![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Utfordringer I dette forumet kan du starte utfordringer eller bli med på de som andre har startet. Husk å lese instruksene først! |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2005
![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du er som meg, har du altfor mye ræl hjemme og har kanskje forbedringspotensiale hva decluttering angår.
Siden babysteps er veien å gå, starter jeg med en relativt enkel utfordring. De som vil være med, kan hive seg på. I 10 dager på rad skal man ta en liten kasterunde og bli kvitt 10 gjenstander/plagg etc. Vi starter på mandag! Noen som vil bli med? ![]() Her kan dere melde dere på! |
|
|
|
|
|
#14 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Trøndelag
![]() ![]() |
De fleste 10 forsvant på kjøkkenet hos meg!
En diger pose couscous utgått på dato, samt to poser brun ris. Barna likte det ikke, og da blir det ikke til at jeg lager det. Ut av heimen med det. Samme vei gikk en vase med inngravert navn på... har hatt den i 17 år - men nesten ikke brukt den. (Du vet.. julegave fra venninne osv) Men jeg har også kastet en genser, en smykkepose, og noen åpna poser med halsdrops, kjeks osv. Godt å bli kvitt det ![]() |
|
|
|
|
|
#15 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er ikke helt hjemme fra ferie enda - gi meg noen dager til, så er jeg med. Tenker jeg begynner neste mandag, for da er jeg "hjemme alene" - dvs mann på jobb, barn i bhg, og jeg får ryddet og ordnet i fred!
Jeg har skumle planer i barnas klesskap og lekekasser - og så skal jeg få tatt de siste kartongene under trappa (i hht et gammelt, gammelt innlegg her...).
|
|
|
#18 (permalink) |
|
Member
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
Går det greitt at jeg melder meg på i dag?
Jeg rydda faktisk badet i går og kaste en hel plastpose med gamle kremer, tomme flasker og smuldrete sminke. Ikke en eneste ting som jeg kastet tilhørte sambo. ![]()
|
|
|
#20 (permalink) | |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Sitér:
Jo flere, jo bedre ![]() |
|
|
|
|
|
|
#21 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
10 kast er utført!! Det ble noen kast fra kjøkkenskapene, i tillegg store ting som en ødelagt krakk (et ben er noe skeivt), en skjeiv vippestol, ei barnekrykke og ei settehylle. De 4 siste tingene er ting som kommer fra min mor, som hu n tror jeg kan ha nytte av... har tatt vare på det en liten stund, men nå får det gå
![]() |
|
|
|
|
|
#27 (permalink) | |
|
Til- og fraværende
|
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#28 (permalink) | |
|
Member
![]() |
Sitér:
|
|
|
|
#29 (permalink) | |
|
Member
![]() |
Sitér:
![]()
|
|
|
|
#30 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Dagens er definitivt unnagjort! Maaange flere enn ti! Jeg digger slike utfordringer
Jeg har ryddet i en skuff med masse papirer, og der ble det mange kast! I tillegg kastet jeg 5 stk badeleker, som har gjort nytta si! I tillegg har jeg plukket ut 3 par sokker, en lue, ei bukse, en nattdrakt, en vest og to strømpebukser som skal arves bort. Og i tillegg bukse + et parsokker ble kastet fordi de har sett sine beste dager ![]() Jeg har en pose hengende på en krok i boden, hvor jeg putter ting minstemann vokser utav. Alt som ikke må kastes, går videre til tremenningen hans Nå vokser jentene sjeldnere ut av ting, men heldigvis har vi noen å arve bort der også De sliter mye mer på klær, siden de har dem lenger - men yttertøy og fintøy går videre til min beste venninnes datter ![]() |
|
|
|
|
|
#32 (permalink) |
|
Administrator
Jeg har vært en tur på soverommet igjen. Minst 10 ting er kastet/gitt bort og soverommet begynner å ligne mer og mer det fristedet jeg ønsker at det skal være for mannen min og jeg.
Han er ganske imponert over hva de 15-minuttersgreiene kan utrette og vurderer å bruke samme metode på kottet. Det er så sinnsykt godt å være i gang! ![]() |
|
|
|
|
|
#33 (permalink) |
|
Til- og fraværende
|
Her har det også hatt uante konsekvenser... Jeg begynte jo på roterommet, sant - og etter dagens økt der inne, så kommer jeg til å flytte dataen opp igjen på "kontoret". Det ble bestemt i går, da vi så hvor greit det har blitt der bare på noen få 5-minutters økter.
