Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Grønn Bevissthet

Notices

Grønn Bevissthet For en grønnere hverdag.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 17. September 2008, 11:52:43   #1 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Om oppvasktabletter og slikt

Jeg håper virkelig ikke at de på Tettinntil kommer til å skyte meg for å videreformidle dette, men jeg synes det var viktig å spre videre både på grunn av husholdningsøkonomi og miljø - så jeg tar sjansen. Tråden du finner dette i, ligger her. Så får de i alle fall kreditt.

Uansett - det viser seg jo at oppvaskmaskintablettlagerne ikke tester hvor mye såpe man faktisk trenger når man lager sånne vasketabletter, men hvor mye oppvaskmaskinen klarer å skylle ut igjen! Og det betyr jo at man i grunnen overdoserer hver gang, så man kan like gjerne dele en slik tablett i to.

Med andre ord kan man få en boks til å vare dobbelt så lenge, og man halverer forurensningen fra akkurat dette. Genialt?
Gammel 17. September 2008, 14:05:04   #2 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Medlem siden: Jun 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Ja, vi deler dem de gangene vi har tabletter.
Hovedsaklig fordi jeg synes det ser masse ut med en hel sånn tablett, og jeg vil jo spare miljøet mest mulig. Jeg bruker mye mindre vaskemiddel i vaskemaskinen også, den doseringen de oppgir er jo helt vanvittig.
Nickless is offline   Reply With Quote
Gammel 18. September 2008, 07:48:00   #3 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Hvordan vet du det blir rent med en halv? Er det testa? *engstelig for at matrester ikke forsvinner* (må logge på for å se tråden på Tettinntil)

Og, gjelder det med alle typer tabletter?
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 18. September 2008, 08:55:15   #4 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Vet ikke - akkurat nå er det skrapa tomt for oppvaskmiddel i hele huset, men jeg skal prøve senere i dag.

Men det er vel strengt tatt det varme vannet som dreper bakterier og sånt, så om det SER reint ut, og LUKTER reint - så er det vel reint..?
Gammel 18. September 2008, 09:22:54   #5 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Ved å skylle godt av med kaldt vann FØR man setter inn, reduseres behovet for vaskemiddel betraktelig. Jeg bruker mye mindre enn anbefalt, og om det er noe som ikke blir rent, er det fordi det ikke var skylt på forhånd, eller at maskina var for full, slik at ikke vannet kom til skikkelig. men da vaskes det bare for hånd, skures litt med oppvaskbørsten.
Enig med Uni - om det ser rent ut og lukter rent, er det ok.
Bobsi is offline   Reply With Quote
Gammel 18. September 2008, 09:47:04   #6 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Jepp, vi skyller først, de få gangene noe ikke er rent så har det ikke blitt skyldt av først.
Dog bruker vi varmt vann for å skylle av, kaldt nytter ikke.
Gammel 18. September 2008, 10:37:17   #7 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Da jeg jobbet på storkjøkken for en del år tilbake, fikk vi beskjed fra dengang Næringsmiddeltilsynet å ikke bruke for varmt vann under skylling, da det gjorde at protein og stivelse bandt seg mer til tallerkene. Han hadde noe greier som han sprayet på "rene" tallerker for å vise at det satt igjen rester, spesielt i potetskålene var det mye stivelse. Vi gikk ned på skylletemperaturen, og fikk mye bedre resultater. Men vi brukte ikke iskaldt vann da, for da sitter jo fettet fast. Sånn passe lunket er nok best.
Bobsi is offline   Reply With Quote
Gammel 18. September 2008, 11:02:41   #8 (permalink)
Senior Member

Nickless's Avatar

Vi bruker lunkent ja, ellers brenner jo ungene seg også.
Og vi har jo aldri poteter. :p
Gammel 18. September 2008, 11:48:04   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bobsi Vis innlegg
Da jeg jobbet på storkjøkken for en del år tilbake, fikk vi beskjed fra dengang Næringsmiddeltilsynet å ikke bruke for varmt vann under skylling, da det gjorde at protein og stivelse bandt seg mer til tallerkene.

Den gang jeg var Tupperware-dame, lærte vi at vi skulle skylle med kaldt fordi varmen åpner "porene" sånn at fargestoffer etc trenger inn i tallerkenen/koppen/whatever. Og når det så blir kaldt igjen, blir det innestengt. Er derfor plast blir misfarget, visstnok.
Gammel 18. September 2008, 20:28:37   #10 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Alexandra
Vi bruker ikke tabletter så vi har ikke problemstillingen, men jeg ser klart at oppvaskemiddel er sterkere og overdosert i forhold til det vi trenger.
Gammel 21. September 2008, 00:33:14   #11 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Aha!
Men når dere deler; blir ikke tablettene oppløst litt da? Jeg ser for meg at de smuldrer litt opp, men det er kanskje ikke riktig?
Lin is offline   Reply With Quote
Gammel 21. September 2008, 00:37:16   #12 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Bare litt støv.

Jeg fikk prøvd det i dag. Alt ble like reint. Så jeg fortsetter med det, i alle fall ved vanlig oppvask...
Gammel 21. September 2008, 09:58:46   #13 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Siden vi snakker om det, er det noen som har sett coop Anglamark i pulver og ikke tablettform?
Gammel 21. September 2008, 12:40:05   #14 (permalink)
Senior Member

siljemoren's Avatar

Medlem siden: May 2006
siljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidensiljemoren har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Det fungerer fint her med vanlig skitten oppvask. Har jeg panner og slikt inne så bruker jeg hele.
siljemoren is offline   Reply With Quote
Gammel 26. September 2008, 18:24:30   #15 (permalink)
Senior Member

Dagmamma'n's Avatar

Medlem siden: Sep 2008
Tilholdsted: Vestfold
Dagmamma'n har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Vi kjører maskinen kun 1 gang i uken, så vi bruker en hel for da er den så stappfull at det ikke går inn en t skje en gang
Dagmamma'n is offline   Reply With Quote
Gammel 26. September 2008, 21:29:32   #16 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Blir det rent da, når du stuer det så fult?
Gammel 27. September 2008, 22:08:12   #17 (permalink)
Senior Member

Cazandra's Avatar

Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Egersund
Cazandra står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Smart!! Da skal tbl deles fra nå av!
Cazandra is offline   Reply With Quote
Gammel 28. September 2008, 19:09:47   #18 (permalink)
Senior Member

Dagmamma'n's Avatar

Medlem siden: Sep 2008
Tilholdsted: Vestfold
Dagmamma'n har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Alexandra Vis innlegg
Blir det rent da, når du stuer det så fult?
Jepp, har ikke merket noe annet enda Nå skal det sies at den er splitter ny, brukt tilsammen 5 ganger eller noe
Dagmamma'n is offline   Reply With Quote
Gammel 28. September 2008, 22:23:10   #19 (permalink)
Senior Member

Lilleulv's Avatar

Tilholdsted: Bergen
Lilleulv har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg har aldri brukt disse tabelettene, rett og slett fordi jeg har vist lenge at det er altfor mye såpe i dem.
Så her er det i pulverform, og ganske så lite.
Gammel 29. September 2008, 08:09:35   #20 (permalink)
Senior Member

Cazandra's Avatar

Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Egersund
Cazandra står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Ble en halv tbl igår, jammen ble det ikke reint likevel!!

Ikke så lenge siden vi renset den, det gjorde susen!!!
Cazandra is offline   Reply With Quote
Gammel 05. October 2008, 07:18:15   #21 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Den gang jeg var Tupperware-dame, lærte vi at vi skulle skylle med kaldt fordi varmen åpner "porene" sånn at fargestoffer etc trenger inn i tallerkenen/koppen/whatever. Og når det så blir kaldt igjen, blir det innestengt. Er derfor plast blir misfarget, visstnok.

Desverre ligger faren i det motsatte:
varme gjør at stoffer fra plastikk trekker inn i maten!

jeg bruker hovedsaklig glass istedet.
---

ellers deler jeg tabelettene fra ecover i ca 4-8 alt ettersom. har vurdert å knuse dem opp i en bøtte til pulver, det bør funke så lenge det blir blandet godt nok. brukte sonett pulver tidligere, blandet ut med natron.

stappfull maskin. lite middel.
skyller godt i lunkent vann først.

en periode brukte jeg kun natron og eddik i oppvaskmaskinen. funket fint så lenge jeg hadde riktig balanse (og er like sunt for maskinen som for kroppen og miljøet ellers). kommer til å titte nærmere på den utfordringen ved en senere anledning.

også i klesvasken er det viktig å bruke tilpassede mengder vaskemidler, siden også denne maskinen har problemer med å skylle ut overdosering - noe som igjen fører til at klærne faktisk bare blir mer skitne (i tillegg til at man ødelegger maskinen ved å tette filtere og rør)
Gammel 02. November 2008, 10:04:51   #22 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Drar opp igjen denne jeg, for nå har jeg støtt på et lite problem. Jeg var jo SÅ fornøyd med Ecover oppvasktabletter gjennom den første pakka, for glassene ble så gnistrende blanke og rene. Men nå blir de ikke rene lenger, det er ofte litt sånn inntørka greier i bunnen og kanskje tilogmed litt utenpå. Noen som har noen tips før Unimannen klikker og kjøper Sun igjen (jada, han har meninger om dette også )?
Gammel 02. November 2008, 10:33:18   #23 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Aha. Det var rett og slett ikke Ecover sin feil i det hele tatt. Unimannen har nemlig oppdaget et lag med fett i hele maskinen, og siden vi har hatt den i snart tre år uten noensinne å kjøre en rens eller i det hele tatt en tom maskin, så er det kanskje ikke så rart...

Kan man kjøre bakepulver på tom maskin, tro?
Gammel 02. November 2008, 11:39:20   #24 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Når det blir sånn her prøver jeg å tømme alle filtre. Også det som er i den armen som snurrer rundt under glassene. Jeg har heller aldri kjørt rens på maskinen.
Gammel 02. November 2008, 11:47:08   #25 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Aha igjen. Jeg har sjekka filteret, men jeg visste ikke at det var filter i armen engang.
Gammel 02. November 2008, 23:12:00   #26 (permalink)
Senior Member

rarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffingrarelillemeg er en tøffing
Send en melding via MSN til rarelillemeg
Filter i snurrearmen?
Den var ny for meg...

Ellers er vel tipset etter filterrens å kjøre en vask på topp temperatur med sitronsyre eller noe? *anerikke*
Gammel 02. November 2008, 23:17:22   #27 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Kjørte en med bakepulver jeg, på høyeste varme. Og Unimannen som ryddet ut av oppvaskmaskinen på neste vask, kunne i allefall meddele at disse glassene var rene nå. Så kanskje det hjalp.

Bookmarks

Tags
bakepulver, ecover, grønn bevissthet, ikke rent, miljø, oppvaskmaskin, oppvaskmaskintabletter, oppvasktabletter, rent, skylle oppvask, temperatur

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler