Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FlyLady

FlyLady Oss FlyBabies imellom.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 25. June 2009, 15:14:17   #1 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
HVOR er det det skjærer seg?

Ja, det vil jeg jaggu vite!

Hva er det som gjør at rutinene aldri helt kommer på plass igjen? Hvor er det kritiske punktet, og hva er det?

Og hvordan eliminerer jeg det?

Hm?

Gammel 25. June 2009, 18:31:21   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Stadig oppussing og det å flytte rundt på rotet... ihvertfall her i heimen! Nå pusser vi opp kjøkkenet, og det står kjøkkenutstyr og mat i fire forskjellige rom! Enkelt å lage sunn mat, og enkelt å holde system og orden! Og motivasjonen til å rydde og gjøre rent er på topp......
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 25. June 2009, 18:49:06   #3 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Flytte rundt på rotet var vel største problemet her, så jeg holder på å hive ut som mye stæsj og crap som mulig.
Men jeg regner med at når det ene kritiske punktet er overstått, så dukker det opp et nytt :P Så håper på mange fine 'heads up' i denne tråden...
Gammel 25. June 2009, 20:52:46   #4 (permalink)
Senior Member

Dragen's Avatar

Medlem siden: Oct 2007
Dragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerDragen har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Vel - når du begynner å lete etter det som skjærer seg i steden for det som fungerer, da legger du grunnlaget for skjærings. Syns jeg.
Dragen is offline   Reply With Quote
Gammel 26. June 2009, 10:44:30   #5 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Vel, ikke pusser vi opp, og ikke flytter jeg rundt på rot. Jeg lager planer for middagen, handleliste og ukeplaner over hva familien skal av ute- og inneting, jeg har en rengjøringsplan og jeg har rutiner. Jeg har i utgangspunktet full kontroll - før det altså skjærer seg, og ingenting blir gjort likevel. Selv noe så såre enkelt som å pusse tenna før jeg legger meg, altså, ikke store prosjekter som å vaske tak og vegger. Nå sitter jeg her med sminke fra i går, et hus full av rot og en unge kledd i en forklekjole jeg sydde til henne før hun kunne gå - fordi jeg ikke klarte å finne noe annet i klesvaskhaugen i gjesteromsenga. Selv har jeg bare på meg ei t-skjorte av den samme grunnen.

Hvor er veien fra sånn som dette til sånn jeg hadde tenkt det hen?
Gammel 26. June 2009, 11:20:12   #6 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Du må velge tannpussinga. Og de andre tingene. Nå velger du dem bort.

Nå driver ikke jeg med de fly lady-greiene, - jeg har faktisk ikke noe problem med husarbeid - men jeg har fått med meg såpass at det går en del på rutiner? Og det er der det skjærer seg hos deg, tror jeg. Det er ikke blitt rutine hos deg. Og så tenker du så veldig mye, legger masse planer og skal gjøre ditten og datten og enda ørten ting. Tenke mindre og gjøre mer hadde kanskje vært lurt? Pluss å ikke velge bort ting. For de fleste er vel tannpuss om kvelden innarbeida som rutine allerede som barn, dvs. dette gjør vi uten å tenke over det, men så lenge du ikke har rutine på det så må du velge det.
Gammel 26. June 2009, 11:31:04   #7 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Ja, eller, det blir valgt bort for meg. Som regel har det vært Uniungen som bestemmer meg for å legge meg, så da har jo alt kveldsstell falt ut i håp om at hun ikke skal rekke å våkne igjen.

Det er jo så mye man må velge. Jeg valgte å dra på hytta til foreldra mine på sankthans og sove over, og da forsvant alt jeg egentlig hadde tenkt fra planen i de to dagene. Og nå som det er så varmt så måtte jeg velge å la Uniungen leke ute i sandkassa istedenfor å sitte og se på at jeg rydda. Meningsløst å være inne å male (den planlagte aktiviteten) når det er så fint ute.

Og så er det de tinga jeg må. Lovpålagt bokføring, for eksempel. Trening og fysisk aktivitet sånn at jeg kanskje skal klare å få opp formen igjen. Den er heller ikke velgbortbar.

I grunnen er det bare ikke nok tid. Eller jeg trenger å bli flinkere til å strukturere den. Eller mye mer energi til å bruke den tida jeg har.
Gammel 26. June 2009, 12:22:02   #8 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Ja, eller, det blir valgt bort for meg. Som regel har det vært Uniungen som bestemmer meg for å legge meg, så da har jo alt kveldsstell falt ut i håp om at hun ikke skal rekke å våkne igjen.

Det er jo så mye man må velge. Jeg valgte å dra på hytta til foreldra mine på sankthans og sove over, og da forsvant alt jeg egentlig hadde tenkt fra planen i de to dagene. Og nå som det er så varmt så måtte jeg velge å la Uniungen leke ute i sandkassa istedenfor å sitte og se på at jeg rydda. Meningsløst å være inne å male (den planlagte aktiviteten) når det er så fint ute.

Og så er det de tinga jeg må. Lovpålagt bokføring, for eksempel. Trening og fysisk aktivitet sånn at jeg kanskje skal klare å få opp formen igjen. Den er heller ikke velgbortbar.

I grunnen er det bare ikke nok tid. Eller jeg trenger å bli flinkere til å strukturere den. Eller mye mer energi til å bruke den tida jeg har.
Jammen da vet du jo hvor det skjærer seg, hva de kririske punktene er. Da må du velge om du vil prioritere det du nevner over eller om du vil gjøre husarbeid. Simple as that.
Gammel 26. June 2009, 12:50:04   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Jammen jeg må jo gjøre begge deler...
Gammel 26. June 2009, 13:03:10   #10 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Er det helt umulig? Hva gjør andre i samme situasjon?
Gammel 26. June 2009, 13:24:26   #11 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Er det jeg og lurer på...
Gammel 26. June 2009, 14:31:00   #12 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Min største husarbeidsfiende er nå definert:

Når jeg blir sliten, stressa eller overveldet (noe jeg blir av lyder, mennesker som prater [ja, tilogmed Unimannen og Uniungen], tv etc), så stenger jeg av og flykter inn i et hjørne hvor jeg sitter mest mulig stille for å minimere maset mest mulig. Sånn er jeg med andre ting også. Desto mer bråk, desto mer passiv. Når sliten, så lav terskel for definison på bråk.

Husarbeid var noe jeg pleide å gjøre alene og med glede og sær nytelse når det var stille i huset, gjerne seint på kvelden eller til og med natta. Så satt jeg der og nøyt stillheten og renheten etterpå. Og fikk en nydelig overraskelse når jeg stod opp neste morgen.

Nå er det for det meste kaos hele døgnet, ikke bare med rot, men med lyd og mas også. Og når jeg da ikke får kveldene/nettene mine, så blir lite gjort.

Kanskje jeg må begynne å sparke ut mann og barn på fast basis?
Gammel 26. June 2009, 15:46:00   #13 (permalink)
Senior Member

Tilholdsted: Trondheim
marihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Vel, rent praktisk er det er jo flere ting du kan gjøre. Her er to:

1. Fire på kravene om hvor ryddig det skal være for at du skal slappe av. Det må være et visst forhold mellom planer og tiden man har til rådighet for å fullføre de.

Hjelper det å tenke på hva du har gjort i stedet for hva du ikke får gjort?

2. Få med mannen på noen av ryddeøktene. Hva med et kvarters rydding etter at ungen har lagt seg? Det er alltid kjekt å få gjort dobbelt så mye som den tiden du har til rådighet. Han tar kjøkkenet, og du tar stuen....
marihøna is offline   Reply With Quote
Gammel 26. June 2009, 15:59:20   #14 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Jeg har allerede firet så langt det går, det er langt fra strøkent her men det bør jo være et visst nivå av hygiene...

Og så er det jo bare det at ungen rett og slett ikke legger seg lenger... I går sov hun tilsammen 10 minutter på dagtid, og var likevel ikke leggbar før midnatt. Så det må foregå med henne, og det er som å måke i snøstorm.
Gammel 26. June 2009, 18:20:29   #15 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Kan du ikke gjøre litt arbeid når hun leker? Og når hun er lei av å leke la henne være med? Ok, så tar det lenger tid, men du får da gjort litt. Eller gjør du overhodet ikke husarbeid når jenta er våken? Er ikke vitsen med de bæresjalene at mor/far skal ha anledning til å gjøre ting uten å gå fra ungene? Nå husker ikke jeg hvor gammel ungen din er, mulig hun er for stor til bæring.
Gammel 26. June 2009, 18:26:40   #16 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Men om hun sovner ved midnatt, når våkner hun da? Gutten min som er like gammel legger seg halv åtte, våkner halv syv og sover halvannen time på dagen.
Eller trenger hun samme mengde søvn som deg?
Jeg vet at min største fiende mhp husarbeid, er at det blir rotete. Jo verre det er, jo dårligere humør blir jeg og jo mindre blir gjort. Mens om jeg klarer å holde det ok, blir det holdt ok.
Bobsi is online now   Reply With Quote
Gammel 26. June 2009, 20:08:11   #17 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Retz Vis innlegg
Kan du ikke gjøre litt arbeid når hun leker? Og når hun er lei av å leke la henne være med? Ok, så tar det lenger tid, men du får da gjort litt. Eller gjør du overhodet ikke husarbeid når jenta er våken? Er ikke vitsen med de bæresjalene at mor/far skal ha anledning til å gjøre ting uten å gå fra ungene? Nå husker ikke jeg hvor gammel ungen din er, mulig hun er for stor til bæring.
Jo, man forsøker jo... Hun er veldig flink til å "rydde" når jeg rydder, sånn at mamma må rydde en gang til etterpå. Støvsugerfobien er dog heldigvis kurert, så nå kan jeg støvsuge mens hun er hjemme. Hun er glad i å sitte i slynge mens jeg styrer med ting, men 12 kg (20 mnd stor) er litt i tyngste laget for meg når jeg skal gjøre noe annet enn å gå rett fram, og sjalet funker mest til turgåing ved sovetid for tida. Stor jente må ned og ordne opp på gulvet selv.

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bobsi Vis innlegg
Men om hun sovner ved midnatt, når våkner hun da? Gutten min som er like gammel legger seg halv åtte, våkner halv syv og sover halvannen time på dagen.
Eller trenger hun samme mengde søvn som deg?
Jeg vet at min største fiende mhp husarbeid, er at det blir rotete. Jo verre det er, jo dårligere humør blir jeg og jo mindre blir gjort. Mens om jeg klarer å holde det ok, blir det holdt ok.
Da våkner hun i ni-ti-tida, når jeg normalt ville våknet, ja. Hun og jeg er rimelig samkjørte sånn. Hun blir stupings utpå ettermiddagen, men da er det for seint å legge henne.

I går dro vi på kino, og satt henne hos svigers. På dagen hadde hun fått 2x5 minutter i bilen - og jentungen var fortsatt våken og aktiv når vi henta henne halv ett i natt, gitt. Seigere unge skal man lete lenge etter...

I kveld var hun dog i seng i sjutida, og jeg håper hun ikke kommer opp igjen før i morra...

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler