Jeg leser at det nye "hotte" på spillmarkedet nå visstnok er et spill som heter "Red Alert 3". I anmeldelsen står det enkelte ting som jeg må innrømme at jeg blir litt betenkt over.
F.eks.
Sitér:
|
Hvis spill generelt er med på å glorifisere krig, får «Red Alert 3» det til å se ut som en fest.
|
(
kilde)
Andre anmeldere kaller det konsekvent strategispill og gir også høye terningkast.
Sitér:
|
På alle andre områder er «Red Alert 3» derimot bunnsolid, avhengighetsskapende og utrolig underholdene. Klassisk sanntidsstrategi blir rett og slett ikke bedre enn dette.
|
(
kilde)
Jeg må innrømme at jeg til nå har vært veldig imot krigsspill i det hele tatt. Med tanke på hvor mye krig og elendighet det finnes her i verden, så føles det feil at vi sitter her i vår trygge del av verden og gjør noe som skaper så mye lidelse til underholdning.
Men skal man dra den lengre så kunne man kanskje slenge brettspellet "RISK" i samme kategori?
Jeg har i alle fall veldig sansen for strategispill ellers. Selv om jeg nok holder meg til de mer uskyldige variantene som "bygg ditt eget forretningsimperie" og lignende.
Hvordan er det med dere? Har dere noen klare holdninger mtp. krigs/strategispill? Er det noen kjennetegn dere bruker som skiller det ene fra det andre? (Fallout 3, ser for eksempel ganske krigsspillaktig ut, men det er visst
"bare" rollespill.). Og synes dere all slags spill er greit så lenge man overholder aldersgrensene?
Hva slags spill har dere hjemme og evt. hvilke regler har dere på det i forhold til større barn?
Og er "Red Alert 3" krigsspill eller strategispill?