DET skal bli godt for en stiv og vond gravidrygg, det! For akkurat nå sitter jeg skjeivt i sofaen med dataen på armlenet, og har gjort det i mange uker. Jeg tenker det vil gjøre underverker å kunne sitte ordentlig igjen. ![]()
|
|
|
#34 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå måtte jeg flire litt av meg selv. Jeg gikk inn fra forsiden for å melde meg på 10x10-utfordringen, og det første jeg gjorde var å irritere meg over at jeg ikke kan begynne mine 10 dager nå, siden eventen bare varer til 19. juli.
Eh... Hva skjedde med "hopp inn der du er"? *gå og skamme seg - og deretter starte utfordringen*
|
|
|
#35 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2006
![]() |
Sitér:
og kast i vei...
|
|
|
|
#36 (permalink) |
|
Senior Member
|
*Stram givakt og honnør*
Rrrrrapppport: En gjennomgang av barnas klesskap (kjapt) ga følgende resultat: 8 gensere til Fretex En bærepose med gensere til boss (aner ikke hvor mange - mer enn 10). Hvor mange gensere trenger barn egentlig? Nå har de 4 pologensre og 3 andre tynne gensre + 4-6 litt tykkere/med hette hver. Jeg ser ikke for meg at de trenger mer. Jeg fylte på Fretex-posen med et sett jeg kjøpte for 5-6 år siden som knapt er brukt: bukse/topp/kåpejakketing. Feil lillafarge og for sarvete stoffkvalitet. Pen stand - altså Fretex.
|
|
|
#39 (permalink) |
|
Administrator
Nå er det ikke mye igjen før soverommet er helt strøkent og kun inneholder klær vi bruker og ting som hører hjemme der. Det er nesten så jeg får lyst til å belønne meg med en liten tur til en interiørbutikk og kjøpe noe pent til det rommet.
I dag var det nok en bærepose med klær m.m. som forsvant. Ikke rart jeg aldri fant noe å ha på meg. De brukandes klærne forsvant jo i mengden. |
|
|
|
|
|
#40 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Så flinke dere er!!!
til alle ![]() Jeg har definitivt kastet 10 i dag. Antakelig 100. Jeg kastet MINST 60 single sokker.. du leste riktig - SEKSTI. Helt sykt... samlet lenge, enda jeg så lenge som jeg har flydd. Nå fikk de gå en gang for alle, og jeg har en avtale med meg selv - kjøp ALDRI svarte sokker uten mønster. Over 30 ensfargede sokker gikk i søpla i dag! Noen votter gikk også, og ullsokker. Også har jeg ryddet i enda mer papirer, masse til søpla. Til og med slike notatbøker jeg alltid har vært svak for fikk gå i dag. Jeg reiv ut det jeg kanskje kan få bruk for siden, og kastet resten. Den ene inneholdt masse kjerringråd (men nå finner man jo alt på nettet), den andre en telefonbok fra tidlig på 90-tallet... en filofax jeg brukte 3 uker i fjor! Et ødelagt smykke osv... Deilig å få det unna ![]() |
|
|
|
|
|
#43 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Dagens gjennomført!
![]() Hjalp mamma med å kaste flere 100!! Hos meg selv har jeg fått ut 3 ytterjakker, enda flere single sokker, en bunke med blader. Etterpå skal jeg ta en runde på bua igjen. |
|
|
|
|
|
#44 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har ryddet mye her hjemme i dag, og avsluttet dagen med å gå ut med papirbosset, som inneholdt aviser og reklame, og dessuten en del barne"tegninger" (vi tar vare på noe, men ikke alt rableriet). Det ble minst 10 tilsammen.
|
|
|
#47 (permalink) |
|
Administrator
Jeg tipper jeg tar dobbelt en annen av dagene.
Det irriterer meg litt at jeg somlet bort dagen på andre ting, men jeg ble visst litt opphengt i å få noe på forsiden her til å funke og så fikk jeg uventet besøk. |
|
|
|
|
|
#48 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Føler at jeg somlet bort dagen selv jeg... har jo fått gjort mye, men ikke fått lest. Og det er jo det jeg skal prioritere. Så det må jeg bli flinkere til til uka
![]() Gleder meg hver dag til å få kaste ting Og gå ut med søppel og vite at det blir luftigere her, er deilig ![]() Skikkelig smart utfordring :D |
|
|
|
|
|
#49 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Kan jeg hoppe på sånn i sluttfasen her? Har tross alt vert på ferie....
Kastet masse i går, hadde opprydding på minstebarnets rom. Kom vel til at vi kastet 45 ting, stort og smått medregnet. I dag er planen å ta en runde på eldstebarnets rom, og så står klesskapet til mannen min for tur. Kjøkkenskapene må også få en oppryddning. |
|
|
|
|
|
#52 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fylt nok en pose til Fretex - 10 ting akkurat. Noen klær (mine) er det vanskelig å kvitte seg med - det er plagg jeg har kjøpt fordi jeg syntes de var virkelig pene, som f.eks et langt rosarødt skjørt med knapper og tilhørende jakke. Jakken er flott, men skjørtet - i str 36 - får jeg nok aldri på meg igjen. Så siden det nå er 6 år minst siden jeg brukte det, lot jeg det gå. Uten jakken. Den bruker jeg enda. Pluss noen andre plagg som har ligget og ventet på selskap i en pose.
Nå er de ute - posene er levert i dag før jeg rakk å angre.
|
|
|
#53 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Da har jeg og storesøster ryddet i en seksjon og vi fant 93 ting å kaste. Det meste var småting, som tomme esker, lokk, døde tusjer osv. Jeg rasket også med meg to shortser og en t-skjorte fra mitt eget skap og noen t-skjorter fra mannen sitt skap. ++
Så vi kom over 100 ting som har havnet i bosset. pluss en pose med døde kongler ol fra kjelleren ( plukket for mange år siden i en eller annen rus om julverksted.... og de er vel mest brukt som musemat tenker jeg) |
|
|
|
|
|
#55 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ok, det ble en ekstra en i dag:
10 - ti - liter is fjernet fra fryseboksen. Og da snakker vi ikke om spise-is, nei. Jeg fant ut at tiden var overmoden for en avising - da isen i et hjørne var begynt å nærme seg stålis! Og det resulterte i en full bøtte med is. Og to bæreposer frysetørket uspiselig mat. Og litt bedre orden, men bare litt.
|
|
|
#56 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Done
![]() 2 ødelagte lekespann, spade, kaninflaske, ei utgått appelsin.. hehe. Siste rest av single sokker, og hansker, mer papirrask, smykkeesker, enda mer badeleker, en utgått mobiltlf,en discman, en vest, noen rammer, et par plastbeger osv. Langt over 10 i dag også ![]() Last edited by Olivia; 14. July 2007 at 18:06:17. |
|
|
|
|
|
#58 (permalink) |
|
Junior Member
![]() |
Ferdig :)
Dette var min første dag, men dette gikk jo glatt
![]() Har gitt noe til Fretex og noe gikk rett i søpla, Ble langt over 10 ting på meg også. Kvittet meg med blant annet: to badevekter, en discman, et gammelt fotoapparat, tre radioer, utgåtte sokker og undertøy..., malepensler, 4 topper, flere bøker, en brødskjæremaskin som nesten aldri har vært brukt og en utgammel skinnjakke... ![]() |
|
|
|
|
|
#61 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
I dag er jeg allerede i mål med denne. Blir sikkert mer kastings utover dagen, men har kastet minst 10 fra medisinskapet. Helsekost, kosttilskudd, utgått vortemiddel og poser med åpnet halsdrops!
Deilig å bli kvitt det ![]() |
|
|
|
|
|
#63 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Det er deilig å bli kvitt ting. Særlig fordi det faktisk er mulig å få system i det man vil ta vare på. I dag har jeg kastet en halv søppelpose med mannens skrap og en teit og ekkel fettete popcornmaskin. Det blir best med micropop uansett! Har også kastet en pakke med ekle engangsservietter som jeg ikke vil bruke og en pakke med ekle ammeinnlegg som jeg ikke vil bruke.
|
|
|
|
|
|
#65 (permalink) |
|
Senior Member
|
Da var dagens unnagjort. Jeg angrep en sekk med klær jeg vet har ligget i boden siden vi flyttet hit. (I 2001...). Nå har jeg tatt ut et skjørt og en gammel speiderskjorte som jeg ikke vil kaste, lagt 6 plagg i pose til Fretex og 5 plagg i en pose som skal gies vekk som kostyme hvis noen vil ha det (ballettkostyme, jente ca 7 år).
Det skulle bli 11 plagg ut av mitt hus, og litt mer plass i den hyllen sekken kom fra.
|
|
|
#66 (permalink) |
|
Junior Member
![]() |
Da er jeg ferdig med dagens flying...
Har blitt kvitt mye rart... Skulle tro en kastet det som trengte å kastes når en flytter, men... nei... Så nå er jeg kvitt tre par sko som har ligget i en pose i flere år, en hel del smykker, klokker og øredobber. Tre bukser og en genser, 7 belter, 5 poser nøtter som aldri ble brukt i dekorasjon... Masse rot fra badehyllene og enda en radio. ![]() |
|
|
|
|
|
#68 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Nesten 40 ting i dag.
Kastet noen gamle pysjer og 4 bher. En titt i roteskapet på loftet avslørte flere tåteflasker ( og mine har aldri tatt flaske), tutekopper ol som fant veien raskt opp i ruskeposen. I tilleg til noen tomme shampooflasker ol. I tillegg har jeg gitt bort 6 plastnett med barneklær til søster og svigerinne, og fylt opp i kassen som skal leveres til Ukraina. |
|
|
|
|
|
#71 (permalink) |
|
Administrator
Jeg har tatt utfordringen på badet, som er ukas sone. Himmel så mye ræl det var der!
Jeg brukte mer enn 15 minutter på decluttering og rengjøring på toppen av baderomsskapet og den øverste hylla. :sjokkert: Det var kremrester, såperester, tannkremklin og ørten gamle julegaver av typen talkumpulver, kremer, parfymer etc. Pluss gammel sminke og en haug av ting som ikke hørte hjemme på badet i det hele tatt! |
|
|
|
|
|
#72 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
En tur på badet og fangsten så langt er:
Masse gamle klær, som lå i toppen av et skap og skulle brukes til maling ol... Ut med dere, det ligger plent med andre klær som nærmer seg "kun til malings-stadiet" i klesskapene. Tomme flasker og bokser. En haug med tomme poser. En eske med ammeinnlegg det er tre år siden jeg sammet sist), en pakke "jeg har nettopp-født-bind" (5 år siden sist), tre baderinger med hull og et knsut speil. Det ble nokså mange ting. Men jeg følte umiddelbart at badet fikk en bedre luft.... |
|
|
|
|
|
#75 (permalink) |
|
Senior Member
Jeg bruker enslige sokker. Kontrastfarger er kult.
Øverst på kastelisten min står den nye kaffemaskinen vår. Eller, den står der ikke, men jeg har jævlig lyst å gi den bort eller kaste den. Den er diger, stygg og lager bare én kopp om gangen. *fnys* |
|
|
|
|
|
#77 (permalink) |
|
Junior Member
![]() |
Jeg glemte å skrive igår!
Jeg fikk ikke kastet så mye, men det henger en pose i gangen som skal til Olivia Og på soverommet står det en eske med et gammelt moccaservise som mamma skal ha. Det ble mer enn ti ting igår også ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
#78 (permalink) |
|
Senior Member
|
Og jeg fant ikke noe å kaste i går - da må jeg gå dypere til verks enn de rommene vi bruker til hverdags, tror jeg. Boden og under trappen og sånn...
Prøver igjen i dag - når jeg bare har fått i meg nok lunsj til å fungere igjen. (Trening på litt for lite frokost=hard vegg)
|
|
|
#79 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Det vart en pose full i dag også.
Utrolig mange ikke-fungerende penner som vi av en eller annen grunn har samlet på. Et par duker, bruksanvisninger til ting vi forlengst har kastet ol. En god del omplasseringer ar vi også fortatt, som fungerende penner og tegnestifter fra soverommet til kontoret. |
|
|
|
|
|
#80 (permalink) |
|
Senior Member
![]() |
Hehe denne tråden minner meg i grunnen om Øysteins Sundes "Kjekt å ha". Det er utrolig hva vi sparer på!
Fikk kastet minst ti ting både i går i dag. I går tok jeg en ryddings i undertøysskuffen min og kastet utvaska bher som sikkert aldri kommer til å passe mer (etter to svangerskap og to ammeperioder tror jeg at jeg har lyst på nye uansett), kastet noen gamle klær fra badet som min mann skulle prøve på om passet fortsatt men det gadd han aldri så nå er de borte. Har fått gitt bort en eske med gamle kopper og sånt som har stått her en stund til svigerfar. I går kastet jeg forresten enda mer av min manns dataskrap. |
|
|
|
|
|
#81 (permalink) |
|
Senior Member
|
OK, nå gikk jeg i boden - der er det mye rart.
1 sprukken skjerm til sykkel (mannen har kjøpt og satt på ny) 1 bruksanvisning til IKEA-dings vi ikke lenger har 1 enslig arbeidshanske 1 enslig (og utslitt) hagehanske 1 plastproppdings ingen vet hva hører til 2 hylleknekter til en hylle vi har kastet 2 fakkelbokser (vi bruker ikke fakkelbokser) 1 bilseteorganiseringsting, gammel og fæl og fryktelig skitten og ikke i bruk. Det skulle bli 10. I morgen angriper jeg lekekassene...
|
|
|
#83 (permalink) |
|
Senior Member
Tilholdsted: Østlandet
![]() |
Snuppas rom: to bæreposer i søppla. DEILIG
Også har vi gitt bort en sovesofa, vi fikk av noen andre igjen og aldri har brukt... Jeg som alltid har hatt så problemer med å kaste ting, synes nå det er en fryd for hver ting jeg får ut av dette huset ![]() |
|
|
|
|
|
#84 (permalink) |
|
Administrator
Jeg holdt nesten på å glemme dagens kasterunde, men har nå gjort meg ferdig med baderomskapet. Vasket grundig mens hyllene allerede var tomme og kastet det som skulle kastes og hadde en egen kurv til det som hører hjemme i andre rom. Fy søren så støvete den nederste hylla var! :sjokkert:
Baderomshyllene er en fryd å se på nå. ![]() |
|
|
|
|
|
#85 (permalink) | |
|
Senior Member
![]() |
Sitér:
|
|
|
|
#86 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
Jeg har ikke fått til ti i dag! Fordi jeg har rett og slett ikke orket å rydde!
Det ble et par sokker, når jeg flyttet alt undertøy til badet. Også rasket jeg med meg noe rot etter kaninene som eldstejenta bare har slengt i boden. Satser på en bedre kastedag i morgen ![]() |
|
|
|
|
|
#87 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() |
Dagens fangst:
En full pose fra 8 åringens rom + masse tomesker, papir ol til papirinnsamlinga ( minst 8 tomme legoesker som jeg måtte bruke mye overtalelse til å få kaste). I tillegg tok jeg oppskriftsskuffa mi ( en av dei...), og kastet alt som ikke er i permer, og litt av det også. Men jeg klarte ikke å kaste samlinga mi fra studietiden. Det ble en liten kasse full med papir. Dette skulle jeg gjort for lenge siden!
|
|
|
#88 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ah.
Barnas soverom er tømt og rundvasket i dag. Det står tre kurver med leker på lekerommet som bare SKAL få plass der - og det skal jeg oppnå ved å kaste kaste kaste og gi vekk. Bare vent. Uansett - to fulle bæreposer med diverse boss fra barnerommet i dag, pluss en pose med babyleker som de har vokst fra og et par ting jeg vil gi vekk som de ikke bruker. Tre gensre til Fretexpose, to par sokker i bosset, en kartong med fravokste klær og sko til loftet.
|
|
|
#90 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() |
I dag har jeg kommet i mål
En ullgenser i arveposen, et norgesglass der lokket var ødelagt, en boks med stein (sånne i glass for å ha til pynt), et glass med masse ræl - sorterte og kastet. 2 digre skiferstein som har funnet veien til boden (og det er ikke meg.. ) en blikkboks og et kaninbur! Har bestemt meg for å kaste det, så da får det stå i fellesboden til det er søppeltømming. Oppdaget at det var hull i bunnen! Ingenting å ha inne uansett da. |
|
|
|
|
|
#93 (permalink) |
|
Senior Member
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Haha! Sjekk tiden! Har meldt meg inn, og kvittet meg med MASSE. Og det bare på noen få minutter. :skjemmes:
Har nettopp flyttet barnerommet ned, men hadde ikke tømt rommet skikkelig før jeg flyttet ungene inn, så all dritten står lett tilgjengelig. En boss-sekk er kastet i søpla, pluss en stellematte jeg aldri har brukt og aldri kommer til å bruke. Super utfordring, Bree!! ![]() |
|
|
|
![]() |
| Bookmarks |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|