![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Ordet er ditt! Kom inn og slå av en prat. Vi biter ikke så veldig hardt.. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
2010 nærmer seg med stormskritt og med det kommer gjerne en god følelse av å ha blanke ark å begynne med.
Har du tenkt litt på hva du har lyst til å få til i 2010? Er det noen spesielle områder av livet ditt du har tenkt å vie litt ekstra oppmerksomhet? Eller kanskje du har et konkret enkeltmål du vil fokusere på? Fortell! |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Glad du startet denne tråden, så jeg kan skrive og tenke litt høyt samtidig.
Jeg har så mange mål, planer og drømmer i år at jeg trenger å få strukturert det litt i hodet mitt før jeg setter den endelige formuleringen, nemlig. For det første, og mest åpenbare akkurat her jeg sitter nå: Vekt og fysisk form. Har lagt på meg altfor mye i jula, og magen er så stor at jeg tidligere i dag kunne sverga på at jeg kjente en baby velte seg rundt der inne..! Har ikke turt å veie meg, men jeg antar vi snakker om 15 kg ned, i alle fall. Utfordringen er å sy det sammen med alt det andre. Jobb og penger. Nettbutikken/nettsiden skal bære vekta av studielånet i starten av året, og i høst skal den også erstatte tap av kontantstøtta. Det er et minimum. Helst skal den også ta inn noen tusenlapper i mnd i tillegg sånn at Espen kan jobbe normale 5-dagers-uker. ASAP. Huset. Det skriker på FlyLady. Jeg skal fjerne en del lugge-elementer, som fks de to fulle tørkestativene som alltid står på et altfor lite bad. Og dermed har direkte effekt på resten av huset, OG på mitt utseende, for hvem i alle dager orker å takle det kaoset der for å stelle seg om morgenen? Meny henger sammen med både hjemmejobb og hus og vekt. Jeg må sette opp en nobrainer-meny og bare følge den, mest mulig på autopilot. Tiltak er allerede igangsatt hva trening angår, men jeg vil ikke si noe om det annet enn at jeg kanskje har løst et problem for flere enn meg selv. Og da vil det kanskje ha effekt på målet om å tjene penger også. Og så ser jeg for meg et svangerskap i 2010. ![]()
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
Her er noe litt ut i det blå foreløpig, mens andre ting har jeg mer slagplan for.
Nettprosjekter har måttet stå på vent en stund pga. sykdom. Jeg håper å komme så smått i gang igjen etterhvert. Familielivet og huset skriker etter FlyLady her også. Så der må jeg ta i et tak. Og så har jeg tatt sats og meldt meg på Grete Roede-kurs. Fristen for å betale (og beholde plassen jeg har reservert) var visst før januar, så jeg håper jeg rekker det. Jeg venter noen kroner inn på kontoen i løpet av romjula. Med dette tipper jeg det blir litt fysisk aktivitet også. Når det gjelder økonomien skal jeg satse enda mer på fordelingsnøkkelen min. Den har reddet oss rimelig bra denne høsten og jeg gremmes litt over alle de pengene som ikke gikk via fordelingsnøkkelen før de ble brukt. Da hadde vi hatt enda mer å gå på nå som bilen tok juleferie. Og så skal jeg være flink til å være sammen med folk jeg er glad i. Vi har mistet noen i vår familie dette året og man vet i grunnen aldri hvor lenge man har sammen. Så det gjelder å ta vare på muligheten man har til å være der for hverandre. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
Jo, det er som følger:
Jeg har satt opp flere kontoer med hvert sitt formål. I Skandiabanken kan man jo gjøre slikt. Og meningen med fordelingsnøkkelen er altså at man utifra den skal fordele alt av inntekt på disse kontoene. Hvor mye som skal til hvilken konto avgjøres bl.a. av hvor stor inntekten er og hvor store de faste utgiftene er. Her er den fordelingen som har fungert greit for oss en tid: 40% til regninger 30% til mat og husholdning 5% til buffer 5% til bursdager og andre feiringer (påske etc.) 5% til jul (etter nyttår pleier jeg å forandre den slik at jeg sparer til sommerferien halve året og jul det andre halve året) 5% til klær og utstyr 5% til større innkjøp (ny sofa eller noe annet man ønsker seg/trenger) 5% til bilfondet (skal dekke utgifter og forhåpentligvis også vokse nok til å bytte ut bilen) En mangel her er at vi mangler en konto for helseutgifter. Tannlege, briller etc. Det tømmer bufferen altfor ofte. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Østlandet
![]() |
Målet for 2010 er å fortsette å jobbe med økonomien og få den på topp. Har også å få orden i huset som mål. Skal ommøblere og få flere og bedre oppbevaringsløsninger. Også skal jeg kaste MASSE
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har noen hovedpunkter for 2010 (som jeg føler jeg har nevnt før...
):* Kosthold! Mindre sukker, mindre snop og brus. Drikke mer vann!! Fortsette å lage middagslister, lage sunn og næringsrik mat fra bunnen (som hovedregel). Masse frukt og grønt! Regelmessige måltider! * Aktivitet! Begynne å trene jevnlig. Gå turer! Ut i naturen - bruke skog, mark, fjell og sjø og komme seg ut i frisk luft! Gjøre øvelser for nakke og skuldre fra fysioterapeuten! * Hus og hage! Komme videre med oppussing og vedlikehold av både hus (utvendig og innvendig) og hagen vår. Skaffe det vi mangler av møbler og interiør, og kvitte oss med alt vi ikke trenger eller ønsker å ta vare på! * Økonomi! Bruke babysteps og få bedre og bedre økonomisk sans! Planlegge handling, sjekke ut tilbud, spare opp til buffer og andre ting, etc... * Ønsker at minsten skal klare å kvitte seg med smokken, og at eldste klarer å kutte nattbleia i 2010, men det tar vi litt som det kommer... * Egenpleie og pleie av forhold! Det sier seg vel selv - bli flinkere til å ta vare på meg selv og prioritere meg selv av og til, og pleie forholdet mellom min kjære og meg selv - det har aldri vært bedre, men jeg ønsker å la kurven peke oppover! * Familie! Mye tid med guttene mine, min kjære, min kjære bror (og hans samboer), min far, min svigermor og min bestefar. Komme oss på ihvertfall to besøk til svigerfamilien som bor 80 mil unna oss!
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
Nei. I grunnen ikke. Jeg bruker kanskje fem minutter på å regne ut prosent og fordele pengene i Skandiabanken og så er det jo bare å hente ut det man skal ha fra kontoen til det formålet. I Skandiabanken kan man jo også gi kontoene navn, så mine har fått etter hvilket formål de er til. Da ser jeg kjapt hvor jeg skal overføre penger fra.
|
|
|
|
|
|
#11 (permalink) | |
|
Til- og fraværende
|
Sitér:
Det foresvever meg nemlig at jeg bør ha en sånn plan på bedriftskontoen, som jo er den eneste kontoen jeg styrer alene - Unimannen har liksom kontrollen på alle de andre. Men jeg bør i alle fall ha en momskonto, og så finne en nøkkel på hva som skal til markedsføring, hva som skal til varelager, hva som skal til uttak til eget bruk og så videre. *sette tur i banken som oppgave på telefon/outlook*
|
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2009
![]() |
Mine mål:
Vi har veldig god økonomi for tiden, og det burde jeg utnytte bedre, for det blir helt sikkert trangere tider! Mest mulig som er til overs fra mannens lønn skal inn på byggekontoen, og mest mulig fra min lønn skal inn på konto for møbler og diverse vi ønsker oss i nyhuset. Min sparekonto er også bufferkontoen vår. Unngå å legge oss til for dyre vaner. Vektnedgang, 15 kilo ned i år er målet! |
|
|
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Jul 2009
Tilholdsted: Kristiansand
![]() |
Målene mine for 2010 er:
- bli mer strukturert både i jobben og hjemme. Jeg har altfor mange baller i lufta samtidig og det ender med at det blir altfor mange løse tråder og ting jeg ikke får gjort. Til dette er inspirasjononline.com verktøyet jeg skal bruke ![]() - Bli enda mer miljøvennlig i 2010 og la dette bli året hvor alle deler av livet mitt skal bli så grønt som mulig. Jeg har også startet miljøklubb som er en motivator både for meg selv og andre på bloggen min, Økobaby. - Trene minst 1 gang i uka. Gidder ikke sette meg noe høyere mål enn det selvom 2 eller 3 ganger er optimalt. - Spise sunnere, dvs fisk minimum 2 ganger i uka og godteri og sukker kun i helgene -Ta bedre vare på de jeg er glad i. Ringe/skrive til/møte venner og familie oftere, få til dater med sambo i ny og ne, være en tilstedeverende mamma Blir interessant å se tilbake på dette innlegget i desember 2010... ![]() |
|
|
|
|
|
#14 (permalink) | |
|
Til- og fraværende
|
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#15 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Fredrikstad
![]() |
Jeg har ett hovedmål iår, og det er å ta bedre vare på meg selv
![]() Kort fortalt; jeg er uføretrygdet og har gått på en skikkelig smell i forhold til NAV. Jeg skaffet meg en utplasseringsjobb, så jeg kunne komme meg ut i arbeid på sikt, men ble kraftig motarbeidet av en saksbehandler som ikke kunne fatte hvorfor jeg ville jobbe. Det slet såpass på meg at etter noen måneder klarte jeg ikke lenger utplasseringsjobben, selvom jeg stortrivdes og fikk masse positiv feedback av sjefen. Jeg ble deprimert av å ha sluttet, følte meg null verdt. ...og den følelsen henger tydeligvis i ennå ![]() Det skal jeg gjøre noe med! ![]() Jeg har to unger som trenger en brukandes mamma, og det skal de få Dessuten kommer unge nummer 3 i starten av august, og da kan jeg ikke sitte og deppe og føle meg ubrukelig!Så i 2010 er planen.... * Å nyte mat! Lage mer mat (gubben er kokk), tillate meg å kose meg med det. Ikke føle skyld pga vekt, men utvikle et bedre forhold til mat, rett og slett. * Å være mer sosial. * Å våge å være mer i aktivitet, ikke la vond rygg etc sende meg til seng eller sofa så lett. Kose meg med skogturer, yoga og svømming igjen. * Å jåle meg mer. * Å bruke evnene mine, tørre å spå folk i kort igjen etc. * Ta helsa mi på alvor. * og etter fødsel; kose meg med nurket framfor å stresse. |
|
|
|
|
|
#16 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sitér:
Jeg blir ikke sint eller sur på en flekk om du skulle ta feil ![]() |
|
|
|
|
|
|
#17 (permalink) | |
|
Member
Medlem siden: Oct 2008
Tilholdsted: Fredrikstad
![]() |
Sitér:
![]()
Some people are afraid of what they might find if they try to analyze themselves too much, but you have to crawl into your wounds to discover where your fears are. Once the bleeding starts, the cleansing can begin. - Tori Amos |
|
|
|
|
|
|
#20 (permalink) |
|
Fit for fight
|
Her var mine mål(nyttårsforsetter) for 2010
|
|
|
#21 (permalink) |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Å lage meg en trygg økonomisk plattform er mitt mål. Jeg har så masse annet...
|
|
|
#23 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Jul 2009
Tilholdsted: Kristiansand
![]() |
Målet mitt er å kunne etablere nettbutikken min såpass at jeg iløpet av 2 år kan reduserer arbeidstiden i en "vanlig" jobb til 40-60% :-) Ellers er det jo å få stell på vårt nye hus, lage ordentlige måltider og trene jevnlig.
|
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|