|
Dette har inspirert meg
Jeg synes Flyladysystemet (og mailene fra den amerikanske listen) er veldig amerikansk. VELDIG! Og jeg har flirt godt av en del ting jeg har lest på nettsidene. Men jeg ser nytten i alle de teite småtingene.
En ting som har stått i hodet mitt de siste ukene - når huset har kommet et hakk oppover på orden-og-renslighet-skalaen, er ordet CHAOS. Cant Have Anyone Over Syndrome. Jeg synes det er så beskrivende. For tidligere har det vært sånn at når jeg har invitert til middagsbesøk eller noe, har det vært et spark i ræven for å shine huset. Og selv om jeg da kronisk har vært sliten når folk kom, har det vært en god følelse å se huset rent og ryddig.
Nå er det sånn hele tiden! I alle fall godt nok. Og jeg kan invitere til middagsbesøk og ikke gjøre en dritt her - og likevel ta imot gjester uten å være flau.
Når jeg tar fatt på dagens oppgaver - det være seg rengjøringen mandagene eller soneoppgavene eller de daglige småtingene som holder helgevasken unna - så er det en annen frase som kverner i hodet: Don't obsess! Det trenger ikke å være perfekt. Om jeg ikke tørker vekk såpeflekker HVER gang jeg vasker hendene blir ikke vasken inngrodd - jeg tørker kjapt over hver morgen, og det er nok. Det er ikke nødvendig å vaske alle kriker og kroker hver gang jeg finner frem moppen, det blir gjort i løpet av måneden når rommet blir ukens sone.
Det neste som har skjedd er at jeg ser bosset. Jeg har enda ikke gjort en sånn 27-fling-boogie, men det er snart på tide, skjønner jeg. For nå vet jeg forskjellen på boss og ting jeg skal ta vare på. Jeg er en samler, men det er lite poeng i å samle på ting jeg verken elsker, trenger eller bruker. En vakker dag kanskje jeg innser det. Helt inn i sjelen.
|