Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FlyLady

Notices

FlyLady Oss FlyBabies imellom.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 01. September 2009, 21:58:57   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Nselk tar huset tilbake!

Ja, hus og hage da, for å være nøyaktig! Jeg er lut lei av å se på alt av rot og møkk, og vil nå jobbe mot målet - sakte men sikkert, et skritt av gangen. Babysteps! Jeg/vi har forsåvidt gjort det hele tiden, men jeg er jysla god på å fokusere veldig på alt jeg skulle/kunne/burde gjort istedet for å fokusere på alt jeg/vi faktisk har fått gjort!! Når det gjelder oppussing, vedlikehold og innredning har vi dessuten en faktor til med i bildet, som heter økonomi - så det er ikke bare enkelt å få alt ferdig så kjapt som mulig heller bestandig...

I dag er det 1. september, og jeg skal prøve å ta huset tilbake. Jeg har holdt det forholdsvis ryddig (med jeg mener jeg selvsagt litt sambo også da... ), men jeg har problemer med rengjøringen - jeg bruker opp det jeg har av tid og krefter på å få ryddet ferdig i forkant...

Jeg har en "kontrolljournal" som i mine øyne er oversiktlig og grei, men det blir tilsynelatende fryktelig tungvindt å følge den pga at jeg bruker så mye tid på rydding. Nå har vi montert opp ei whiteboardtavle på kjøkkenet, der vi skriver for hver uke "Middagsplan", "Viktige avtaler" og ikke minst "Gjøremål" som fylles på og hukes av etterhvert...
Jeg tror vi må ha en "daglig" plan:
* fylle og kjøre vaskemaskinen ihvertfall 1 runde + henge opp
* brette og legge bort alt tørt tøy umiddelbart
* fylle og kjøre oppvaskmaskinen ihvertfall 1 gang
* kjøkkenet og stua ryddig før vi køyer
* alt av leker og annet "rot" ryddet bort før natta

Så må vi klare helt eller delvis å gjennomføre selve husarbeidsplanen i "kontrolljournalen" vår, og vi har veldig lyst til å hyre en vaskehjelp som kan vaske over gulvene og tørke støv en gang i uka. Ellers må vi prøve å få unna gjøremål som kommer og går, som handel og planlegging etc... I tillegg så tenker jeg at hvis vi får unna ihvertfall ett unikt (u) gjøremål (som man gjør "bare en gang", som feks å male en list, å ta inn sommerlekene for vinteren etc...) hver dag, av større eller mindre betydning, så må det jo til slutt bli kontroll i sakene!

I dag har jeg:
* vært hos fysioterapaut
* levert og hentet småguttene i barnehagen, og laget middag
* vasket en maskin tøy og hengt opp
* rydda kjøkkenet og stua
* bretta og lagt bort alt tørt tøy
* tømt, fylt og kjørt oppvaskmaskinen
* rydda bort alt av leker og rot
* funnet en knaggrekke vi kan male hvit og henge opp på soverommet (u)
* ryddet i fryseren og kastet alt gammelt - nå er det god plass igjen! (u)
* ryddet i undertøy og kastet litt slitt undertøy (u)
* fått ut søppel - den hentes i morgen tidlig
* ryddet inn mesteparten av badelekene for vinteren - mangler bare plaskebassenget og en båtbane (u)
Nselk is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 03. September 2009, 17:19:26   #2 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Dette kaller jeg imponerende!
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 03. September 2009, 21:52:14   #3 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
I går ble det en hektisk dag, siden jeg skulle på jobb på kvelden. Sambo hadde kastet opp på natten, så han ble hjemme.

Jeg gjorde følgende:
* Leverte ungene i barnehagen og hentet dem igjen
* Fikk satt på en maskin med tøy
* Fikk ryddet litt generelt
* Var på jobb fra 15.00-22.30

Sambo fikk:
* Satt opp 4 ute-barnestoler på loftet (u)
* Ryddet kjøkkenet - ut av og inn i oppvaskmaskin, og startet den
* Hengt opp tøyet fra vaskemaskinen
* Støvsugd

I dag har det også gått i ett:
* Jeg tok buss til jobb, sambo leverte ungene i bhg
* Jobbet fra 07.30-15.30 - vanvittig hektisk!
* Hentet ungene i bhg
* Laget middag
* Hadde persiennemann på besøk (vi skal mest sannsynlig bestille utepersienner på store stuevinduer) og fått tilbud (får bli dagens "u")
* Lagt ungene
* Vasket en maskin tøy og hengt opp

Nå er jeg skutt, så jeg brette og legger bort tøy i morra, og rydder også kjøkkenet i morra - etter jobb.... vil sove litt...
Ulest 04. September 2009, 21:16:19   #4 (permalink)
Senior Member

I dag ble det sløvt... jeg er helt utslitt etter denne uka, og kjenner på en kombinasjon av dårlig form og ikke helt innhenta etter siste års påkjenninger.

I dag:
* kjørte ungene i barnehagen, og sambo til flybussen
* jobbet vakt på sykehuset fra 07.30 - 15.30
* hentet ungene i barnehagen
* smurte mat til meg og ungene (jeg *orket* faktisk ikke å lage middag...)
* stelt, lest for og lagt ungene
* ryddet endel på kjøkkenet
* oppdatert whiteboardtavla
* skrevet nesten ferdig handlelapp
* ryddet kjapt i stua

Skulle jo gjort en (u)-oppgave også, men jeg har ikke hatt tid eller overskudd... får ta det igjen! Sambo er bortreist denne helga, og da er jeg og småguttene alene - jeg ber om utendørs klestørk i morra eller søndag! Gjerne såpass vær at jeg får kuttet ferdig plantene som skal flyttes!
Ulest 07. September 2009, 10:26:07   #5 (permalink)
Senior Member

Helga forsvant som en vind, og jeg fikk:

* ryddet kjøkkenet begge dagene, og satt på oppvaskmaskiner
* vasket dyna til eldstemann
* vasket to maskiner tøy og hengt opp
* brettet og lagt bort alt tørt og rent tøy
* vannet alle blomstene inne
* klippet ned og merket alle plantene som skal flyttes (u)
* gått gjennom en bærepose klær eldstemann har arvet (u)
* skrevet middagsplan og handlelapp
* handlet inn for neste uke
* hjulpet svigermor med handel
* laget risgrøt på lørdag og fårikål på søndag
* tatt meg av ungene 24 timer i døgnet (jobb i seg selv)
* hentet sambo på flyplassen i går ettermiddag
Ulest 10. September 2009, 18:26:23   #6 (permalink)
Senior Member

Så mye for å få huset tilbake...

Mandag og tirsdag jobbet jeg dagvakter. Sinnsykt hektisk! Men en pasient var terminal på mandag og døde dessverre på tirsdag - akkurat samme forløp og diagnose som mamma, og bare 3 år eldre enn mamma... alt kom tilbake... Det var tungt! Og jeg som var så sliten fra før - nå føler jeg at jeg er påkjørt av et tog! Jeg føler meg helt tom, helt tappet for energi... Snakket med legen, og er nå blitt sykmeldt ut neste uke, og skal til legen for å ta blodprøver etc til onsdag.

Disse to dagene har jeg nesten ikke fått gjort noe som helst i heimen. Mandag kveld var jeg på teaterøvelse, noe som *gir* energi! I går fikk jeg vasket en dyne og pute ++ etter et uhell hos en av guttene i går, som jeg fikk hengt opp ute og greier. Fikk også ryddet skikkelig av kjøkkenet, så det som er der nå er bare etter middagen i dag! Det skal jeg ta litt senere...

I dag har jeg vært hos fysioterapaut, snakket med legen og fått sykemelding, vært på sykehuset og levert den, vært på besøk hos min far og skravlet + klippet han på håret, hentet ungene i barnehagen (leverte dem jo forsåvidt tidligere på dagen ), laget en enkel middag, og har fått badet minsten (hadde hodet fullt av sand og kroppen full av "møkk"!). Nå ser de barnetv, og etterpå skal eldste også bade og få skrubbet seg. Det trengs!

Skulle ha jobbet hele helga, men nå blir det avslapning med alle guttene mine istedet. Jeg skal fokusere på å hvile og tenke positive tanker (som min far ba meg å gjøre!) og fokusere på å ta vare på meg selv! Kanskje kose meg med å lime inn litt bilder?
Ulest 11. September 2009, 18:56:16   #7 (permalink)
Senior Member

I dag presset jeg meg selv litt på dagen, for å få ro i hodet i kveld...

Jeg fikk:
* vasket og hengt opp en maskin tøy (ute-tørk)
* vasket en maskin tøy til (som skal henges opp inne etterpå)
* skrevet handlelapp og handlet mat (og pantet flasker)
* lagt inn regninger, og sortert ut papp/papir til å kaste
* hentet en støvsugerdel jeg hadde bestilt (på garanti)
* brettet og lagt bort en haug rent tøy
* ryddet kjøkkenet og resten av 1. etasjen helt strøkent

Sambo har lovet:
* å begynne på å få inn veden (han har begynt, skal ferdiggjøres i morra)
* å støvsuge (skal gjøres etterpå)
* å legge ungene i kveld (er igang med minsten)

Nå har vi kost oss med taco alle fire, og i kveld skal vi slappe av og se film, når eldste også er i seng.

Fikk forresten også ferdigstilt 3 siste sidene i fotoalbum nr 5 (mens jeg så film), og skal i dag starte på album nr 6. (Ligger nemlig 5 år etter, og har ekstreeeemt mye bilder liggende etter 8 års ansettelse i fotobutikk og to barn... Og jeg *skal* ha alle i album, merke med negativer etc, skrive under/ved siden av bildene, pynte og gjøre det fint...)

Last edited by Nselk; 12. September 2009 at 10:01:56.
Ulest 11. September 2009, 18:57:26   #8 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Kjenner jeg blir inspirert til å ta i et tak når jeg leser. Flink du er!
Ulest 12. September 2009, 10:03:35   #9 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Tonje Vis innlegg
Kjenner jeg blir inspirert til å ta i et tak når jeg leser. Flink du er!
Jeg prøver, men har nok litt for store forventninger til meg selv - det er de jeg prøver å redusere og være fornøyd med det jeg faktisk får gjort...
Ulest 12. September 2009, 14:32:47   #10 (permalink)
Senior Member

Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
Jeg prøver, men har nok litt for store forventninger til meg selv - det er de jeg prøver å redusere og være fornøyd med det jeg faktisk får gjort...
Det tror jeg er viktig... at man fokuserer på det man faktisk har gjort, ikke det man ikke har gjort! Alle bekker små gjør en stor å er det noe som heter, og det er det vel mye sant i og.
Ulest 14. September 2009, 10:02:32   #11 (permalink)
Senior Member

I helga var jeg sliten. Lørdag var dessuten sambo avgårde i mange timer på golfbanen og på handel for oss + svigermor, så jeg brukte mye energi på småguttene mine.

Men lørdag fikk jeg:
* vasket 2 maskiner tøy og hengt opp (utetørk)
* brettet og lagt bort alt tørt tøy
* limt inn flere sider med bilder (u)
* skiftet på senga til eldstemann
* ryddet overalt før kvelden

og søndag fikk jeg:
* vasket 2 maskiner tøy og hengt opp (utetørk)
* limt inn flere sider med bilder (u)
* laget lasagne til middag
* besøk av min bror som reinstallerer laptop'en vår - koselig!
* ryddet av kjøkkenet før sengetid

mens sambo fikk:
* ryddet klar kjelleren til veden vår, etter fjerning av maurinvasjon i kjelleren (u)
* ryddet inn all veden vi har bestilt (u)
* tatt med guttene på besøk til svigermor (som hadde snarvisitt av guttenes kusine)
* kastet ut alt av papp og papir

Jaja, sakte men sikkert blir det kontroll...

Last edited by Nselk; 14. September 2009 at 10:06:09.
Ulest 14. September 2009, 10:25:27   #12 (permalink)
Senior Member

Sophie har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Så flink du er!

Hva betyr u

Stå på videre
Sophie is offline   Reply With Quote
Ulest 14. September 2009, 15:00:16   #13 (permalink)
Senior Member

Cazandra's Avatar

Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Egersund
Cazandra står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Kjempeflott!!!
Ulest 14. September 2009, 17:26:30   #14 (permalink)
Senior Member

Tusen takk, begge to!

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie Vis innlegg
Hva betyr u
U betyr rett og slett "unik" (egentlig bare en markør for meg selv), som jeg merker de gjøremålene som ikke skal gjøres flere ganger, på en måte... altså, type oppussing, lime inn bilder (de bildene skal ikke limes inn i album igjen), få inn veden (skal ikke gjøres før neste år) etc...

Poenget er at hver dag har vi (alle) en rekke gjøremål som gjentas:
* stå opp, få opp unger, frokost, smøre nister, kle på, vask/stell/tannpuss etc...
* vaske tøy, sortere tøy, henge opp tøy, brette tøy etc
* rydde her og der og overalt, oppvask inn og ut av oppvaskmaskinen etc
* lage middag, servere, rydde av igjen etc...

Men i tillegg har vi (de fleste) endel gjøremål som ikke man skal gjøre ofte. Jeg kjenner en viss motivasjon i å se at vi får unna noen slike "unike" gjøremål også i hverdagen, i tillegg til alle de faste gjøremålene...

I dag har jeg:
* gjort klar og levert ungene i barnehagen
* ryddet generelt og ordnet i heimen
* gått gjennom en stor papirbunke og sortert - gjenstår bare få satt inn en liten bunke i ringperm
* brettet og lagt bort masse tørt tøy
* vasket to maskiner tøy, hengt opp en (og tatt inn - utetørk), og en gjenstår i maskinen å få hengt opp
* hentet sambo på jobb, og vært og stemt!!
* hentet ungene i barnehagen og laget middag

Sambo er og spiller golf-kamp, og når han kommer hjem skal jeg på teaterøvelse. Derfor tar jeg "fri" resten av kvelden. Jeg er (som jeg tror jeg nevnte? ) sykmeldt nå, og bare å henge opp en maskin tøy slår meg ut en lang stund - jeg er helt tom for krefter om dagen - helt pyton!! Men det er muligens pga lavt stoffskifte som medisinen må oppjusteres noe, eller muligens noe annet jeg mangler... (feks B12...) så jeg skal til legen til onsdag for sjekk. Poenget er, det er derfor jeg ikke får unna så mye annet enn "vanlige" gjøremål om dagen... og prioriterer masse å sitte stille og lime bilder...
Ulest 15. September 2009, 22:55:44   #15 (permalink)
Senior Member

I dag har jeg ikke fått gjort så mye igrunnen, for jeg var hos fysioterapaut på formiddagen, og da løper timene...

Men jeg har:
* ordnet småguttene og fått dem i barnehagen
* vært hos fysioterapaut
* ryddet kjøkkenet, tømt oppvaskmaskinen og fylt den igjen - kjørt ferdig!
* ryddet stua, gangene, soverommene og badet
* sortert skittentøy
* vasket og hengt opp 2 maskiner med tøy (den ene var riktignok ei dyne og litt sengetøy)
* brettet og lagt bort en maskin tøy (masse sengetøy)
* tørket endel støv
* skiftet på senga til eldstegutten
* renset og vannet alle pelargoniene på verandaen
* hentet småguttene i barnehagen igjen - selvsagt!

og sambo har:
* vært på jobb i mange timer
* hjulpet svigermor til apotek og butikk
* støvsugd 1. etasje og tørket litt støv
* fått tak i et par paller til å stable ved ute på, og klargjort til stabling (u)
* laget middag til oss alle sammen (vi hadde svigermor på besøk i ettermiddag/kveld)
Ulest 16. September 2009, 07:40:59   #16 (permalink)
Senior Member

Tuvaluva's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
Tuvaluva har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Blir veldig inspirert av å se alt du får gjort i løpet av en dag!
Og selv om det kanskje ikke virker så mye når man gjør det, så blir det jammen mye når man får det på "papir."

Er litt bekymret for guttene dine.. La merke til at de ikke blir lagt hver kveld...
Ulest 16. September 2009, 12:56:41   #17 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Tuvaluva Vis innlegg
Blir veldig inspirert av å se alt du får gjort i løpet av en dag!
Og selv om det kanskje ikke virker så mye når man gjør det, så blir det jammen mye når man får det på "papir."

Er litt bekymret for guttene dine.. La merke til at de ikke blir lagt hver kveld...
Tusen takk! Ja, det føles som jeg har fått gjort mer når jeg leser det, enn når jeg har det i hodet...

Guttene ja... joda, de ble forsåvidt lagt også! Ingen grunn til bekymring!
Ulest 16. September 2009, 13:17:04   #18 (permalink)
Senior Member

Tuvaluva's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
Tuvaluva har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
Tusen takk! Ja, det føles som jeg har fått gjort mer når jeg leser det, enn når jeg har det i hodet...

Guttene ja... joda, de ble forsåvidt lagt også! Ingen grunn til bekymring!

Ulest 24. September 2009, 18:56:54   #19 (permalink)
Senior Member

Man ramler fort av, ja...

Vel, ting er under kontroll, føler jeg. Fikk beskjed om at TSH var markant stigende, og det forklarer hvorfor jeg er der jeg er - godt å vite. Økt medisinering ser ut til å gjøre underverker *krysser fingrene*, så jeg kan forhåpentligvis etter enda en uke som sykmeldt gå tilbake til jobb igjen. Jobbmessig vurderer jeg både psykiatrisk (der jeg har jobbet ekstra før) og faktisk det lokale sykehjemmet (gåavstand til huset vårt). Tror jeg har rimelig god sjanse til å få noe begge plasser!

Vel, huset ja - vi har fokus på utvendig nå. Vi nærmer oss oktober med stormskritt, og vi ønsker å få ferdig hus og hage for vinteren.
* Nå er maurene kverket, og veden i hus.
* Den andre veden (nedkapp fra hagen) er nesten ferdig stablet opp, og skal bare støttes opp og skjules litt under en bølgeblikk-plate.
* Vi (dvs sambo) har fått gravd opp og flyttet de plantene jeg ville flytte (der vi skal drenere før eller senere), så nå er det fritt frem for gravemaskiner og dreneringsarbeidere!
* Jeg har fått inn alle pelargoniene fra verandaen, og fått inn potter og krukker som skal overvintre inne.

Det gjenstår ute:
* å få rengjort og få inn en båtbane og et plaskebasseng
* å få demontert og få inn trampolina
* å få inn hagestolene fra verandaen
* å få rengjort og få inn gassgrillen
* å få inn leker og sykler til ungene, og få inn hageslangesystemet
* å få malt kjøkkenvinduet og baderomsvinduet utvendig
* å gi en vegg et eller to strøk til med maling
* å flytte parabolen opp på veggen igjen (hvis vi får malt!)

Inne har jeg siste dagene/tiden fått unna litt. Vi har hatt et besøk av en vaskedame. Hun vasket alle gulvene i 1. etasje (den vi bruker), og tørket støv/vasket diverse. Men jeg kjente at dette ikke var riktig for meg - ikke i det hele tatt! Men nå har jeg prøvd det ihvertfall, og trenger ikke å lure på om det er noe for meg...

Nå er det ihvertfall mer eller mindre rent overalt! Og jeg har holdt det ryddig, og jeg begynner å få vaskerommet under kontroll! I går fikk jeg også tørket over kantene på oppvaskmaskinen - de var fulle av gris! Jeg har også fått tatt litt innliming av bilder hver dag, og sakte men sikkert får jeg unna litt der også. Og så strikker jeg blånisseluer til guttene! Første er over halvveis!!

I dag var jeg hos fysioterapeut, og etterpå på handel, og fikk kjøpt inn masse mat. Jeg fikk også kjøpt inn 2 ullstillongs og 2 ulltrøyer i merke Janus, til 30% rabatt - det var fjorårets farger! I ettermiddag fikk jeg plutselig ånden over meg, mens guttene lekte fint sammen - jeg ryddet og vasket på badet! Speilskapet og skapet under servanten fikk full rydding og tørking, og to kurver på veggen gikk jeg også gjennom. Og oppå speilskapet fikk jeg fjernet alt som ble oppbevart der, og jeg fikk tørket den centimeteren med støv som var oppå der... Jeg fikk kastet en halv bærepose med diverse stæsj, sminke og annet som jeg ikke har brukt på flere år, eller som bare står i veien! Deilig!! Nå kan alt i skapet brukes, og det ramler ikke ut masse hver gang man åpner! Deilig!!
Ulest 30. September 2009, 09:50:48   #20 (permalink)
Senior Member

Da er vi på siste dagen i september - helt utrolig! Bare 12 uker igjen til jul, og jeg kjenner jeg gleder meg allerede... I går fikk jeg lillejulaften-pyjamasene til guttene, og fikk pakket dem inn i julepapir og med til/fra-lapper - litt rart, men deilig å være igang også.

Siden sist:
* har jeg jobbet mye med å få unna klesvask - utrolig hvor fort det hoper seg opp! Men sakte men sikkert får jeg kontrollen over vaskerommet.
* har sambo fått tatt et strøk maling på tre smålister på kjøkkenet.
* har jeg fått rettet ut og skrubbet rent trekket til grillen som har lagt ute hele sommeren i en krøll i en krok - det er nå tørt og innendørs, venter bare på grillen.
* har jeg fått rengjort og satt klar utestolene til å lagre i kjelleren for vinteren.
* har sambo fått klippet gresset (siste i år?) og endel annet rask i hagen.
* har jeg ryddet gjennom alle inne-klærne til guttene, og tatt bort alt som var for smått - kastet noe som var hullete og stygt, pakket noe til å sette på loftet, og lagt noe i gi-bort-sekken. Eneste vi mangler nå er et par sett ulltøy (stillongs/trøyer) til minsten. (manglet pyjamaser til eldste, så har bestilt noen av dem også)
* har sambo vært hos tannlege (et år til neste gang! ) og jeg hos fysioterapeut - begynner faktisk å føle meg mye bedre, så jeg tror jeg skal på jobb til mandag!
* har vi kjøpt oss ny laptop - et supertilbud sambo fikk på jobb!
* har sambo bestilt time til service på bilen - det trengs nå! - og vi har fått tak i billetter til teater og konsert helt gratis!!
* har vi selvsagt støvsugd, ryddet og slikt jevnlig... så her ser ganske greit ut fortsatt! (visste dere forresten at man ikke bør reie opp sengene? Man bør ta bort dynene og snu dem, slik at midden dør og ikke formerer seg... leste jeg... ).
* og sikkert noe mer jeg ikke husker i farta....

Ellers strikker jeg - det nærmer seg slutten på ene lua nå (går ikke så fort for en nybegynner!), og limer litt bilder ved anledning.
Håper ellers energien fortsetter å stige, så jeg kan orke å begynne med trening og få litt bedre kondis og komme i bedre form!
Ulest 06. October 2009, 16:23:29   #21 (permalink)
Senior Member

En uke er gått, og vi har nå fått malt ferdig listene på kjøkkenet og fått lavet opp all veden ute. Må bare få rigget en presenning over for vinteren! Vi har også fått ryddet utsiden nesten ferdig for vinteren - gjenstår fortsatt litt småtterier!

I dag har jeg hatt fri, men det har hølja ned ute - dessuten hadde jeg jobbvakt til 23 i går (første vakt etter sykmeldingen - sliten!), så jeg har ikke fått gjort så mye. Sambo støvsugde i går, og jeg har fått rydda litt generelt, bretta tøy og lagt bort, vasket en maskin, shinet kjøkkenet... I kveld skal vi på besøk, så da tar vi kvelden!

I morra skal jeg prøve å få tatt en god økt, så lenge jeg får sove greit i natt. Jeg ønsker å:

Soverommene:
* skifte på sengene
* tørke støv
* vaske dørkarmer
* vaske gulvene
* prøve en haug klær (fått av venninne) og sortere "beholde/gi videre"
(Ryddet også begge rom og støvsugde dobbeltsenga grundig)
(Har også satt over en maskin tøy og hengt ut)

Gangene:
* tørke støv
* vaske dørkarmer
* vaske gulv
* rydde gjennom skoene
* rydde gjennom stumtjeneren

Badet:
* tørke støv
* pusse speilet
* vaske dusjkabinettet
* skrubbe toalettet
* skrubbe servanten
* vaske dørkarmer
* vaske gulvet

Kjøkkenet:
* tørke alle skapdørflater
* vaske dørkarmer
* vaske gulvet
* se om jeg får ren stekeovnen

Stua:
* tørke støv
* vaske dørkarmer
* tørke av sofaene
* pusse vinduer i tv-benk og skjenk
* vanne blomstene
* vaske gulvet

Ellers har jeg et par telefoner og litt slikt å ordne, og jeg må lage middagsplan og handleliste.

Last edited by Nselk; 07. October 2009 at 21:04:32.
Ulest 06. October 2009, 16:28:00   #22 (permalink)
Senior Member

Totalt imponert over innsatsvilje!

Jeg heier på deg!
Ulest 06. October 2009, 16:32:21   #23 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Sophie Vis innlegg
Totalt imponert over innsatsvilje!

Jeg heier på deg!
Tusen takk! Gjenstår å se om jeg faktisk klarer å komme gjennom da, men jeg er evig optimist!!
Ulest 06. October 2009, 16:43:21   #24 (permalink)
Senior Member

Du klarer det! Ta det pr 30min hard jobbing, så pause og sett igang igjen. Om ikke du klarer alt, så får du gjordt masse! Jeg skal sjekke deg opp i morgen ettermiddag, så har du meg å stå til rette for

Ulest 07. October 2009, 10:01:42   #25 (permalink)
Senior Member

Da går jeg igang! Så får vi se hva jeg rekker! Tar en time først nå!
Ulest 07. October 2009, 18:25:37   #26 (permalink)
Senior Member

Hvordan går det Nselk?
Ulest 07. October 2009, 21:01:23   #27 (permalink)
Senior Member

Jeg vet ikke hva som skjedde før idag, men jeg klarte ikke å komme meg inn på siden før nå - jeg fikk ikke logget på... så jeg fikk ikke registrert dagens jobb!

Jeg har ihvertfall trukket en konklusjon - jeg må dele opp huset i to, og ta en halvdel annenhver uke. Jeg gjør det altfor nøye, så det tar lang tid, men jeg klarer ikke å gjøre det på noen annen måte.

Uke 1: soverom til guttene, soverom til voksne, yttergang og innergang
Uke 2: stue/spisestue og kjøkken

prøver jeg å overtale sambo til å ta ansvar for badet - å vaske det grundig hver uke...

Ellers tar vi jo hverdagslig arbeid (type oppvask, klesvask etc..) og kontinuerlig rydding overalt... Vel, jeg oppdaterer listen over, og tar resten neste uke (pga endel planer).
Ulest 07. October 2009, 22:00:56   #28 (permalink)
Senior Member

jeg synes du har fått riktig så mye unnagjort!

Jeg er også litt for nøye og detaljfokusert, så ting tar gjerne litt lengre tid enn det burde innimellom, men så blir det fint også da!
Ulest 14. October 2009, 11:11:57   #29 (permalink)
Senior Member

I dag og i morgen og fredag har jeg planer om å få unna endel!

* Rydde skikkelig på soverom 1, soverom 2, bad, gangene, kjøkkenet og stua
* Brette og legge bort alt tørt tøy
* Få ned alt skittentøy på vaskerommet og sortere det
* Vaske og henge opp tøy (satt over fire maskiner tøy og hengt opp)

* Støvsuge alle rommene
* Tørke støv i stua
* Vaske glassruter i tvbenk og framskap, og selve tv'en
* Tørke over alle skapfrontene på kjøkkenet
* Vaske alle dørkarmene og vinduskarmene i stua og kjøkkenet
* Vaske kjøkkengulv og stuegulv

* Ta inn leker (sambo skrubbet dem i går), hageslangesett, sykler og trampoline (har også ryddet endel smårusk og rask rundt i hagen, kastet noe i søpla og noe i haugen som skal kjøres på dynga! Trampolina må vente på sambo...)
* Gå gjennom papirer - legge inn regninger
* Kontakte avdelingen jeg jobber + andre steder ang muligheter for jobb fremover
* Sambo skal rydde og vaske bilen - skal på service i morra! (jeg har ryddet bilen for søppel - søppeltømming i dag)
* Strikke videre på blånisselue nr 2. (strikket og strikker, tar litt mellom slagene!)

Last edited by Nselk; 15. October 2009 at 17:50:52.
Ulest 14. October 2009, 11:35:23   #30 (permalink)
Senior Member

En travel dag for Nselk
Ulest 15. October 2009, 17:52:23   #31 (permalink)
Senior Member

Var nok litt vel ambisiøs i går når jeg skrev listen, ja... Men det nærmer seg. Sambo skal støvsuge etterpå, og i morra skal jeg få gjort siste rest på listen, så går vi helga i møte med rent hus.
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler