Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Generelt > Ordet er ditt!

Notices

Ordet er ditt! Kom inn og slå av en prat. Vi biter ikke så veldig hardt..

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 14. May 2009, 20:53:54   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Bedre og bedre dag for dag! (langt)

Jepp, slik føler jeg det om dagen!

Jeg har vært gjennom de tøffeste 3 årene av mitt liv, med en pangavslutning denne våren. Hadde jeg visst hva jeg gikk til for over 3 år siden, når jeg søkte på skolen, tror jeg jammen ikke jeg hadde turt å søke.

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med dårlig kondisjon, en kropp med stort oppstrammingsbehov, ekstremt dårlig kosthold, og dårlig selvdisiplin. Dårlig egenpleie og dårlig selvtillit. Det hjalp ikke etter jeg fikk ungene - ihvertfall ikke kroppen, med bekkenplager som ikke ville forsvinne helt etter sistemann. Har også muskelspenninger up the yin-yang, som ikke er blitt bedre de siste årene... pussig...

Våren 2006, søkte jeg på sykepleien. Jeg ville ikke tilbake i den jobben jeg hadde. Jeg kom inn. Jeg begynte i august. Da hadde vi en gutt på litt over 2 år, og en på 8 mnd. I september fikk vi tilslaget på hus, noe vi hadde ønsket oss lenge. Vi flyttet inn 1. oktober i et oppussingsprosjekt. 12. oktober hadde jeg første eksamen. Rett før jul hadde jeg flere eksamener, og da var endelig også stua pusset opp. Jeg nattammet fortsatt også dette første halvåret av studiet. Dusj og bad fikk vi først i mars - vi kjørte det første halvåret til mine foreldre 15 minutter unna for å dusje.

Våren 2007 - praksis i sykehjem, og stolpet noen dager til livet i snø for å komme meg frem. På slutten av våren var det 2 eksamener - en gruppe-eksamen i sykepleie, og en kombieksamen i psykologi m.m. Badet ble pusset opp, og vi har svigerfar på besøk i 3 uker. Sommeren 2007 jobbet jeg fullt i psykiatrisk avdeling på sykehuset. Høsten 2007 fortsatte vi å pusse opp - byttet kledning på en vegg ute, og begynte på soverom inne. Til jul hadde jeg to sinnsyke eksamener på over 4000 sider pensum tilsammen - alt av sykdomslære, farmakologi samt alt av sykepleie til de forskjellige sykdommene og tilstandene. Jeg leste meg utslitt.

Våren 2008 - 18 uker praksis i sykehus. I januar fikk jeg stille lungebetennelse (gikk i 7 uker før jeg ble diagnostisert) og antibiotikakur. I mars ble jeg hardt angrepet av munnskold (5 stk på det meste), og slet med å kommunisere normalt i praksis. I skiftet mars/april ble min mor innlagt på sykehusavdelingen jeg hadde praksis på, og etterhvert diagnostisert med lungekreft med spredning. Jeg fulgte henne på ALT av undersøkelser og visitter. ALT! I tillegg skrev jeg og et par andre en oppgave i forbindelse med sykehuspraksis, som ble levert i april/mai. Juni 2008 får eldstemann borreliasmitte av flått, og antibiotikakur. Sommeren 2008 pakket vi bilene, og kjørte ca 550 mil tilsammen i Norge med ungene og mine foreldre - via vestlandet, til svigerfar i Trøndelag og opp til svigermor i Nordland. Fantastisk tur! På turen ble jeg slått ut - akutt nyreveisinfeksjon, feber og ny antibiotikakur.

I august 2008 begynner jeg 3. året på sykepleien, og rett i hjemmesykepleie-praksis. Jeg trives ikke... folka er supre, pasienter/brukere er supre... Jeg blir bare mer og mer trist inni meg, og sliter med å komme meg gjennom dagene. Jeg hoster og hoster, og får ny antibiotikakur - den gjør ikke susen. Høsten er tung - veldig tung. Jeg får antidepressiva, og beskjed om at det ikke er rart at jeg er sliten og inni en depressiv fase. Mamma får den ene dårlige beskjeden etter den andre. Kreften vil ikke kues - den sprer seg først til leveren, og så dobler den seg i antall svulster og størrelser. Siste kuren påbegynnes en tid før jul, og atter en gang prøver vi å finne håpet... jeg har vonde magefølelser - hele tiden... I desember avslutter jeg perioden med praksis i psykiatrien, og jeg er stolt og overrasket over at jeg har kommet meg gjennom høsten. Småguttene er nå, julen 2008, 4 1/2 og 3 år. Jeg får tatt blodprøver, som viser et muligens begynnende lavt stoffskifte - det kan forklare mye.

Romjul og nyttår feires i Bergen, hos min brors svigerfamilie - vi er samlet alle sammen inkl mamma og pappa. Mamma har mye vondt. Vi kommer hjem 1. januar, og dagen etter får vi beskjed om at mormor har fått slag - helt plutselig - i tillegg til lungebetennelsen hun har. Hun dør fra oss natt til 4. januar. Jeg sitter sammen med min mamma ved hodet hennes, og mamma gråter "Mammaen min".... tankene er mange... Jeg begynner undervisning igjen, og midt i februar har jeg eksamen. Omtrent denne tiden får jeg bekreftet et begynnende lavt stoffskifte, og henvisning til ultralyd av skjoldbruskkjertel, og henvisning til lege på sykehuset. Jeg selvseponerer antidepressivaene mine. Rundt samme tid får vi beskjed om at det ikke er håp for mamma - at vi må benytte tiden vi har sammen fremover. Etter eksamen begynner innkjøring til bacheloroppgaven. I begynnelsen av mars, legges mamma inn på sykehus igjen - hun har vondt, slimer mye og er betraktelig dårligere enn før. Svigerfar er på besøk hos oss i 3 uker denne tiden. Midt i mars overflyttes hun til en lindrende avdeling. Men da tok det bare halvannen uke før kreften tok henne. 24. mars sovnet mamma stille inn, med meg og pappa holdende i hendene hennes. Mamma ble 54 år gammel. Dagen var hennes fars 81 års dag... han lever fortsatt. Pappa "koblet ut", og jeg og min bror (vi er bare to) ordnet det aller meste av organisering og planlegging. Mamma var enebarn, så vi hadde ingen andre å ta av. 31. mars gravlegger vi vår mamma - bare noen meter unna hennes mor som ble gravlagt 2 måneder før. Det hele føles surrealistisk. Jeg spiller saxofon i begravelsen, og er med og bærer kista... Jeg er nå den eldste kvinnen i familien - det føles som sagt helt surrealistisk...

Påsken kommer, og vi reiser nordover. Vi skal hente ned svigermor som skal flytte hit. Så det går ca 5 dager på den turen. Svigermor bor hos oss mens vi leter etter leilighet, og kommer igang med behandling hos lege (hun har sterk, dårlig behandlet astma blant annet). Noen dager etter hjemkomst, setter jeg igang med bacheloroppgaven - i kombinasjon med organisering av takkekort etter begravelsen, sorg og ekstra beboer. I tillegg tar jeg ultralyd og har time på sykehuset - og jeg begynner på tyroksin.

Så er vi her da... midt i mai. Jeg har idag sendt over et utkast av en "ferdig" bacheloroppgave til veileder, og håper så inderlig at han ikke har så mye å utsette på den. Så skal det han kommenterer korrigeres, jeg skal justere litt etter "normer for skriftlig arbeid", og så kan den leveres! Vi har fortsatt svigermor boende her, men hun har fått leilighet fra 1. juni. På mandag var jeg på konsert med Bobby McFerrin - fantastisk! Til søndag er det 17. mai - jeg elsker den dagen. Neste uke har jeg en 5-åring i hus! 30. mai skal jeg på SPA med min kjære + min bror og samboeren. Og siste gulrota er 4. - 7. juni skal jeg til Bremen!! Midt i juni starter jeg å jobbe - skal jobbe 100 % i sommer, på lungeavdelingen der mamma lå... Men jeg gleder meg!

Nå føler jeg meg klar for livet igjen! Hvorfor deler jeg så masse detaljer med dere? Nei, mest for å skrive av meg tankene mine. Jeg føler ikke på at jeg har det mye verre enn andre, men det å skrive hjelper meg - det er en av mine måter å komme meg gjennom alt på. Jeg har begynt i amatørteatergruppa igjen - etter noen års pause. Jeg har funnet livsglede igjen, etter snart 1 år med leting etter mening... Jeg er endelig glad og lykkelig igjen! Tross alt!

Så nå, både uavhengig og på grunn av alt som har skjedd, skal jeg ta rev i seila. Jeg skal prioritere meg selv fremover! Jeg skal fokusere på det jeg har ønsket å fokusere på i flere år - kosthold og aktivitet! Ut på tur med ungene! Spise sunt! Lage mat! Ja, vi begynte denne uka på riving og oppussing av kjøkkenet! Praktisk nå før 17. mai? Nei! Men bryr jeg meg om det? Nei! Jeg skal i tiden fremover så og plante, og kose meg i hagen med ungene! Jeg skal gjøre mitt ytterste for å lære dem å sette pris på livet - å sette pris på naturen - å ikke ta ting for gitt! Og jeg skal jobbe med oppussing og innføring av rutiner i hjemmet, i den grad vi ønsker og trenger det, så vi kan få dagene til å gli unna uten krangling og høylydt rop og skrik. Vi skal kose oss, og jeg skal prøve å nyte hver dag! Jeg skal lære meg å nyte de små øyeblikkene! Når minsten på 3 år for n'te gang har plukket tulipaner (eller pilipaner, som han kaller dem ) med 5 cm stilk... når sambo uten videre ser ømt på meg og slenger en slengnuss... når eldstemann på til uka 5 år smiler og sier "Mamma, jeg er glad i deg!"...

Jeg er lykkelig! Jeg har det godt! Jeg er omgitt av mange fantastiske mennesker som jeg er glad i og som er glad i meg! Jeg er superheldig!! Jeg har et godt liv......
Nselk is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 14. May 2009, 22:09:24   #2 (permalink)
Senior Member

Edie Britt's Avatar

Medlem siden: Apr 2006
Edie Britt har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Ville bare ønske deg alt godt for det fortjener flinke/tøffe jenter som deg.
Edie Britt is offline   Reply With Quote
Ulest 15. May 2009, 00:38:39   #3 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Nå renner tårene her.
Fytti, så tøff du er! Og så utrolig godt å lese hvordan optimismen og livsgleden din overlever det meste. Det er veldig godt å lese hvordan livet kan nesten ta innersvingen på en, men bare nesten. Og at man kan komme ut av det på andre siden på en god måte.

Tusen, tusen takk for at du delte.
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 15. May 2009, 13:03:05   #4 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
fugl

tøff du!

takk for at du deler. inspirerende.
Ulest 15. May 2009, 16:22:50   #5 (permalink)
Member

Solsikke's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Vestlandet
Solsikke står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Nå triller det noen tårer her også..
Jeg synes du har en utrolig stå-på-vilje, og jeg ønsker deg alt det beste! Blir veldig ydmyk når noen deler så mye, så tusen takk!
Solsikke is offline   Reply With Quote
Ulest 15. May 2009, 23:50:20   #6 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Tusen takk, dere!
Ulest 16. May 2009, 09:09:09   #7 (permalink)
Senior Member

Retz's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Retz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffingRetz er en tøffing
Imponerende! Alt godt til deg videre!
Ulest 17. May 2009, 22:43:38   #8 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Retz Vis innlegg
Imponerende! Alt godt til deg videre!
Tusen takk, Retz!
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler