![]() |
|
|||||||
| Notices |
| Våre fantastiske memoarer Dette har verden ventet på! |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
|||
|
Nselk kjemper for tilværelsen!
Jeg har en tråd for kosthold/livsstil og endringene jeg prøver å gjøre der. Jeg har en tråd for oppussingsprosjektet vårt - vårt hus - og det som skjer der. Begge trådene blir sjeldent fulgt opp - jeg husker liksom ikke helt hvor jeg har skrevet hva, og om jeg har skrevet det osv...
![]() Jeg samler dem! Jeg kjører hele livet mitt inn i en tråd, jeg. For alt henger jo sammen! Studiene mine, jobben min, hobbyene mine, interessene mine, ungene, husarbeid og gjøremål, aktiviteter og rutiner, planlegging og organisering, oppussing, kosthold, trening osv... Mitt liv... Så jeg klipper og limer inn listene mine fra de andre trådene, og starter denne nye tråden. Og så oppdaterer jeg alt i denne! (så er det mye enklere for meg selv å se hva som skjer i livet mitt... )Bree, vil du legge tråden min på memoarene? Forresten - jeg så nå at jeg aldri oppdaterte hva som egentlig skjedde med min mamma... Det ble altså i april konstatert dobbeltsidig lungekreft med spredning til venstre binyre og en ryggvirvel. Ryggvirvelen ble strålet, med god effekt. Hun gjennomgikk i sommer 4 cellegiftkurer, med god effekt - omtrent ingen bivirkninger. Nå sist i september tok hun en oppfølgings-CT (2 mnd etter siste kur), og der ble konstatert stabilitet i lunge og ryggvirvel, men nå spredning til leveren... Jeg tenkte jeg ville ta med dette i tråden min (dette er veldig kort fortalt, som dere sikkert skjønner), bare for at dere skal forstå hvis humøret eller motivasjonen dropper i perioder, eller hvis jeg plutselig en dag skriver et kjempelangt banneinnlegg... Til informasjon: i dag har hun det forholdsvis greit. Hun har fått en senebetennelse i høyre skulder som holder på å "ta livet av henne" - sinnsykt smertefullt! Ellers har hun begynt på ny runde med cellegiftkurer, og vi får bare krysse alt vi har... Mamma og pappa har nettopp solgt huset (et gammelt trekkfullt hus med hage og brygge), blitt gjeldfrie og kjøpt seg nytt hus - og har det veldig fint pr nu! ![]()
I believe I can fly... Last edited by Nselk; 17. October 2008 at 11:08:04. |
|
|||
|
Kosthold og livsstil
Denne listen skrev jeg tidligere en gang. Nå skal jeg gå gjennom for å se hva som er blitt gjort - den er sikkert ganske lik den dag i dag...
![]() Jeg må bli flinkere til å ta vare på meg selv - først og fremst! * Drikke ihvertfall 2 liter vann hver dag (har nå bestilt FlyLady vannflaske!) * Minst 5 om dagen - frukt og grønt! (forbedringspotensiale) * Ihvertfall 4 måltider om dagen + mellommåltider (høyt forbedringspotensiale!) * Husk å ta tilskudd hver dag! (husker jeg stort sett) * Ikke drikke og spise søtt annet enn litt på lørdager (her har jeg en jobb å gjøre) * Trene på Spenst 3 ganger i uka (trener ihvertfall 1 gang i uka) * Prøve å gå turer/være i aktivitet ellers i uka - unngå sofastillingen! (blir lite sofa, men også lite turer og aktiviteter) * Melde oss inn i Den Norske turistforeningen, og bli aktive i fjell og natur (til nyttår) * Gå marsjer i forbindelse med Norsk Folkesportforening - hele familien! (hatt en tur i år - flere neste sesong!) * Lese alle bøkene jeg har kjøpt men ikke lest enda ( )* Lime inn bilder/scrappe med god samvittighet (tja - ligger ca 5 år etter...) * Få kontroll på alt av papirer og administrative oppgaver i heimen (jobber med saken) * Begrense TV-bruk for oss alle (har sagt opp Familiepakken på Canal Digital, og skal nå kun ha Norgespakken!) * Prøve å tilegne oss litt økonomisk sans Need I say more...* Gidde å gjøre ting med en gang - ikke utsette til i morgen det som kan gjøres i dag (viktig!) * Få rutiner på FlyLady-opplegget og kontrolljournalen (her jobbes det også med saken!)
|
Oppussingen
Har en forholdsvis lang og omstendelig liste i den andre tråden, som jeg velger å komprimere litt - litt enklere å lese og få en oversikt da!
Vi kjøpte jo som sagt huset for to år siden, men mange omstendigheter har gjort at ting har tatt uendelig lang tid. Alt fra masse tommeltotter, sykdom, studier, energimangel etc... Men nå er vi (tilsynelatende) omsider igang igjen, og jeg prøver meg på en ny liste: Stua (er ferdig pusset opp, men der gjenstår litt flikking): - henge opp bilder på veggene - tette hull i veggen etter elektrikeren - finne på noe foran glassrute i verandadør (gardin eller noe) - finne på noe dekorativt i to store stuevinduer som ikke kan ødelegges av små nysgjerrige barnehender - fjerne lakkrester på glassrute i verandadør, og bytte glass i indre verandadør til netting (tror jeg - noen med dårlige erfaringer?) - få ordnet mer skap- og hylleplass - bytte ut peisovn- sparkle, pusse og male brannmuren Badet (er ferdig pusset opp, men der gjenstår litt flikking: - fikse skade på vinduskarm - pusse og fikse ferdig ytre vindu (nå er det kommet mugg på det!) - skaffe og henge opp medisinskap- pusse og lakke dørstokken Gangene: - male takene hvite - male lister og karmer hvite - male panelvegger i champagne-farge - male brannmur hvit - kjøpe nytt belegg til gulvene og bytte ut de gamle (ønsker meg skifer-aktig belegg) - kjøpe og montere opp vaskelister - bytte utgangsdør, evt. bytte lås og pusse opp gammel dør - kjøpe inn møbler, speil, ringeklokke og belysning til gangene - få lagt nytt elektrisk anlegg Soverom (jobbes med nå - dette gjenstår): - tapetsere (tapet er kjøpt inn) - kjøpe nye gulvlister, grunne, montere, sparkle, pusse og male dem - kjøpe nye dørlister (gerikter), grunne, montere, sparkle, pusse og male dem( ) - døren til veggskapet må ordnes: sparkle, pusse, male, nye hengsler og nytt håndtak (mangler håndtak) - legge eike-laminat-parkett-billig-etterligningsgulv (kjøpt inn)( )- kjøpe og montere vaskelister (gjenstår å montere én list!) - ordne ventilen( ) - få lagt nytt elektrisk anlegg og kjøpe inn belysning (mangler lamper ved senga)- møblere (2 nattbord, kommode, hyller etc..) (har flyttet inn en stor kommode/skap) Soverom til guttene: - gjøre noe med veggene, enten panel eller tapet - legge eike-laminat-parkett-billig-etterligningsgulv (bruker det som vi hadde kjøpt inn til kontoret)- alle lister skal kjøpes inn, grunnes, monteres, sparkles, pusses og males hvite - skapet skal males utvendig - finne på noe artig - hyllene inni skapet skal gjøres solide og stabiliseres - ordne ventilen i veggen - skal/skal ikke bytte vindu, evt males hvitt (ble malt, byttes ut senere en gang)- kjøpe inn senger, hyller etc.. Kontor: - kjøpe og montere nye takess - kjøpe inn, grunne, montere, sparkle, pusse og male hvite alt av lister og karmer - kjøpe inn til gulvet (laminat/parkett et eller annet...) og legge dette - kjøpe inn og feste opp tapet/plater til veggene - kjøpe inn og montere vaskelister - kjøpe inn og montere opp store arbeidsbenker på 3 vegger (løsning til ungene i lavere høyde i en av krokene) - planlegge, kjøpe inn og montere/installere hyller og oppbevaringsalternativer og muligheter på vegger og under benker - legge nytt elektrisk anlegg og kjøpe inn lamper og belysning Så kommer: * Kjøkkenet - 1. etasje (blitt utsatt endel, koster så mye og er greit nok som det er) * Vaskerommet * Kjellerstue og rom på innsiden (gjesterom?) * Lite toalettrom * Trappenedgang inkl. rom i kjelleren der trappa kommer ned * 2 store boder og ytterkjeller nede... Utenom dette skal vi: * skifte kledning på resten av huset, regner med det blir neste sommer * pusse ned og lakke/behandle takrenner rundt huset * tre vinduer som gjenstår å byttes ut i 1. etasje (de "gamle" er koblet) * legge "gulv" på loftet, og ordne til en grei oppbevaringsplass for ting vi ønsker å ta vare på, men som ikke trengs akkurat nå (som baby-ting og klær, vi ønsker jo å ha et barn til eller to - dumt å kvitte seg med ting vi må skaffe på nytt, når vi foreløpig har plass til å oppbevare det) * kjøpe og montere pipehatt * fikse på tegla på taket, noen spiker som står opp på mønet * ha lokal-tv-antenne, og fjerne den gamle, ødelagte antenna på taket * planlegge, anlegge og bearbeide, ommøblere osv hele hagen og tomta * ordne "hus" til søppelkassene * ordne lekeplassområde i hagen til guttene * ordne til kjøkkenhage/drivhus * se på mulighetene til garasje * se på mulighetene til å bygge på - hvis nødvendig... Ja, den ble jo fint komprimert, ja... ![]()
I believe I can fly... Last edited by Nselk; 14. December 2008 at 14:29:45. |
|
|||
|
Takk, Bree!
![]() Ja, idag har jeg sydd prinsekapper - altså jeg og mamma da, vi har samarbeidet for å rekke det! Jeg og småguttene skal i prins- og prinsessebursdag i morgen, og prinsekostymer er umulig (tilsynelatende) å oppdrive. Så de skal gå i ulltrøye, ullstilongs og sokker - alt i samme farge (mørk blå til minsten, lys blå til eldstemann), med hjemmesydd kappe (foret med fleece) over skuldrene/ryggen - de ble kjempefine, synes jeg! ![]() Sambo har kjøpt inn og grunnet gulvlistene til soverommet, og malt soveromsvinduet og karmen til veggskapet... Kjempebra! I morgen kl 09 kommer min bror og min far - da skal det legges gulv og monteres gulvlistene! Og søndag skal det tapetseres!!Ellers har jeg vært på skolen idag, fått fyllt ut og levert evalueringsskjemaet fra forrige praksisperiode, og fått informasjon om ny praksis som starter til mandag - da skal jeg i psykiatrien, og skal jobbe på en lukket akuttpost! Håper det blir ok!
|
Ja, jeg håper på det. Har en ekstrajobb (veldig sjeldent vakter riktignok - men det er pga meg og at jeg ikke ønsker å jobbe så masse) på en langtids psykosepost, og har hatt 2 mnd sommerjobb på en post for unge, nysyke psykotiske og schizofrene. Synes psykiatrien er veldig interessant på mange måter, men dagene sånn i praksis/jobb blir litt vel stille for meg... Men det skal bli "gøy" med akuttpost, for å se enda en side av psykiatrien!
![]()
|
Sitér:
![]() Så koselig at jeg kunne inspirere til noe slikt, da! Hyggelig! Og tusen takk! ![]() I dag har jeg og småguttene mine vært i prins- og prinsessebursdag, og jeg må jo bare vise dere prinsekappene jeg og min mor har sydd torsdag- og fredag ettermiddag. Det skal sies, jeg har ikke sydd på maskin (annet enn å legge opp bukse etc) siden ungdomsskolen! Ellers har vi hatt huset fullt idag, av mine foreldre og min bror - det er blitt lagt gulv på soverommet, montert gulvlister, pusset dem og begynt på tapetsering også! Fantastisk!! I morgen fortsetter arbeidet...
|
I går hadde jeg første praksisdag i psykiatrien, og jeg håper min mannlige kontaktsykepleier er litt gildere å være med enn han ga inntrykk av i går... Men jeg skal gi han en sjanse før jeg dømmer han, han er sikkert veldig hyggelig når vi blir kjent!
Ellers, enhetslederen der virket superhyggelig, så jeg tror nok det blir en flott praksisperiode!Så fikk sambo malt de resterende listene ett strøk i går kveld, etter han hadde ryddet ut, pusset og støvsugd der inne... (vi snakker om soverommet vårt!) I dag skal han male et siste strøk på dem, og i morgen blir det elektriske lagt - ledninger, brytere og kontakter... ![]() Jeg har fått tatt tilskuddene mine i går og i dag! Men jeg merker på kroppen at det måndlige er i anmarsj, så formen er ganske laber... jeg har vært småkvalm og hatt hodepine siden i går morges, og jeg er IKKE gravid! Bare ikke det er en lungebetennelse på gang - jeg har fått det i starten av begge de siste praksisperiodene... Men, jeg har fått gjort bittelitt i går og idag:* praksis i går * ryddet 1. etasje * ryddet kjøkkenet ordentlig * ryddet i snopskapet, og kastet det meste i går * vasket en maskin i går og fikk hengt opp * fått ut søpla (må ta ut matavfall i dag!) * funnet frem og pakket inn noen leker som guttene skulle ha med i barnehagen idag - det er i forbindelse med FN, og barnehagen leverer til en forsendelse til Estland hvert år... Julegaver til barna der! Disse tar sambo med i ettermiddag på foreldrekaffe i barnehagen... Jeg skal på jobb i kveld - ordentlig betalt jobb... Var innom en tidligere praksisplass i går og spurte om noen ekstravakter, og fikk i kveld... senere ringte hun og spurte om helga, så jeg skal jobbe lørdag og søndag kveld også! Greie penger å ta med altså!! ![]()
I believe I can fly... Last edited by Nselk; 21. October 2008 at 12:40:52. |
|
||||
|
Åh, det husker jeg. Hvor deilig det var å begynne å få betalt for det man gjør. Litt slitsomt at man må gjøre det i tillegg til praksisen, da. Men praksistiden har sine fordeler den også.
Men penger kommer alltid godt med. ![]()
|
Nå har jeg hatt to praksisdager, og det gikk bedre enn forventet i forhold til min kontaktsykepleier.
Dette blir en fin praksisperiode, tror jeg! I dag har jeg hatt fri, og fått ordnet litt forskjellige ting: * kjøpt inn taklampe til soverommet * skaffet gardinstang og deponerte gardiner som skal testes nå snart * ryddet 1. etasje og shinet kjøkkenet * støvsugd 1. etasje raskt * brettet tøy som skal legges bort * satt over en maskin tøy som skal henges opp * fyllt oppvaskmaskinen og satt over Nå har vi besøk av oppussingsteamet (min bror og samboeren, og mine foreldre) - de har nå satt inn ventil, og monterer taklampe, og litt annet småarbeid i forbindelse med soverommet... ![]()
|
Vel, lørdag flyttet vi inn på det nye soverommet - deilig! Ett problem; det blir veldig fuktig der inne, og jeg blir nervøs. Fuktig i vinduet, og fuktig på tapetet i kroken bak senga, og på ventilen... Men nå har jeg åpna ventilen på fullt, satt opp vinduet og dradd senga litt ut fra veggen... Noe annet jeg bør tenke på? Eller noe annet vi kan gjøre for å unngå fukt/råte/mugg?
Jeg skal ta bilder og legge inn, det bare mangler en vaskelist og døra til veggskapet. Jeg vil også vente til guttene får eget rom, vi får kjøpt nattbord etc - til rommet blir som vi ønsker å ha det... Planen før jul er: * soverommet vårt ferdig * soverommet til guttene ferdig * yttergangen ferdig (skal nesten bare males) * innergangen ferdig (skal også nesten bare males) * rydde ytterkjelleren og få inn siste rest av ting som står ute (alt på verandaen, syklene våre og trampolinen) * få kappet og stablet all veden, så vi kommer oss frem og tilbake i kjelleren * få byttet ut vedovnen/parafinovnen vår med en ny peisovn* utføre litt førstehjelp på kjøkkenet, så jeg trives bedre (til vi har råd til ordentlig oppussing der) * Fikse baderomsvinduet Og ellers litt småting som må gjøres: * behandle og få opp takrenne på hjørnet * få flytta parabolen opp på veggen (henger nå på verandaen - håpløst!) og få tak i sånn paraply-sak Ellers er jeg hjemme med sykt barn i dag - minsten har generelt dårlig allmenntilstand, er slapp og trøtt. Spydde i barnehagen i går, og spydde for et par timer siden her hjemme. Feber opp i 39 i går, feberfri på morgenen i dag, men nå oppe i over 38... Liker det ikke, jeg! Men han er flink liten krabat - drikker mye vann, og godtar 100 % at jeg måler tempen! Stakkars... får så vondt av de små når de ikke er gode. (Det "verste" er at jeg er uggen i magen selv, var småkvalm i går og hodepine. Hodepinen har gitt seg, men kjenner jeg er øgg i magen enda - hjalp ikke å tørke spy liksom... )
I believe I can fly... Last edited by Nselk; 14. December 2008 at 14:30:36. |
|
||||
|
Så flink du er!
![]() Dette var motiverende og inspirerende i forhold til at vi flytter inn i nytt (gammelt-masse oppussing) hus snart.. Håper jeg kan bli like effektiv! ![]()
|
Sitér:
Vi har brukt ca halvannet år på å få pusset opp soverommet... Men endelig har vi kommet ordentlig igang igjen, og det ser lysere ut enn på lenge!Men supert om jeg kan være til inspirasjon altså - ikke noe som gleder meg mer! ![]()
|
Jeg måtte klippe og lime inn fra skrytetråden - dette har jeg fått gjort i dag:
* ryddet kjøkkenet og satt over en oppvaskmaskin * brettet og lagt bort masse tøy * vasket og hengt opp ny maskin med tøy * støvsugd 1. etasje med minsten på slep * skiftet støvsugerpose * fått ryddet all veden på plass, og forhåpentligvis nok gulvplass til å få inn alt fra utsiden - one way or another... * holdt fyr i ovnen hele dagen! * danset jippi-det-snør-dans med minsten * begynt å legge klær i kommoden på det nyoppussede soverommet * skrevet refleksjonsnotat 1 til psykiatripraksisen Ellers har jeg tenkt å: * skrive mål til målsamtalen i psykiatripraksisen (fredag) * lage middag (blir tomatsuppe m/makaroni, kokt egg og baguetter) * tømme kjøleskapet for vann... ![]() * få tatt kosttilskuddene mine! * slappe av litt - har hatt to hektiske dager med oppkast og diaré... Forresten - noen som har sett den reklamen for Ica og deres nye økologiske serie? Han som har laget en økologisk dans... Jeg flirer meg mest fordervet hver gang - OMG!! ![]()
|
Økonomisk kontroll!
Hepp! Jeg tenkte å stikke fingeren i jorda, og innrømme offentlig at vi er på vei mot grøfta økonomisk... Ja, altså, vi er ikke helt der som mange på Luksusfellen er - vi har ingen inkassosaker, og klarer forsåvidt å få det til å gå rundt... men det er dessverre ofte kredittkort som dekker utgifter, og jeg kjente meg igjen i det han i Luksusfellen i går innrømte: vi bruker kredittkort på matbutikken også nå... Nå har vi bestemt oss for at vi må foreta oss noe, før vi kommer skikkelig i uføret. Vi har pr nu et måndlig budsjett som går med ca 9000,- i underskudd hver mnd. Fåkk altså, det er så skjiiiit å ha dårlig økonomi, og ihvertfall når man er klar over hva som er galt og hvordan det *kan* endres, men sliter med å sette det ut i virkeligheten... ![]() Ok, gjeldslista vår er som følger: * Huslån (avdragsfritt pga jeg studerer, betaler bare renter) * Topplån (på huset - betales avdrag og renter) * Refinansiert lån på huset (avdragsfritt pga studier, betaler bare renter) * Billån * Forbrukslån * Kredittlån * Kredittkort * Kontokreditt I tillegg skylder vi mine foreldre pr nu 2000,-, men de skal legge ut for en ny peisovn også (det er privatlån uten renter, betales ned en eller annen gang når vi får bedre mulighet - mine foreldres forslag!). Vi velger å kjøpe peisovn for å kunne utnytte veden mye bedre med sekundær forbrenning - den vi har nå er skittdårlig og til evig frustrasjon! Nå er situasjonen slik at jeg er ferdig utdannet i mai/juni (når bachelor-prosjektet er levert og bestått), hvis alt går som det skal... I tiden frem til det, er planen å prøve å redusere utgifter maksimalt (forbruk, strøm, telefon etc) og at sambo prøver å jobbe overtid mest mulig, og jeg prøver å få tatt noen ekstravakter på sykehuset i helgene når jeg klarer det (har jo slitt ekstremt denne høsten, men det er pga helt andre ting). Når vi kommer til slutten av mai, skal kontokreditten være nedbetalt og vi skal ha brutt med den banken (en annen bank enn huslån og kontoer, kontokreditt og kontoer henger igjen fra tidligere...). I tillegg skal vi pusse opp mest mulig, og få en ny takst på huset i juni - kanskje vi kan refinansiere inn i huslån noe av kredittgjelden! Og da i juni begynner jeg å jobbe, så da vil netto inntekt bli mye bedre. Vi |