Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FlyLady

Notices

FlyLady Oss FlyBabies imellom.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 10. January 2008, 22:01:35   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sonearbeid...

Jeg kjenner jeg sliter litt med å komme igang med FlyLady sånn ordentlig... Og jeg vet liksom ikke helt hva jeg gjør galt...

* Jeg får ikke til å shine vasken på kjøkkenet - den er sånn gammel type, to meter lang greie, og den er 75 % av kjøkkenbenkplassen vår - der *må* stå flere ting!

* Jeg klarer ikke å gå med sko inne (men det har jeg skjønt flere her inne ikke praktiserer)

* Jeg har laget til en kontrolljournal, men det er jammen ikke lett å få gjort alt som står der. Kveldsrutinen er forholdsvis omfattende, og når klokka tipper 20 (og forhåpentligvis ungene sover) er jeg skutt, og overskudd til å vaske/rydde er ikke akkurat tilgjengelig...

* Jeg skjønner ikke helt dette sone-opplegget Altså, jeg skjønner soneoppdelinga, og har printet ut rengjøringslistene. Men, er det noen fast greie på hvilken sone vi har i hvilken uke?

* Hvordan får dere tid til og overskudd til å få unna gulvvask, vinduspuss og alle andre ting? (Jeg har spurt om flere av disse tingene før, tror jeg... kjenner meg bare litt motløs i dag...) Jeg har alltid en haug med rot, klesvask osv å ta fatt på, og finner ikke plass til alle "ekstra" greier...

* Er det rett og slett så "enkelt" at man må lese de maila man får, og at der står soner og Kellys som man gjennomfører? Og gulvvask, støvtørking osv - er det en del av Kellys eller går det på sonene? I tilfelle - skjer ikke gulvvask, støvtørking etc mer enn hver 4. uke?

Beklager alle de dumme spørsmålene....
Nselk is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 11. January 2008, 11:05:45   #2 (permalink)
lillemy86
Guest

Det står stortsett i mailene hva som bør gjøres i sonene og hvem soner vi er i på mailene. Jeg er blitt veldig glad i den ukentligvelgjørenhets timen for det gjør at jeg får tørket lett støv.
  Reply With Quote
Ulest 11. January 2008, 14:04:35   #3 (permalink)
Member

petzl's Avatar

Medlem siden: Jan 2008
petzl står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Jeg har også et "dumt" spørsmål, kan jeg stille det her, Nselk?

Finnes det et sted hvor alle disse journalene/listene/rutinene/forslagene er samlet på ett sted? Gjerne på norsk, men hvis ikke så duger engelsk. Jeg leser stadig om nye slike lister etc. her inne, og jeg liker å ha full kontroll før jeg begynner på noe.
petzl is offline   Reply With Quote
Ulest 11. January 2008, 14:08:04   #4 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av petzl
Jeg har også et "dumt" spørsmål, kan jeg stille det her, Nselk?

Finnes det et sted hvor alle disse journalene/listene/rutinene/forslagene er samlet på ett sted? Gjerne på norsk, men hvis ikke så duger engelsk. Jeg leser stadig om nye slike lister etc. her inne, og jeg liker å ha full kontroll før jeg begynner på noe.
Jeg tror at noe av kjernen til suksess er at man lager sine egne lister og lar dem utvikle seg over tid.

Men det finnes forslag på www.flylady.net.
Bobsi is offline   Reply With Quote
Ulest 11. January 2008, 14:10:10   #5 (permalink)
Member

petzl's Avatar

Medlem siden: Jan 2008
petzl står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk
* Jeg får ikke til å shine vasken på kjøkkenet - den er sånn gammel type, to meter lang greie, og den er 75 % av kjøkkenbenkplassen vår - der *må* stå flere ting!
Det er vel bare å shine den slik at du selv er fornøyd med resultatet? Det er jo ikke Fly Lady som skal bo i huset ditt (takk gud for det ). Jeg ville tørket av og shinet slik at jeg syntes det så bra ut, også satt tilbake de tingene som jeg trengte å ha der.

Sitér:
* Jeg klarer ikke å gå med sko inne (men det har jeg skjønt flere her inne ikke praktiserer)
Det er helt uaktuelt å gå med sko inne for min del også, det trenger du ikke å tenke på. Nå er jo jeg newbie i Fly Lady, men såvidt jeg har skjønt så er det for å få DIN hverdag til å gå lettere, ikke for å følge en liste til punkt og prikke. Hvis du ikke synes FL funker fordi du føler du skulle gått med sko inne så er det jo fryktelig dumt.

Sitér:
* Jeg har laget til en kontrolljournal, men det er jammen ikke lett å få gjort alt som står der. Kveldsrutinen er forholdsvis omfattende, og når klokka tipper 20 (og forhåpentligvis ungene sover) er jeg skutt, og overskudd til å vaske/rydde er ikke akkurat tilgjengelig...
Jeg ville prioritert det som var viktig for meg - slik at jeg fikk den gode følelsen av å ha det rent og ryddig NOK før jeg legger meg. Jeg har ikke helt begynt med alle rutinene selv enda, siden jeg skal flytte om tre uker og alt er et mess, men det er slik jeg ser for meg å gjøre det. Jeg har sløyfet endel av punktene til FL, siden de tingene ikke var viktige for meg.
petzl is offline   Reply With Quote
Ulest 11. January 2008, 15:08:52   #6 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Petzl: Gode poeng!! Takk for svar!

Og selvsagt takk for svar til dere andre også!!
Ulest 11. January 2008, 16:51:56   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Sophie har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:

* Jeg skjønner ikke helt dette sone-opplegget Altså, jeg skjønner soneoppdelinga, og har printet ut rengjøringslistene. Men, er det noen fast greie på hvilken sone vi har i hvilken uke?

* Hvordan får dere tid til og overskudd til å få unna gulvvask, vinduspuss og alle andre ting? (Jeg har spurt om flere av disse tingene før, tror jeg... kjenner meg bare litt motløs i dag...) Jeg har alltid en haug med rot, klesvask osv å ta fatt på, og finner ikke plass til alle "ekstra" greier...

* Er det rett og slett så "enkelt" at man må lese de maila man får, og at der står soner og Kellys som man gjennomfører? Og gulvvask, støvtørking osv - er det en del av Kellys eller går det på sonene? I tilfelle - skjer ikke gulvvask, støvtørking etc mer enn hver 4. uke?

Beklager alle de dumme spørsmålene....
Du har fått bra svar over, som jeg er enig i. Ingen grunn til utdyping der fra min side og hvis du ser ett par av mine tidligere innlegg vil du se at jeg også sliter med tanken på å rekke over alt. Nå har jeg vært hjemme denne uken og gått meg selv litt i sømmene om tanker rundt husarbeide, tidsbruk og det å finne den riktige balanse gangen for meg og mitt liv med min familie.

Jeg startet opp med flylady for litt over ett halvt år siden. Fått etablert noen rutiner, detti av lasset og kommet meg inn igjen.

Jeg anbefaler at du bruker tid på å lese det meste på nettsiden til flylady. Det tar tid, men man forstår mer jo mer man leser og klarer å velge ut ting som betyr noe for deg etterhvert.

Når du har gjort dette, så omarbeide kontrolljournalen din etterhvert som du prøver deg frem. Jeg trenger først å få det "overflate rent og ryddig"før jeg kan begynne på rutiner og ekstraarbeide. Bruk feks denne oppskriften: http://www.flylady.net/pages/FlyingL...iscleaning.asp Dette gjør jeg hver gang jeg detter av lasset, grunnet masse arbeid utenfor hjemmet, sykdom, langvarig besøk ol.

Når dette er gjort, slapp litt av og så er du i gang!

Så starter vi med kveldsrutinen, denne er viktig. Her må du selvfølgelig putte inn det som er viktig for DIN livssituasjon, men ett par viktige ting er:
  • Rydd vekk etter middag, så fort du har mulighet. Få oppvasken inn i oppvaskmaskin og kjeler på plass. Start oppvaskmaskinen.
  • Sett på en vaskemaskin
  • Kos deg med barna
  • Rydd på plass leker og rot før du legger deg
  • Trengs det støvsuging? Jeg må dette ca annenhverdag av kjøkken og stue (kun overfladisk)
  • Sjekk avtaler for neste dag og legg frem det du evt trenger av papirer ol.
  • Når du legger barna eller deg selv, tørk over vask og do med papir og spray om det er flekker
  • Legg frem klær og utstyr til deg og barn (jeg gjør dette umiddelbart etter jeg har lest for eldste, da blir hun ikke forstyrret av at jeg finner klær inne på rommet hennes
  • Hiv vasken inn i tørketrommel eller heng opp.
  • Tøm oppvaskmaskinen
Så har du morgenrutinene, her må du også tilpasse etter din situasjon, men for meg er disse tingene viktig:
  • Alle senger res opp og badet blir forlatt i tipp/topp stand (sveipet du over badet under kveldsstellet, er det lite her å gjøre utover å rydde vekk pysjer og henge opp håndklær. Jeg gjør dette mens mannen starter på frokostlaging
  • Bærer evt skittentøy rett på vaskerommet og setter på ny maskin. Har jeg tid bretter jeg sammen det som er tørt fra i går og legger på plass. Har jeg ikke tid, gjør jeg dette når jeg kommer fra jobb.
  • Rydder opp etter frokost, tørker over benker og bord.
Gjør du dette over en tid, vil du se du bruker mindre og mindre tid, da det egentlig hele tiden er "overflateryddig og rent" hos deg, hvis du følger rutinene.

Etter en stund, kan du gå videre på oppgaver. Husarbeidet "gjør seg selv" etterhvert, når du har fulgt rutinene en stund. Da begynner vi på sone arbeid:

Hver uke har man en sone (eller område) i huset man skal legge vekt på. Denne uken har det vært kjøkkenet neste uke er det badet og ett ekstra rom. Da starter du med 15 min decluttering. Jeg har da denne uken satt på eggur timeren min og vasket/kastet og ryddet i kjøkkenskap. På en uke er nå alle mine overskap skinnende rene og ryddige! Neste gang det er kjøkkensone, begynner jeg på underskapene mine. Du finner sonen du skal jobbe i her: http://www.flylady.net/index.asp Skroll litt ned og du ser overskriften Basic weekly plan. Trykk på The current fly zone og du kommer inn hit: http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Du skal ikke bruke den detaljerte vaske listen din på dette nivået. Først etter noen runder i sonen og alt er ryddig/kastet og vasket i skap, skal du begynne på dette. Her finner du også Kellys mission. Detter er oppgaver det tar ca 5min å gjennomføre, gjør dette kun om du har tid og overskudd.

Jeg har valgt å ikke stå på mailingliste, blir bare forstyrret av "ørtogførti" mailer. Jeg bruker kun nett siden. Her finner du alt, men det krever at du i starten har satt deg inn i dette. Når du har satt deg inn i dette, bruker du 3min på finne ut dagens oppgave som jo alltid er 15 min i sonen og evt Kellys mission.

I travle stunder dropper du 15 min i sonen, men har fokus på den og gjennomfører morgen og kveldsrutiner.

Så til spørsmålet ditt om vasking og gulvvask.

I tillegg har da flylady andre oppgaver som skal gjøres på bestemte dager. Du må jo selv tilpasse hvilke dager som passer deg. Feks mandag har vi Weekly Home Blessing som du finner her (skroll litt ned på siden): http://www.flylady.net/pages/FLYingLessons_Routines.asp Da er det kjapp hovedrengjøring. Tørke støv, støvsuge, vaske gulv. En slik dag ville jeg feks droppet 15 min i sonen, med mindre jeg hadde tatt dette på søndag eller hadde tid. Da har du fått shinet over det meste (legg merke til at du ikke skal vaske bad, det er jo ikke nødvendig når du sveiper over badet daglig).

Feks så ser normalt min uke slik:

Mandag:
  • Weekly home blessing (noen ganger gjør jeg denne på søndag, da slipper jeg dette på mandag).
  • Vann planter
  • 15 min i sonen
Tirsdag:
  • 15 min i sonen
  • Stryke?
  • Papirarbeid som bør gjøres, avtaler som må sjekkes?
Onsdag:
  • 15 min i sonen
  • Er kjøleskap/fryser ren og ryddig nok?
  • Lag handleliste og middagsmeny for en uke
  • Bade ungene
Torsdag:
  • Handle ukens innkjøp
  • Støvsuge alle gulv som har behov, vaske noen, vaske grundig det som er i ukens sone
  • 15 min i sonen
Fredag:
  • Kontordag, sjekk bursdager, planlegg gavekjøp og avtaler
  • 15 min i sonen
  • Er huset ok for helgen?
Lørdag og søndag:
  • Morgen og kveldsrutiner, noen ekstra vaskemaskiner, handling av gaver eller andre ting, bade ungene, kose seg.
Det viktigste er å starte forsiktig, tilpass deg og din families behov. Har du en partner, la vedkommende bli innlemmet i rutinene. Det virker overveldende i starten, så babysteps er viktig. Etterhvert som rutiner er på plass, bruker du mindre og mindre tid på dette.

Periodevis er det umulig å få det til, godta det. Neste uke skal jeg på kurs som varer langt ut over kveldene. Jeg velger da hver dag hva som er viktigst. Feks stryking på tirsdag er uaktuellt. 15 min i sonen. Ja, hvis jeg gidder. Jeg har 300 kvm stort hus med hage, to barn på hennholdsvis 1 og 3.5år og full jobb. I tillegg liker jeg "desverre" å ha det fint og ryddig rund meg. Derfor er jeg opptatt av å finne gode, men levelige løsninger

Lykke til, og bruk kun denne smilyen til meg, om du mener det posetivt He he.

Vi får støtte hverandre, det er viktig det!

Last edited by Sophie; 11. January 2008 at 16:57:49.
Sophie is offline   Reply With Quote
Ulest 11. January 2008, 17:26:42   #8 (permalink)
Senior Member

Sophie: Jeg har ikke fått lest hele innlegget enda (har en liten 2 åring på fanget), men jeg tror jammen jeg elsker deg!!
Ulest 11. January 2008, 17:36:45   #9 (permalink)
Senior Member

Takk
Ulest 11. January 2008, 18:03:15   #10 (permalink)
Senior Member

En ting til. Har du partner involver vedkommende.

Min mann lager frokost, jeg rydder opp på soverom og bad. Han bader barna, jeg tar 15 min i sonen. Jeg stryker, han tar 15 min i sonen osv. Jeg la frem planen og han var enig i at dette så greit ut (dette var i sommer). Vi bytter på med hvem som gjør hva.

Innimellom blir det slik som det var for meg i går. Han sov på sofaen, barna sutra og jeg var demotivert. Jeg satte på timeren min (eggkokeren), bandt den minste på ryggen i Meitai med smokk i munnen og satte den eldste til pc spill. 15min i sonen var da gjennomført. Han ble vekt og badet barna, mens jeg slappet av, så var jeg videre med på leggerutinen og klarte og motivere meg selv til Kellys mission, som jeg brukete 3 min på . Resten av kvelden, før kveldsrutinen, sløvet jeg, spiste popcorn og is, og valgte mine ting
Ulest 11. January 2008, 20:45:24   #11 (permalink)
Senior Member

Sophie: Hehe, nå har jeg fått lest innlegget fra deg, og det var akkurat det jeg trengte i dag!! Jeg er også nemlig slik at jeg helst "må" ha det ryddig rundt meg, og jeg har to gutter - minsten på 2, og eldste blir 4 i mai... Det er en utfordring!! I tillegg studerer jeg på universitetet på fulltid, og så spiller jeg i band...

Men jeg er veldig glad for å ha "bare" ca 120 kvadrat å tenke på da (i tillegg til hage), men vi kjøpte huset høsten 2006, og det er et oppussingsprosjekt. Så vi bor delvis i bager og esker enda, siden vi skal gjøre det meste selv og studentøkonomi som kjent ikke er av den beste...

Men takket være ditt innlegg vet jeg nå hvordan jeg skal angripe huset!!

Tusen takk igjen!
Ulest 11. January 2008, 20:51:29   #12 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Bergen
Lilleulv har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Tusen takk Sophie. Det var virkelig noe jeg trengte og
Ulest 11. January 2008, 21:41:46   #13 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk
Sophie: Hehe, nå har jeg fått lest innlegget fra deg, og det var akkurat det jeg trengte i dag!! Jeg er også nemlig slik at jeg helst "må" ha det ryddig rundt meg, og jeg har to gutter - minsten på 2, og eldste blir 4 i mai... Det er en utfordring!! I tillegg studerer jeg på universitetet på fulltid, og så spiller jeg i band...

Men jeg er veldig glad for å ha "bare" ca 120 kvadrat å tenke på da (i tillegg til hage), men vi kjøpte huset høsten 2006, og det er et oppussingsprosjekt. Så vi bor delvis i bager og esker enda, siden vi skal gjøre det meste selv og studentøkonomi som kjent ikke er av den beste...

Men takket være ditt innlegg vet jeg nå hvordan jeg skal angripe huset!!

Tusen takk igjen!
Kjenner igjen situasjonen. Vi kjøpte også huset i desember 2006 og holder hele tiden på med oppgradering av huset, jeg skal også gå fra fast inntekt til "vet ikke inntekt", skal prøve meg som selvstendig næringsdrivende, så her blir det spennende om vi kan unne oss vin (som er en livsnytelsenødvendighet eller bare vann fremover). Videre oppussing blir satt litt på sparebluss.

Huset mitt er nå totalt ryddig, det er deilig. Har tro på flyladys prinsipper, men man MÅ justere det etter sin egen situasjon. Neste uke, som blir fullt opp av kaos for meg, kommer til å bety kjøring på rutiner. Klarer jeg det, er jeg stolt nok av meg selv.

Nå skal jeg overføre flyladys prinsipper til å starte eget firma. Skal sjekke opp hvordan man etablerer og bruke 15 min intensivt. Det er utrolig hva man kan klare å få til på 15 + 15 + 15 min osv Klar ferdig gå!
Ulest 11. January 2008, 23:14:00   #14 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Sophie har fått en grønn prikk for herlig innlegg som inspirerer! Tusen takk, du skrev det innmari bra! Jeg må få med mannen min på dette også, for min egen del.
Ulest 11. January 2008, 23:16:08   #15 (permalink)
Senior Member

6 x 15 min, med innlagte pauser.

Har registrert eget firma i brønnøysundregisteret.

Det er ikke måte på hva vi kan klare på noen få 15 minutters økter

Nuh vel, denne damen bevilger seg selv ett ørlite glass rødvin, før kveldsrutinene starter opp
Ulest 11. January 2008, 23:19:42   #16 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Mmm, rødvin... skjenker du ett virituelt glass og gir til en som er ferdig med dagens arbeid og rutiner, kanskje?
Ulest 11. January 2008, 23:23:59   #17 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Qlio
Sophie har fått en grønn prikk for herlig innlegg som inspirerer! Tusen takk, du skrev det innmari bra! Jeg må få med mannen min på dette også, for min egen del.
Tusen takk!
Ulest 11. January 2008, 23:26:54   #18 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Mmm, rødvin... skjenker du ett virituelt glass og gir til en som er ferdig med dagens arbeid og rutiner, kanskje?
Klart! Her i huset er det alltid plass til flotte mennesker, alltid romslige rødvinglass og vi er flinke til å tenne fort opp i peisen!

Virituelt sett sitter du nå i min bibliotekstue, med fyr på peisen, bena trukket opp i sofaen, romslig rødvinsglass og hånden halveis ned i potetgull bollen.

Velkommen til meg
Ulest 11. January 2008, 23:43:08   #19 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie
Virituelt sett sitter du nå i min bibliotekstue, med fyr på peisen, bena trukket opp i sofaen, romslig rødvinsglass og hånden halveis ned i potetgull bollen.

Velkommen til meg
Det hørtes utolig koselig ut, jeg kommer også *inviterersegselv*
Ulest 11. January 2008, 23:44:30   #20 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Lilleulv
Det hørtes utolig koselig ut, jeg kommer også *inviterersegselv*
Her er det plass
Ulest 12. January 2008, 00:15:17   #21 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Har registrert eget firma i brønnøysundregisteret.
Spennende. Lykke til!
Hva slags næring? Starte husmorskole?
og takk for innlegget ditt ovenfor. endelig tok jeg inn over meg poenget med babysteps.
---

forresten, jeg kom over lærebok fra husmorskolen på en brukthandel.
den var faktisk veldig lærerik og inspirerende, for meg hvertfall.
anbefales.

så har jeg krydret med litt ideer fra
motivatedmoms.com
organizedhome.com
zenhabits.net
etc

---

sonearbeidet er vel det jeg har tatt med fra flylady.
det vil si at uke 1 er fokus på soverom, uke 2 er bad, uke 3 kjøkken osv. Når jeg har vært gjennom alle rom + utendørs, starter jeg på begynnelsen igjen.
i teorien da ...
de 15 minuttene som jeg setter timeren på, kan jeg godt utvide til et par timer en dag hvis jeg føler for.
jeg prøvde sko et par dager, og ja det hadde sin positive effekt i den forstand at jeg holdt meg bevisst på at jeg var 'husmor på jobb'.
et lite forkle gjorde samme susen. eller et tørkle over håret.
det er nok veldig individuelt om man overhodet trenger slike 'talismaner' for å være tilstede i husmor-rollen.

poenget er ikke å gjøre det vanskelig for seg selv ved å følge masse regler,
men å prøve ut ideer og se hvordan man kan tilpasse dem til sin egen hverdag for å få mer tid, energi og rytme.

så var det dette med å komme igang ...
jeg er enormt god på å planlegge, skrive lister og kalendere, visualisere, blabla. for å utsette selve aktiviteten så lenge som mulig, kan jeg godt sitte ned og undre over hvor mange skritt jeg vil spare pr dag ved å endre detaljer, eller hvor mye mat og søvn man trenger for å dekke energibehovet ... eller bare klappe meg selv på skulderen for alt jeg faktisk HAR fått gjort. hvor mye bedre det ser ut her generelt, hvor mye bedre innstilling jeg har til rydding og rengjøring enn før.

det er rart ... med tanke på hvor inaktiv jeg er, at jeg i det hele tatt klarer rote? gi meg fem minutter og jeg kan bombe ethvert hjem mer enn en barneflokk, ved å ikke gjøre noe som helst. magi på sitt verste!

likevel, skal bare et par dager med sonearbeid eller en uke med rutiner til, så har man jobbet seg langt opp i spiralen, og hvis man faller av lasset igjen sklir man ikke så langt ned som man var forrige gang.

når jeg er klar for å sette igang, men ikke vet hvor jeg skal starte og ikke finner listene jeg har laget ...
så stikker jeg innom Kellys mission of the day, og tar det derifra

----

så bare slapp av og ta et skritt av gangen på din helt egen måte, Nselk.
dette fikser du til slutt uansett, fordi du vil og kan!

Last edited by viking; 12. January 2008 at 00:21:55.
viking is offline   Reply With Quote
Ulest 12. January 2008, 08:33:45   #22 (permalink)
Senior Member

Tusen takk, Viking!!

Men si meg, dere damer, sitter dere og koser dere i virituelle vin-treff uten meg?? Meg som var trådstarter og alt!! Neste gang forventer jeg også å inviteres altså!

Ulest 12. January 2008, 12:47:13   #23 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Sophie tok gårsdagens vintreff, i kveld kan vi samles hos meg. Jeg har riktignok litt vondt i hodet, tror ikke jeg var flink nok til å drikke vann i går og må gå litt ekstra pga potetgull-inntak i går. Men ikke verre enn at jeg kjøper en kartong-vin og setter frem glass til alle som vil innom i dag.
Ulest 12. January 2008, 12:56:12   #24 (permalink)
lillemy86
Guest

Sitér:
Du har fått bra svar over, som jeg er enig i. Ingen grunn til utdyping der fra min side og hvis du ser ett par av mine tidligere innlegg vil du se at jeg også sliter med tanken på å rekke over alt. Nå har jeg vært hjemme denne uken og gått meg selv litt i sømmene om tanker rundt husarbeide, tidsbruk og det å finne den riktige balanse gangen for meg og mitt liv med min familie.

Jeg startet opp med flylady for litt over ett halvt år siden. Fått etablert noen rutiner, detti av lasset og kommet meg inn igjen.

Jeg anbefaler at du bruker tid på å lese det meste på nettsiden til flylady. Det tar tid, men man forstår mer jo mer man leser og klarer å velge ut ting som betyr noe for deg etterhvert.

Når du har gjort dette, så omarbeide kontrolljournalen din etterhvert som du prøver deg frem. Jeg trenger først å få det "overflate rent og ryddig"før jeg kan begynne på rutiner og ekstraarbeide. Bruk feks denne oppskriften: http://www.flylady.net/pages/FlyingL...iscleaning.asp Dette gjør jeg hver gang jeg detter av lasset, grunnet masse arbeid utenfor hjemmet, sykdom, langvarig besøk ol.

Så starter vi med kveldsrutinen, denne er viktig. Her må du selvfølgelig putte inn det som er viktig for DIN livssituasjon, men ett par viktige ting er:
  • Rydd vekk etter middag, så fort du har mulighet. Få oppvasken inn i oppvaskmaskin og kjeler på plass. Start oppvaskmaskinen.
  • Sett på en vaskemaskin
  • Kos deg med barna
  • Trengs det støvsuging? Jeg må dette ca annenhverdag av kjøkken og stue (kun overfladisk)
  • Når du legger barna eller deg selv, tørk over vask og do med papir og spray om det er flekker
  • Legg frem klær og utstyr til deg og barn (jeg gjør dette umiddelbart etter jeg har lest for eldste, da blir hun ikke forstyrret av at jeg finner klær inne på rommet hennes
  • Tøm oppvaskmaskinen
Så har du morgenrutinene, her må du også tilpasse etter din situasjon, men for meg er disse tingene viktig:
  • Alle senger res opp og badet blir forlatt i tipp/topp stand (sveipet du over badet under kveldsstellet, er det lite her å gjøre utover å rydde vekk pysjer og henge opp håndklær. Jeg gjør dette mens mannen starter på frokostlaging
  • Bærer evt skittentøy rett på vaskerommet og setter på ny maskin. Har jeg tid bretter jeg sammen det som er tørt fra i går og legger på plass. Har jeg ikke tid, gjør jeg dette når jeg kommer fra jobb.
Gjør du dette over en tid, vil du se du bruker mindre og mindre tid, da det egentlig hele tiden er "overflateryddig og rent" hos deg, hvis du følger rutinene.

Etter en stund, kan du gå videre på oppgaver. Husarbeidet "gjør seg selv" etterhvert, når du har fulgt rutinene en stund. Da begynner vi på sone arbeid:

Hver uke har man en sone (eller område) i huset man skal legge vekt på. Denne uken har det vært kjøkkenet neste uke er det badet og ett ekstra rom. Da starter du med 15 min decluttering. Jeg har da denne uken satt på eggur timeren min og vasket/kastet og ryddet i kjøkkenskap. På en uke er nå alle mine overskap skinnende rene og ryddige! Neste gang det er kjøkkensone, begynner jeg på underskapene mine. Du finner sonen du skal jobbe i her: http://www.flylady.net/index.asp Skroll litt ned og du ser overskriften Basic weekly plan. Trykk på The current fly zone og du kommer inn hit: http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Du skal ikke bruke den detaljerte vaske listen din på dette nivået. Først etter noen runder i sonen og alt er ryddig/kastet og vasket i skap, skal du begynne på dette. Her finner du også Kellys mission. Detter er oppgaver det tar ca 5min å gjennomføre, gjør dette kun om du har tid og overskudd.

Jeg har valgt å ikke stå på mailingliste, blir bare forstyrret av "ørtogførti" mailer. Jeg bruker kun nett siden. Her finner du alt, men det krever at du i starten har satt deg inn i dette. Når du har satt deg inn i dette, bruker du 3min på finne ut dagens oppgave som jo alltid er 15 min i sonen og evt Kellys mission.

I travle stunder dropper du 15 min i sonen, men har fokus på den og gjennomfører morgen og kveldsrutiner.

I tillegg har da flylady andre oppgaver som skal gjøres på bestemte dager. Du må jo selv tilpasse hvilke dager som passer deg. Feks mandag har vi Weekly Home Blessing som du finner her (skroll litt ned på siden): http://www.flylady.net/pages/FLYingLessons_Routines.asp Da er det kjapp hovedrengjøring. Tørke støv, støvsuge, vaske gulv. En slik dag ville jeg feks droppet 15 min i sonen, med mindre jeg hadde tatt dette på søndag eller hadde tid. Da har du fått shinet over det meste (legg merke til at du ikke skal vaske bad, det er jo ikke nødvendig når du sveiper over badet daglig).

Mandag:
  • Weekly home blessing (noen ganger gjør jeg denne på søndag, da slipper jeg dette på mandag).
  • Vann planter
  • 15 min i sonen
Tirsdag:
  • 15 min i sonen
  • Stryke?
Onsdag:
  • 15 min i sonen
  • Bade ungene
Torsdag:
  • Handle ukens innkjøp
  • Støvsuge alle gulv som har behov, vaske noen, vaske grundig det som er i ukens sone
  • 15 min i sonen
Fredag:
  • 15 min i sonen
Lørdag og søndag:
  • Morgen og kveldsrutiner, noen ekstra vaskemaskiner, handling av gaver eller andre ting, bade ungene, kose seg.
Det viktigste er å starte forsiktig, tilpass deg og din families behov. Har du en partner, la vedkommende bli innlemmet i rutinene. Det virker overveldende i starten, så babysteps er viktig. Etterhvert som rutiner er på plass, bruker du mindre og mindre tid på dette.

Periodevis er det umulig å få det til, godta det. Neste uke skal jeg på kurs som varer langt ut over kveldene. Jeg velger da hver dag hva som er viktigst. Feks stryking på tirsdag er uaktuellt. 15 min i sonen. Ja, hvis jeg gidder. Jeg har 300 kvm stort hus med hage, to barn på hennholdsvis 1 og 3.5år og full jobb. I tillegg liker jeg "desverre" å ha det fint og ryddig rund meg. Derfor er jeg opptatt av å finne gode, men levelige løsninger

Takk takk for et kjempe bra innlegg Ble skikkelig inspirert:P
  Reply With Quote
Ulest 12. January 2008, 15:26:15   #25 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Sophie tok gårsdagens vintreff, i kveld kan vi samles hos meg. Jeg har riktignok litt vondt i hodet, tror ikke jeg var flink nok til å drikke vann i går og må gå litt ekstra pga potetgull-inntak i går. Men ikke verre enn at jeg kjøper en kartong-vin og setter frem glass til alle som vil innom i dag.
He he. Jeg skal på juletrefest nå, så jeg kan sikkert toppe alle pepperkakene som havner i magen min med ett lite glass vin eller to
Ulest 12. January 2008, 18:19:39   #26 (permalink)
Senior Member

Den er god! Jeg er klar for et glass vin i kveld - siden det er virituelt, spiller det ingen rolle om den er rød eller hvit...
Ulest 12. January 2008, 18:47:08   #27 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Jeg sitter her alene, så en vinkveld hos Qlio er jeg med på i kveld også.
Ulest 12. January 2008, 19:49:35   #28 (permalink)
Member

meiret's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
Tilholdsted: Midt Norge
meiret har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Det var dette med soner..

Alt dette snakket om vin gjør at jeg angrer på at jeg ikke var innom polet igår...vel, vel, et lite glass Tia Maria kanskje istedet...mmm.

Jeg må si jeg har fått det mye bedre etter at jeg begynte med Flylady-opplegget, kjøkkenet har jeg nå klart å holde ryddig helt siden jeg startet. Det er bare ett år gammelt, så det liksom ikke helt inngrodd heller, men det er spesielt det med at oppvaskmaskin er bare et oppbevaringssted for oppvask, som er min magiske formel. Få det inn der, så vasken blir ledig for shining!
Jeg har litt decluttering igjen omkring i huset, men jeg er på god vei, bruker 5 min av gangen(5 min room rescue) så jeg ikke blir lei, noen ganger flere ganger om dagen, noen dager glemmer jeg det, hovedsaken er at jeg har litt konkurranse med meg selv om hvor mye jeg kan grei opp med på 5 minutter- det er en del, faktisk!

Men det var dette med soner, ja. Litt forvirret er jeg rundt dette.
-15 minutter i sonen hver dag, den er grei. Kommer dagens Kelly på toppen av dette, eller inkluderes i de 15 minuttene? Jeg har gjort litt begge deler..., litt avhengig av hva dagens kelly er og hva sonen har behov for. (min favorittoppgave er å gjøre rent kjøkkenapparatene.)

Idag passet det å prøve seg på uken velgjørenhetstime. Jeg bestemte meg for å holde på omtrent en time tilsammen, istedenfor å sette meg fore å gjøre alle tingene, og det var bra, hvis ikke hadde jeg kommet til å holde på mye lenger enn en time.
skiftet sengetøy idag, men det gjør jeg ikke hver uke, så der kan jeg spare inn tid neste uke.
Støvsuget under putene i sofaen idag, det skal jeg heller legge til sonarbeid når vi er i stua heretter.
tømte søppelbøttene på bad, kjøkken do og soverommet
tørket støv på stua

fikk ikke pusset speil og dører, men speilet på badet pusser jeg over nesten hver dag likevel, under morgen eller kveldsrutinen. Jeg tror jeg må sette sammen min egen liste over ting for denne timen, synes det ble litt lite rasjonelt å bygge den opp på den måten. Kanskje det blir noe slikt:

15 min på stua
10 min i gangen
10 min på soverommet
10 min på badet/do
15 min på kjøkkenet

...men det er vel litt av poenget også, å finne en måte som fungerer?

Takk for all inspirasjon, folkens!

Last edited by meiret; 12. January 2008 at 19:51:52.
meiret is offline   Reply With Quote
Ulest 12. January 2008, 21:03:09   #29 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Jeg tar 15 minutter i sonen, har jeg tid blir det Kellys på toppen.
Ulest 14. January 2008, 14:20:25   #30 (permalink)
Senior Member

Danielle's Avatar

Medlem siden: Aug 2006
Danielle har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:

• Sett på en vaskemaskin
  • Kos deg med barna
  • Tøm oppvaskmaskinen

Mandag:
  • Vann planter
  • 15 min i sonen
Tirsdag:
  • 15 min i sonen
  • Stryke?
Onsdag:
  • 15 min i sonen
  • Bade ungene
Torsdag:
  • Handle ukens innkjøp
  • 15 min i sonen
Fredag:
  • 15 min i sonen
Lørdag og søndag:

Kjempebra innlegg Sophie!! Må nok stjele litt fra denne
Ulest 23. February 2009, 17:27:44   #31 (permalink)
Senior Member

Heisan!

Har vært lenge borte, kom inn igjen på disse sidene og innlegget jeg hadde her om rutiner.

Ett år etter jeg skrev dette har jeg fortsatt de samme rutinene

OG DE FUNKER!

Barna har blitt ett år eldre og har blitt flinkere til å være med på å rydde opp. Jeg har vært syk over en tid og valgt å skaffe meg vaskehjelp til å ta unna det grøvste en gang i uken, men frem til nå har jeg fulgt disse prinsippene uten vaskehjelp supert og etter jeg ble syk har jeg fått hjelp av vaskehjelp til det grøvste.

Jeg følger fortsatt planen min og det morsomme er jo at det nå etter en stund innebærer at man nesten ikke gjør husarbeid. Det gjør seg selv med gode rutiner! Jeg er så lykkelig

hvordan går det med dere?
Ulest 23. February 2009, 21:40:37   #32 (permalink)
Senior Member

Ulest 04. March 2009, 15:18:00   #33 (permalink)
Senior Member

Edie Britt's Avatar

Medlem siden: Apr 2006
Edie Britt har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Endelig forstår jeg dette med sonearbeid. Nå skal jeg ta meg sammen og forsøke en gang til om jeg får til dette. Jeg begynner med å få innarbeidet morgen og kveldsrutiner.
Edie Britt is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler