Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Flybabes > Oppslagstavla

Notices

Oppslagstavla Om du har noe som du skal selge, bytte eller gi bort, kan du henge opp en lapp her.

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar

LinkBack Thread Tools Display Modes
Gammel 11. June 2008, 20:11:52   #1 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

Reker???

Kan gravide spise reker?
  Reply With Quote
Sponsede lenker
Gammel 11. June 2008, 20:18:43   #2 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Alexandra
JA!
Spis og kos deg!
Gammel 11. June 2008, 20:23:24   #3 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

*puster letta ut* hehe. Skal ha personalfest med reker serru Kan jeg spise hvitløk også???

Reker hører jo sommeren til så det MÅ man jo kunne spise Takk for svar, Alexandra
  Reply With Quote
Gammel 11. June 2008, 20:30:54   #4 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Alexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAlexandra har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Hvitløk går også helt bra.
Du kan egentlig spise nesten det samme som før du ble gravid, bare du holder deg unna rått kjøtt, fisk med fare for store PCB innhold (bla annet ørret over 2kg) mykoster ++
For mange år siden var det skepsisme ang at gravide skulle spise sjømat, og det henger igjen litt enda. Bla annet en kompis av meg som gjorde store øyne da jeg spiste krabbe - for det var jo farlig for barnet!!
Men, jeg har hørt med jordmor og det står i div. bøker og kostholdsveiledninger for gravide at det er helt greit å spise sjømat, bare ikke det brune i krabben.
Gammel 11. June 2008, 20:31:41   #5 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

Oki, takk skal du ha
  Reply With Quote
Gammel 11. June 2008, 21:07:36   #6 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Jeanette
Fra Matportalen:

Sitér:
Fisk og skalldyr
Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:
  • Blåkveite over 3 kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
  • Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
  • Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).
Problemet med reker er vel helst at de ikke er varmebehandlet.
Gammel 11. June 2008, 21:11:54   #7 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg

Problemet med reker er vel helst at de ikke er varmebehandlet.
Reker er jo kokt de! De kokes på fartøyet inn fra fiskefeltet. Jeg har selv flere ganger stått og ventet på kaia, på nykokte reker. DET er godt det!

Og ekstra godt med avokado, parmesan og sitron til... Mmmm!
Bobsi is offline   Reply With Quote
Gammel 11. June 2008, 21:19:21   #8 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

Ja, de er jo ikke rosa i vannet Da er de gjennomsiktlige. Er veeeeldig glad i reker og min hjemmelagede hviløksaus
  Reply With Quote
Gammel 11. June 2008, 22:19:58   #9 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Jeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedreJeanette gjør forumet bedre
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bobsi Vis innlegg
Reker er jo kokt de! De kokes på fartøyet inn fra fiskefeltet. Jeg har selv flere ganger stått og ventet på kaia, på nykokte reker. DET er godt det!

Og ekstra godt med avokado, parmesan og sitron til... Mmmm!
Er de? Og jeg som trodde de bare var fiska opp, lissom...
Gammel 11. June 2008, 22:21:31   #10 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

*ler av seg selv*

Skulle jo tatt seg ut om havet var fullt av små, rosa reker som plaska rundt. Veeeldig hensiktsmessig kamuflasje, stakkars.
Gammel 11. June 2008, 22:32:44   #11 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Jeg er så glad for at Unicorn outet seg før jeg gikk rett i baret!
Lin is offline   Reply With Quote
Gammel 11. June 2008, 22:35:39   #12 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Jeg er så glad for at Unicorn outet seg før jeg gikk rett i baret!
Gammel 11. June 2008, 22:37:41   #13 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

Skikkelig sidetrack her, men i serien "Uni er ikke så smart som hun tror hun er", så må jeg jo bare innrømme at jeg lenge trodde at nord- og sørpolen var to sider av samme sak også.
Gammel 11. June 2008, 22:48:00   #14 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Åh, nå fikk jeg en god latter. Både av reker og av poler.
Har du ikke sett "rå" reker svømmende i sjøen før Uni?
* Mimrer tilbake til rekefisking med håv på bryggen da vi var små*
Gammel 12. June 2008, 08:34:48   #15 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Uni er unnskyldt, hun bor jo LANGT inne i landet. Selv fikk jeg nesten klaus av to år i nabobyen....... Jeg MÅ bo nært havet...
Bobsi is offline   Reply With Quote
Gammel 12. June 2008, 12:07:43   #16 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sorry, jeg må bare spørre: Hvordan skulle de klart å svømme når de er så stive? Eller hvordan trodde du det fungerte? At de knakk nakken på dem, og vi spiste dem rå? Jeg lurer oppriktig, og litt småertende, ikke for å være ekkel altså!

(Jeg synes du er veldig søt som faktisk innrømmer slike ting! Vi er mange som sikkert tror vi vet ting som er helt på jordet!! *klem* )
Nselk is offline   Reply With Quote
Gammel 12. June 2008, 19:42:24   #17 (permalink)
Til- og fraværende

Jeanette's Avatar

*ler*

Ja? Jeg var helt overbevist om at vi bare knakk nakken på rå (... ja, hva ER nå reker for no, da? Dyr..? Fisk..? La oss kalle dem) vesener,( så er vi sikre på at jeg ikke driter meg ENDA mer ut her!! ) og spiste dem.

At de kanskje var litt stive, har jeg jo aldri reflektert over. *ler* Stakkars, små, rosa og nå også STIVE reker.

Ække mye hav her, nei!
Gammel 12. June 2008, 20:23:38   #18 (permalink)
Senior Member

Alexandra's Avatar

Jaja, trøst deg med at vi andre også garantert har noen sånne ting som vi er helt sikker på, også er det totalt anderledes.
Gammel 13. June 2008, 02:24:31   #19 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Unicorn Vis innlegg
Skikkelig sidetrack her, men i serien "Uni er ikke så smart som hun tror hun er", så må jeg jo bare innrømme at jeg lenge trodde at nord- og sørpolen var to sider av samme sak også.

Men månen er fortsatt en ost, ikke sant? Ikke sant?! *tviholder på illusjonene*
Gammel 13. June 2008, 02:28:10   #20 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg måtte bare legge til noen emneord (tags) på denne tråden.
Gammel 13. June 2008, 14:03:45   #21 (permalink)
Tidligere bruker
Guest

Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Tags
ny lærdom

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler