Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Generelt > Ordet er ditt!

Notices

Ordet er ditt! Kom inn og slå av en prat. Vi biter ikke så veldig hardt..

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 29. September 2008, 22:28:40   #1 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
award
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
lys Bevisste valg

Vi gjør alle valg, hver eneste dag, og ved hvert valg får man enten man vil eller ei en konsekvens. Følger du dine drømmer? Gjør du som magefølelsen sier? Er du beredt til å ta konsekvensene av din handling?

Jeg har valgt å gifte meg. Konsekvensen er at jeg har bestemt meg for at det bare skal være en mann i mitt liv men til gjengjeld har jeg en å komme hjem til og dele alle dager med (også de som ikke er så gode).

Jeg har valgt å få barn, konsekvensen blir at mine ønsker til tider må vike til familiens beste men jeg har fått to prinsesser som synes jeg er det vakreste i verden (og brutalt ærlige når de sier at jeg egentlig ikke har så "innmari store pupper som mammaen til xxx").

Jeg har valgt å jobbe. Konsekvensen blir mindre tid til familie og hus men bedre råd og tid til å være litt Karriere-Qlio.

Vi har valgt å kjøpe hus. Konsekvensen er mange arbeidsoppgaver, mindre penger men frihet til å gjøre som vi vil uten å spørre noen (så sant det ikke er snakk om fasadeendringer).

Men når jeg legger meg om kvelden, da er jeg fornøyd med mine valg. Det er en evig balansegang. Familien, huset, jobben og ikke minst meg selv (selvom jeg ikke akkurat er den som er høyest i en forsamling om det ikke er snakk om å hente barn i barnehage).

Ansvarsfølelse. Usj, jeg får nesten vondt i fingrene av å bare skrive ordet. Jeg har dårlig samvittighet på jobben, for jeg vil egentlig være hjemme med familien. Jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg er hjemme med familien, men savner alikevel jobben om det går for lang tid. Trening. Det må man jo gjøre. Og med den helsemessige gevinsten jeg har så burde jeg vel ikke ha dårlig samvittighet?

Yeah, right... Think again! Når jeg sykler, jogger eller presser meg gjennom enda en armheving vil jeg jo selvsagt heller ligge hjemme. I sofaen eller foran peisen, med godteri... vin.... og aller helst en armkrok. Men konsekvensen blir at nattesøvnen forsvinner, smertene melder sin ankomst og jeg blir stiv, sur og alt annet enn lett å være i hus med.

Når du starter dagen setter du humøret til alle de rundt deg. Er jeg sur blir familien sur, og motsatt. Er kollegaene dine sure, blir du sur. Jeg mener ikke at man alltid skal gå rundt å late som om man har det bra. Men om du er sånn "midt på treet", så prøv å smil!

Jeg garanterer at dine omgivelser vil plukke det opp, og så får de en litt bedre dag. Den de møter, vil igjen få det litt bedre, og slik vil ringvirkningene være utover dagen og du vil uansett ha vært med på å påvirke dette ved ett bevisst valg. Ved å smile fremfor å være "midt på treet".

Tro på deg selv, tro på at du er med på å forandre menneskers liv hver eneste dag bare ved å være til. Du betyr så mye for så mange, og du er med på å lage andres hverdager. Hver den beste du kan, vis forståelse for andre og andres livssituasjoner og gjør denne dagen til en litt bedre dag en gårsdagen.
Ulest 30. September 2008, 08:36:06   #2 (permalink)
Senior Member

Tuvaluva's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Buskerud
Tuvaluva har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Det er viktig å være bevist på det man gjør, og være så tøff at man står for det man sier og mener, selv om det kanskje ikke alltid var det letteste eller kanskje det rette valget.
Synes det var mange fine tanker du har her Qulio.

Skal snart reise på jobben, og skal klistre på meg det største smilet jeg har, og grave dypt i lommene mine for å finne det beste humøret jeg har. Og egentlig er det ikke så vanskelig i dag, For jeg har faktisk en av de beste arbeidsplassene som finnes. Jeg har valgt å jobbe i akkurat den barnehagen, som tilfeldigvis er en naturbarnehage. I dag er det spådd regn, noe som ofte gjør dagen mye tyngre, men det å sitte i lavvoen, høre regne tromme på duken, fortelle et eventyr til 26 tindrene øyne (vi kan jo late som om alle er like intressert), da føler jeg at ja, jeg valgte nok rett. Selv i regnvær..
Ulest 30. September 2008, 21:16:37   #3 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Du skriver mye klokt, Qlio! Det er helt sant - hvis man smiler, så får man det tilbake... jeg opplevde i hjemmesykepleien å få kommentar på at jeg smilte så mye, så det blir virkelig lagt merke til!

Selv sliter jeg med å smile om dagen... Jeg har altfor mange baller i lufta - mentale baller... Noen har jeg valgt selv, som samboer, barn, hus og studier, men noen er slike jeg ikke kan påvirke... som feks min mor som har lungekreft med spredning. Hun var på sykehuset i dag og tok en oppfølgings-CT, og fikk beskjed om negativ utvikling på leveren... Flott... Da er det ikke lett å skulle være ivrig, engasjert, lærevillig student, eller lyttende, våken og kreativ mamma... ihvertfall ikke lett å skulle smile til verden, når det man har mest lyst til er å legge seg i fosterstilling med musikkpropper i ørene, langt under dyna, og slippe å forholde seg til verden...

Sorry at jeg bumsa inn i den positive, fine tråden din med dette triste... Det er akkurat slike tråder jeg trenger, og mye av grunnen til at jeg er aktiv her inne tross alle mine baller, er nettopp dere fine mennesker som skriver slike reflekterte, positive innlegg! Tusen takk for det!!
Nselk is offline   Reply With Quote
Ulest 01. October 2008, 19:14:20   #4 (permalink)
Senior Member

Qlio's Avatar

Medlem siden: Mar 2007
Qlio har nesten tenkt litt konstruktivt en gang i fjor
Send en melding via MSN til Qlio
Jeg har aldri prøvd så hardt å gjennomføre dette som da pappa ble sjuk og tilslutt døde. Samme med han, men ikke krampeaktig. Det er snakk om å se de små tingene, sette pris på dagene, sette såpass stor pris på oppturene så du har nok i bagasjen til nedturene.

Smiler du når du kan, vil du motta ett smil når du ikke kan. Slik vil det en dag komme tilbake til deg, den innsatsen du legger inn i dag eller når du kan.
Ulest 01. October 2008, 19:32:47   #5 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Qlio Vis innlegg
Jeg har aldri prøvd så hardt å gjennomføre dette som da pappa ble sjuk og tilslutt døde. Samme med han, men ikke krampeaktig. Det er snakk om å se de små tingene, sette pris på dagene, sette såpass stor pris på oppturene så du har nok i bagasjen til nedturene.

Smiler du når du kan, vil du motta ett smil når du ikke kan. Slik vil det en dag komme tilbake til deg, den innsatsen du legger inn i dag eller når du kan.
Helt sant! Dette prøver jeg på hver dag, men det er ikke alltid like lett, nei... Men viktig - superviktig!
Nselk is offline   Reply With Quote
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler