I dag har vi kommet hjem etter fem dager på hytta.
Før: Vi kommer inn døra nedlastet i sekker, bager, poser, badeleker og annet utstyr. Huset ser allerede bomba ut, så det er strengt tatt ingen som merker at vi har dumpet en ladning midt på gulvet. Ladningen blir stående, og på vei ut til kjøkken for å sette det mest nødvendige i kjøleskapet trakker jeg i noe klissete. Kjøkkenbenken er rotete og ikke videre ren og under sofabordet ligger en stabel leste aviser som ikke er en stabel lenger men har blandet seg med alle lekene og garnnøstene som ligger på gulvet. Trappa er full av alt vi ikke orket å flytte opp før vi reiste og i andre etasje hersker intet annet en kaos. Badet er uframkommelig og det tar nok et par uker før vi gidder å vaske alt. To uker etterpå står fortsatt de tomme kjølebaggene på kjøkken.
Etter: Vi kommer inn døra nedlastet i sekker, bager, poser, badeleker og annet utstyr. Alt plasseres i gangen slik at vi ikke skitner til rersten av første etasje som var nyvasket før vi reiste. Jeg tømmer kjølebaggene og får Berfinn til å gå ned i kjelleren med de tomme kjølebaggene med en gang. Kjøkkenbenken er ryddig og ren og under sofabordet ligger ikke noe annet enn gulvteppet som er rent. Alle lekene ligger i lekekassen og garnnøstene i puffen. Trappa er tom, og Bergfinn tar med seg det som skal opp etterhvert som jeg sorterer. Andre etasje er ikke så verst. Ikke helt ryddig, men overkommelig. Bade var nyvasket da vi reiste og det første jeg gjør er å sette på en maskin med klær.
Tenk at disse sidene har fått litt orden på meg. Dette bare må vare.