Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > FlyLady

Notices

FlyLady Oss FlyBabies imellom.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 15. September 2010, 22:24:33   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
journal Vi bygger kontrolljournal!

I denne tråden kan du vise frem din kontrolljournal og/eller fortelle litt om hvordan du har lagt den opp.

Kanskje vi kan inspirere hverandre til å komme i gang med eller forbedre kontrolljournalene våre?

FlyLady har laget en måte å få til kontrolljournalen med babysteps også. Her er de:

Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 15. September 2010, 22:33:23   #2 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Som skrytt av i en annen tråd. Her er endelig min kontrolljournal på plass. Den er langt ifra klar, men jeg har da: 1. Anskaffet den, 2. Pyntet den (veeeeldig viktig ) og 3. Begynt.

Permen inneholder foreløpig følgende:
  • Et skilleark for hvert barn (Her trenger jeg muligens egne skiller for hvert barn også, etter helse, utdanning osv.)
  • Økonomi (Kontoutskrifter, lønnslipper etc.)
Som dere kan se så er ikke FlyLady-rutinene integrert i det hele tatt enda. Så jeg har litt arbeid foran meg, men tar det med babysteps. Jeg har litt mer system på sakene i dag enn jeg hadde i går. Og i morgen blir det enda bedre.

Det er mulig barna bør ha egne permer, slik jeg prøvde tidligere. Heldigvis går det an å forandre ting underveis.

Hva jeg ønsker meg videre i kontrolljournalen:
  • Dagsrutiner
  • Ukesrutiner
  • Månedsrutiner
  • "To do"-liste for årstidene (Kjøpe ved, sjekke brannvarsleren osv.)
  • En generell to do-liste for de fortløpende greiene
  • Viktige telefonnummer
  • Noe med måltider (oppskrifter, handlelister osv.)
Attached Thumbnails
bygger-kontrolljournal-kontrolljournal.jpg  
Ulest 16. September 2010, 18:52:08   #3 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Jeg er gjerne med her! Må bare vente til over helga så jeg kan få kjøpt meg nødvendig stæsj!
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 16. September 2010, 19:42:30   #4 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Så bra!
Ulest 17. September 2010, 14:28:31   #5 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Ditlovna har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg vil også være med, har permen og arkene fra før, men kom visst aldri igang. Det med et skilleark for hvert barn hørtes fornuftig ut. Så kan man jo heller flytte arka over i egen perm til barna når denne blir full. Greit og ha det som er aktuelt i kontrolljournalen.
Ditlovna is offline   Reply With Quote
Ulest 17. September 2010, 14:58:39   #6 (permalink)
Member

Trine Lise's Avatar

Medlem siden: Oct 2009
Tilholdsted: I et hus
Trine Lise har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
*abbonere* Kanskje dette hadde vært noe for meg
Ulest 17. September 2010, 15:53:24   #7 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Selv om min kontrolljournal er i sin spede begynnelse, merker jeg allerede at den er til hjelp. Ungene også. Datteren kom med et brev hun hadde fått i posten her i stad og ville ha brevet inn i sin del av kontrolljournalen. Så hun kommer nok til å delta aktivt i forhold til sin del.
Ulest 21. September 2010, 20:08:14   #8 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

I dag har jeg jobbet litt mer med kontrolljournalen. Sonearbeidet har fått et eget skilleark og jeg har startet med å skrive opp ukens soneoppgaver og reglene for sonearbeid. I tillegg har rutiner fått et eget skilleark og der har jeg begynt forsiktig med en enkel "før leggetid"-rutine.

Det å sette inn møtereferater fra ungenes ansvarsgruppemøter, epikrise fra utredningen osv. går nesten av seg selv. Men jeg har lagt sånne ting også.

Helt foran i kontrolljournalen har jeg laget en "To do"-liste for oppgavene som rett som det er hoper seg opp og overvelder meg. Blodprøver som skal tas, legetimer som skal bestilles, synstester, den gamle oppvaskmaskinen som må kjøres bort, brev som skal besvares, hagen som skal ryddes før vinteren, ved som skal bestilles før vinteren osv.

Det rare med to do-listen er at jeg har oppdaget noe. Jeg aksepterer en del unødvendige oppgaver og gjøremål når jeg er på ansvarsgruppemøte. Noen ting er nødvendig, mens andre ting blir smør på flesk og "det hadde vært kjekt med".

Uten den påbegynte kontrolljournalen hadde jeg faktisk ikke fått øye på dette!
Ulest 03. October 2010, 23:07:26   #9 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Ditlovna har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg har skrevet opp kveldsrutinene mine i kontrolljournalen, deilig å få det ned. På første side i permen har jeg en to-do-liste, den er et must. Kan slappe mer av når gjøremålene står der. Trenger ikke gå rundt og være redd for å glemme ting. Og så er det jo deilig og få haket av ting etterhvert.
Ditlovna is offline   Reply With Quote
Ulest 02. December 2010, 23:46:59   #10 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2010
Linn står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Newbie!

Jeg oppdaget dette "systemet" i dag og ble helfrelst! I alle år har jeg drevet med deler av dette, har laget meg systemer og lister på egenhånd, men har savnet å få satt det skikkelig i system... Hadde et år der jeg hadde ukeplaner med alle aktiviteter og arbeidstid lagt inn, og fordelte de "store" rengjøringssyslene på dagene alt etter hvordan dagen ellers så ut... Kopierte opp og krysset ut hver dag, og så at det hjalp veldig til å få ting unna og til å slippe konstant dårlig samvittighet, for selv om gulvene burde vært tatt, så stod de tross alt på planen i morgen! Det falt litt i fisk med denne planen da jeg ble mor og var hjemme hele dagene i barseltiden, men nå som jeg er alenemamma har jeg slitt med å få orden på hus og hage og å greie å holde det... Når jeg snublet over denne siden via en blogg som jeg kom inn på via en annen side osv. så "så jeg lyset"!
Nå er kontroll-journalen laget, mange tips er skrevet ned og lister opp og ned i mente er laget! Har oversatt sone-oppgavene og redigert dem til å passe meg og mitt hus... Har allerede taklet noen at Hot Spot'ene mine og vasken skinner som aldri før!! He, he... Kjenner lykkerus!!!
Linn is offline   Reply With Quote
Ulest 12. June 2011, 08:42:22   #11 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2011
Tilholdsted: Nær Mjøsa
Oliv står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Jeg holdt jo på med Flylady i flere år for en tid tilbake, alt ramlet litt fra hverandre for 2 år siden når vi fikk oss vaskehjelp der vi bodde tidligere. Men nå på nytt sted og uten vaskhjelp har det vært helt nødvendig å gjøre noen grep.
Jeg har revidert den kontrolljournalen som vi brukte da, til å passe her i huset.
Det jeg har gjort er å legge hele den gamle kontrolljournalen jeg hadde i en bok inn i et worddokument, med avkryssningsruter. Det omfatter daglige rutiner, ukeoppgaver og soneoppgaver for alle 5 sonene. Funker egentlig ganske bra siden det gir Olivmannen en oversikt over det vi gjør i hjemmet og det blir automatisk til at han tar tak i flere oppgaver da.

Last edited by Oliv; 12. June 2011 at 08:44:26.
Oliv is offline   Reply With Quote
Ulest 27. June 2011, 22:35:03   #12 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2007
lili står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Oliv Vis innlegg
Jeg holdt jo på med Flylady i flere år for en tid tilbake, alt ramlet litt fra hverandre for 2 år siden når vi fikk oss vaskehjelp der vi bodde tidligere. Men nå på nytt sted og uten vaskhjelp har det vært helt nødvendig å gjøre noen grep.
Jeg har revidert den kontrolljournalen som vi brukte da, til å passe her i huset.
Det jeg har gjort er å legge hele den gamle kontrolljournalen jeg hadde i en bok inn i et worddokument, med avkryssningsruter. Det omfatter daglige rutiner, ukeoppgaver og soneoppgaver for alle 5 sonene. Funker egentlig ganske bra siden det gir Olivmannen en oversikt over det vi gjør i hjemmet og det blir automatisk til at han tar tak i flere oppgaver da.
Var jo ein kjempe ide! Å vise mannen det, tenk å få hjelp til husarbeidet!!

Eg burde begynne på ein kontrolljournal, igjen, er alt for mykje skippertak med meg...

Bookmarks

Tags
flylady, galleri, kontrolljournal

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler