Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Inspirasjon > Grønn Bevissthet

Notices

Grønn Bevissthet For en grønnere hverdag.

Vinn gavekort til Bokkilden

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
  #1 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 15:48:20
Bree's Avatar
Administrator

Registreringsdato: 18. July 2005
Bree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Question Økobaby?

Grønn hverdag svarer på spørsmål om hvordan man får en "økobaby", i anledning av at det er utgitt en bok om nettopp dette.

Selv ble jeg litt nysgjerrig.

Hva legger akkurat du i det å ha en "økobaby"? Og har dine vært det?

Fortell!
  #2 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 16:07:46
Unicorn's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 30. July 2005
Alder: 32
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Økobabyer går kledd i økologiske klær, minst mulig bomull, mest mulig ull, bruker tøybleier og får morsmelk av mødre som spiser mest mulig økomat selv (helst vegetarisk) og siden får økologisk fast føde.

Min er ikke det. Ull, tøybleier på deltid og økologiske middagsglass.
Reply With Quote
  #3 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 16:18:17
Nickless's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 17. June 2008
Nickless har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Vi har nok en økofamilie vi, og det gjelder selvsagt alle, fra nyfødt til oss "gamlinger".
Vi er ikke bare opptatt av miljøet, men også av å unngå å få i oss alle mulige skumle tilsetningsstoffer, kjemikalier og annen dritt.

Vi spiser økologisk mat, laget fra bunnen, bruker aldri halv-/helfabrikata med tilsetningsstoffer og annet "møkk".
Vi bruker naturlige vaskemidler, både til klær, oppvaskmaskin og annen rengjøring, fra helsekosten.
Vasker på lave temperaturer, og vasker ikke rene klær, eller halvfulle maskiner.
Vi bruker shampoo, såper ol. fra helsekosten uten skadelige stoffer. Og vi har brukt vanlig rapsolje i badevannet når ungene var små og trengte mer enn vann til vasken. De har ikke brukt shampoo/såper før 1-2 års alder når de begynnte å bli virkelig skitne. Aldri hatt våtservietter i hus, vi bruker mesoft (kompresser) fra apoteket som vaskekluter hvis vi er på tur. Væter en del og legger i en plastpose/plastboks, hjemmelagede "våtservietter" uten all dritten.
Det er forøvrig et sted vi synder, vi bruker mesoft hjemme også, ved bæsjebleier, sånn at jeg kan kaste de. Jeg orker ikke bruke tøykluter på bæsj og vaske dem etterpå. Men ellers bruker vi vanlige vaskekluter.
Vi har aldri hatt noe stort behov for kremer og sånnt til ungene, vi har kun brukt bittelitt sinksalve ved rød stump, men har hatt svært lite av det.
Vi bruker dog ikke tøybleier, men vi har brukt økologiske bleier fra helsekosten. Det er fordi at vanlige (pampers/libero ol.) lukter jo ren gift, mens økobleiene lukter mais og ikke så mye mer. Også er de bedre for barna og huden deres, uten all dritten fra vanlige bleier, og bedre for miljøet, når vi først skal bruke papirbleier.
Vi har alltid vært fan av å kjøpe brukt tøy, leker og andre ting, og arve. Vi arver og selger videre også. Og vi har hatt endel treleker og slikt, og det er faktisk ikke overflod av leker her. (Dog, bøker er det overflod av, men det er et bevisst valg.)
Og når vi kjøper nye klær velger vi dyrere plagg, som har god kvalitet, og dermed kan videreselges/arves, og gjerne økologiske klær, vi har hatt endel i økobomull og hamp og slikt (vi voksne kjøper også få, dyre plagg i god kvalitet som varer i mange år, og gjerne økologisk, det er bare litt lite utvalg). Bruker kun ubehandlet ull på oss alle, og vi bor mest i ull, fra august til mai.
Reply With Quote
  #4 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 22:30:41
Senior Member

Registreringsdato: 01. September 2007
Nselk er en tøffingNselk er en tøffingNselk er en tøffingNselk er en tøffing
Vi er en lett blanding, synes jeg... men noe av det vi har gjort og gjør er:

* Småguttene har arvet tøy, og jeg har kjøpt endel brukt (fra bekjente)
* Småguttene bruker kun Coop våtservietter (best i test på Grønn Hverdag) i barnehagen ved bleieskift (bæsjebleie, og da selvsagt kun minsten, siden eldste er slutta med bleie)
* Småguttene bruker (og har brukt) sjelden pleieprodukter - kun litt Babyline shampo, litt Babyline såpe i bad, litt Babyline såpe ved bleieskift (bæsj) og Babyline solkrem eller Dr. Haushca solkrem.
* Småguttene har ikke alvorlig mye leker - de har en felles dynge som de begge deler (litt mer bøker enn normalt kanskje, men...)
* Vi kjøper endel økologisk mat og lager mye mat fra bunnen.
* Vi bruker endel naturlige vaskemidler og pleieprodukter
* Jeg vasker tøy på lave temperaturer, og fyller alltid vaskemaskin og oppvaskmaskin istedet for å vaske halvfulle maskiner.
  #5 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 22:44:54
Alexandra's Avatar
Senior Member

Registreringsdato: 04. August 2005
Tilholdsted: Hordaland
Alder: 22
Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Alexandra
Syns punktene nickless skriver er veldig beskrivende for hvordan jeg ser på en økobaby/familie.
Babyen her i huset skal få morsmelk så lenge han vil, og vi får det til.
Om han får nye klær er det økobomull, hamp eller bambus. Det ALLER meste av klærne han bruker er arvet av storebror, som også arvet de en gang i tiden.
Vi bruker tøybleier hjemme, i samme tekstiler som klærne. De eneste bleiene vi har i trad.bomull er brettebleiene fra storebror, og de er veldig utvasket.
Om vi har brukt kosmetiske produkter på ham har det vært økologiske.
De få gangene han har fått MME har det vært Hipp, og det skal han også få når det kommer til fastere føde.
Til og med bæresjalet vårt er i økologisk bomull og hamp.

Den boken har jeg forøvrig lyst på, selv om jeg kanskje vet endel av det som står der.
Reply With Quote
  #6 (permalink)  
Gammel 13. November 2008, 23:35:10
Alexandra's Avatar
Senior Member

Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Det var for øvrig et viktig punkt der:

Dagens økebabyer er morgendagens miljøbevisste forbrukere.

Om vi viser og lærer våre barn hvordan det bør være (jeg sier ikke at sånn må det være, bare at jeg tror det hjelper å ha en miljøvennlig livsstil.) er det mulig flere og flere faktisk tar vare på miljøet.
Se bare effekten av trygg-trafikk klubben. Vi var medlem der i alle år, og jeg nynner framdeles på sangen når jeg prøver å lære storebror om trafikken. "Trygg trafikk for store og små. Hvor skal vi leke og hvor skal vi gå? Det som er viktig er å forstå. Det skal vi lære oss nå!"
"Trygt miljø for store og små. Hva skal vi velge og hva skal vi så? Det som er viktig er å forstå. Det skal vi lære oss nå! "
Reply With Quote
  #7 (permalink)  
Gammel 14. November 2008, 23:00:26
Bree's Avatar
Administrator

Bree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerBree har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Boken er omtalt på Grosvold nå!
  #8 (permalink)  
Gammel 15. November 2008, 01:18:06
Senior Member

Registreringsdato: 25. August 2007
Tilholdsted: Oslo
isola har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Det så jeg ja. Og jeg irriterte meg grenseløst over hva som ble sagt.
Den lista er ikke så lang som de skulle ha det til, og det aller meste kan spises om man tar noen forhåndsregler. Gjennomsteke og/eller dypfryse, for eksempel. De tingene på lista man ikke kan gjøre det med, begrenser seg til noen svært få matvarer. Nå skal jeg ikke påstå at jeg er veldig spenstig i matveien, men jeg er ikke kjedelig heller. Jeg må bare spørre; er det mange som spiser fersk tunfisk, blåkveite og/eller gjedde sånn "on a regular basis"? For meg er det virkelig ikke hverdagskost. Vi spiser kveite 2. juledag, men det er en annen type. Om det skulle ha vært blåkveite hadde jeg droppet det, og heller spist f.eks laks. Jeg ser virkelig ikke problemet med å la være i noen få måneder. Det er jo ikke som om at det ikke er verdt det.
Reply With Quote
  #9 (permalink)  
Gammel 16. November 2008, 22:52:29
Alexandra's Avatar
Senior Member

HVA ble sagt?
Reply With Quote
  #10 (permalink)  
Gammel 16. November 2008, 23:39:53
Senior Member

Hun jordmora var en av de "alt med måte"-typene. Som ikke skjønner at om det er listeria i brie'n så er det det samme om du tar en bit eller spiser hele osten.
Reply With Quote
  #11 (permalink)  
Gammel 17. November 2008, 00:38:28
Alexandra's Avatar
Senior Member

Ahh. Sånn ja.
Jeg er ikke helt enig i de retningslinjene for maten (eller kanskje det ikke er den oppblåstheten rundt saken jeg ikke er enig i) Bla annet drev de i termingruppen min på et forum å steika skinken når den skulle brukes som pålegg. Det syns jeg var litt på kanten.
For øvrig kan grossvold fra fredag sees her: NRK Nett-TV - hastighetsmåling
Reply With Quote
  #12 (permalink)  
Gammel 17. November 2008, 01:08:51
Senior Member

Skinke er det vel ingen "regler" mot, annet enn at den bør spises i god tid før utløpsdato.. Men det gjelder jo det meste, og for min del gjelder det alltid, gravid eller ei. Jeg skjønner at mange kan bli stressa og forvirra når man får motstridende beskjeder om hva som er greit og ikke, men i dette tilfellet syns jeg nå heller de gjorde det verre. Kostholdsrådene fra Matportalen er igrunn veldig enkle og greie å forholde seg til syns nå jeg. Jeg har for all del hatt dager hvor jeg har hatt veldig lyst på ting som står på fy-lista, spesielt da jeg var kvalm hadde jeg veldig lyst på deilig salt spekemat.. Men herregud, jeg er da virkelig ikke villig til å risikere livet og helsa til babyen min for litt morrpølse! Jeg skjønner at andre sikkert har sterkere pica enn meg, men jeg kan likevel ikke helt se det store problemet. Det er ikke noe offer! Dere kan jo selv lese hva som står på Matportalen, og se om dere mener dette er helt uoverkommelig.

Ellers må jeg bare få sagt at boken de liksom skulle snakke om - noe jeg mener de overhodet ikke gjorde - sikkert er veldig bra. Det er synd om folk velger bort denne boken pga Grosvold, for den inneholder garantert mange smarte tips.
Reply With Quote
  #13 (permalink)  
Gammel 17. November 2008, 01:11:18
Bree's Avatar
Administrator

Jeg syntes det hørtes litt vel arrogant ut å påstå at man bør være helsepersonell for å søke etter og vurdere info på nettet. Selv om det nok ikke var ment så drastisk, så syntes jeg uttalelsen var teit.
  #14 (permalink)  
Gammel 17. November 2008, 01:21:28
Senior Member

For ikke å snakke om at "den informasjonen gravide skal få, skal de få hos jordmor." Jadda! Nå blandes jo temaene veldig her, dette hører kanskje bedre hjemme i den om svangerskapsomsorgen her til lands, men likevel - her i Oslo, ihvertfall i min bydel, får man ikke komme til kontroller på helsestasjonen før man er 24 uker på vei. TJUEFIRE!! Over halvveis, med andre ord, fire små uker unna tredje trimester. Er det rart man søker informasjon andre steder da?!
Reply With Quote
  #15 (permalink)  
Gammel 19. November 2008, 15:28:03
Alexandra's Avatar
Senior Member

På mandag kommer det innslag om denne boken i God Morgen Norge på tv2.
De har også laget en sak om tøybleier der. Håper det blir bra.
Reply With Quote
  #16 (permalink)  
Gammel 26. November 2008, 11:11:46
Alexandra's Avatar
Senior Member

Det som skulle vært på God Morgen Norge mandag denne uken er utsatt til torsdag 4.desember.
Espen eckbo snakker for øvrig om tøybleier i morgen på hjelpekorpset.
Reply With Quote
  #17 (permalink)  
Gammel 04. December 2008, 08:55:45
Alexandra's Avatar
Senior Member

Nå begynner det endelig. Etter nyhetene nå..
Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
økobaby

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler