![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Hobby Håndarbeid, snekring, maling, fotografering osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Nå sitter jeg her med to supermyke nøster med alpakka/silkeblanding, og skal strikke undertøy til Uniungen uten oppskrift. Men før jeg begynner... Er det noen av dere som har gjort noe sånt tidligere, som har noen råd eller tips?
Glattstrikk? Struktur? Body vs trøye? Rundpinne vs fremogtilbake? ![]()
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg kan ikke strikke, så jeg har gitt oppgaven til min mor. Lillebror her i huset får hjemmestrikket ullundertøy i barselgave
Samt at hun skal strikke ammeinnlegg til meg. Men, det jeg ville si var at jeg til storebror hadde trøyer og bukser/truser de første månedene fordi jeg da kunne variere det om han var veldig varm f.eks ta av ham ullbuksa som jo egentlig var utenpå bleien. Så fikk han bodyer da han ble litt mer aktiv og det var fare for at han skulle fryse om det ble åpning på ryggen/magen. Bodyene har vi fortsatt med helt til nå. Nå får han igjen trøyer og strømpebukser. Mest fordi det ikke finnes så store bodyer i ferdig produksjon, men også fordi vi har gått helt bort i fra bodyer til ham nå. (han er jo snart fire år)
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Det ble trøye. Rett og slett fordi garnet er så inni alle vegger dyrt - babyalpakka med silke, skikkelig luksusutgave.
59 kroner for 50 gram... og da er det bare tull å bruke det på å dekke ei bleie. Men likevel er det jo betraktelig billigere enn å kjøpe!Og så ble det ribbestrikk, for å maksimere isoleringseffekten og da vil den jo sitte bedre også - for jeg tenker også litt "nestemann" samtidig som hun kan ha denne ganske lenge pga tøyeligheten ribbestrikk gir. I går kom jeg så langt at jeg delte for armer, så jeg tror jeg skal bli ferdig i dag. ![]() Det stoooore spørsmålet akkurat i dag, blir derfor... armer eller ikke armer?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Uten armer er kaldt, det er helt sant. Nå er jo høsten rett rundt hjørnet, 1.sept om en uke (gjett om det er en dato jeg har banket inn i hjernebarken da!) og da blir det også kaldere og kaldere. Så om du vil ha de til å vare gjennom vinteren ville jeg kanskje prøvd meg på armer også.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Vanskelig dette altså. Jeg har ikke bestemt meg helt ennå. Men... det er jo undertøy da, hun skal jo ha i allefall ett lag til på seg, og antagelig også tykk ullgenser utenpå hvis vi skal ut. Pluss jakke/dress. Så jeg er litt redd for at det skal bli FOR varmt..?
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Min mor lærte meg en gang at man aldri blir for varm når man har ull på seg. Men, om det stemmer er jo en annen sak.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Silke har jo den egenskapen at det blir varmt når det er kaldt og kaldt når det er varmt, så ull/silke undertøy er veldig bra sånn sett.
Aldri hatt problemer med at ungene blir for varme med langermede ulltrøyer. Man regulerer jo alltid hvor mye de har utenpå, mange tynne lag med ull er jo idéelt under noe vind- og vanntett. |
|
|
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Voksi er bare ull, ikke silke-ull. Og voksi er vel ikke bare ubehandlet heller?
Det er bare ubehandlet ull som har alle ullens egenskaper. Samt at voksi har bomull utenpå? Nei, voksi regulere nok dårlig ja, det ville jeg ikke vært i tvil om. Men Nøstebarn skinn foreks. og tynt silke/ull undertøy derfra regulerer på en annen måte. |
|
|
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Nei, men jeg strikker ikke.
![]() Jeg kan ikke. Så vi kjøper ull/silke undertøy fra Nøstebarn, og evnt. også tykkere ulltøy derfra med mindre noen strikker til oss. Men jeg får nok ikke med meg navnet på garnet det strikkes i, bare det er ubehandlet er jeg happy. Vi har bla. strikkesett i ubehandlet alpakka ull som er helt herlig. |
|
|
|
|
|
#16 (permalink) |
|
Senior Member
|
Som jeg skrev tidligere har min mor fått oppgave å strikke til barna her i huset. Og hun skaffet nøstebarna sin nye katalog til meg, slik at jeg kunne finne ut hva vi trengte. Jeg satt å leste denne på sengen i går kveld mens jeg prøvde å amme lillebror i søvn. Vi sovnet begge to, og jeg begynte å drømme. Jeg var irritert på min mann fordi han hadde glemt å ta på lillebror ullundertøy. Det var krise.
![]() Men, det jeg skulle si var at jeg ble veldig inspirert til å prøve å strikke noe selv. Og i dag lekte jeg og storebror med dukker, og den ene dukken hadde en tøff tunika på seg, som jeg også hadde lyst på likens, da ble jeg enda mer inspirert til å strikke. Tenk å kunne lage sine egne klær da.
|
|
|
#17 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette er farlig..
Nå har jeg funnet fram strikketøyet, strikket rett og vrang, og holder på å teste ut å lage knappehull. Det blir ikke helt jevn, men øvelse gjør mester. Det jeg holder på med skal vist bli sjørøverflagg i følge storebror. Kanskje jeg kan forske på mønsterstrikk også. ![]()
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| håndarbeid, strikking |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|