![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Grønn Bevissthet For en grønnere hverdag. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Det blir en del synes jeg. Liker egentlig ikke at jeg produserer masse plastsøppel på grunn av dette. Vi kjøper en del store flasker, da blir det ihvertfall færre flasker menn. Kanskje jeg bør vurdere å kutte ut skyllemiddel.
1) Hva gjør dere for å få ut restene ordenltlig? Jeg vurderer å sette de på hodet, med en trakt ned i den nye flaska, for å få ut alt. 2) Hva gjør dere når de er tomme? Er det lov å kaste flasker med såperester til plast gjenvinning?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
![]() |
Jeg bruker skylldmiddel og koser meg med det. Vil ikke ha stivt og hardt tøy så jeg bruker tøymykner med god samvittighet.
Jeg setter flaskene på hodet jeg, og lar siste rest renne ned i korken, kaster den så når jeg har brukt den opp. Jeg vasker ikke plastsøppla før jeg kaster den. Synes det blir litt for dumt...
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Du trenger ikke vaske ut vaskemiddelrester av plastflasker har jeg hørt. Før gjenvinning må plasten vaskes, og det betyr at det blir tilsatt såpe. Er det såperester igjen i det man leverer inn er det bare fint, for da er det ikke behov for å tilsette så mye. (Skylling av matrester er noe annet, -det må man).
Jeg lar foresten klærne få en liten runde i tørketrommelen i stedet for å bruke tøymykner. Bruker mindre såpe enn det som står på pakningen, og trykker heller inn knappen for ekstra vann. Om sommeren blir klærne mykere av å tørkes ute. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg bruker lite produkter som har embalasje nå lengre, men samtidig får jeg også endel oljer og slikt i embalasje til produksjonen. Det jeg gjør er å skylle godt utav dem før jeg leverer dem til gjenvinning. Jeg bruker ikke sjampo med plastflasker lengre. Barna får vann i sin sjampo de siste gangene - det gjør meg absolutt ikke noe om de vasker håret med vann et par tre ganger
Av vaskemiddel bruker jeg nesten bare vaskenøtter til klesvasken, ikke plastflaske der. Ecoverflaskene blir skylla godt, eks har oppi vann for å skylle ut resten for så å ha alt i bøtta.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det varierer litt hva jeg gjør. Ideelle dager vasker jeg og tørker plastflaskene før jeg hiver dem i plast-søppel-sekken. Ikke så ideelle dager hiver jeg dem i restavfall. Jeg er enig - det føles litt for dumt å måtte vaske ting før man kaster dem. Men plastavfall SKAL vaskes og tørkes. Industri-plast-produsenter nekter å bruke plast fra husholdning fordi det er alt for forurenset. Det sa de i alle fall på en bedrift jeg var på omvisning hos med elever for et par år siden.
Men det jeg sorterer ut er altså rent og tørt.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|