Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Generelt > Ordet er ditt!

Notices

Ordet er ditt! Kom inn og slå av en prat. Vi biter ikke så veldig hardt..

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 02. March 2006, 09:27:30   #1 (permalink)
Senior Member

Mary Alice's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Tilholdsted: Buskerud
Mary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Så dere på "Stille med pille" på TV2 mandag 27 februar?

TV2 hadde lagd en dokumentar (Dokument 2) om pillebruk blant barn med ADHD - og tittelen på programmet sier vel i seg selv ganske mye.

Vinklingen var lagt dithen at leger/foreldre og skoler dopet ned skoleelever med Ritalin for å få dem til å være stille i klasserommet. Leger ble kritisert for ikke å behandle dem på annen måte og det samme ble foreldrene.. og så var de så vidt inne på at dagens skoler ikke var lagd for barn med ADHD. De fokuserte voldsomt på alternative behandlingsformer, som de ikke nevnte noen ting om hva er, og på bivirkningene på medisinene. (Alle med litt vett i behold vet vel at produsentene lister opp alle tenkelige bivirkninger for å ha sitt på det tørre men at et få tall faktisk får dem - og har de lest bivirkninger på f eks paracet??)

TV2 sa ingen ting om HVA er ADHD er, hva sykdommen gjør med kroppen og hodet, at sykdommen er der hele døgnet og innebærer så mye mer enn uro på skolen, at de fleste som får disse medisinene får et mye bedre liv.. at å få Ritalin er så mye mer enn å være stille i klasserommet. De snakket ikke med en eneste barn/ungdom eller voksen som går på medisin eller hadde med en eneste før og etter historie.. De hadde intervjuet daglig leder for Kompetansesenter for ADHD - og klippet vekk alt hun hadde sagt om alternativ behandling osv - og lot henne framstå som om hun kun støttet bruk av medisin, i alle tilfeller! ..og så hadde de med seg en lærer som påsto at barna ble medisinert for at medelever og lærere skulle få fred.. ..og en forståsegpåer fra universitetet som sa at alt var alarmerende..

Det var et svært ensidig framsatt program og gjør kampen mot samfunnet enda vanskeligere fordi som har denne diagnosen.. når de da i tillegg stiller med samme vinkling på GMN neste morgen og på nyhetene følgende kveld, syns jeg virkelig de tråkker i salaten!

ADHD er en biokjemisk forstyrrelse i hjerne, en hormonell forstyrrelse.
Hvis du har et hormonproblem i stoffskifte, vil du da ikke ta medisin og behandle med f eks endret kosthold osv? Hvis du har et hormonproblem i reproduksjonssystemet, vil du da ikke prøve en medisin og kanskje infertilitetsbehandling eller andre lignede ting??

Feilen ligger vel kanskje ikke i medisinbruken, men i at det offentlig ikke har tid og ressurser til å følge opp barn og voksne etter at de har fått medisiner med kurs, terapi, kosthold osv.. At vi har fler barn på medisin i Norge er egentlig ikke så rart, vi har nemlig ressurser og kunnskaper til å finne og hjelpe de barna som får denne diagnosen; vi har ekspertise, penger og en stortingsmld som sier at vi skal satse på barne- og ungdomspsykiatri.

Det er startet en underskriftskampanje for å klage TV2 innfor PFU - jeg vil bli veldig glad hvis dere vil signere! Les mer her: http://www.bokstavbarna.no/pfu.php.

Jeg syns ikke det er riktig at en så stor aktør i media skal få lov å turre fram på denne måten.. Hva skjedde med "vær varsom" plakaten? Det er faktisk barn de snakker om, og selv om programmet ble sendt sent på kvelden var det mange tenåringer som fikk lov å sitte oppe og se "om seg selv" - og det var ikke hyggelig! Takk for hjelpen!
Mary Alice is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 02. March 2006, 13:33:29   #2 (permalink)
Senior Member

Lille Po's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Ørmestampen
Lille Po er en tøffingLille Po er en tøffingLille Po er en tøffingLille Po er en tøffing
Da har jeg skrevet under.
Ulest 02. March 2006, 15:21:01   #3 (permalink)
Sol
Senior Member

Sol's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Olsvik
Sol har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenSol har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Jeg blir så sint når jeg hårer om slikt så jeg holdt meg unna. Fikk med meg da det var et probram fra England der de fant ut at på en skole gikk 70% av guttene på rithalin!!!
Har en søster med ADHD som har slitt i mange år før hun fikk rett diagnose og vet hvilket helvet det VAR å få den diagnosen så....
Sol is offline   Reply With Quote
Ulest 02. March 2006, 15:36:22   #4 (permalink)
Junior Member

Hu i Svingen's Avatar

Medlem siden: Feb 2006
Tilholdsted: Asker
Hu i Svingen står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Signert.
Hu i Svingen is offline   Reply With Quote
Ulest 06. March 2006, 10:02:34   #5 (permalink)
Senior Member

Villemo's Avatar

Villemo er en tøffingVillemo er en tøffingVillemo er en tøffingVillemo er en tøffingVillemo er en tøffing
Signert.
Ulest 06. March 2006, 12:51:19   #6 (permalink)
Senior Member

Mary Alice's Avatar

Mary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerMary Alice har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Tusen takk jenter! Vi er veldig glad for all støtte!!

Ulest 06. March 2006, 17:32:45   #7 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
TV2 mistet i allefall min respekt der.
Hvordan jeg skal klare å ta dem seriøst etter dette er jeg usikker på.

Jeg skulle ønske noen kartla "bivirkningene" av å ikke medisinere, jeg. Men det er kanskje ikke så spennende å lage dokumentar av det i forhold til nok en dokumentar om "den store, slemme legemiddelindustrien".

Fra denne artikkelen:

Sitér:
Oppfølgingsundersøkelser viser at ubehandlet ADHD gir økt risiko for en rekke problemer. Det er en doblet risiko for utvikling av rusmisbruk. Forekomst av alvorlige atferdsforstyrrelser, depresjon, angst og andre psykiatriske sykdommer er også økt. Unge voksne med ADHD har åtte ganger større sjanse for å være innblandet i biluhell.
Sitér:
Påstander om økt risiko for medikament-avhengighet og selvmord er ikke korrekte. Tvert imot viser oppfølgingsstudier at god medikamentell behandling ved ADHD reduserer risiko for stoffmisbruk i ung voksen alder med rundt 80 %.
For det er sånn at mange barn trenger medisinen for å i det hele tatt være mottakelige for tilrettelegging. All verdens tilrettelegging kan ikke gjøre noe med det.

Men at fagfolk, som burde vite bedre, kutter i tilrettelagte opplegg og belager seg på medikamentenes virkning, det er selvsagt helt feil. Og det sier de jo også.

Sitér:
Medikamentell behandling kan for mange gi et bedre utgangspunkt for organisering av eget liv og læring. God behandling av ADHD forutsetter at annen hjelp gis parallelt.
Slik jeg ser det, så er de fleste av de som tilbyr og skriver ut resepter på Ritalin etc. mer nyanserte og opptatt av dette enn veldig mange andre. Mitt inntrykk er at nettopp de er veldig opptatt av at man ikke dropper annen tilrettelegging.

Å blåse liv i fordommer som gjør livet surt for en stor gruppe funksjonshemmede og deres familie for deretter å påstå at det er en "dokumentar" burde virkelig ikke være lov.

I jobbsammenheng har jeg sett nok av hvordan det kan gå uten riktig hjelp. Og medisiner, i de tilfellene der det er nødvendig.

Mitt barn har ADHD. I mine øyne så er kombinasjonen Ritalin, tilrettelegging og kompetanseheving av hjem og skole forebyggende tiltak mot "bivirkninger" som angst, depresjoner, selvskader, selvmordsforsøk, kriminalitet, rusmisbruk, isolasjon, vanskelige familieforhold, mangelfull utdanning, ikke-fungerende yrkesliv osv. osv.

Jeg har snakket med nok av mennesker som først i voksen alder fikk diagnose, medisiner og oppfølgingen. Sorgen over årene og alt med det som ble tapt er stor, vond og fryktelig sår. For noen ting har også toget gått. Det kan være ekteskap, vennskap osv.

Jeg takler fint mitt barn både med og uten Ritalin. Men da han begynte på Ritalin så fikk han det godt. Og (og dette er veldig sårt) jeg fikk endelig bli ordentlig kjent med sønnen min. Jeg ante ikke at han elsker å tegne. Fordi han før aldri hadde roen til det. Ritalinen skaper plass for resten av ham. Og den gutten er jeg så utrolig glad for å bli kjent med. Før dominerte jo ADHD'en nesten alt.

De fleste som har opplevd rastløshet vet jo at det ikke er en så god følelse. Men så går det jo over. Tenk å leve i den rastløsheten konstant, da. Hvem ønsker vel det for sine barn?

Med Ritalin får han ikke mer enn andre. Men han slipper å hele tiden ha en mangel på noe andres kropper produserer nok av fra naturens side. For å si det enkelt.

Og jeg har ennå ikke møtt en eneste forelder til barn med ADHD som innbiller seg at medikamenter er det eneste som skal til. Tvert imot!
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 06. March 2006, 18:46:40   #8 (permalink)
Senior Member

Mary Alice's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree
Jeg har snakket med nok av mennesker som først i voksen alder fikk diagnose, medisiner og oppfølgingen. Sorgen over årene og alt med det som ble tapt er stor, vond og fryktelig sår. For noen ting har også toget gått. Det kan være ekteskap, vennskap osv.
..jeg kan skrive under på dette - hvert eneste ord..

Jeg er 31 år, fikk diagnose ADHD/ADD i 2004, startet på Ritalin januar 2006... og mange tog har gått for meg. Medisinen hjelper på mye, men den hjelper ikke på medbrakt bagasje, tapte tog og gamle sår..
Ulest 06. March 2006, 20:10:20   #9 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Nemlig.
Heldigvis kan man lage nye minner. Fremover.
Men jeg tror det er viktig at man også gjør seg ferdig med sorgen over det som er tapt. Slik at man kan klare å forlate "perrongen" og gå til en annen. Der nye tog fortsatt venter.

Ulest 06. March 2006, 22:32:07   #10 (permalink)
Senior Member

Mary Alice's Avatar

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree
Nemlig.
Heldigvis kan man lage nye minner. Fremover.
Men jeg tror det er viktig at man også gjør seg ferdig med sorgen over det som er tapt. Slik at man kan klare å forlate "perrongen" og gå til en annen. Der nye tog fortsatt venter.

Så sant, så sant!
Ulest 06. March 2006, 22:48:56   #11 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Men det er vondt det der. Når man bare må innse at akkurat det toget er gått.
Uansett hva det gjelder, liksom.

For noen er det kanskje en mor som er omsorgsfull. At man i voksen alder prøver og prøver og prøver å få det man savner så intenst.

Og så må man innse at uansett hva som skjer. Uansett hva moren gjør nå kan aldri det barnet man var få den omsorgen h*n trengte akkurat da. Da h*n var barn.

Og mange går gjennom tøffe tak i samlivet, fordi de prøver å få den omsorgen av ektefellen/samboeren. Da blir det trøblete, for heller ikke den personen kan fylle akkurat det behovet.

Så man må sørge ferdig over det man aldri fikk. Og så bytte perrong.
Først DA kan man virkelig nyte alle de fine togene som man fortsatt kan rekke, tror jeg.
Ulest 06. March 2006, 22:49:19   #12 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jadda. Jeg har vært på kurs.
Ulest 07. March 2006, 07:16:16   #13 (permalink)
Senior Member

marie's Avatar

marie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangermarie har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Jeg så selvsagt programmet, og det er mulig at jeg er treig, men jeg satt igjen med følelsen av at det er skolen, Bup og andre offentlige instanser som svikter. Ja, det var fokus på medisinene og den (bi)virkniger, men jeg synes at hovedfokus satt på at det mangler den tilretteleggingen som skal gjøres i tillegg til medisinering.

Som lærer og mamma til et barn med ADHD satt jeg igjen med følelsen av at jeg må gjøre mer for mine elever med ADHD og at skolen må legge tilrette mer for min sønn og ikke at jeg doper ungen min.
marie is offline   Reply With Quote
Ulest 18. March 2006, 13:22:20   #14 (permalink)
Member

frustrert's Avatar

Medlem siden: Mar 2006
frustrert står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Veldig dumt at jeg ikke fikk signert det der. Og ikke har jeg sett det før heller ennå jeg har vært inne på bokstavbarna

Tv2 programmet var rent møl synes jeg og jeg er i utgangspunktet skeptisk til medisinering.
frustrert is offline   Reply With Quote
Ulest 22. May 2006, 19:45:12   #15 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Sånn apropos...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117124
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler