 33uker på vei når vi reiser nedover, skal sitte i bilen i mange timer, og sove i telt. Jeg har bekkenløsning, men kunne aldri i verden tenke meg å heller sitte meg på et fly til varmere strøk. Jeg liker campingturer, det å ikke bruke så mye på ferien, men heller bruke kvalitetstid sammen. Reise bort litt og få hverdagen litt på avstand. Jeg gleder meg til å koke pulverkaffe om morgenen mens jeg ser soloppgangen - det er ferie for meg, men grunnen til at jeg ser på det som ferie er at jeg er oppvokst slik selv.
Ulest 08. July 2008, 09:48:05   #15 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Sitér:
Hm. Jeg vet ikke, jeg.

Jeg tenker vel mer på meg og mitt. Altså; at jeg lurer på om jeg ville hatt problemer med det når konkrete mennesker jeg vet om (og da særlig barna deres) har det ganske stusselig om sommeren. Ikke barna i Afrika, men kanskje lekekameraten til minstemann. Og tilsvarende om det ville vært mer naturlig for meg dersom alle jeg kjente hadde god til ekstremt god råd.

Og da tenker jeg jo at det kanskje er nettopp slike ting som gjør at noe virker fremmed for meg nå, og at det ikke nødvendigvis handler om at jeg er så veldig edel. Selv om jeg nok fortsatt synes at 100 000,- er fascinerende mye penger og litt uvirkelig å forestille seg å bruke. Men den siste biten tror jeg har litt å gjøre med at jeg i grunnen er ganske fornøyd med det jeg har og muligens også dermed ubevisst tenker på ting utover det som overflødig.

Jeg måtte forresten fnise litt av at du la inn så mye tolkning av innlegget mitt og i neste setning påpekte at jeg er den fordomsfulle.
Det distanserte og generelle vil som regel oppleves annerledes enn det individuelle og konkrete. Er noe Se & Hør har skjønt så er det dette. Synes derfor ikke det er så merkelig at lekekameraten til minsten vekker andre følelser i deg enn en sultende masse av barn langt, langt borte. Dette til tross for at lekekameraten sannsynligvis ville bli plassert i en gedigen luksusbås av den samme massen.

Jeg svarte imidlertid ut fra et generelt ståsted og ut fra undersøkelsen i artikkelen du linket til. Og min personlige oppfatning, som er basert på egen inntekt og eget forbruk, er også at 100.000 kr er mange penger. Jeg kjenner ingen som bruker det beløpet på ferie. En annen sak er at jeg godt kunne funnet på å bruke en tilsvarende sum på en spesiell ferie, en opplevelse jeg hadde drømt om lenge for eksempel, men da etter noen år med sparing og planlegging. Jeg er fryktelig målbevisst og fokusert når jeg driver og realiserer små og store drømmer, og selv om jeg i likhet med deg er såre fornøyd med tilværelsen, så vil jeg gjerne ha med meg mest mulig alt det morsomme som finnes ”der ute”. Det som betyr noe for meg.

Ang. min tolkning av dine synspunkter så skrev jeg at du måtte korrigere meg hvis jeg tok feil. Er det dette du gjør nå? Eller er det bare en kommentar om din reaksjon på det jeg skrev? Uansett, mener du jeg har feiltolket deg så beklager jeg uttalelsene mine.
Ulest 08. July 2008, 18:24:29   #16 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Du trenger da ikke å beklage. Jeg ser jo at det lett kan tolkes sånn, og kanskje er det en og annen fordom begravet i meg også. Det ville vært rart om det ikke var det. Men akkurat her tenkte jeg nok litt høyt og litt lite generelt når det gjelder hva jeg hadde hatt samvittighet til.

På den annen side; ferie for en familie på størrelse med min kunne nok fort blitt veldig dyr. Så kanskje er ikke 100 000,- så sjokkerende mye når alt kommer til alt?

Jeg synes innlegget ditt var tankevekkende, jeg. Jeg grubler litt over det enda. Sånt er bra. Og kanskje har jeg noen fordommer også. Jeg ser for meg at et høyt forbruk gjør at man også kan gå glipp av noe. *grubler videre*
Ulest 08. July 2008, 21:31:27   #17 (permalink)
Senior Member

siljemoren's Avatar

Medlem siden: May 2006
siljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidensiljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Ikke sitter, for jeg sletter nok om en stund.

Er dette for hele året? Eller bare på sommerferie?

100000 kr er mye penger og bruke. Men vist det er over ett helt år og en reiser en del så blir det ikke så mye i det lange løp. Også er det nok de med god råd som bruker så mye penger. Ikke den vanlige norske småbarns familien. Det er jo de elste som bruker mest her i undersøkelsen, og det er jo de som tili vanlig har best råd.

Vi ser jo på en sydertur nå ut i august. Og den billigste ture med en god og barnevennlig stander er på 21000 kr, og med lommepenger som bruker på så mangt så kan ture fort komme opp en 40000 kr og mer.

Og så pleier vi og ta en tur eller to i året til Danmark noen som kommer på en 15000 - 20000 kr. Alt etter som hvor lenger og hva vi gjør. Vi tar gjerne en jule tur og shopper gaver spiser godt mat. I fjord reiset jeg med min mor og elste jenten. Dette var en jule tur. Og vi brukte rundt en 10000 kr til sammen, jeg spandert.

Vi var i New York en lang helg, meg og samboe. Med reise, opphold, underholdning, mat og shopping så kom turen på en 30000 kr

Så vi ligger nok høyt oppe på listen når det gjelder pengebruk på ferier. Men vi har råd og mulighet til det. Og liker og reise og oppleve nye og spennder ting. Vi lever bare en gang.

Kanskje vi er litt matrialistisk i noens øyne når vi bruker pengen slik. Men selv om en unner seg slikte ting betyr ikke det at en ikke bryr seg om mennesker og problemer i ulanden. For den del kan de som buker mest på slik være de som bruker mest penger på veldedighet.
siljemoren is offline   Reply With Quote
Ulest 08. July 2008, 23:57:28   #18 (permalink)
Member

picxx's Avatar

Medlem siden: Jul 2008
Tilholdsted: SE Asia
picxx har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenpicxx har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Første gangen jeg var i thailand, på begynnelsen av 90 tallet, gikk det med i overkant av 80.000.- i lommepenger på knappe tre uker. Forskjellen da og nå var at den gangen var man singel og hadde råd til å bruke det.

Nå er det vele mere slik at man spør seg selv om hva en ferie er. I løpet av de siste fem årene har vel min lengste ferie sammenlagt vart i 5 dager, og selv om det er flotte ferier blir det ikke det helt store.
Skal på en mnd. ferie til norge nå i høst da, så får vi se hvor mye det går med på den turen
picxx is offline   Reply With Quote
Ulest 01. August 2008, 15:25:27   #19 (permalink)
Senior Member

marie's Avatar

marie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg krysset nok av feil, men, men.

11 dager i Danmark-Sverige, biltur kom på 20 000 i lommepenger(to netter overnatting inkludert), 6700 i kost og losji seks dager i Danmarkm 2700 for overnatting i Vimmerby med todagersbilett til Astrid Lindgrens Verden, ferge tilo Danmark 2500.

Sum Danmarksferie for fem ca 32 000.

I tillegg har eldstejenta og jeg vært i Paris. Reise, hotell og lommepenger kom på overkant av 10 000.

Guttene i familien reiste på fjelltur i dag. Ca 1000 kroner. Eldstejenta drar på speiderleir i morgen (ei uke) 2000 kroner. I tillegg var eldstejenta på leir i starten av ferien 500 kr.

Totalt i overkant av 45 000. Denne summen tilsvarer vel omtrent 12 % av inntektene til familien.
marie is offline   Reply With Quote
Ulest 02. August 2008, 02:09:55   #20 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Vi har vært hjemme hele ferien og en tur i båten til stefar.
En tur på sirkus til 400 kr er alle "ekstrautgiftene" i tillegg til det vanlige.

Ungene har fått være med Besta til Kristiansand, da. Så de har fått litt mer.

Men det gjør ingenting, vi har kjøpt hus og ser på det som en investering. Neste år blir det nok bedre.
Ulest 16. August 2008, 01:53:52   #21 (permalink)
Senior Member

Doris Day's Avatar

Doris Day har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDoris Day har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDoris Day har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Ikke 100 000, men det ble godt over 50 000 i år.
3 uker i syden for fem personer. Jepp det koster. Leilighet, fly, leigebil, nesten alle middager ute, diverse andre fornøyelser, shopping ( klær, gaver, vin, dyr olje, div Elisabeth Arden produkt fra taxfree mm,), pluss andre matvarer og utemåltider.

For oss er det priortert, vi må bort herfra for at det skal bli skikkelig ferie. Helst langt bort. Er vi hjemme, jobbes det. Og det er deilig å kose seg, slippe å lage middag og handle litt

Vi kommer nok ikke til å bruke så mye neste år, da kan vi prioritere annerledes. Men i år var det hvert hver ei krone

Og vi har råd til det, og har ikke engang dårlig samvittiget. Men vi forsaker nok andre ting i løpet av året. Blant annet har vi utsatt oppussing i mange, mange år. Skulle fint ha klart å bruke 100 000kr også, det er bare å ha dyrere sted å bo, reise lenger eller være borte i flere uker.

Last edited by Doris Day; 16. August 2008 at 02:02:52.
Doris Day is offline   Reply With Quote
Ulest 06. November 2008, 11:49:49   #22 (permalink)
Senior Member

Hege82's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Krokstadelva
Hege82 står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
I år ble det ikke ferie annet enn 3 dager på dansefestival så brukte vel ca 3000kr der...det var det vi brukte på ferie sommeren som var.

I år skal vi nordover i bryllup, skal kjøre, bor gratis så går nok ikke så mye der heller nei, under 10000kr tenker jeg
Hege82 is offline   Reply With Quote
Ulest 06. November 2008, 16:52:01   #23 (permalink)
Senior Member

Cazandra's Avatar

Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Egersund
Cazandra står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Mindre enn 10`000, ja!
Har ligget på ca 5000 på sommerferiene de siste årene.
Cazandra is offline   Reply With Quote
Ulest 08. November 2008, 11:37:28   #24 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Jeg har noe aldeles fryktelig lyst å bruke 20.000 kr på fottur i Nepal i sommer. Frrrryktelig.
Ulest 30. September 2009, 18:05:05   #25 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Sophie har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg leste denne nå og tenker litt.

Etter vi fikk barn, har vi ikke vært på ferie slik vi pleide. Vi bor rett ved sjøen og har hytte på fjellet + familie litt rundt forbi. Etter barn kom til, har vi prioritert anderledes. Vi ønsket oss større bo plass med hage, en bil nr to for å kunne rekke å hente tidligere i bhg osv. Alt dette koster penger. Vi tenkte som slik at det vi har i hverdagen betyr mest for de små.

Vi er jo på ferie, men det er jo da enten hjemme i hagen og bade i sjøen her vi bor, litt i type parkanlegg (som Dyreparken og Tusenfryd), hytta, besøke familie og venner. Sydenferier o.l har vi ikke vært på. Vi har to barn under 5 år.

Neste år starter eldste på skole, jeg vil tro "kravet" om ferie øker jo eldre barna blir. Har dere erfaringer og meninger rundt dette?
Sophie is offline   Reply With Quote
Ulest 30. September 2009, 21:00:41   #26 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie Vis innlegg
Jeg leste denne nå og tenker litt.

Etter vi fikk barn, har vi ikke vært på ferie slik vi pleide. Vi bor rett ved sjøen og har hytte på fjellet + familie litt rundt forbi. Etter barn kom til, har vi prioritert anderledes. Vi ønsket oss større bo plass med hage, en bil nr to for å kunne rekke å hente tidligere i bhg osv. Alt dette koster penger. Vi tenkte som slik at det vi har i hverdagen betyr mest for de små.

Vi er jo på ferie, men det er jo da enten hjemme i hagen og bade i sjøen her vi bor, litt i type parkanlegg (som Dyreparken og Tusenfryd), hytta, besøke familie og venner. Sydenferier o.l har vi ikke vært på. Vi har to barn under 5 år.

Neste år starter eldste på skole, jeg vil tro "kravet" om ferie øker jo eldre barna blir. Har dere erfaringer og meninger rundt dette?
Høres ut som oss! Vi har også to barn, riktignok en på snart 4 og en på 5. Men jeg tenker litt sånn at det er en tid for alt. Til nå har det viktigste for ungene vært opplevelser med foreldrene, og ikke at det skal være eksotisk og spesielt - dyreparken, båten til Danmark, biltur til Nord-Norge etc... det holder lenge enda!

Vi kommer nok til å reise på større ferier etterhvert når ungene blir litt større, men da hovedsaklig for å oppleve og ikke for å slappe av... jeg har ikke behov for å betale dyre summer for å legge meg i sola i syden.
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 02. October 2009, 12:10:22   #27 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
100.000 har jeg aldri brukt på ferie nei! Nå som ungene blir større blir det vel mer stas med ferie, så nå skal vi kjøpe oss båt. Da har vi ferie i mange år fremover. Ja, det koster, men det er en engangssum om ikke annet.
Ulest 02. October 2009, 13:20:13   #28 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Jeg kommer muligens til å bruke 30.000 kr bare på meg neste sommer!
Ulest 19. July 2010, 12:05:31   #29 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2009
LinnH har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Vanligvis ville jeg svart 10-30', da vi som regel har en uke på Sørlandet og gjerne en uke i Danmark.
Men i år har vi flyttet inn i nytt hus og prioriterte å bruke feriedagene der (er allerede ferdig med ferien), vi skal ha 3 dager på Hunderfossen/omegn, så svarte mindre enn 10000. Men regner med det går 8000 på de dagene, bare overnatting er 4200 kr, inngangsbiletter 1200, så kommer mat og shopping i tillegg, vi skal sikkert på lekeland eller barnas gård eller noe annet i tillegg. Lappene flyr....
LinnH is offline   Reply With Quote
Ulest 10. August 2010, 21:07:49   #30 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Pengene flyr, ja. Det er nesten godt ferien snart er ferdig, sånn sett.
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler