![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Jobbe hjemmefra Enten du ønsker å tjene penger på hobbyen din, har hjemmekontor eller har et annet spennende prosjekt på gang. Her kan vi inspirere og motivere hverandre! |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
BT har en artikkel om det i dag, der forbrukerombudets jurist forteller litt om hva som er ulovlig og hva som ikke er det.
På troverdigheten løs? Selv må jeg si at jeg har vært litt opptatt av dette selv. Dersom jeg f.eks. linker til et bestemt produkt som jeg får provisjon av at noen kjøper, så pleier jeg å merke de på et eller annet vis. F.eks. står det da gjerne "min affiliatelenke" i teksten som kommer opp når man holder musepekeren over lenken. Produktomtale har jeg drevet ganske lite med. Men jeg har skrytt en del av f.eks. BraFilm, nettopp fordi jeg liker tilbudet selv. Eller så har jeg lagt inn dyplenke til en bok jeg har skrevet om i bloggen. Å skrive et på forhånd avtalt skryteinnlegg av et produkt fordi jeg får penger for det har jeg derimot aldri gjort. Hvordan er det med dere? Pleier dere å merke reklamen på egne blogger/nettsider? Har dere noen formening om troverdighet i slike sammenhenger? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Jeg har også tenkt litt på det, og mener, som en av de kommentarene til den artikkelen sier, at dette er Janteloven på sitt beste. Her på berget skal man ikke gjøre mye før noen forteller deg at du ikke kan, og om man skal høre på alle dem så kan man likegjerne gi opp med en gang. Det er en veldig negativ sirkel.
På den annen side tror jeg det er litt i overkant optimistisk å tro at en link vil få noen til å gjøre noe de ellers ikke ville gjort, eller har tenkt på å gjøre tidligere. Hvis jeg fks leser om en ..ja, la oss si Wii Fit, siden den er så i skuddet nå... så ville jeg jo ikke først trykke på linken og så gått rett til kassa på bare innfallet der og da, jeg ville jo selvsagt ha tenkt og vurdert litt før jeg eventuelt bestemte meg ved en senere anledning. Og så er det dette med tekstlinker vs. bannerlinker. Et banner er, som de fleste skjønner, reklame. Det ligger i sakens natur, uansett om det står "Annonser:" der eller ei. Ingen reagerer vanligvis på det - faktisk tror jeg nesten det er sånn at man forventer det av en seriøs side, siden "alle" gjør det. Tekstlinking er en annen ting, fordi det da er midt i en tekst, en sammenheng. Og det skal godt gjøres, dersom man nevner mange produkter i en smell, å tydelig markere dette som affiliatelinker uten å ofre kvaliteten på teksten. På nettet er en god tekst alt du har. Nei, jeg skjønner ikke helt det norske samfunnets forhold til penger. Hvorfor er noe dårlig og negativt så fort det er noen kroner inne i bildet, egentlig? Og hvorfor i alle dager må det være sånn at enkelte blir mugne når de skjønner at det er en affiliatelink og ikke en helt vanlig en, så lenge de ikke betaler noe for det uansett? For min del har jeg tilogmed begynt å bli litt mer bevisst på dette nå. Hvis jeg er på en side jeg liker og som har annonser, sørger jeg kanskje tilogmed for å klikke litt rundt for å støtte sida, som takk for et fint innhold. Jeg anser dette for å være en veldig mye sunnere holdning.
Last edited by Jeanette; 05. July 2008 at 04:20:09. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
På den annen side er det ikke noe poeng for meg at disse lenkene skal være "usynlige" heller, så jeg lå og tenkte litt i varmen i natt. Jeg tror jeg har sett en plugin for fotnoter et sted, tenkte jeg skulle teste den hvis jeg finner den igjen. Da kan jeg jo bare "fotnotere" og si "Affiliatelink til ..." nederst i bunnen, uten å forstyrre teksten, hvis det funker å gjøre det på den måten. Og alle de andre annonsene mine har jeg jo skrevet "Annonser:"over, så der er det jo ikke noe problem.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Oh. Nå leste jeg innlegget en gang til. Har du hover-funksjon, altså? Har jeg også det da? Det er jo i så fall en enda bedre ide enn fotnoter.
Edit: Ja, selvsagt har jeg det. Beklager både skjeivlesing av hovedinnlegg under en nattlig hetetokt og blondt øyeblikk hva [<a title] angår!
Last edited by Jeanette; 05. July 2008 at 11:58:48. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe.
Jeg tror du er inne på noe allikevel. Det hender jeg unngår å klikke på reklamer selv om jeg er nysgjerrig også. Nå i det siste har jeg derimot begynt å gjøre som det du gjør. Jeg bruker klikk på linje med en stemme for bloggrevyen etc. Samtidig er det noen sider med så mye reklame og mas om å kjøpe som jeg unngår å klikke på annonsene til. Altså sider som får meg til å føle meg som om eieren bare er ute etter å tjene penger på meg som besøkende. Da blir jeg nok litt vrang. Det har også hendt at jeg har oppsøkt sider og blogger jeg liker for å finne igjen samme reklame der. Fordi jeg ønsker å støtte en side som gir meg mye positivt og der jeg får følelsen av at det ikke bare er reklameinntekter som eieren bryr seg om. Var det noen som sa positiv forsterkning? Alt i alt har jeg begynt å klikke mer på annonser nå i det siste. Det er jo utrolig mange dyktige folk som jobber masse for å tilby folk noe på nett. Jeg ser ikke noe galt i at de skal tjene noen kroner på det. Når det gjelder produktomtale så synes jeg det er fair at leseren får vite at "dette får jeg betalt for å skrive om". Og etterhvert siler man jo litt og finner bloggere som til tross for dette gir et nyansert og korrekt bilde av at produkt. Eieren av ProBlogger skrev forresten en gang at han hadde erfaring med at balanserte produktomtaler som også tar for seg ulemper med f.eks. et kamera ga mye bedre uttelling i forhold til affiliatelinker etc. enn kun skryt. Så jeg vil tro at folk generelt belønner redelighet. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Jeg har seriøst blitt dummere etter at jeg fikk Uniungen, jeg blir stadig like sjokkert over min egen mangel på oppfatningsevne for tida...
Men ja. Positiv forsterkning, absolutt! Og så tror jeg det tar (og at man skal gi seg selv) litt tid før man finner SEG, på en måte. Det tar tid å utvikle den stemmen, den profilen man vil ha, å raffinere seg selv til et helhetlig produkt, om man kan si det på den måten. Og da er annonsering en av de tingene man bør eksperimentere litt med for å se om det passer eller ikke. For eksempel tror jeg at jeg skal fjerne noen affiliatelinker nå, som ikke kjennes helt riktige ut når jeg leser artikkelen i ettertid. Fordi nå er jeg litt lenger fremme i utviklingen av konseptet enn jeg var da jeg først skrev den, og vet litt mer om hvem jeg er og hva jeg vil.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| annonser, blogging, jobbe hjemmefra, produktomtale, reklame, tjene penger |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|