Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Forsøksfora > Forbrukerprat

Notices

Forbrukerprat Gode tilbud, netthandel, planlegging av kjøp, rettigheter i forhold til kjøpsloven og mye mer. Her kan du diskutere det som interesserer deg som forbruker.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 16. October 2008, 18:45:04   #1 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
shopping Barneutstyr - ditt beste og verste kjøp

Alle har vi vel gjort et og annet bomkjøp en eller flere ganger. Og andre ganger så har man kanskje kjøpt noe som viste seg å være en virkelig god investering.

Så fortell!

Hva var ditt beste og verste kjøp når det kommer til barneutstyr? Og hvorfor?
Lin is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 16. October 2008, 19:40:01   #2 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Jeg har en lekekasse til tusen kroner, kvalifiserer det?

På godt norsk kalles den lekegrind, men hva som skal stenges ute og hva som skal stenges inne har min datter særdeles klare meninger om.
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 16. October 2008, 19:42:29   #3 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Hehe. Når kjøpte du den?
Ulest 16. October 2008, 20:07:19   #4 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Tja. I sommer en gang, når hun begynte å krabbe.
Ulest 16. October 2008, 20:10:48   #5 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Aha! Så du undervurderte i grunnen nøyaktig hvor bestemt hun er?
Ulest 16. October 2008, 20:20:56   #6 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Mhm! Dumme meg trodde jo at en lekegrind ville falle inn i samme kategori som en sprinkelseng med leker oppi, på samme stedet i stua tilogmed, men der tok jeg altså skammelig feil. Og så var plutselig ikke sprinkelseng noe akseptabelt sted å oppholde seg på heller.

Forøvrig var heller ikke sprinkelsengene (jada, to stk) noe overvettes godt kjøp. Bortsett fra henholdsvis som sengegjerde på pappas side, forlengelse av min madrass på den andre siden og altså lekekasse i stua.

Sjalene mine, derimot, det skulle vise seg å bli en ekstremt mye bedre investering enn jeg noengang hadde kunnet forestille meg.
Ulest 16. October 2008, 21:05:02   #7 (permalink)
Ply
Senior Member

Ply's Avatar

Ply er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffingPly er en tøffing
Bomkjøp?
Hauger og hauger med bomullsklær. Jeg gjorde faktisk samme tabben for 2 mnd siden. Han bruker jo ikke bomullsklær fra september til mai. :panne:

Beste kjøp?
Sjal. Meitaier. Ringslynger. Ammemadrass så det var tryggere å ha liten tass i senga. Hengevugga som hang i stua.
Ply is offline   Reply With Quote
Ulest 16. October 2008, 23:42:07   #8 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Vi har ikke gjort noe særlig bomkjøp, jo en ting, babybjørn bæresele, ble aldri brukt fordi jeg kjapt leste meg opp om at det kunne være skadelig og ikke var noe særlig bra å bruke.

Moby Wrap, Mei Taier og ringslynge derimot, er høyt elsket og i bruk hele tiden.
Henholdsvis MW til fersk og liten baby, Mei Tai fra 4/6 mnd. alder og daglig bruk over lengre tid, og ringslynge til bruk over kort tid (maks 30 min.).

De største lammeskinnene fra Nøstebarn har vært i daglig bruk i vogn, vugge, sengen vår/deres egen og på gulvet/sofaen.
Vi har også et grått skinn fra Nøstebarn som heter "vogn/bilstol skinn" eller noe i den duren, som vi har brukt daglig i vognen fra sportsvogndelen ble tatt i bruk, med selehull, og det passet perfekt i vår vogn.

Også alt av klær og tepper (Mor Signe teppe/ullfleeceteppe ol.) fra Nøstebarn har vært meget gode kjøp. Vi bor i ull fra september til mai, og ull/silke plaggene derfra er det eneste vi bruker innerst. Vi elsker også ribbebuksene derfra og mye annet, det meste vel.
Og mens vi er på klær, Reima Tec dresser (og Reima Tec +), vi har hatt vår/høst dresser og vinterdresser derfra hvert år, og alltid vært strålende fornøyde. Mykere og lettere dresser har jeg aldri vært borti, og bevegelighet/komfort er viktig i en dress, de er også slitesterke, og holder ungene varme og tørre. Vår/høst dressene blir brukt som regntøy også.

Ja, og vognen vår, Bugaboo Cameleon, den er fantastisk. Vi bærer mye da, så den er pent brukt, men alikevel, skal aldri ha noe annet.

Hmm, kan hende jeg kommer på mer etterhvert, må tenke litt.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 09:15:28   #9 (permalink)
Senior Member

hege's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
hege har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenhege har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Vi kjøpte også en babybjørn sele, som aldri ble brukt.

Det beste kjøpet må være en manduca bære sele. Kjempefin å ha lillebror i når vi går på tur i skogen.
hege is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 10:32:57   #10 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
Vi har også en babybjørn sele, men den er arvet. Vi har brukt den ørlite granne før sjalet kom i posten for å roe ned lillebror. Sjalet er uunværelig.
Sprinkelsengen derimot.. Den hadde vi sikkert ikke trengt å kjøpe på lenge. Men han skal oppi sengen sin etterhvert igjen.
Vuggen vi fikk av svigerfar er også kjempegod å ha. På den måten kan han sove i stuen på dagtid.
Ulest 17. October 2008, 10:38:34   #11 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sprinkelsengen hadde vi ikke trengt, annet enn til "vegg" på min side av sengen - og nå som garderobe for meg og sambo mens vi pusser opp soverom... Men den arvet vi, så det ble ikke store utgiften... Har ellers ikke hatt noe særlig med bomkjøp...

Lammeskinn fra Nøstebarn - helt uvurderlig! Sjal, Mei Tai og Ergo bæresele - helt uvurderlige! Ammeinnleggene i ull - helt fantastiske!
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 10:54:06   #12 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Flere gode investeringer:

De hjemmesydde ringslyngene mine er i daglig bruk.
Voksiposen er også genial.

Jeg hadde dog ikke trengt å kjøpe en ny, dyr vogn, egentlig, for den brukes bare som soveplass. Hva som helst som kan stå på verandaen og som kan rugges på hadde holdt.
Ulest 17. October 2008, 11:10:17   #13 (permalink)
meg
Member

Medlem siden: Jan 2007
meg har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Det morsomme er jo at det som er det beste kjøpet for en familie er et totalt bomkjøp for andre, noe som er det beste kjøpet for et barn, kunne til og med vært bomkjøp til et søsken. Utenom de "nødvendige" tingene som klær, bleier, kluter osv, var Ergo-bæreselen vi kjøpte da gutten vår var 4-5 måneder nok det beste kjøpet vi gjorde. Han elsket å sitte i selen, vi brukte den når vi skulle i butikken, for å gå tur (enten bare selen eller kombinerte med vogn), hvis vi skulle på buss (pes å ha med vogna da), når vi var ute på ting (siden han ble lei dersom han satt/lå for lenge våken i vogna) osv.

Hadde vi derimot kjøpt denne selen til lillesøster ville det vært et bomkjøp, hun er visst ikke en bæreunge (og jeg som gledet meg sånn til at hun skulle bli stor nok til at jeg kunne bruke selen masse!). Hun har trivdes godt på gulvet siden hun var nyfødt, og elsker å utforske verden. Har brukt bæreselen ute noen ganger, det har gått greit en liten stund, og så vil hun ut av den. Den eneste gangen jeg brukte den i lengre tid var vel da vi var på "åpent hus" på konserthuset da hun var akkurat stor nok til å være i selen. Så for henne var vogna mye bedre, for siden hun lærte å snu seg (dvs 3,5 måned) har vogna vært det eneste stedet hun har likt å ligge rolig på ryggen. Så der kan hun ligge eller sitte lenge, selv når hun er våken. (men selvfølgelig kunne jeg sikkert vent henne til å like selen altså, men har ikke hatt noe særlig behov for det).

For oss har faktisk lekegrinda vært veldig bra også da. Storebror fikk den i halvtårsgave av bestemoren sin (stor sekskantet greie med grind). Lot for det meste grinda være åpen så han kravla inn og ut som han ville, og hadde lekene sine der. Og så var det veldig praktisk å stenge ham inne der et par minutter når jeg bar vogna inn og ut. For lillesøster ble lekegrinda et lite fristed der hun kunne ligge i fred litt :-)
meg is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 14:31:46   #14 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

For oss var Baby Bjørn bæresele uunnværlig. Bæreslynge prøvde jeg med minsten, men fikk det ikke helt til og følte at jeg allikevel måtte gå og holde fast ungen så han ikke ramlet ut.
Ulest 17. October 2008, 15:12:05   #15 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
For oss var Baby Bjørn bæresele uunnværlig.
Men den bør ikke anbefales videre siden den kan være skadelig for barnet, de henger fra hoftene og får all belastning der. Det er uheldig og kan skade hofter, bekken, rygg osv.
De finnes så mye bra på bæremarkedet, ikke bare slynger, men også Mei Taier foreks., også slike med klips, og Ergo seler (formsydde seler), hvis man ikke vil ha/får til slynger og sjal.
Men det er veldig enkelt å bruke, og de fleste får det til.
Også sitter de riktig i godt utstyr, med knærne høyere enn rumpen, så det ikke blir skadelig.
Godt bæretøy er også bedre for foreldrene, de fleste vil være enig i det, for bærekomforten er høyere. Bla. fordi barnet bæres nærmere kroppen, så barnet henger ikke "utenfor"/"ved siden av" bæreren men inntil.

Last edited by Nickless; 17. October 2008 at 15:15:28.
Nickless is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 15:22:52   #16 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg glemte kanskje å si at dette var i første del av nittitallet. Da hadde i alle fall ikke jeg hørt om alternativer og BabyBjørn var av mange erklært som det beste for barnet.

Men aller mest så bar jeg rett og slett ungen i armene. Vi hadde ikke råd til vogn da eldstemann ble født, så jeg gikk der og bar. Gjerne med ungen hvilende på underarmen min med magen ned, da han var helt liten. Det var i grunnen ganske koselig, selv om man fikk noen blikk.
Ulest 17. October 2008, 18:38:08   #17 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Trondheim
marihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarihøna har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg
Sprinkelsengen hadde vi ikke trengt, annet enn til "vegg" på min side av sengen
Samme her....

Gode kjøp:
Mei tai-er
Tøybleier i alle farger og typer
Barnebilstol med base og barnevogn (zapp)
Mengder av ullklær
Gode utesoveposer, inkl. sovepose til babybilstolen

Dårlige kjøp?

Vel, man kan kanskje si dårlig ønsket: Jeg gav fra meg 8 ubrukte bodyer i bomull til en av pjokkens nyfødte søskenbarn.
Andre dårlige kjøp har jeg glemt og fortrengt.
marihøna is offline   Reply With Quote
Ulest 06. April 2009, 17:03:40   #18 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Gode kjøp:
* vogna som har holdt til begge trolla
* Saueskinnsposen som og har gått i arv

Bomkjøp:
* Vippestol, ingen av de har godtatt den
* baby bjørn bæresele
Ulest 12. June 2011, 08:27:17   #19 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2011
Tilholdsted: Nær Mjøsa
Oliv står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Gode kjøp:
*Babydan Park-a-kid lekegrind som ikke ble brukt til lekegrind, men som skjerm rundt peisovnen i stuen.
*mikrobølgeovnsterilisator

Dårlige kjøp:
*Flaskevarmer til å bruke på tur... med sånn brikke som man bøyer over og så ble en pakning varm som en pakket rundt flasken. Flaskene ble jo aldri varme i denne...
Oliv is offline   Reply With Quote
Ulest 27. June 2011, 21:28:58   #20 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2007
lili står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Bomkjøp;
Lilypadz ammeinnlegg som eg kjøpte to av til eg venta minsten, fekk brystbetennelse kvar gong eg såg på dei... Eg hadde aldri brystbetennelse med dei to eldste.
Slik snørr-suger; fekk ikkje til den.
Stellebord, har alltid stelt ungane på golvet, for eg er så redd dei skal dette ned frå stellebordet. Men det fungerer greit som kommode
Ammepute, men det kjøpte eg heldigvis aldri

Knallkjøp;
Avent brystpumpe! Ingen over, ingen ved siden! Er ekstrem mjølkeku, so den har redda med mang ein dag, og natt.
Tummy tub; slik badebøtte. veldig snedden, dei to yngste har brukt den lenge.
Slenger meg elles på bæretøy-sangen; har eit breidt utval. Men med storesøster i 2002, var det berre babybjørn. Bar ikkje så mykje då, og er glad eg oppdaga andre alternativ då mellomsten kom i 2005.
Lammeskinnspose; har hatt tre sove-ute-ungar, så ein god sovepose har vore gull verdt.

Bookmarks

Tags
barneutstyr, forbrukerprat, gode kjøp

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler