Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Generelt > Våre fantastiske memoarer

Notices

Våre fantastiske memoarer Dette har verden ventet på!

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 17. October 2008, 11:57:15   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Sep 2007
Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Nselk kjemper for tilværelsen!

Jeg har en tråd for kosthold/livsstil og endringene jeg prøver å gjøre der. Jeg har en tråd for oppussingsprosjektet vårt - vårt hus - og det som skjer der. Begge trådene blir sjeldent fulgt opp - jeg husker liksom ikke helt hvor jeg har skrevet hva, og om jeg har skrevet det osv...

Jeg samler dem! Jeg kjører hele livet mitt inn i en tråd, jeg. For alt henger jo sammen! Studiene mine, jobben min, hobbyene mine, interessene mine, ungene, husarbeid og gjøremål, aktiviteter og rutiner, planlegging og organisering, oppussing, kosthold, trening osv... Mitt liv...

Så jeg klipper og limer inn listene mine fra de andre trådene, og starter denne nye tråden. Og så oppdaterer jeg alt i denne! (så er det mye enklere for meg selv å se hva som skjer i livet mitt... )

Bree, vil du legge tråden min på memoarene?

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:24:20. Grunn: Sletter litt personlig informasjon
Nselk is offline   Reply With Quote
Sponsede lenker
Ulest 17. October 2008, 12:02:36   #2 (permalink)
Senior Member

Nselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å væreNselk gjør InspirasjonOnline til et morsommere sted å være
Kosthold og livsstil

Denne listen skrev jeg tidligere en gang. Nå skal jeg gå gjennom for å se hva som er blitt gjort - den er sikkert ganske lik den dag i dag...

Jeg må bli flinkere til å ta vare på meg selv - først og fremst!
* Drikke ihvertfall 2 liter vann hver dag (har nå bestilt FlyLady vannflaske!)
* Minst 5 om dagen - frukt og grønt! (forbedringspotensiale)
* Ihvertfall 4 måltider om dagen + mellommåltider (høyt forbedringspotensiale!)
* Husk å ta tilskudd hver dag! (husker jeg stort sett)
* Ikke drikke og spise søtt annet enn litt på lørdager (her har jeg en jobb å gjøre)

* Trene på Spenst 3 ganger i uka (trener ihvertfall 1 gang i uka)
* Prøve å gå turer/være i aktivitet ellers i uka - unngå sofastillingen! (blir lite sofa, men også lite turer og aktiviteter)
* Melde oss inn i Den Norske turistforeningen, og bli aktive i fjell og natur (til nyttår)
* Gå marsjer i forbindelse med Norsk Folkesportforening - hele familien! (hatt en tur i år - flere neste sesong!)

* Lese alle bøkene jeg har kjøpt men ikke lest enda ()
* Lime inn bilder/scrappe med god samvittighet (tja - ligger ca 5 år etter...)
* Få kontroll på alt av papirer og administrative oppgaver i heimen (jobber med saken)
* Begrense TV-bruk for oss alle (har sagt opp Familiepakken på Canal Digital, og skal nå kun ha Norgespakken!)
* Prøve å tilegne oss litt økonomisk sans Need I say more...
* Gidde å gjøre ting med en gang - ikke utsette til i morgen det som kan gjøres i dag (viktig!)
* Få rutiner på FlyLady-opplegget og kontrolljournalen (her jobbes det også med saken!)
Ulest 17. October 2008, 12:31:02   #3 (permalink)
Senior Member

Oppussingen

Har en forholdsvis lang og omstendelig liste i den andre tråden, som jeg velger å komprimere litt - litt enklere å lese og få en oversikt da!

Vi kjøpte jo som sagt huset for to år siden, men mange omstendigheter har gjort at ting har tatt uendelig lang tid. Alt fra masse tommeltotter, sykdom, studier, energimangel etc... og ikke minst økonomi! Men nå er vi (tilsynelatende) omsider igang igjen, og jeg prøver meg på en ny liste:

Stua:
- henge opp bilder på veggene
- tette hull i veggen etter elektrikeren
- finne på noe foran glassrute i verandadør (gardin eller noe)
- finne på noe dekorativt i to store stuevinduer som ikke kan ødelegges av små nysgjerrige barnehender
- bytte glass i indre verandadør til netting (tror jeg - noen med dårlige erfaringer?)
- sparkle, pusse og male brannmuren
- montere opp vaskelistene igjen
- få tak i et vitrineskap, en ny tv-benk, en stor gulvplante

Badet:
- fikse skade på vinduskarm
- pusse og fikse ferdig vinduet (nå er det kommet mugg på det!)
- pusse og lakke dørstokken

Gangene:
- male takene hvite
- male lister og karmer hvite
- male panelvegger i champagne-farge
- male brannmur hvit
- kjøpe nytt belegg til gulvene og bytte ut de gamle (skifer-aktig belegg)
- kjøpe og montere opp vaskelister
- bytte utgangsdør, evt. bytte lås og pusse opp gammel dør
- kjøpe inn møbler, speil, ringeklokke og belysning til gangene
- montere opp brannvarsler og brannslokningsapparat
- få lagt nytt elektrisk anlegg

Voksensoverom:
- skaffe og montere håndtak på garderobeskapdør
- montere rullgardin
- kjøpe inn 2 nattbord, 2 lamper ved senga, ny overmadrass, speil, en liten kommode

Gutterom:
- montere inn hyller i skap
- male skapdører og montere på
- kjøpe inn og montere lystett rullgardin
- kjøpe inn Expedit-hylle, kurver og diverse annet oppbevaringsutstyr for leker

Kjøkkenet:
- snekker monterer kjøkkeninnredning, "fliseplate" over vasken og diverse lister
- rørlegger kobler til oppvaskmaskin og kjøkkenvasken
- elektriker monterer nytt elektrisk anlegg, bytter ut selve sikringskapet og oppgraderer kursene
- skaffe whiteboard-tavle, hyller til kokebøker etc
- skaffe gardiner og henge opp
- skaffe termostat og montere opp utenfor vinduet

Kontor:
- kjøpe og montere nye takess
- kjøpe inn, grunne, montere, sparkle, pusse og male hvite alt av lister og karmer
- legge eike-laminat på gulvet
- kjøpe inn og feste opp tapet/plater til veggene
- kjøpe inn og montere vaskelister
- kjøpe inn og montere opp store arbeidsbenker på 3 vegger (løsning til ungene i lavere høyde i en av krokene)
- planlegge, kjøpe inn og montere/installere hyller og oppbevaringsalternativer og muligheter på vegger og under benker
- legge nytt elektrisk anlegg og kjøpe inn lamper og belysning

Så kommer:
* Vaskerommet
* Kjellerstue og rom på innsiden (gjesterom)
* Lite toalettrom
* Trappenedgang inkl. rom i kjelleren der trappa kommer ned
* 2 store boder og ytterkjeller nede...

Utenom dette skal vi:
* skifte kledning på resten av huset
* pusse ned og lakke/behandle takrenner rundt huset (evt kjøpe nye)
* to vinduer som gjenstår å byttes ut i 1. etasje (de "gamle" er koblet)
* legge "gulv" på loftet, og ordne til en grei oppbevaringsplass for ting vi ønsker å ta vare på, men som ikke trengs akkurat nå (som baby-ting og klær, vi ønsker jo å ha et barn til eller to - dumt å kvitte seg med ting vi må skaffe på nytt, når vi foreløpig har plass til å oppbevare det)
* kjøpe og montere pipehatt
* fikse på tegla på taket, noen spiker som står opp på mønet
* fjerne den gamle, ødelagte antenna på taket
* planlegge, anlegge og bearbeide, ommøblere osv hele hagen og tomta
* ordne "hus" til søppelkassene
* ordne lekeplassområde i hagen til guttene
* ordne til kjøkkenhage/drivhus
* se på mulighetene til garasje
* se på mulighetene til å bygge på - hvis nødvendig...

Ja, den ble jo fint komprimert, ja...

Last edited by Nselk; 01. July 2009 at 20:33:01. Grunn: Oppdaterer ordentlig - sletter det som er gjort...
Ulest 17. October 2008, 20:28:49   #4 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Lin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffingLin er en tøffing
Selvsagt flytter jeg den.
Så godt å høre at det går forholdsvis bra med moren din.
Lin is offline   Reply With Quote
Ulest 17. October 2008, 23:02:51   #5 (permalink)
Senior Member

Takk, Bree!

Ja, idag har jeg sydd prinsekapper - altså jeg og mamma da, vi har samarbeidet for å rekke det! Jeg og småguttene skal i prins- og prinsessebursdag i morgen, og prinsekostymer er umulig (tilsynelatende) å oppdrive. Så de skal gå i ulltrøye, ullstilongs og sokker - alt i samme farge (mørk blå til minsten, lys blå til eldstemann), med hjemmesydd kappe (foret med fleece) over skuldrene/ryggen - de ble kjempefine, synes jeg!

Sambo har kjøpt inn og grunnet gulvlistene til soverommet, og malt soveromsvinduet og karmen til veggskapet... Kjempebra! I morgen kl 09 kommer min bror og min far - da skal det legges gulv og monteres gulvlistene! Og søndag skal det tapetseres!!

Ellers har jeg vært på skolen idag, fått fyllt ut og levert evalueringsskjemaet fra forrige praksisperiode, og fått informasjon om ny praksis som starter til mandag - da skal jeg i psykiatrien, og skal jobbe på en lukket akuttpost! Håper det blir ok!
Ulest 17. October 2008, 23:09:29   #6 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Lukket akuttpost er veldig lærerikt.
Ulest 17. October 2008, 23:20:23   #7 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bree Vis innlegg
Lukket akuttpost er veldig lærerikt.
Ja, jeg håper på det.

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:26:20. Grunn: Sletter litt personlig info...
Ulest 18. October 2008, 17:56:26   #8 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Medlem siden: Dec 2007
viking har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
skal si du står på.
inspirerende. (var du som fikk meg til å starte mine egne 'memoarer' her faktisk - via en av de tidligere trådene dine)

lykke til videre

Last edited by viking; 18. October 2008 at 18:06:37.
viking is offline   Reply With Quote
Ulest 18. October 2008, 23:12:04   #9 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av viking Vis innlegg
skal si du står på.
inspirerende. (var du som fikk meg til å starte mine egne 'memoarer' her faktisk - via en av de tidligere trådene dine)

lykke til videre
Står på og håper en dag at ting skal gå av seg selv!

Så koselig at jeg kunne inspirere til noe slikt, da! Hyggelig! Og tusen takk!

I dag har jeg og småguttene mine vært i prins- og prinsessebursdag, og jeg må jo bare vise dere prinsekappene jeg og min mor har sydd torsdag- og fredag ettermiddag. Det skal sies, jeg har ikke sydd på maskin (annet enn å legge opp bukse etc) siden ungdomsskolen!

Ellers har vi hatt huset fullt idag, av mine foreldre og min bror - det er blitt lagt gulv på soverommet, montert gulvlister, pusset dem og begynt på tapetsering også! Fantastisk!! I morgen fortsetter arbeidet...
Ulest 19. October 2008, 01:59:17   #10 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Wow!
Så fine de ble!
Ulest 21. October 2008, 13:37:26   #11 (permalink)
Senior Member

I går hadde jeg første praksisdag i psykiatrien. Enhetslederen der virket superhyggelig, så jeg tror nok det blir en flott praksisperiode!

Så fikk sambo malt de resterende listene ett strøk i går kveld, etter han hadde ryddet ut, pusset og støvsugd der inne... (vi snakker om soverommet vårt!) I dag skal han male et siste strøk på dem, og i morgen blir det elektriske lagt - ledninger, brytere og kontakter...

Jeg har fått tatt tilskuddene mine i går og i dag! Men jeg merker på kroppen at det måndlige er i anmarsj, så formen er ganske laber... jeg har vært småkvalm og hatt hodepine siden i går morges, og jeg er IKKE gravid! Bare ikke det er en lungebetennelse på gang - jeg har fått det i starten av begge de siste praksisperiodene... Men, jeg har fått gjort bittelitt i går og idag:
* praksis i går
* ryddet 1. etasje
* ryddet kjøkkenet ordentlig
* ryddet i snopskapet, og kastet det meste i går
* vasket en maskin i går og fikk hengt opp
* fått ut søpla (må ta ut matavfall i dag!)
* funnet frem og pakket inn noen leker som guttene skulle ha med i barnehagen idag - det er i forbindelse med FN, og barnehagen leverer til en forsendelse til Estland hvert år... Julegaver til barna der! Disse tar sambo med i ettermiddag på foreldrekaffe i barnehagen...

Jeg skal på jobb i kveld - ordentlig betalt jobb... Var innom en tidligere praksisplass i går og spurte om noen ekstravakter, og fikk i kveld... senere ringte hun og spurte om helga, så jeg skal jobbe lørdag og søndag kveld også! Greie penger å ta med altså!!

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:28:00.
Ulest 23. October 2008, 00:29:37   #12 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Åh, det husker jeg. Hvor deilig det var å begynne å få betalt for det man gjør. Litt slitsomt at man må gjøre det i tillegg til praksisen, da. Men praksistiden har sine fordeler den også.

Men penger kommer alltid godt med.
Ulest 24. October 2008, 19:50:08   #13 (permalink)
Senior Member

Nå har jeg hatt to praksisdager, og det gikk bra! Dette blir en fin praksisperiode, tror jeg!

I dag har jeg hatt fri, og fått ordnet litt forskjellige ting:
* kjøpt inn taklampe til soverommet
* skaffet gardinstang og deponerte gardiner som skal testes nå snart
* ryddet 1. etasje og shinet kjøkkenet
* støvsugd 1. etasje raskt
* brettet tøy som skal legges bort
* satt over en maskin tøy som skal henges opp
* fyllt oppvaskmaskinen og satt over

Nå har vi besøk av oppussingsteamet (min bror og samboeren, og mine foreldre) - de har nå satt inn ventil, og monterer taklampe, og litt annet småarbeid i forbindelse med soverommet...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:28:31.
Ulest 28. October 2008, 13:02:53   #14 (permalink)
Senior Member

Vel, lørdag flyttet vi inn på det nye soverommet - deilig! Ett problem; det blir veldig fuktig der inne, og jeg blir nervøs. Fuktig i vinduet, og fuktig på tapetet i kroken bak senga, og på ventilen... Men nå har jeg åpna ventilen på fullt, satt opp vinduet og dradd senga litt ut fra veggen... Noe annet jeg bør tenke på? Eller noe annet vi kan gjøre for å unngå fukt/råte/mugg?

Jeg skal ta bilder og legge inn, det bare mangler en vaskelist og døra til veggskapet. Jeg vil også vente til guttene får eget rom, vi får kjøpt nattbord etc - til rommet blir som vi ønsker å ha det...

Planen før jul er:

* soverommet vårt ferdig
* soverommet til guttene ferdig
* yttergangen ferdig (skal nesten bare males)
* innergangen ferdig (skal også nesten bare males)
* rydde ytterkjelleren og få inn siste rest av ting som står ute (alt på verandaen, syklene våre og trampolinen)
* få kappet og stablet all veden, så vi kommer oss frem og tilbake i kjelleren
* få byttet ut vedovnen/parafinovnen vår med en ny peisovn
* utføre litt førstehjelp på kjøkkenet, så jeg trives bedre (til vi har råd til ordentlig oppussing der)
* Fikse baderomsvinduet

Og ellers litt småting som må gjøres:
* behandle og få opp takrenne på hjørnet
* få flytta parabolen opp på veggen (henger nå på verandaen - håpløst!) og få tak i sånn paraply-sak

Ellers er jeg hjemme med sykt barn i dag - minsten har generelt dårlig allmenntilstand, er slapp og trøtt. Spydde i barnehagen i går, og spydde for et par timer siden her hjemme. Feber opp i 39 i går, feberfri på morgenen i dag, men nå oppe i over 38... Liker det ikke, jeg! Men han er flink liten krabat - drikker mye vann, og godtar 100 % at jeg måler tempen! Stakkars... får så vondt av de små når de ikke er gode. (Det "verste" er at jeg er uggen i magen selv, var småkvalm i går og hodepine. Hodepinen har gitt seg, men kjenner jeg er øgg i magen enda - hjalp ikke å tørke spy liksom... )

Last edited by Nselk; 14. December 2008 at 14:30:36.
Ulest 28. October 2008, 17:17:57   #15 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Amles Vis innlegg
Så flink du er!
Dette var motiverende og inspirerende i forhold til at vi flytter inn i nytt (gammelt-masse oppussing) hus snart..
Håper jeg kan bli like effektiv!
Jo takk, du skulle bare visst.. Vi har brukt ca halvannet år på å få pusset opp soverommet... Men endelig har vi kommet ordentlig igang igjen, og det ser lysere ut enn på lenge!

Men supert om jeg kan være til inspirasjon altså - ikke noe som gleder meg mer!
Ulest 29. October 2008, 16:36:21   #16 (permalink)
Senior Member

Jeg måtte klippe og lime inn fra skrytetråden - dette har jeg fått gjort i dag:

* ryddet kjøkkenet og satt over en oppvaskmaskin
* brettet og lagt bort masse tøy
* vasket og hengt opp ny maskin med tøy
* støvsugd 1. etasje med minsten på slep
* skiftet støvsugerpose
* fått ryddet all veden på plass, og forhåpentligvis nok gulvplass til å få inn alt fra utsiden - one way or another...
* holdt fyr i ovnen hele dagen!
* danset jippi-det-snør-dans med minsten
* begynt å legge klær i kommoden på det nyoppussede soverommet
* skrevet refleksjonsnotat 1 til psykiatripraksisen

Ellers har jeg tenkt å:
* skrive mål til målsamtalen i psykiatripraksisen (fredag)
* lage middag (blir tomatsuppe m/makaroni, kokt egg og baguetter)
* tømme kjøleskapet for vann...
* få tatt kosttilskuddene mine!
* slappe av litt - har hatt to hektiske dager med oppkast og diaré...

Forresten - noen som har sett den reklamen for Ica og deres nye økologiske serie? Han som har laget en økologisk dans... Jeg flirer meg mest fordervet hver gang - OMG!!
Ulest 30. October 2008, 12:46:06   #17 (permalink)
Senior Member

Økonomisk kontroll!

Hepp! Jeg tenkte å stikke fingeren i jorda, og innrømme offentlig at vi er på vei mot grøfta økonomisk... Ja, altså, vi er ikke helt der som mange på Luksusfellen er - vi har ingen inkassosaker, og klarer forsåvidt å få det til å gå rundt... men det er dessverre ofte kredittkort som dekker utgifter, og jeg kjente meg igjen i det han i Luksusfellen i går innrømte: vi bruker kredittkort på matbutikken også nå... Nå har vi bestemt oss for at vi må foreta oss noe, før vi kommer skikkelig i uføret. Vi har pr nu et måndlig budsjett som går med ca 9000,- i underskudd hver mnd. Fåkk altså, det er så skjiiiit å ha dårlig økonomi, og ihvertfall når man er klar over hva som er galt og hvordan det *kan* endres, men sliter med å sette det ut i virkeligheten...

Ok, gjeldslista vår er som følger:

* Huslån (avdragsfritt pga jeg studerer, betaler bare renter)
* Topplån (på huset - betales avdrag og renter)
* Refinansiert lån på huset (avdragsfritt pga studier, betaler bare renter)
* Billån

* Forbrukslån
* Kredittlån
* Kredittkort
* Kontokreditt

I tillegg skylder vi mine foreldre pr nu 2000,-, men de skal legge ut for en ny peisovn også (det er privatlån uten renter, betales ned en eller annen gang når vi får bedre mulighet - mine foreldres forslag!). Vi velger å kjøpe peisovn for å kunne utnytte veden mye bedre med sekundær forbrenning - den vi har nå er skittdårlig og til evig frustrasjon!

Nå er situasjonen slik at jeg er ferdig utdannet i mai/juni (når bachelor-prosjektet er levert og bestått), hvis alt går som det skal... I tiden frem til det, er planen å prøve å redusere utgifter maksimalt (forbruk, strøm, telefon etc) og at sambo prøver å jobbe overtid mest mulig, og jeg prøver å få tatt noen ekstravakter på sykehuset i helgene når jeg klarer det (har jo slitt ekstremt denne høsten, men det er pga helt andre ting). Når vi kommer til slutten av mai, skal kontokreditten være nedbetalt og vi skal ha brutt med den banken (en annen bank enn huslån og kontoer, kontokreditt og kontoer henger igjen fra tidligere...). I tillegg skal vi pusse opp mest mulig, og få en ny takst på huset i juni - kanskje vi kan refinansiere inn i huslån noe av kredittgjelden!

Og da i juni begynner jeg å jobbe, så da vil netto inntekt bli mye bedre. Vi har avdragsfritt lån til og med 2010 (ifølge nettbanken), så vi tenker da å bruke det neste halvannet året til å bli kvitt mest mulig kredittgjeld, og forhåpentligvis er renta mye bedre også da.

Altså, plan frem til sommeren:
* redusere utgifter maksimalt
* jobbe ekstravakter og overtid
* fortsette å pusse opp mot bedre takst
* betale ned kontokreditt og kvitte oss med "gammel" bank

Klarer vi dette, skal vi belønne oss med å ut og spise en deilig middag sammen, og kanskje på kino - noe vi aldri gjør... Jeg tror vi kan klare det!
Ulest 30. October 2008, 14:03:29   #18 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
Opprinnelig skrevet av Nselk Vis innlegg

Altså, plan frem til sommeren:
* redusere utgifter maksimalt
* jobbe ekstravakter og overtid
* fortsette å pusse opp mot bedre takst
* betale ned kontokreditt og kvitte oss med "gammel" bank
Wow, det var litt av en plan, jeg er skikkelig imponert.
Men for å bruke litt planleggingsteori, og flyladyfilosofi: Har du tenkt gjennom hvilke "babysteps" du skal ta først, en novemberplan eller lignende, for å få det litt mer håndfast og konkert?

Lykke til! håper dere kommer såpass ovenpå at dere føler dere kan ta den middagen ute og kino. Delmål og belønninger...
Bobsi is offline   Reply With Quote
Ulest 30. October 2008, 18:12:40   #19 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Dette var tøft og raust gjort av deg, Nselk.

Tøft fordi det krever litt å være åpne om økonomien. Raust fordi du garantert ikke er alene om dette i disse dager og jeg tror det er mye trøst i å se for andre at de ikke er alene.
Ulest 30. October 2008, 20:00:06   #20 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

Sitér:
Vel, lørdag flyttet vi inn på det nye soverommet - deilig! Ett problem; det blir veldig fuktig der inne, og jeg blir nervøs. Fuktig i vinduet, og fuktig på tapetet i kroken bak senga, og på ventilen... Men nå har jeg åpna ventilen på fullt, satt opp vinduet og dradd senga litt ut fra veggen... Noe annet jeg bør tenke på? Eller noe annet vi kan gjøre for å unngå fukt/råte/mugg?

vi satt inn en varmeovn på soverommet. luftfuktigheten sank fra over 60% til nå stabilt rundt 30-35. kanskje det kan hjelpe deg også?
Ulest 31. October 2008, 00:21:34   #21 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av viking Vis innlegg
vi satt inn en varmeovn på soverommet. luftfuktigheten sank fra over 60% til nå stabilt rundt 30-35. kanskje det kan hjelpe deg også?
Har nå tenkt å la døra til soverommet stå åpen om natta, OG sette inn varmovn der på dagen... Ventilen står oppe hele døgnet, og jeg åpner vinduet for å lufte på dagtid! Så får vi se om ikke dette gjør susen!
Ulest 31. October 2008, 00:26:46   #22 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Bobsi Vis innlegg
Wow, det var litt av en plan, jeg er skikkelig imponert.
Men for å bruke litt planleggingsteori, og flyladyfilosofi: Har du tenkt gjennom hvilke "babysteps" du skal ta først, en novemberplan eller lignende, for å få det litt mer håndfast og konkert?

Lykke til! håper dere kommer såpass ovenpå at dere føler dere kan ta den middagen ute og kino. Delmål og belønninger...
I et innlegg litt høyere oppe skriver jeg litt om planene før jul. Det skal pusses opp endel, og jeg skal gjennomføre praksis. I tillegg skal jeg jobbe så mange vakter jeg orker (optimalt er ihvertfall 4 vakter pr mnd, gjerne flere...), og sambo skal jobbe overtid. I tillegg skal vi redusere utgifter så mye vi klarer, uten at det går ut over feks julefeiringen eller småguttene som sådan...

Så planen vår nå er dette frem til jul, ferie i romjula (sambo har fått seg fri 14 dager!! ), kanskje reise til Bergen til nyttår, og så stramme livreima maksimalt over nyttår!

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:32:01.
Ulest 31. October 2008, 00:51:29   #23 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Ellers er jeg hjemme med sykt barn i dag - minsten har generelt dårlig allmenntilstand, er slapp og trøtt. Spydde i barnehagen i går, og spydde for et par timer siden her hjemme. Feber opp i 39 i går, feberfri på morgenen i dag, men nå oppe i over 38... Liker det ikke, jeg! Men han er flink liten krabat - drikker mye vann, og godtar 100 % at jeg måler tempen! Stakkars... får så vondt av de små når de ikke er gode. (Det "verste" er at jeg er uggen i magen selv, var småkvalm i går og hodepine. Hodepinen har gitt seg, men kjenner jeg er øgg i magen enda - hjalp ikke å tørke spy liksom... )
Hatt minsten hjemme hele uka - han ble raskt bedre på onsdagen, men hadde fortsatt diaré-bleier i går... I dag har han ikke hatt noe problemer, men idag ble eldstemann sendt hjem fra barnehagen fordi han hadde spydd... Så nå er jeg lei omgangssyke! I morgen blir sambo hjemme med småguttene, så jeg ikke får enda en fraværsdag i praksis...

Ellers har jeg vært i praksis i kveld, og fikk idag skrevet læringsmålene mine også! Så nå gjenstår bare 1 refleksjonsnotat, 1 klinikk og 1 oppgave om brukermedvirkning, og selvsagt selve praksisen uten mer fravær enn lovlig, målsamtale, halvtidsevaluering og sluttevaluering - så kan jeg gå julen i møte med skuldrene senket...

Formen min er forøvrig mye bedre også, og idag fikk jeg pakke i posten - FlyLady's egen vannflaske med skriftlig oppfordring om å ta vare på meg selv skrevet midt på flaska til daglig påminnelse!
Ulest 31. October 2008, 10:09:52   #24 (permalink)
Senior Member

Bobsi's Avatar

Medlem siden: Jul 2007
Tilholdsted: Sørvest i landet
Bobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenBobsi har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
I et innlegg litt høyere oppe skriver jeg litt om planene før jul. Det skal pusses opp endel, og jeg skal gjennomføre praksis. I tillegg skal jeg jobbe så mange vakter jeg orker (optimalt er ihvertfall 4 vakter pr mnd, gjerne flere...), og sambo skal jobbe overtid. I tillegg skal vi redusere utgifter så mye vi klarer, uten at det går ut over feks julefeiringen eller småguttene som sådan...

Så planen vår nå er dette frem til jul, ferie i romjula (sambo har fått seg fri 14 dager!! ), kanskje reise til Bergen til nyttår (samboer til min bror har familien sin der - vi er alle sammen, inkl mine foreldre og ungene våre, invitert til hennes far og overnatte der), og så stramme livreima maksimalt over nyttår!
Høres ut som du har det klart for deg. Så bra! Lykke til!
Bobsi is offline   Reply With Quote
Ulest 31. October 2008, 10:15:53   #25 (permalink)
Senior Member

hege's Avatar

Medlem siden: Oct 2008
hege har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenhege har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Sitér:
og så stramme livreima maksimalt over nyttår!
Dette har vi også tenkt å gjøre!
Ser at vi nå før nyttår ikke har mulighet til å stramme inn mer enn vi gjør.
Bilen har nettopp vært på eu kontroll, så der gikk det noen lapper
Satser på hjemmelagede gaver til de fleste bortsett fra ungene i år.
hege is offline   Reply With Quote
Ulest 02. November 2008, 12:38:30   #26 (permalink)
Senior Member

Økonomien...

I forhold til økonomien skal vi komme ordentlig igang med å planlegge ukas middager, og handle stort en gang i uka. Dette hjelper på andre områder også, som å spise sunn mat - man har sunn middag tilgjengelig, istedet for å velge raske løsninger når man er innom butikken etter jobb, rådvill for hva man skal ha til middag...

I tillegg skal vi registrere alt vi bruker av penger i en bok her hjemme, under forskjellige kategorier ser jeg for meg:

* Oppussing
* Husholdningsartikler
* Mat
* Bil og transport
* Aktiviteter
* Annet

Og så legge til regninger underveis også... (feks strøm, telefon etc - trenger ikke egne kategorier)

Ukeplan for middager - uke 45:

Mandag: Amerikansk gryterett, salat, rømme og hvitløksbaguetter
Tirsdag: Pølser og pasta + kokte grønnsaker
Onsdag: Seibiff m/løk, grønnsaker, poteter, smeltet smør og rømme
Torsdag: Pannekaker
Fredag: Hjemmelaget pizza
Lørdag: Risgrøt
Søndag: Tynnribbe, gulrøtter, rosenkål, brun saus og poteter - gele og vaniljesaus til dessert!

Handlet på Obs igår, for 1940,- og på Rema1000 for 165,48
Tips: Rema1000 har billig kyllingfilét - 99,- for 1 kg!

Ellers var handelen kun for helgen, og helt generelt. Kjøpte en bærepose med frossenvarer - det var 40 % på Findus-produkter. Jeg handlet ikke inn for middager i kommende uke, så det blir en handel i morgen også. Men, det meste av hovedretter for uka (ribbe, sei etc) er kjøpt inn på tilbud og frøset. Dessuten, på Obs handlet jeg en ulltrøye til hver av småguttene, og ikke mindre enn 6 julegaver! De har masse billige bøker nå - flotte bøker!

Budsjettet for husholdningsartikler og mat er på 5000,- i mnd, så nå skal vi prøve å se om ikke det vil holde fremover! (ser bort fra julen og innkjøp i forbindelse med den - målet med julehandelen må være å ikke kjøpe inn mer enn vi faktisk kommer til å spise opp!)

Ulest 03. November 2008, 00:03:54   #27 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Du er virkelig i siget, du.
Så bra!
Ulest 03. November 2008, 23:48:28   #28 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Du er virkelig i siget, du.
Så bra!
Takk! Det føles bra! Måtte det vare...
Ulest 04. November 2008, 11:23:48   #29 (permalink)
Senior Member

Oppussing

Nå er det småguttenes rom som står i neste rekke (etter at noen småflikkerier er gjort unna). Jeg kjenner jeg må tenke litt "høyt" her i tråden på hvilke løsninger vi skal ha for guttene.

Vi har: gulv, taket er ferdig lagt, skap, kommode...
Vi mangler ihvertfall: tapet, gardiner, senger, gulvlister, bord?, hyllesystem og oppbevaringsmuligheter...

Jeg har flere ting jeg ønsker å løse på en barnevennlig/familievennlig måte - oppbevaringsmessig og plasseringsmessig:

* senger - de får hver sin seng i full størrelse inne på rommet. Etterhvert kanskje køyeseng så vi frigjør mer gulvplass, men ikke enda - de er bare snart 3 og 4 1/2, så jeg tør ikke øver-køye til noen av dem enda.

* klær - skapet ordnes, så får vi se om der trengs en kommode i tillegg - de har mye klær. Litt usikker på om vi får plass til kommode også der inne...

* bøker - jeg ser for meg at de må ha en bokhylle inne på rommet, med plass til alle sine bøker. Evt ser jeg for meg en hylle med bøkene deres (de har nå ca 2 lengdemeter med bøker - ihvertfall...), i kombinasjon med lekekasser av noe slag...

* leker og utstyr som trenger oppbevaring:
- biler, masse masse biler i alle størrelser, lekes med hver dag - en stor kurv eller lekekasse på gulvet?
- spill og puslespill, kan fint ligge på toppen av en hylle (kanskje en slags stigeløsning?)
- hobbyartikler som maling, tegnesaker, ark, pensler, modellkitt, perler etc, ser jeg for meg at vi kan oppbevare på kontoret/hobbyrommet (der ser jeg nemlig for meg store benkplater og masse hyllesystem, så ungene kunne fått en krok av denne som sin - kanskje)
- lego og playmo, går fint i lekekasser i bokhylla - kanskje?

Noen som vet om romslige, kvalitets-lekekasser som er enkle å løfte, og bruke for barn?
Ulest 06. November 2008, 00:24:18   #30 (permalink)
Senior Member

Da er det bare i morgen kveld igjen, så er 3 uker med psykiatrisk praksis forbi - 1/3 av min siste praksisperiode... Og jeg har kommet meg gjennom å skrive læringsmål og ha målsamtale, skrevet og levert 1. refleksjonsnotatet, og hatt min opponent-del av klinikkene.

Det som gjenstår er:
* 1 refleksjonsnotat
* fremføring av klinikk
* brukermedvirknings-oppgave
* halvtidsevaluering
* sluttevaluering

Sprøtt å tenke på at jeg har et halvt år igjen før jeg er "ferdig utlært" sykepleier! Kjære tid, jeg begynte jo nettopp! Og jeg føler meg overhodet ikke klar for å dra på jobb og ha ansvar for medisiner og pasienters liv! Men det går seg vel til, vil jeg tro... Og da har jeg en fantastisk grunnutdanning, som jeg vil bygge på for å bli jordmor!

Last edited by Nselk; 14. December 2008 at 14:31:49.
Ulest 08. November 2008, 11:10:01   #31 (permalink)
Senior Member

Jeg har endra litt på middagsplanleggingen - jeg har funnet ut det er mye mer praktisk å planlegge fra lørdag til fredag, istedet for mandag til søndag, siden vi handler på fredagen (eller lørdagen, når fredag ikke passer)

Denne uka blir søndagsmiddagen endret, pga vi hjelper mine foreldre å begynne med flytteprosessen i helga.

Middagsplan for uke 46

Lørdag: Grøt?
Søndag: Hvit julepølse, poteter, grønnsaker og smeltet smør
Mandag: Bollefrikassé
Tirsdag: Pølser og fullkornspasta + kokte grønnsaker
Onsdag: Kylling, ris og bernaisesaus
Torsdag: Pannekaker m/sukker og blåbærsyltetøy

Så igår hadde jeg fri fra praksis, og holdt eldstemann "hjemme" fra barnehagen pga mye sykdom i det siste - ville observere litt. Jeg hadde også endel ærend, så vi tok med oss min mor på handlerunden. Vi fikk ordnet endel små og store ærend:

* fikk bytta rullgardin til en som passer (må kuttes til)
* fikk ordna bursdagsgaver til min mor (forsinka pga sykdom)
* fikk ordna farsdagsgaver
* fikk henta medisiner på apotek
* fikk kjøpt to julegaver
* fikk vært hos legen - superkonstruktiv legetime!
* fikk henta enda flere medisiner
* fikk kjøpt Playmo-julekalender til begge småguttene!!
* fikk fiksa en eksentersliper (dvs min far, jeg bare bragte den frem og tilbake
* fikk handla mat for neste uke

Handleturen gikk til Obs, og det ble litt høyere enn ukesbudsjettet denne uka også - jeg handla for kr 1755,50. I dette beløpet ligger endel tilbud (kjøpte mye juice - vi bruker mye juice her, og det var supertilbud på eple- og appelsinjuice til 60,- for 8 stk!), farsdagsgaver til min sambo og min far (deilige ullsokker som trengs uansett!) og litt ekstra godt til frokosten på søndag i anledning farsdag...
Ulest 12. November 2008, 21:26:53   #32 (permalink)
Senior Member

Juleplanlegging!

Inspirert av Bree's tråder om hvor mange uker som gjenstår, lager jeg meg en korrigerbar oversikt over juleplanlegginga.

Planer for julen er:
* Adventstiden skal være koselig, med adventsstake og lystenning, kos, lesing av julebøker, julefilmer, julemusikk etc
* Vi skal åpne julekalendere og se på "Jul i Blåfjell"
* Det blir luciafest, nissefest og juletrefest i barnehagen
* Aktiviteter som bakedag, juleverksted etc...
* Juletre kjøpes 21. eller 22. desember, og pyntes 23. desember av alle fire
* Guttene får pakke med ny pysjamas på lille julaften
* Guttene får pakke med noe de kan drøye tiden med på morgenen på julaften før gjestene kommer
* Julaften skal feires her i heimen for første gang
* Vi skal til Bergen i romjulen og feire nyttårsaften der (kjører bil, så trenger ikke bestille billetter; overnatter hos kjente, så trenger ikke hotell)

Foreløpig er dette i boks:
* Adventskalendere er i hus
* 9 gaver er handlet inn - resten av listen er under kontroll
* Jeg har skrevet listen over hvem som skal få julekort

Dette gjenstår:
* Må skaffe lilla lys og røde lys
* Må skaffe pyjamaser til guttene til lille julaften kveld (de får ny pysj hver lille julaften som de sover i den natta)
* Har fortsatt endel julegaver som skal skaffes, og alle må pakkes inn
* Kjøpe bilderammer, ramme inn og pakke inn
* Må få tatt bilder, bestille julekort og gjøre klare til sending
* Huske å sende julegaver og kort innen 15. desember
* Lage oversikt over hva vi skal bake, og lage handleliste over ingredienser
* Handle inn siste rest av julemat og ingredienser
* Lage oversikt over hva slags julemat som trengs til lille julaften, julaften og romjulsdagene før vi reiser
* Skaffe bursdagsgave til minsten som må tas med til Bergen! (han har bursdag på nyttårsaften!)
* Må sjekke over tøy og pensko - hvem som trenger hva av tøy og sko til jul, evt. skaffe det som mangler.
* Sjekke om nisseluene til guttene passer - evt. skaffe nye.
* Skaffe bursdagsgave til mormor og få levert før vi reiser på ferien
* Bake skriverfruer, pepperkaker og muligens krumkaker
* Pynte pepperkakehus
* Sambo skal lage delfiakake og sjokoladeboller
* Kjøpe inn juletre, få inn i halv-varme og sette på fot

Last edited by Nselk; 14. December 2008 at 14:51:52.
Ulest 14. November 2008, 16:24:56   #33 (permalink)
Senior Member

Kommer nærmere tilbake - måtte avbryte...
Ulest 17. November 2008, 20:04:55   #34 (permalink)
Senior Member

I hele helga har vi hjulpet mine foreldre med å flytte! Vært flyttebyrå, praktisk talt. Sambo lånte en stor varebil på jobben, så vi fikk unna store møbler også... Vi har bare vært hjemom for å sove nesten... I går var vi også i kirka på gudstjeneste, for eldstemann skulle få 4-års bok! Han var noe stolt da...

I dag har jeg:

* vært i praksis, skaffet enda mer info til klinikken
* ryddet kjøkkenet, ut av oppvaskmaskin og inn i oppvaskmaskin
* laget middag
* skylt opp, sentrifugert og hengt opp tøy fra en maskin som ble vasket i går
* brettet et stativ med tøy og lagt bort
* skiftet på sengene

Så gjenstår (ifølge planen):
* å bade ungene (sambo får kanskje gjort, evt. i morra)
* støvsuge (også sambo sitt lodd)
* jobbe med klinikken min - lage powerpoint-presentasjon, den skal nemlig fremføres til onsdag og jeg utsetter og utsetter...
* kveldsrutine

Fikk fylt bensin i dag på morgenen også, til kr 10.04 (- rabatt hos Coop i tillegg) og jeg er så glad for at jeg orket å få gjort det! (hadde tapt endel på å vente til etter jobb) Har nemlig ikke sovet stort i natt, med eldstemann som våknet i 2-tiden og sjauet, og minsten som holdt på fra 4-5-tiden til vi sto opp, mer eller mindre... og med smågutter som ekstra hudlag sover ikke jeg særlig godt for tiden... åh, det skal bli deilig når guttenes soverom er pusset opp, og vi kanskje ihvertfall får noen timer søvn med albuerom hver natt...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:35:25.
Ulest 20. November 2008, 16:25:02   #35 (permalink)
Senior Member

Tøffe uker, med juleforberedelser, praksis/studier, flytteprosess og oppussing...

I dag fikk jeg telefon fra barnehagen - minsten har ramla og fått et kutt i panna... Er det ikke det ene, så er det det andre. Så mor avgårde fra praksis, får haik med min far ut til jobben til min sambo (som hadde bilen fordi han hadde vært med minsten til tannlegen pga tann som er brukket og misfarget pga fall tidligere i høst), og så kjøre til barnehagen. Jeg og minsten dro til legen, og kuttet var ca 1 1/2 cm langt og et par millimeter dypt, men det var rent og fint, så legen stripset og satte på en plasterlapp. Nå er det blødd gjennom, så vi må på apoteket for å kjøpe mer så vi får bytta...

Vi skal nemlig avgårde for å kjøpe peisovn etterpå - regner ihvertfall med vi kjøper den! Spennende! Byggmakker har kampanje nå, og jeg har funnet en som er så fin! Nordpeis Alicante, heter den...

Ellers i dag har jeg fått:
* kontaktet fysioterapaut og fått time til mandag alt!
* kontaktet banken og fått opprettet kapitalkonto til buffersparing
* hatt en halv dag i praksis
* hentet minsten og fått han til legen

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:36:28.
Ulest 21. November 2008, 09:36:57   #36 (permalink)
Senior Member

I dag er det fredag, og jeg har fri fra praksis! Bare 4 uker gjenstår nå, så er all praksis ferdig! Har denne uka gjennomført klinikken og fått veldig positive tilbakemeldinger. Fikk også forespørsel fra lærer om hun kunne bruke mitt refleksjonsnotat i undervisningen, da det satte fokus på viktige ting innen tvang i psykiatrien (til info: jeg er grunnleggende imot tvang både innen psykiatri og barneoppdragelse og andre foraer som omhandler mellommenneskelige relasjoner, og det er tydeligvis denne læreren også! :D). Denne helga skal jeg bruke litt tid på oppgaven om brukermedvirkning som skal leveres innen neste fredag!

I dag skal småguttene ta bilder i barnehagen - grupper, alene og søsken! Så utrolig praktisk timing at minsten måtte slå panna da, og med stripsing og stor plasterlapp er det ikke til å kamuflere... Så det får bli noen minneverdige bilder det da... Og jeg *kan* ikke vente så mye lenger med julekortbildene heller, så det får bli plasterlapp på dem også. Jaja, sånn er det jo med små barn...

I helga skal mine foreldre flytte - på ordentlig! Vi har drevet med selve flytteprosessen en liten stund, men nå er det siste innspurt. Innen søndag er omme må vi ha tømt hele huset, uthus og garasje, for på mandag kommer de som skal vaske ned. Så vi skal være litt flyttebyrå (sambo låner varebil på jobben igjen), og jeg skal være den mamma konsulterer i forhold til plassering, innredning og innkjøp av interiør, ting og tang... Det blir moro!

Når det gjelder kostholdet tenker jeg å ta ordentlig tak etter nyttår. Jeg orker ikke fokusere på å bli brusfri eller sukkerfri nå for å sprekke i desember igjen, så her blir det avsukring og avbrusning etter nyttår!

Når det gjelder trening går jeg for tiden og lurer på om det er vits i å fortsette abonnementet på Spenst når medlemsskapet "går ut" i januar/februar. Jeg føler ikke jeg klarer å få utnyttet medlemsskapet ordentlig, for jeg får ikke slept meg opp dit mer enn en gang i uka. Så jeg tror at fra nyttår blir det å satse på mye uteliv og trening i hjemmet!
Planen er å:
* Kjøpe årskort på dyreparken (både familieaktivitet OG litt bevegelse)
* Kjøpe medlemsskap i Den Norske Turistforeningen (til hele familien), og gå turer i fjell og mark med og uten unger
* Delta i flere marsjer i regi av Norsk Folkesportforbund
* Trene hjemme: øvelser på matte, "håndklemmere", knebøy, trene med vektene jeg har kjøpt (1, 1 1/2 og 2 kg), balansebrettet, gå turer, sykle turer med/uten ungene...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:39:36.
Ulest 21. November 2008, 10:41:22   #37 (permalink)
Senior Member

I dag har jeg planer om å få gjort følgende:

* Levere ungene i barnehagen! Husk: pent tøy!
* Vaske to maskiner med tøy og henge opp
* Brette tøy fra 2 stativer og legge bort
* Rydde kjøkkenet, ut av og inn i oppvaskmaskin
* Rydde en stor bunke med papirer
* Demontere parafinovnen/vedovnen vår!
* Få system i/jobbe litt med forbruksboka vår
* Bestille noen julegaver på nettet
* Begynne på brukermedvirkningsoppgaven (i løpet av helga)
* Få en oversikt over litteratur til våren - hva har jeg, hva mangler jeg
* Bestille frisørtime til før jul
* Skrive handleliste
* Handle
* Hente ungene i barnehagen
* Hente peisovn og diverse tilhørende utstyr på Byggmakker

Last edited by Nselk; 21. November 2008 at 16:49:19.
Ulest 25. November 2008, 12:01:10   #38 (permalink)
Senior Member

I dag har jeg fri praksis/jobb, for jeg skal avgårde for å ta CT. Jeg er spent, selv om jeg har sett flere gå gjennom dette før. Jeg er spent, selv om jeg *vet* at alt er i skjønneste orden... men jeg *vet* jo allikevel ikke... tenk om jeg får beskjed om noe jeg ikke vil høre!

I går kom jeg sent hjem fra praksis. Jeg reiste fra et bomba kjøkken (fikk ikke ordnet det, for jeg "måtte" hjelpe mamma med diverse gjøremål, og jeg måtte sitte med en oppgave), var hos fysioterapaut, og så i praksis... når jeg kom hjem litt før halv elleve, finner jeg et strøkent kjøkken - alle flater tomme for rot og oppvask, og tørket av, og oppvaskmaskinen igang... Tusen takk, min kjære samboer!!

Når jeg kommer hjem i dag fra CT, skal jeg jobbe mer med brukermedvirkningsoppgaven som skal leveres denne uka. Jeg har jobbet litt nå på morgenen før jeg reiser avgårde, og er endelig litt i siget! Så forhåpentligvis blir oppgaven ferdig i morgen! Torsdag har jeg sagt ja til å jobbe dagvakt på sykehuset i tillegg til kveldsvakt i praksis, og fredag dag i praksis igjen, så jeg vil ha oppgaven ferdig i morgen!

Ellers i dag (utenom å jobbe med oppgaven) skal jeg:
* brette tøy fra to stativer og legge bort
* vaske en maskin tøy og henge opp
* rydde ut søppel til søppeltømming i morgen tidlig
* skylle opp to gensere som ligger i bløt
* vanne blomstene

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 13:12:23.
Ulest 30. November 2008, 23:40:49   #39 (permalink)
Senior Member

Forrige uke fikk jeg gjennomført 4 vakter til i praksis, så jeg er fortsatt ajour med antallet vakter jeg må ha! I tillegg fikk vi levert brukermedvirkningsoppgaven på onsdagen, og på fredag fikk jeg mail om at den var godkjent! Ja, den var til og med velformulert og strukturert og jeg vet ikke hva :D Deilig å ha den gjennomført ihvertfall! Og på fredag fikk jeg fyllt ut halvtidsevaluering på et skjema vi fører, og det møtet skal vi ha i morgen (jeg, veileder og kontaktsykepleier). Da gjenstår kun 1 refleksjonsnotat og sluttevaluering!! Og 3 uker med praksis...

Helga har vært aktiv...

Fredag var jeg først i praksis, og på kvelden var sambo på julebord. Hadde besøk av min bror da, så det var en hyggelig kveld. Ungene fikk være oppe sent! Stor stas!

I går var "alle" her. Pappa jobber med å montere ny peisovn, min bror pusser opp på guttenes soverom, og sambo går mellom dem og jobber begge steder... Jeg og min mor tok med småguttene på handletur, og fikk kjøpt inn juleblomster, gavepapir, julenek etc og handlet mat.

I dag har min bror vært her og pusset opp sammen med sambo, mamma kom på besøk mens pappa var en tur på jobb, jeg laget deilig søndags-svinesteik-middag, og fikk til slutt hele familien inkl min bestefar og samboeren til min bror på middag! Hyggelig! I kveld har jeg og sambo montert Playmo-julekalendere til guttene, og hengt dem opp. Spennende å se reaksjonen til småguttene i morra!

I dag har jeg altså fått gjort følgende:
* ryddet på kjøkkenet, ryddet ut av og satt på ny oppvaskmaskin
* sortert skitne klær, satt på en maskin og hengt opp
* skylt opp 2 strikkede gensere som lå i bløt
* laget svinesteik-middag til 7 voksne og 2 barn
* ryddet kjøkkenet og stua etter besøk og middag
* pusset/vasket kjøkkenvindu og hengt opp julegardiner
* hengt opp julesnøfnugg (istedet for stjerner) og satt frem lysestake
* satt frem juleblomster (amaryllis, svibler og julestjerne)
* satt frem adventsstake og brent 1. lyset
* ryddet i bærepose-skapet (kaster 1 sånn plast-sekk med bæreposer!!)
* vært på min farmor's og farfar's/oldeforeldre's graver og hengt opp kranser og lagt på granbar, sammen med min mor og småguttene
* montert og hengt opp playmo-julekalendere til småguttene
* fått julegaveønsker fra mine besteforeldre!

Nå er det snart køya, for i morgen tidlig er det praksis igjen. Bare 3 uker igjen nå, så har jeg ca 3 uker juleferie...
Ulest 03. December 2008, 09:54:58   #40 (permalink)
Senior Member

To praksisdager gjennomført! Skulle vært i praksis i dag også, men i går var jeg heller uggen (muligens omgangssyke? har ikke kastet opp eller noe, men har hatt skikkelige magekramper og mye kvalme), og har hatt en utrolig slitsom og urolig natt, så jeg holdt meg hjemme i dag - får heller jobbe praksis på fredag som jeg egentlig skulle ha fri... På mandag hadde jeg halvtidsevaluering (litt forsinket), og fikk masse hyggelige tilbakemeldinger, komplimenter og fine kommentarer fra kontaktsykepleier! Fikk også noen kommentarer på hva jeg kan jobbe mer med, noe jeg liker å få. Var akkurat de samme tingene jeg følte selv jeg måtte jobbe mer med...

I dag må jeg prøve å få ordnet noen få småting når jeg først er hjemme. Jeg skal ringe litt rundt ang pris/muligheter for profesjonell montering av den nye peisovnen - min far ville spandere en montering på oss hvis ikke det koster for mye da... Og så må jeg sjekke litt rundt priser/muligheter for måling av Radon i huset, og måling av fukt/råte/sopp. I tillegg må jeg få lest litt om "Gunderson" innen psykiatrien - fikk spørsmål på halvtidsevalueringen om dette og har ikke fått lest noe.

Jeg tenker mye om dagen på at vi går mot slutten av enda et nytt år. Jeg tenker i den anledning mye på hva jeg ønsker å fokusere på i det nye året, litt som hva slags nyttårsforsetter jeg vil ha på en måte... Mye går på de tingene jeg fokuserer på hele året, som kosthold, aktivitet/trening, økonomi etc, og jeg tenker også på hvordan jeg/vi skal klare å nå målene våre. Jeg føler jeg har hatt de samme ønskene i flere år nå, uten liksom å nå frem dit jeg ønsker å være. Så enten må jeg legge om kursen og angripe "problemene" på en annen måte enn tidligere, eller så må jeg endre målene i seg selv... Jeg ønsker egentlig ikke å endre målene, for jeg vet jo hva som er ideelt for meg og mine, og da å skulle sette opp mål som ikke er i overensstemmelse med det jeg mener er ideellt, blir i mine øyne litt rart... Så jeg ønsker nok i første omgang å prøve å tenke kreativt i forhold til hvordan jeg skal nå målene, eller komme litt nærmere dem ihvertfall...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 13:13:49.
Ulest 22. December 2008, 13:11:15   #41 (permalink)
Senior Member

Jeg har juleferie! Og jeg har en liste for i dag og i morgen som jeg ideelt ønsker å nå over, så får jeg heller ta det som det kommer om jeg ikke når over alt...

• Betale semesteravgift for våren 2009!
  • Legge inn regninger
  • Klippe meg
  • Finne klær til julaften til meg selv
  • Vaske klær
  • Brette og legge bort tøy
  • Støvsuge hele etasjen
  • Rydde soverommet
  • Vaske soverommet (tørke støv, karmer, gulvet)
  • Skifte på sengene
  • Rydde badet
  • Vaske badet (dusj, toalett, vask, speil, gulv, karmer, tørke støv)
  • Åpne sluken i vasken på badet med Plumbo
  • Rydde gangene
  • Vaske gangene (karmer, tørke støv og gulvene)
  • Rydde jakkestativet
  • Rydde kjøkkenet
  • Vaske kjøkkenet (stekeovn, skapdører, karmer, tørke støv, gulv)
  • Rydde stua
  • Vaske stua (tørke støv, pusse peisovnvindu, pusse glass og tv, gulv)
  • Rydde bort endel leker
  • Vaske bilen
  • Pynte til jul
  • Ta inn juletre og pynte det
  • Pakke inn gaver
  • Montere pepperkakehus
  • Bake skriverfruer
  • Lage sjokoladeboller
  • Lage delfiakake
  • Koke fårelår og kålrabi
  • Krydre ribba og klargjøre til steking
  • Sjekke opp oppskrift på ribbemiddag
  • Koke risgrøt og lage riskrem til julaften
  • Handle juleøl, alkoholfritt juleøl og EcoVer vaskemiddel
  • Hente pakker på posten
  • Hente medisiner på apoteket
  • Rydde søppel på utsiden/rundt huset
  • Rydde verandaen – siste rest
  • Henge opp julenek og meiseboller
  • Hente ski, sko og staver til minstemann på sportsbutikken

Last edited by Nselk; 22. December 2008 at 20:29:10.
Ulest 05. January 2009, 23:40:57   #42 (permalink)
Senior Member

...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 12:22:18. Grunn: Sletter noe personlig...
Ulest 06. January 2009, 12:26:14   #43 (permalink)
Senior Member

I dag blir det avslapning, litt rydding og forberedelser til skolen i morgen. Og en evig kamp mot søtsuget... Jeg har endel rutiner jeg ønsker å få inn, at det skal gå litt automatikk i det. Men jeg må ta noen av gangen, for å klare det...

Nå er første målet og fokuset:
* drikke mye vann - helst minst 2 liter hver dag
* huske å ta kosttilskuddene hver dag
* unngå søtsaker i ukedagene, og unngå brus!!
* få til å spise 4 måltider hver dag + mellommåltider

Jeg har et halvår foran meg som kan bli ganske tøft, men jeg må ta en dag av gangen. Først skal jeg ha 6 uker undervisning før en 3 dagers individuell hjemme-eksamen. Så er det et par uker med fordypningstema, før vi går løs på bachelorprosjektet - det som tidligere ble kalt hovedoppgaven. Den skal jeg skrive alene også... Så gjenstår det å se hvor mye privat som skjer, i forhold til min mor feks. Jepp, en dag av gangen er måten! Og lese underveis jevnt med undervisningen! Gleder meg endel også, både til å sitte på skolen igjen (etter 1 år med praksis) og det å bli ferdig sykepleier.

Ellers idag har jeg mål om å:
* brette og legge bort klær
* vaske og henge opp en maskin tøy
* rydde kjøkkenet, ut og inn av oppvaskmaskin
* forberede skolen til i morgen, se over pensum - hva som mangler
* legge inn regninger
* støvsuge

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 13:46:16.
Ulest 10. January 2009, 10:55:49   #44 (permalink)
Senior Member

Mål for neste halvår!

Jepp, jeg oppsummerer målene mine her, jeg. Altså, de jeg ideellt ønsker å nå... Dårlige erfaringer, kanskje jeg bør senke mine forventninger litt? Men det har den siste tiden vært endel uforutsette omstendigheter som har dukket opp innimellom planene mine...

Studiet:
* 6 uker undervisning - delta på flest mulig forelesninger
* eksamenskrav skal skrives og fremføres, og godkjennes
* 3 dagers individuell hjemme-eksamen med best mulig karakter
* 2 uker fordypningstema
* godkjent problem til bachelor-prosjekt
* skrive og få godkjent prosjektbeskrivelse
* skrive bachelor-prosjekt (tidligere hovedoppgave) og få best mulig karakter

Oppussing:
* småting i stua skal være fikset
* småting på badet skal være fikset
* småting på soverommet skal være fikset
* guttenes soverom ferdig oppusset
* begge gangene ferdig oppusset
* kjøkkenet ferdig oppusset
* kontoret påbegynt - gjerne ferdig, men ihvertfall påbegynt

Kosthold og aktivitet:
* turer planlegges ihvertfall en dag i uka
* gå tur selv ihvertfall 3 ganger i uka
* gjennomføre personlig treningsplan og rutiner hver dag
* søtsaker og søt drikke skal kun inntas litt av på lørdagen, og ved spesielle anledninger
* fire måltider + mellommåltider av sunn art hver dag (mye frukt og grønt!)
* drikke mye vann - helst minst 2 liter hver dag!

Ellers:
* få rutiner på plass i forhold til husarbeid - sette kontrollpermen i livet
* få/holde papirer under kontroll og system
* jobbe med innliming av bilder
* nedbetale kontokreditt
* spare opp buffer på 10000,-
* kutte helt ut smokker hos småguttene (lov å være optimist )
* kutte ut nattbleie hos eldstemann

Last edited by Nselk; 01. July 2009 at 20:43:47.
Ulest 12. January 2009, 20:45:19   #45 (permalink)
Senior Member

Uke 3!

Middagsplan:
Lørdag: Grøt + helstekt ytrefilet, fløtegratinerte poteter, brokkoli og bernaisesaus på kvelden
Søndag: Ovnsstekte koteletter, grønnsaker, poteter og brun saus
Mandag: Joikakaker, grønnsaker og potetmos
Tirsdag: Begravelse - snitter og kake...
Onsdag: Svinesteaklets, grønnsaker, ris og bernaisesaus
Torsdag: Pølsegryte med makaroni
Fredag: Hjemmelaget pizza til gutta boys (Jeg skal på revy!! :D)

Mat og husholdning for denne uka ble handlet dels på lørdag og dels i dag. På lørdag handlet jeg på Obs, og det summerte seg til kr 1183,50 - inkl vegglim til tapetsering. I dag handlet jeg først på Obs for kr 487,50 og etterpå på Ica Maxi for kr 510,48 - altså totalt langt over budsjett. På Ica Maxi unnet jeg meg tulipaner for 89,70 - det var 29,90 for 7 tulipaner... Gjør godt for humøret!

10,- kroners marked på Ica Maxi denne uka!
40 % på ferske Prior-produkter hos Obs denne uka!

Sonen denne uka - badet og innerkjeller (egen versjon):
* tørke støv oppå speilskapet
* vaske dusjkabinettet
* vaske baderomsgulvet
* få videre kontroll over vaskerommet
* få tømt grindsenga for klær, og få dem opp i skapet oppe

Oppussing:
Vi er nå igang med tapetsering på barnerommet - det er halvveis ferdig. Resten tas til onsdag, muligens... Gjenstår to strøk maling på gulvlister og karmen rundt døra, ellers er all maling ferdig. Dette skal også bli ferdig denne uka! Og så må vi kjøpe inn ventil, og få den montert denne uka!

Studiet:
Ny uke med forelesninger. Mister i morgen (tirsdag) pga begravelse, men det er "bare" 3 timer med "Stats- og kommunalkunnskap - helsepolitikk", så jeg får skrive av notater og lese meg opp. I dag har jeg hatt fri pga sykdom hos foreleser, og fredag har vi studiedag. Så det er en rolig studieuke! Skal bruke fredagen på å få lest litt, ellers har jeg brukt starten på året til å oppdatere pensum og få papirene i orden.

Ulest 14. January 2009, 11:33:10   #46 (permalink)
Senior Member

...

Last edited by Nselk; 22. January 2009 at 14:53:46. Grunn: Sletter personlig info...
Ulest 19. January 2009, 18:30:47   #47 (permalink)
Senior Member

Uke 4!

Middagsplan:
Mandag: Omelett med ost og pølsebiter (få brukt opp egg!)
Tirsdag: Fiskepinner/Fylt rødspette, potetmos og blomkål
Onsdag: Kjøttkaker, pastaskruer og grønnsaker
Torsdag: Stekt seibiff, løk, grønnsaker, poteter, rømme og smeltet smør
Lørdag: Grøt
Søndag: Ikke helt bestemt enda - må sjekke ut tilbud/beholdningen i huset...

Mat og husholdning for denne uka ble handlet på lørdag, og jeg tok en god titt i skap og fryser på forhånd. Handlet på Obs, og handelen ble på 691,50. Hvis jeg nå klarer å holde planen og ikke handle noe, så er det superbra!

Mine beste tilbudstips:
40 % på Findus-produkter hos Coop Obs denne uka!
40 % på tomater hos Coop Obs denne uka!

59,90 pr kg for nykvernet kjøttdeig hos Meny mandag til onsdag!

59,90 pr kg for fersk bog/høyrygg hos Ica Maxi mandag til onsdag!
49,90 for 800 gram Gilde stekte karbonader hos Ica Maxi denne uka!
36,90 pr pk for Libero bleier hos Ica Maxi denne uka!

Sonen denne uka - soverommene (egen versjon):
* tørke støv på soverommet
* skifte på sengene
* henge opp rullgardin på voksenrommet
* male to strøk inni skap på barnerommet
* tapetsere ferdig på barnerommet
* skaffe vaskelister til barnerommet
* kjøpe inn og montere ventil på barnerommet

Oppussing:
Pga feilproduksjon på tapet gikk tapetseringen på lørdag litt feil og tok endel tid, så de ble ikke helt ferdige - dette skal gjøres ferdig denne uka. Vi må male to strøk hvitt inni skapet på rommet, og kjøpe inn vaskelister. Og så må vi kjøpe inn ventil, og få den montert denne uka, for det fikk vi ikke gjort forrige uke!

Studiet:
Ny uke med studier og forelesninger. Torsdag er avlyst pga sykdom, men ellers skal vi ha 4 dager med forelesninger. I dag var det blant annet folkehelse generelt som sto i fokus, i morgen kommer jordmor og skal ha svangerskap/fødsel/barsel, og onsdag kommer helsesøster og skal fortelle litt om hva hun jobber med. Må prøve å få lest litt på torsdagen, for nå er det bare 4 uker til eksamen! Og om litt over en uke skal vi ha fremlegg av eksamenskrav foran en gruppe medstudenter, så det må også skrives og forberedes denne uka...
Ulest 22. January 2009, 15:06:19   #48 (permalink)
Senior Member

Til informasjon (hvis noen legger merke til det ), så har jeg slettet endel tekst og innlegg av veldig personlig karakter. Jeg har derimot latt alt av økonomi-innlegg bli værende, for min egen motivasjon og kontroll, men også for at andre kan se at vi er flere i samme båt, og at det er håp!

Har i dag snakket med min far, og vi skal nå prøve å komme til en ordning - at vi muligens får refinansiert litt og ordnet litt, slik at vi kan betale mye mindre renter og mye mer avdrag. Nå venter jeg på at en megler skal ringe meg, slik at vi kan få avtalt en verdivurdering - kanskje verdien er økt bittegranne med oppussingen, slik at vi kan få inn deler av kredittgjeld i huslånet? Vel, den som venter får se...
Ulest 27. January 2009, 21:58:31   #49 (permalink)
Senior Member

Uke 5!

Ferdig middagsplan utgår denne uka... men jeg vet jeg har nok middager i hus til hele uka, så det må planlegges dag for dag. Startet uka med omgangssyke... og er fortsatt ikke helt god...

Mat og husholdning ble handlet på lørdag, med ungene og sambo (jeg skal ikke ha ungene med på handel igjen på LEEEEENGE!!). Handel på Ica kom på 281,10 og handel på Obs kom på 1159,50, pluss en pakke paracet og en pakke ibux, som måtte betales etter handelen... Handlet endel Findus-produkter på tilbud, og har nå frysa full av mat! Fikk rydda fryseboksen på lørdagen før vi handlet, så jeg har nå full kontroll over alt som er i den!

Mine beste tilbudstips for uke 5:

Sonen denne uka går ut, pga sykdom og studier!

Oppussing:
Tapeten på gutterommet er nå ferdig, og det som gjenstår er vaskelister, skapet og det elektriske. Listene og det elektriske skal tas til helga! Vi har kjøpt inn gardinstang og fått den montert opp.
Vi hadde i dag besøk av kjøkken-forhandler, som har vært på hjemmebesøk for å ta mål og høre om ønsker og behov. Han skal lage helt uforpliktende skisser på kjøkken og maile over til oss bilder og tilbud, og hvis refinansieringen går gjennom slik vi håper på, så kan vi kanskje bake inn en oppussing av kjøkkenet også (de har 40% avslag på kjøkken nå)! Og det ville lettet så inderlig på både humøret og stressnivået mitt! Megler kommer i morgen for å verdivurdere huset! Vi var så heldige å fikk det gratis, fordi mine foreldre solgte huset i høst og kjøpte nytt - begge deler gjennom samme megleren!

Studiet:
Først - jeg må på skolen i morgen for å treffe gruppa mi. Vi skal legge frem eksamenskrav om Helsepolitikk til torsdag, og pga sykdom hos 3 av 4 gruppemedlemmer, må alt både begynnes på og ferdigstilles i morra.
I dag gikk det opp for meg at jeg har telt og beregnet helt feil - jeg har jo eksamen alt om 2 uker!!! Tirsdag om to uker!!! Jeg må begynne å lese litt...
Ulest 27. January 2009, 22:00:41   #50 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2007
Tilholdsted: Østfold
Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Inspirerende tråd! Moro å lese egentlig, bor i et halvferdig hus vi og... MANGE planer, men det er å gjennomføre de da... :fnise:
Ulest 09. February 2009, 10:07:11   #51 (permalink)
Senior Member

Ting har gått litt i ball i det siste... Mistet ukesplanen her i tråden i forrige uke, men får prøve å få til noe i løpet av dagen for den kommende uka!

I går ble mamma lagt inn på sykehuset igjen... hun har det ikke greit nå. På fredag var jeg og mine foreldre på sykehuset, og fikk beskjed om at den siste kuren hennes ikke har virket. Så nå er det symptomatisk behandling som gjelder... Vi har fått en 3 måneders prognose...

I morgen skal jeg ha hjemme-eksamen - må leveres senest torsdag kl 14. Og jeg har ikke akkurat fått forberedt meg så godt som jeg skulle ønske da, men jeg har rimelig god oversikt over pensum. Jeg har alt av pensum her hjemme tilgjengelig, og skal i dag bruke tid på å få en enda bedre oversikt over hvilke temaer som er hvor... så får vi to oppgaver i morgen, og må velge en av dem. Bare jeg kommer meg gjennom denne eksamenen med ståkarakter...

Jeg prøver å være fornøyd med det jeg får gjort i heimen for tiden. Alle små ting jeg får unna, prøver jeg å bruke som motivasjon til å holde hodet over vannet og for å ikke miste motet helt. I går fikk jeg tatt ned julegardinene på kjøkkenet, pusset over vinduet inne, og hengt opp rene gardiner. Jeg fikk også skiftet på sengene i går ettermiddag, etter jeg hadde vært endel timer på sykehuset... Sammen fikk jeg og sambo ryddet generelt i etasjen, og støvsugd godt av de fleste rommene. Så her er forholdsvis greit! Og så fikk vi vasket litt tøy...

Forresten, vi har fått hjelp til refinansiering nå, og får da full kontroll over økonomien igjen og budsjett i balanse eller i pluss hver måned! Da blir det oppsparing til buffer som står i hovedfokus i det neste halvåret. Når jeg begynner å jobbe til sommeren (vi har frem til august), skal vi gjøre om litt. For nå har mine foreldre lånt penger til oss, og da skal det settes over på oss. Og nå skal vi pusse opp kjøkkenet!! Så etter eksamen begynner full planlegging av kjøkken-oppussing!! Med åpen løsning mot stua (mest sannsynlig), ny kjøkkeninnredning, nytt vindu, fliser over vasken, nytt tak, nytt elektrisk anlegg osv osv... Åh, som jeg gleder meg!!!

Last edited by Nselk; 09. February 2009 at 10:13:44.
Ulest 06. April 2009, 17:57:51   #52 (permalink)
Senior Member

Tonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år sidenTonje har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Syns du er kjempeflink jeg! Du har kommer langt både økonomisk og med oppussing! Og det står respekt av å være så åpen om økonomien, tror det er mange som er/har vært der uten å innrømme det.

Ta vare på deg selv!
Ulest 09. April 2009, 13:00:54   #53 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Tonje Vis innlegg
Syns du er kjempeflink jeg! Du har kommer langt både økonomisk og med oppussing! Og det står respekt av å være så åpen om økonomien, tror det er mange som er/har vært der uten å innrømme det.

Ta vare på deg selv!
Tusen takk!
Ulest 21. April 2009, 13:11:27   #54 (permalink)
Senior Member

Jeg har fått godkjent analyse av forskningsartikkel og prosjektbeskrivelse!!!!

Jeg sendte dem over på søndag, så det var deilig å få mailen i dag. Skulle jo egentlig levert dem 31. mars - dagen for mammas begravelse. Naturlig nok fikk jeg utsettelse på ubestemt tid... men nå er jeg i siget!

Så nå er det "bare" å skrive oppgaven i sin helhet...
Ulest 21. April 2009, 13:31:08   #55 (permalink)
Senior Member

viking's Avatar

så bra!
stå på!
Ulest 21. April 2009, 14:13:27   #56 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Så bra!
Ulest 21. April 2009, 20:27:28   #57 (permalink)
Senior Member

Så flott!
Ulest 02. May 2009, 18:37:26   #58 (permalink)
Senior Member

Tusen takk for støtte, dere!

Jeg har personlig frist 15. mai - har forferdelig lyst til å levere da. Men aller siste frist er 20. mai da... Men uansett - det er bare ca 2 uker igjen!!

Jeg jobber og jobber med denne oppgaven, mens resten av familien er ute i sola og koser seg... her sitter jeg med positivismen og hermeneutikken min (vitenskapsfilosofi), og prøver å melke fagbøkene for noen fornuftige linjer... Jeg er praktisk talt dritt lei!!! Jeg er der nå at jeg håper bare jeg står - for jeg orker ikke gjennom dette en gang til.

Og så har jeg fortsatt svigermor i hus - jammen ikke lett å finne bolig til leie!

Totalen er at jeg ikke har overskudd til å ta tak i hverken husarbeid, rutiner, kosthold eller trening før disse ukene er over... Åh, som jeg gleder meg til å fokusere på alt annet enn studier 24 timer i døgnet!!!
Ulest 02. May 2009, 19:20:03   #59 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Det blir bra til slutt. Du er i innspurtsfasen nå. *heier frem den siste biten*
Ulest 02. May 2009, 22:32:10   #60 (permalink)
Senior Member

Ja, det er det jeg håper på - eller jeg vet det jo egentlig, at jeg vil være strålende fornøyd over egen innsats når jeg bare kommer meg gjennom dette hardkjøret....
Ulest 10. June 2009, 12:15:26   #61 (permalink)
Senior Member

Nå er livet betraktelig anderledes enn for en måned siden! Og det skal sies, jeg har det bedre enn på veldig lenge.

* Studiet er ferdig - jeg er ferdig!! Venter bare på autorisasjonspapirene (sensur 18. juni), så er jeg igang. Var på sykehuset i går og ordnet parkeringsavtale, åpnet id-kort, gikk gjennom turnus etc... skal jobbe alt til helga! Har også jobbavtale gjennom sommeren, og fikk en kommentar om at "jeg håper du kan jobbe litt utover også", hvorav jeg repliserte at jeg ønsket å jobbe hos dem, hvis det var ledig - håper på ett års vikariat eller noe!

* 17. mai, 5-årsdag, skoleavslutningsfester og Bremen-tur er over, og vi klarer oss fortsatt økonomisk. Eneste som gjenstår er at sambo skal til Oslo på Metallica-konsert om en ukes tid... Men det skal gå greit!

* Svigermor har fått seg leilighet, og flyttet inn der for halvannen uke siden. Vi har fått hjulpet henne i orden også, så nå skal hun ha det hun trenger av møbler og utstyr - sånn i det store og hele. Så nå kan vi fokusere på oppussing og familieliv igjen her i heimen.

* ENDELIG er vi igang med kjøkkenet igjen, som vi startet planlegging på i mars. Kjøkkeninnredningen er i hus, og jeg venter på telefon fra snekker og gulv/flis i løpet av dagen, ang når vi kan komme igang. Så får vi ta et skritt av gangen. Jeg tenker vi må få unna litt småplukk i ventetidene! Og hagen skal også fikses på - dreneringsjobben venter vi med til august/september, for da må vi rive verandaen, og jeg vil ha den i juli ihvertfall.

* ENDELIG er vi igang med "ut-på-tur"-prosjektet mitt! Jeg er opptatt av at vi som familie og individer må komme oss ut i naturen - natur og friluftsliv er bra for både kropp og sjel. 2. pinsedag var jeg, sambo og guttene på en liten dagstur til nest sørligste DNT-hytte. Guttene er bare 3 og 5 år, så dette var passe tur for dem. Med 23 grader i skyggen og steikende sol var det passe for oss utrente voksne også... Kjempekos! Med niste i sekken, og utforsking av planter på veien! Og supergøy for ungene å lete etter røde merker!! I går var jeg, min far og min bror på "fisketur" - vi har bestemt oss for å begynne med fisking, men ingen av oss har større kompetanse på området. Men vi fikk utstyret på stell, og fikk kastet noen ganger. Jeg var eneste som fikk fisk - en Horngjel (ble kastet ut igjen da).

* ENDELIG kan jeg komme igang med bildeprosjektet mitt - jeg må jobbe litt hver uke, så jeg kanskje en vakker dag kan komme i mål... Jeg ligger altså ca 5 år etter, men alle bildene er sortert (mer eller mindre), og jeg har kontroll over hva som er fremkalt og ikke.

* Jeg har et lite problem - jeg har så mange ting jeg har lyst til å gjøre, at jeg rett og slett mange ganger ikke får gjort noe som helst. Jeg må jo vaske tøy og rydde kjøkken/vaske opp, så dette gjøres jo daglig. Men jeg får liksom aldri tid til å vaske og gjøre rent. Rydding er jeg en racer på, men selve vaskingen - der sliter jeg altså.. husker ikke når jeg pusset vinduer sist... Så mitt neste prosjekt er å komme igang med det flotte, individuelt tilpassede FlyLady-kontrolljournal-opplegget mitt, så vi kan få hverdagslige rutiner og husarbeid under kontroll også. Jeg vet det ville gjort masse for mitt indre stress, og ikke minst for hyggen vi kunne kjent på hver kveld istedet for å føle seg sliten når man ser på alt som burde vært gjort.

* Nest siste prosjekt er decluttering. Jeg skal rydde i heimen (med hjelp av sambo selvsagt). Jeg skal skaffe oppbevaringsløsninger og møbler vi mangler (gjerne brukt), så vi kan gå gjennom alt "stuffet" vårt. Vi har full kjeller i dobbel forstand - hele kjelleretasjen er stufull av alt og ingenting. Noe er nyttig og må stå der (vaskemaskin, fryseboks, sykler, ved etc...), endel skal opp av diverse klær, ting og tang, endel skal tas vare på men kan pakkes forsvarlig på loftet (babytøy, julepynt etc), og masse skal selges/gis bort/kastes! Men dette er et langvarig prosjekt, og sammen med alt annet må det ta den tiden det tar. Men vi skal starte ihvertfall! (skal prøve å ta litt før/etter-bilder)

* Mitt aller siste prosjekt for denne gang, er å ta vare på meg selv. Jeg må, jeg må, jeg må. Vi snakker kosthold og trening (som alltid) - vi snakker livsstil. Jeg kjenner meg oppblåst, slapp og trøtt, og det på tross av medisineringen for stoffskiftet (som jeg VET har hjulpet betraktelig!). Jeg VET det er kostholdet og mangel på trening som gjør dette, og jeg VET hva jeg bør gjøre. Men hvorfor sitter den fingeren så fast da? Hvorfor er det så vanskelig å komme igang? Jeg er jysla god på planlegging, men gjennomføring.....? Så planen er å starte fra helga - jeg skal jobbe fredag kveld, lørdag og søndag dag. Jeg kjøpte i går inn Farris Bris istedet for brus!! Så skal jeg ha måltider på faste tider, og tvinge meg til å spise et eller annet sunt, istedet for å drøye og drøye til bare lette karbohydrater roper fra alle kanter. Jeg skal også bli flinkere til å stelle meg hver dag, og ikke "bare vaske meg ren", men smøre, rense og stelle... jeg tror det er viktig!

Ok, da har jeg nok å gjøre for resten av livet... hvorfor får jeg ikke gjennomslag for mitt krav om 12 ekstra timer i døgnet - ser "de" ikke at jeg trenger det??
Ulest 11. June 2009, 04:05:51   #62 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Hehe. Det var mange planer, ja.
Gratulerer med vel overstått studie!

Ellers vil jeg bare minne deg om at det tar en del uker før man merker full effekt av stoffskiftemedisin. Og selv da kan det være at du må justere opp dosen flere ganger til du finner den som er riktig for deg.
Ulest 11. June 2009, 12:01:53   #63 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Hehe. Det var mange planer, ja.
Gratulerer med vel overstått studie!

Ellers vil jeg bare minne deg om at det tar en del uker før man merker full effekt av stoffskiftemedisin. Og selv da kan det være at du må justere opp dosen flere ganger til du finner den som er riktig for deg.
Tusen takk!

Ja, det er jeg klar over. Men jeg begynte jo i april på medisinen, og kjenner god effekt altså! Nå hadde jeg ikke helt utviklet lavt stoffskifte, bare begynnende, så dosen må sikkert justeres etterhvert som tiden går. Legen antok at jeg ville utvikle fullstendig lavt stoffskifte før eller senere... men det tar jeg når det skjer!
Ulest 12. June 2009, 12:43:27   #64 (permalink)
Senior Member

I kveld har jeg min første vakt på sykehuset etter mamma døde, og etter jeg ble "ferdig" sykepleier (har ikke fått autorisasjonen enda, så jeg får ikke jobbe som sykepleier før den leveres). Jeg skal jobbe på den avdelingen jeg var i praksis og der mamma lå når hun fikk diagnosen sin og hver gang hun var på sykehuset... Jeg må innrømme jeg kjenner på mange følelser!
Ulest 21. June 2009, 17:15:10   #65 (permalink)
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Oj. Det høres ganske heftig ut, ja.
Hvordan gikk det?
Ulest 21. June 2009, 20:09:46   #66 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Oj. Det høres ganske heftig ut, ja.
Hvordan gikk det?
Det gikk over all forventning igrunnen - jeg jobbet tre vakter den helga, og første vakten var litt rar. Men da jobbet jeg på en annen gruppe enn den som tilhører det rommet mamma stort sett lå på... Men litt rart allikevel, for 4 av 6 pasienter hadde lungekreft... De to neste vaktene var ganske hektiske, men det var rart å gå inn på "mammas rom" og se en annen kvinne, ganske lik henne, ligge der....

I morgen begynner jeg for fullt å jobbe som sykepleier, og da går det i ett frem til slutten av august! Jaja, det skal gå greit, regner jeg med...
Ulest 01. July 2009, 20:51:30   #67 (permalink)
Senior Member

Mål for neste halvår!

Endel ting ble jo skjøvet foran oss fordi vi gikk det siste halvåret gjennom endel fler ting enn vi hadde beregnet. Så da begynner vi på ny frisk!

Oppussing:
* småting i stua skal være fikset
* småting på badet skal være fikset
* småting på soverommet skal være fikset
* småting på guttenes soverom skal være fikset
* begge gangene ferdig oppusset
* kjøkkenet ferdig oppusset
* kontoret påbegynt - gjerne ferdig, men ihvertfall påbegynt

Kosthold og aktivitet:
* turer planlegges ihvertfall en dag i uka
* gå tur selv ihvertfall 3 ganger i uka
* gjennomføre personlig treningsplan og rutiner hver dag
* søtsaker og søt drikke skal kun inntas litt av på lørdagen, og ved spesielle anledninger
* fire måltider + mellommåltider av sunn art hver dag (mye frukt og grønt!)
* drikke mye vann - helst minst 2 liter hver dag!

Ellers:
* få rutiner på plass i forhold til husarbeid - sette kontrollpermen i livet
* få/holde papirer under kontroll og system
* jobbe med innliming av bilder - få tatt igjen ihvertfall ett år!
* spare opp buffer på 10000,-
* kutte helt ut smokk hos minsten
* kutte ut nattbleie hos eldstemann
* kutte ut nattbleie hos minsten
Ulest 01. July 2009, 21:00:45   #68 (permalink)
Senior Member

Nå er snekkeren og elektrikeren godt igang med kjøkkenet, så det nærmer seg med stormskritt. Snekker har snakket med rørlegger også, så innredning blir ferdig denne uka! Elektriker kommer tilbake om 2-3 uker (ferie) og gjør helt ferdig - vi skal nemlig bytte hele sikringsskapet også i samme slengen og oppgradere kursene til kjøkkenet! Men kontakten til komfyren er på plass, heldigvis....

Har ikke blitt så mye turing i det siste, pga økt tretthet hos meg - legen mener jeg muligens må øke medisindosen ift stoffskiftet (skal til legen til fredag og ta blodprøver). Dessuten har ting gått litt i ball med kjøkkenet spredd over 4 rom, så organisering av utflukter er delvis problematisk... I tillegg har vi nettopp mistet ei av sambo's tanter, så vi må plutselig på "ferie" til Trøndelag... endel uforutsette ting som skjer, ja - dette året er jammen en utfordring...

Ellers gleder jeg meg bare til kjøkkenet er klart, så vi kan begynne rydding av heimen - da blir det systematisk decluttering fra rom til rom, alt som ikke har praktisk eller følelsesmessig betydning skal kastes/selges/gis bort. Og så må jeg få til en slags nedvask av huset, på en eller annen måte...
Ulest 14. July 2009, 14:29:31   #69 (permalink)
Senior Member

Inspirert av flere jeg kjenner, skal jeg prøve å fokusere på hva jeg får gjort istedet for alt jeg ikke får gjort!

I forrige uke var vi i Trøndelag på "ferie" (begravelse og familiebesøk), og på veien nedover var vi innom IKEA for å handle. Da ble det endelig innkjøp av flere etterlengtede ting:

Tv-benk, Expedit-hylle til barnerommet med 4 bokser til leker, nattbord, tørkestativ, 2 krakker til kjøkkenet (så ungene kan hjelpe å lage mat feks), og masse diverse utstyr til gutterom og kjøkken.

Kjøkkenet er ikke helt ferdig enda pga snekkerens far ble syk og døde forrige uke, så ting har tatt litt tid - naturlig nok. Men nå er han igang igjen, og det ser ut til at det snart blir ferdig nå! Må bare få elektrikeren tilbake fra ferie, så han kan ferdigstille det elektriske på kjøkkenet (og bytte ut sikringsskapet, noe vi valgte å ta samtidig nå).

Så i går var jeg tilbake på jobb igjen, etter "ferieuka" mi. Det er så deilig å bare være på jobb, og når man kommer hjem/er hjemme, så kan man "bare" fokusere på heimen og privaten. Men, jeg ser jo at både heimen og hagen egentlig trenger en skikkelig overhaling! For ikke å glemme meg selv da... noe jeg egentlig gjør hele tiden... Vel, denne ukens fokus ift egenomsorg er enkelt og greit:
* Få i meg medisiner og kosttilskuddene!!

Når kjøkkenet blir ferdig, skal jeg igang med rengjøringsregime av 1. etasje. For vi har full kjeller også - i dobbel forstand. Den fyller en hel etasje (ytterkjeller, bod, toalett, vaskerom, trapperom, kjellerstue og gjesterom-to-be), og er i tillegg GNU FULL av stuff av ymse slag. Men jeg må begynne en plass, og jeg tror det er lettere å ta tak nede hvis oppe er i orden. Så jeg skal først rydde - skikkelig decluttering - 1. etasjen, og så rengjøre et og et rom ordentlig! Vi skal også jobbe med å ferdigstille rommene, for det er liksom noe pill igjen i alle rommene... Så skal vi rive verandaen i august/september, og drenere rundt huset. Og så skal vi pusse opp kontoret, men det blir til høsten. Det er nok å ta på, for å si det sånn...

Så har vi det daglige da - i dag har jeg:
* hengt opp klær (fyllte to stativ, og jeg tør ikke henge ut, så det får bli med det i dag)
* ryddet alle klærne som fløt på soverommet
* sortert alt av skittentøy
* fått snekker på besøk på kjøkkenet
* tatt av sengene, og lagt klart til å legge på (sambo må legge på - jeg skal på jobb)

Nå skal jeg hive meg i dusjen, og så reise på jobb.
Ulest 19. July 2009, 18:29:22   #70 (permalink)
Senior Member

Heftig jobbehelg på en annen avdeling enn jeg pleier, med andre diagnoser og sykdomsbilder og medisiner enn jeg har vært borti. Men det har jo gått på et vis da... Men i kombinasjon med lite søvn, må jeg innrømme at jeg er ganske sliten i dag. Og jeg skal på jobb i morgen tidlig igjen, men det er heldigvis på den avdelingen jeg er kjent!

I uka som kommer er det jazz- og blues-festival i byen, og jeg skal på endel konserter - gleder meg!!

Vi har ikke hørt noe fra elektriker, men gir dem denne uka også tenker jeg - tror kanskje han begynner på jobb etter ferien nå til uka. Håper det! Og sambo har fått sparklet alle listene på kjøkkenet, og får forhåpentligvis pusset dem i kveld. Så blir de malt de kommende dagene!

Jeg kan nesten ikke vente med å få ryddet alle rommene ordentlig og vasket dem ned! Og selge/gi bort/kaste alt vi ikke trenger eller bruker...
Ulest 28. July 2009, 11:35:29   #71 (permalink)
Senior Member

Da er jeg halvveis i min "ferieuke" (ungene har fri bhg, jeg er hjemme med dem), og jeg kjenner at det har vært godt med noen dager til å få kontroll i hjemmet. Med åpne banankasser over hele huset med mat og kjøkkenutstyr i, føles det ganske rotete. Og når dette gjelder alle rommene unntatt badet, blir det slitsomt... bodd sånn siden begynnelsen av mai! Men nå er vi igang!!

Elektriker har vi fortsatt ikke sett eller hørt noe fra, men firmaet er sommerstengt ut juli (fant vi ut i går), så vi får vel gi dem denne uka også... så håper jeg vi hører noe neste uke! Ellers har jeg begynt å sette litt i skap og skuffer, og har fått fjernet noen kasser fra stua ihvertfall - det hjalp på både rotet og humøret!

I dag har jeg:
* fått tatt medisinene mine
* ryddet kjøkkenet ferdig, og fått vasket opp det som måtte tas for hånd. * strippet alle sengene, og vasket en maskin med dyne, puter og tisselaken.
* ryddet utsiden for skrot og skrammel, og fått samlet alle lekene til guttene.

Så skal jeg:
* få tatt kosttilskuddene mine
* fortsette med å vaske dyner og puter, og henge opp
* brette tøy på stativene og legge bort
* fortsette å fylle i skuffer og skap på kjøkkenet (få bort esker)
* få besøk av svoger, nevø og niese fra Trøndelag (de skal ikke sove her)
Ulest 08. August 2009, 20:12:45   #72 (permalink)
Senior Member

Høstens plan - oppussing og vedlikehold!

Da er august godt i gang, og jeg har en uke igjen på jobb - fastlagt ihvertfall. Det ventes jo litt påstrømming ifb denne svineinfluensaen, så jeg får sikkert nok å gjøre i de neste ukene ihvertfall!

I forhold til huset har vi omprioritert litt. Vi skal ikke rive verandaen og drenere rundt hele huset, men heller ta et og et stykke og ferdigstille, så ikke det blir stående åpent/grøfter i lange tider.

Så utvendig skal vi før høsten:

* Flytte planter jeg skal beholde (som står langs en vegg)
* Drenere langs denne samme veggen
* Male "ny" vegg ute (halvannet år gammel - trenger ett strøk til)
* Stable opp "ny" ved (trær som er kuttet ned og kappet opp)

I kjelleren må vi få ordnet vegg med råte og stokkmaur - i det rommet veden skal ligge. Vi har fått veden (ligger under presenning), og denne må inn og stables opp.

Inne skal vi før jul, så langt det lar seg gjøre (økonomisk):

* Ferdigstille kjøkkenet
* Ferdigstille badet
* Ferdigstille voksensoverom
* Ferdigstille barnerom
* Ferdigstille stua
* Ferdigstille gangene
Da tenker jeg i forhold til alt som ikke er helt gjort, alt som mangler av møbler må skaffes, og det skal henges opp bilder etc på veggene.
I tillegg skal vi prøve å få ryddet så mye som mulig fra kjelleren - enten opp i huset, eller selge/gi bort/kaste.

Så, forhåpentligvis til nyttår, er hele 1. etasjen ferdig, bortsett fra kontoret. Så da kan vi fokusere på det!
Ulest 08. August 2009, 20:17:11   #73 (permalink)
Senior Member

I dag har vi fått ryddet "roterommet" - det som en vakker dag skal bli kontor. Det var gnu fullt av søppel, verktøy, maling, materialer, kjøleskap, fiskeutstyr osv osv osv osv... Nå har vi en tilhenger full av søppel, og også fått ut halvparten av en buesofa som skal kastes! (resten av sofaen står under en haug med rot).

I tillegg har eldstemann (5 år) vasket plaskebassenget til guttene, og jeg har ryddet masse. Sambo fikk flyttet kjøleskapet ut på kjøkkenet. Jeg har fått vasket ordentlig ut av kjøleskapet, og kastet alt som var gått ut på dato. Så har jeg laget risgrøt, og vært hos min bror og vannet planter (de er på ferie). Sambo har fått badet guttene, så nå kan de legges!

Nå gjenstår bare at jeg skal rydde av kjøkkenet, så er alt klart til en avslappende kveld!
Ulest 08. August 2009, 21:27:40   #74 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Medlem siden: Jan 2006
Tilholdsted: i midten
kaffeavtalen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Send en melding via MSN til kaffeavtalen
Jeg er imponert over deg Nselk.Lykke til videre med ryddingen.
Ulest 22. September 2009, 11:18:11   #75 (permalink)
Senior Member

Så langt har vi kommet et lite stykke på vei.

* Maurene er tatt hånd om, og veden er i hus.
* Den andre veden (oppkapp fra trær som er kuttet ned) er halvveis lavet opp på utsiden, og skal bare gjøres ferdig og dekkes med bølgeblikk på toppen.

Vi må:
* rydde utsiden for vinteren (basseng, båtbane, sykler, leker, trampoline, grill og utemøbler)
* male kjøkkenvindu og baderomsvindu utvendig - 2-3 strøk
* flytte plantene på sørveggen, slik at det er klart til drenering

Ellers er jeg sykmeldt for tiden pga lavt stoffskifte, og har lite å gå på. Så vi har skaffet oss vaskehjelp. Hun skal komme hver 2. uke, og da skal hun vaske alle gulvene, tørke støv i stua og tørke alle kjøkkenskapfrontene. Så får vi se om vi utvider noe etterhvert... jeg kjenner det skal bli godt å få noe hjelp, siden jeg føler at jeg ikke strekker til.
Ulest 14. December 2009, 22:04:08   #76 (permalink)
Senior Member

Jaja, nå er vi halvveis i desember da, bare en halv måned igjen til nyttår! Sprøtt! Tiden går så fort...

Jeg har i mange år hatt sterke ønsker om forbedring og "det nye og bedre livet" som alle snakker om. Og selv om jeg fortsatt har en lang liste jeg ønsker å endre/forbedre, så må jeg innrømme at vi nok har kommet et stykke på vei mot målet! Babysteps, er jeg blitt fortalt lønner seg...

Vel, foreløpig pr nu er det juleforberedelser som står i fokus. Det og refleksjoner - for de er det endel av om dagen. Dette blir første julen uten mormor og ikke minst uten mamma. Det er rart å være den eldste kvinnen og den som organiserer og arrangerer, og baker julekaker til pappa. Men det er helt selvfølgelig også, når ting engang dessverre er som de er...

Jeg ble i dag konstatert "frisk" av legen, dvs at blodprøvemålingene ift stoffskiftet nå er veldig bra. Mine symptomer nå, er nok etterdønninger etter alt som har vært. Jeg må si det kjennes litt godt å skulle være riktig regulert, om enn bare for en stund. Så får jeg håpe legen har rett i at trøttheten vil dabbe av, og at konsentrasjon og hukommelse vil stige igjen.

Målene for 2010:
* Drikke mer vann, spise sunnere og mer regelmessig, og spise/drikke myyyye mindre sukker! Kun lov med utskeielser på lørdag og ved spesielle anledninger som feks bursdager.
* Trene 2-3 ganger i uka, gå turer ved anledning, og ut i frisk luft hver fridag! Sykkelturer, fisketurer, fjellturer, skogsturer - ut i naturen! Fortsette medlemsskap i DNT!
* Fortsette den gode trenden ift rydding i heimen. Vaske en maskin tøy hver dag - holde kontroll på vaskerommet! Få ryddet kjelleretasjen - gå gjennom og ta vare på/gi bort/selge/kaste.
* Drenere rundt huset, og fortsette oppussing/vedlikehold av hus og hage.
* Spare opp buffer, betale ned et lite lån, få meg jobb så vi kan få et barn til (), betale litt ekstra på et annet lån utover faste avdrag, ha kontroll på økonomien med regnskap og budsjett.
* Fortsette den gode trenden med planlegging av middager og handlelister og gjøremål, handle en gang i uka, og lage middag/varmmat hver dag.
* Være fornøyd med alt jeg får gjort istedet for misfornøyd med alt jeg *ikke* får gjort!

Da går vi et nytt år i møte, og jeg ber til høyere makter om at 2010 vil bli et mer fredelig og positivt år enn 2009!

Ønsker dere alle en fredelig juletid og et riktig godt nyttår alle sammen!
Ulest 03. January 2010, 22:55:25   #77 (permalink)
Member

TravelMamma's Avatar

Medlem siden: Feb 2008
Tilholdsted: Østlandet
TravelMamma står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Godt nyttår :D
TravelMamma is offline   Reply With Quote
Ulest 03. January 2010, 23:56:43   #78 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av TravelMamma Vis innlegg
Godt nyttår :D
Tusen takk, TravelMamma!

Vi har akkurat vært gjennom feiring av vår store 4-åring som fyllte år på selveste nyttårsaften! Dvs, vi feiret litt på nyttårsaften, og i dag hadde vi familiefeiring. Så må vi også ha et barneselskap, men det får bli neste helg eller noe...

Ellers har julen, romjulen og nyttårshelga vært svært preget av avslapping og familiekos - akkurat slik jeg ønsket og håpte det skulle være! I morgen skulle jeg egentlig på jobb, men må være hjemme med guttene pga planleggingsdager (mandag og tirsdag). Så da får vi kose oss et par dager til istedet da... Finne frem skiene og ut i hagen!

I tillegg er jeg såvidt igang med opprydding av heimen. Skal ta for meg rom for rom, rydde ordentlig, skaffe møbler/interiør vi fortsatt mangler (salg/brukt/billig...), og få alt på sine respektive plasser - en gang for alle! Kjøkkenet er forholdsvis på plass, så nå er det stua jeg prøver på. Har fått ryddet i en stor skjenk med overskap, og fått samlet alt av smådrøss man må ta vare på for å sortere, i en liten boks. Blir spennende å se hvordan det blir når vi kommer til kjelleren!
Ulest 09. October 2011, 13:39:29   #79 (permalink)
Senior Member

Heisann, velkommen til alle nye medlemmer!

Er lenge siden jeg var aktiv her nå, men nå kjente jeg på et behov for å bli litt aktiv her igjen! Jeg kjenner på et økende behov for å finne inspirasjon og ikke minst motivasjon til å gå på husarbeid og oppussing med godt mot - eller, ihvertfall med noe mot...

Nå er guttene våre snart 6 år og 7 1/2 år, og vi har det veldig fint som familie, stort sett. Jeg jobber 50% som sykepleier, og trives godt med det. Jeg er også godt regulert for stoffskifteproblematikken, og har det godt helsemessig (bortsett fra ganske stive skuldre for tiden). Store planer det neste året, bortsett fra å fortsette med oppussing etc i hus, hjem og hage, er 1. at vi skal gifte oss i juni - 12 år etter vi fant hverandre , og 2. at vi prøver å bli gravide. Det siste er nå satt *litt* på pause, bare så jeg ikke blir stående høygravid i bryllupet - jeg har kjøpt kjolen alt, og gidder ikke å kjøpe en ny kjole pga det... Om jeg derimot blir gravid fra februar/mars og utover, så er det helt i orden - er ikke noe ekstremt mål for meg å måtte drikke alkohol i bryllupet. Jeg er sånn laget at jeg kan ha det ekstremt moro uten alkohol også!

Jeg har tittet på gamle innlegg i denne "dagboken" min, og det er både festlig og vemodig å se at mye av "problematikken" for noen år siden, er helt eller delvis samme "problematikk" som i dag.

Jeg er fortsatt der at jeg trenger endringer i kostholdet:
* drikke mer vann - 2 liter om dagen! (jeg *vet* jo at jeg trenger dette)
* ikke drikke brus eller spise søte saker i hverdagene
* spise regelmessig - 4 måltider om dagen + evt et par mellommåltider
* få i meg det jeg skal ha av kosttilskudd og medisiner
* mer frukt og grønt, selv om dette er blitt mye bedre

Når det gjelder trening/aktivitet, så er jeg støttemedlem av et treningsstudio pr idag. Dette skal jeg si opp - jeg har stukket fingeren i jorda, og innsett (omsider) at treningsstudio ikke er noe for meg. Men jeg ønsker å være desto mer i aktivitet og ute i frisk luft. Pga bryllupet i juni, ønsker jeg også å stramme opp litt og å gå ned noen kosekilo...
* Gå turer et par ganger i uka - turer av typen gå fort med musikk på øret, gjerne på skogsstier, lysløyper eller andre egnede områder
* Få til en tur ut i naturen med guttene mine ihvertfall en gang i uka, da fortrinnsvis i helga. Noe forbehold de ukene jeg har jobbhelg...
* Få til en dagstur/overnattingstur ihvertfall èn gang i måneden, til en hytte eid av DNT. Evt alternativ er telttur når vi får kjøpt oss dette...
* Prøve å få til noe trening/styrketrening her i heimen. Har en liste fra fysioterapeut ift skuldre/nakke som jeg må gjennomføre hver dag, mattestyrketrening til noe tvprogram/film, få tak i zumba-dvd og wii-fit!

Har ellers listen med ønske-endringer fra jeg startet dagboken, som nesten bare kan kopieres. Jeg vil/ønsker å:
* Fortsette den gode bølgen vi er oppå, med oppussing, vedlikehold og organisering av hjemmet. Rydde hele heimen, og gi bort/kaste/selge alt vi ikke trenger eller ønsker å ta vare på!
* Lese alle bøkene jeg har kjøpt men ikke lest enda ()
* Lime inn bilder/scrappe med god samvittighet (tja - ligger ca 7 år etter...)
* Få orden på alt av minner/avisutklipp og tegninger/diverse som guttene har laget - alt som vi ønsker å ta vare på. Få organisert og ordnet trygg oppbevaring for alt!
* Få kontroll på alt av papirer og administrative oppgaver i heimen (jobber med saken)
* Begrense TV, pc, dvd og diverse spill (PS2, Wii) for hele familien, men særlig for guttene.
* Gidde å gjøre ting med en gang - ikke utsette til i morgen det som kan gjøres i dag (viktig!)

Jaja, det var jo et forholdsvis lite og enkelt innlegg å komme tilbake til forumet med, så jeg tror jeg stopper her... Koselig å være tilbake!
Ulest 09. October 2011, 20:15:32   #80 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2011
sister1 står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
sol

Koselig at du er tilbake
Ja, dette var mange ønsker og visjoner. Jeg ønsker deg lykke til på veien i å få mye gjennomført. Gleder meg til å bli inspirert av deg, og håper jeg kan bidra med litt oppmuntring og ros langsmed
sister1 is offline   Reply With Quote
Ulest 10. October 2011, 00:41:13   #81 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av sister1 Vis innlegg
Koselig at du er tilbake
Ja, dette var mange ønsker og visjoner. Jeg ønsker deg lykke til på veien i å få mye gjennomført. Gleder meg til å bli inspirert av deg, og håper jeg kan bidra med litt oppmuntring og ros langsmed
Tusen takk! Så hyggelig! Jeg er overbevist om at du kan bidra med begge deler!! Gleder meg til å bli kjent med deg!
Ulest 11. October 2011, 18:17:53   #82 (permalink)
Senior Member

Inspirert av sister1 skal jeg prøve å bruke denne "dagboken" til å motivere meg selv ift gjøren og laden i og rundt heimen!

I dag har jeg fått gjort litt, tross et verkende bekken.
På morgenen fikk jeg satt over en maskin tøy, og brettet noe tøy som jeg måtte ta med til min bestefar. (Jeg vasker tøy for min bestefar også). Jeg fikk også ordnet med SFO-opphold på to planleggingsdager, og gitt beskjed om økt plass på SFO til guttene.
Så dro jeg til min bestefar, og tok han med på handletur. (Sitter i rullestol når vi skal ut, er så dårlig til beins) Vi fikk handlet, og vi var på kafè. Og så fikk jeg alt på plass hos han etterpå.

Så hentet jeg guttene på SFO, og dro på biblioteket og leverte noen bøker. Og så dro vi hjem og spiste middag. Nå skal jeg bare få tatt meg en pille, og så har jeg bare noen ting igjen å få gjort i dag:
* rydde bort matvarene
* være med eldstemann på aller første korpsøvelse og sikkert få instrument
* rydde kjøkkenet
* henge opp tøy

Så skal jeg ta meg en pille til ( ), slappe av litt og lese manus! (vi har to manus å lese gjennom nå, og så skal vi bestemme oss for hvilket stykke vi ønsker å være med på og hvilken rolle vi kunne tenke oss).
Ulest 12. October 2011, 11:23:33   #83 (permalink)
Senior Member

Tilholdsted: Nær Mjøsa
Oliv står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Hyggelig med flere aktive igjen her inne! Blir hyggelig å bli kjent med deg!
Må innrømme at jeg også har blitt veldig glad i "dagboken" min her og det inspirerer til videre å få fokus på et bedre liv!

Lykke til med det du skal foreta deg i dag!
Oliv is offline   Reply With Quote
Ulest 12. October 2011, 13:31:58   #84 (permalink)
Senior Member

I går var en milepæl i livet mitt - min eldste gutt skrev seg inn i/begynte i skolekorpset her og fikk utlevert saksofon!!!
Jeg har spilt i korps i 17 år og i storband i 10 år, og spilt saksofon i over 20 år (spilte klarinett først...), så dette var en stor og rørende glede for et mammahjerte!!!

Sitér:
Opprinnelig skrevet av Oliv Vis innlegg
Hyggelig med flere aktive igjen her inne! Blir hyggelig å bli kjent med deg!
Må innrømme at jeg også har blitt veldig glad i "dagboken" min her og det inspirerer til videre å få fokus på et bedre liv!

Lykke til med det du skal foreta deg i dag!
Tusen takk, Oliv! Ja, dagboken hjelper rett og slett til bedre fokus for min egen del, men det er jammen hyggelig om vi er flere som inspirerer hverandre!

Idag skal jeg på kveldsvakt, og i morgen dagvakt. Jeg har skikkelig spenningshodepine og fortsatt noe bekkensmerter. Men har tatt paracet i første omgang...

Jeg har derfor ikke orket så mye fysisk arbeid idag, men har fått ordnet litt administrativt istedet.
Jeg har:
* levert guttene på skolen - en med redningsvest (skulle på tur til sjøen) og en med potet (skulle ha potettrykk i k&h-timene)
* hentet pakke på posten med en julegave og en julekalendergave
* lagt inn regninger og overført, så det er kontroll på kontoene
* brettet og lagt klart kostymer til levering
* hengt opp en maskin tøy
* snakket med tjenestekontoret ift bestefar
* fyrt opp i ovnen, og holdt det ved like - så er det deilig varmt når mine kjære gutter kommer hjem
* har sagt opp mitt støtteabonnement på treningsstudioet

Nå gjenstår å slappe av litt, så jeg får hodepinen til å slippe litt... så må jeg dusje og stelle meg til jobb, og forhåpentligvis får jeg byttet en vakt om snaue 2 uker med noen på jobb i dag. Jeg skal til Bergen for å hjelpe min kjære bror med flytting og nedvask, og hadde blingsa på en vakt jeg trodde jeg ikke hadde... så nå er flybilletter bestilt og betalt, og jeg må få byttet den bort. Jeg *har* en dame som er villig til å ta vakten, men hun jobber nattevakt natta før, så jeg har lyst til å prøve å få tak i noen andre...
Ulest 14. October 2011, 11:26:57   #85 (permalink)
Senior Member

Idag/i helga har jeg/vi litt jeg/vi må få gjort:

* rydde kjøkkenet
* rydde stua
* rydde gutterommet
* rydde badet
* rydde voksensoverommet
* skifte på sengene på begge soverom
* rydde klar innergangen til maling
* støvsuge alle rom
* overflaterengjøring i stue og kjøkken
( )* brette klær og legge bort kontinuerlig
( )* vaske og henge opp ihvertfall tre maskiner tøy
* sortere alt skittentøy på vaskerommet
* rydde i ytterkjelleren (3 rom)
* sile ut min brors eiendeler (har oppbevart noe her i en flytteprosess, siden han flyttet så langt unna) og sette klart til å få avgårde med min far neste helg (han skal kjøre til min bror da)
* få inn de siste tingene utenfra - grillen, trampolina, syklene osv...
* male i gangen - tak, lister og vegger skal males...
* lese manus - jeg har fått to manuskripter jeg må få lest gjennom, og så ta et standpunkt ift hvilket stykke jeg ønsker å være med på og evt hvilken/hvilke roller som er aktuelle
* få opp alle vinterklær og -sko fra kjelleren, gå gjennom og sortere. Finne ut hva som må skaffes/hva som mangler!
* besøke bestefar og ordne xyz...
( )* skifte over til vinterdekk på bilene (skiftet på 1 av 2 biler)
( )* lage til bålplassen utenfor (nesten ferdig nå!)

I tillegg får vi snekker her i morgen som blant annet skal skifte et vindu i stua, så det blir nok litt ekstra rot/støv av dette...

Ja, da har vi nok å gjøre egentlig! Godt jeg har fri idag og mandag, så kanskje vi rekker det!

Edit: Selv om jeg har morgendagen igjen, så ser jeg at vi ikke kommer igang med å male gangen, men det får vi starte på neste uke! :nikker:

Last edited by Nselk; 16. October 2011 at 20:08:40.
Ulest 17. October 2011, 12:08:48   #86 (permalink)
Senior Member

Tror jeg lager ukeplan for de dagene jeg er hjemme. Fredag flyr jeg opp til Bergen, og skal være hos min bror der i en uke! Men før det skal jeg ha tre nattevakter, så det begrenser seg med tid/energi til å få gjort så mye her hjemme. Men jeg lager meg en liten huskelapp, så ser jeg hva jeg rekker (får evt putte inn hvis det dukker opp flere ting jeg må huske):

* diverse administrativt
* ta opp alt av vintertøy og -sko, gå gjennom og se hva vi trenger
* sjekke etter tilbud på bukser til minsten og ulltøy til begge guttene
* lese manus før teaterøvelse i kveld
* teaterøvelse
* lage pakkeliste
* lage middagsplan
* skrive handlelapp
* handle for bestefar i morgen (min kjære pappa ordnet dette for meg)
* være med eldstemann på korpsøvelse i morgen (og øvelsen ble avlyst pga syk spillelærer, dessverre...)
* nattevakt 1 (1 down, 2 to go...)
* skifte på sengene
* nattevakt 2
* pakke til turen
* nattevakt 3
* klesvask hver dag
* få ferdig bålplassen
* få lavet opp siste rest av ved til tørk ute
* få skiftet dekk på bil nr 2
* få ryddet ordentlig opp ute når snekkeren er ferdig
* få levert alt av rot og skrot på dynga når snekkeren er ferdig
* male i gangen
* surfe etter julegaver (hvis tid) på nattevakt
* surfe etter invitasjoner til bryllup (hvis tid) på nattevakt
* fly til min kjære bror i Bergen!!

(og med *jeg* mener jeg selvsagt *vi*, siden vi er to voksne med ansvar her... )

Edit: jeg ser at denne listen blir mer en føring på hva som egentlig trengs å gjøres, men alt kommer ikke til å bli gjort. Etter første nattevakt med minimal søvn på to døgn, så ser jeg at jeg må prioritere å lade batterier mellom slagene...

Last edited by Nselk; 19. October 2011 at 16:31:57.
Ulest 17. October 2011, 13:32:14   #87 (permalink)
Senior Member

sister1 står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Så deilig å ha en hyggelig friuke å glede til.
sister1 is offline   Reply With Quote
Ulest 19. October 2011, 16:32:15   #88 (permalink)
Senior Member

Sitér:
Opprinnelig skrevet av sister1 Vis innlegg
Så deilig å ha en hyggelig friuke å glede til.
Ja, jeg gleder meg kjempemasse!!
Ulest 25. October 2011, 10:54:20   #89 (permalink)
Senior Member

Jeg er i Bergen og koser meg!

Kjenner litt på at jeg ikke får gjort noe hjemme da, men til gjengjeld hjelper jeg min bror å få kommet godt istand her!
Jeg har også bestilt 3 fotobøker på Groupon til en billig penge, så da har jeg en måned på meg til å lage dem - da får jeg et godt innhugg i de digitale bildene jeg ønsker å få i fotobøker!

Når jeg kommer hjem har jeg noen ting jeg må ta tak i:
* planlegge og gjennomføre høstfest for 2. klasse (jeg er leder i "høstgruppa")
* komme igang med oppstart av 4H-klubb på skolen til guttene sammen med et par andre foreldre
* fortsette med juleplanlegging og organisering
* legge en plan for videre oppussing og ordning i heimen
* få oversikt over bryllupsplanleggingen igjen, og få ut fingeren her - vi må bestemme/booke kokk og meny, finne ringer, avtale med noen ift å hjelpe brudepiken med antrekket (bor så langt borte), og få bestilt invitasjoner. Bonus hvis vi får ordnet flere andre mindre ting også!

Ja, da har jeg nok å gjøre frem til jul, hvis man plusser på hverdagen!
Ulest 28. October 2011, 10:34:55   #90 (permalink)
Senior Member

Planen for tiden fremover nå er å få alle rom istand! Og med istand mener jeg ferdig oppusset på alle måter, ferdig innredet, bilder og pynt på veggene og rengjort! Vi må ta ett og ett rom!

Første rom er kjøkken (siden det er det som er nærmest helt ferdig):
* få opp noe mer pynt på veggene - sjekke interiørblader og nett for inspirasjon
* finne en løsning for oljer, krydderplanter, frukt og grønnsaker ift oppbevaring
* vaske inni stekeovn
* vaske oppå kjøleskap
* vaske bak/under komfyren
* vaske bak/under kjøleskapet
* ommøblere noe i skapene - ikke helt fornøyd med hva som skal stå hvor...

Til uka har jeg flere planer:
* følge opp bestefar på sykehus (planlagt innleggelse ift en operasjon)
* jeg skal få operert ut visdomstann på onsdag
* rydde opp kaoset som sikkert er i huset etter jeg har vært borte en uke
* brette og legge bort en himla svær haug med klær som jeg *vet* ligger i sofaen nå
* begynne på malingen i gangene!!
* jobbe med "prosjekt kjøkken"
* jobbe med fotobøkene jeg må få bestilt nå (les innlegg over)
* gå gjennom alt av vintertøy, og lage en mankoliste - begynne leting etter tilbud/gode priser på det vi mangler
* få igang middagsliste igjen, og planlegge noe trening/gåturer
* få fastsatt høstfest i 2. klasse - planlegge og sette hva/hvor/hvem/hvordan
* sette igang 4H-klubb
* være med eldste på forhåpentligvis sin første spilletime på saksofon (de to forrige timene har vært avlyste pga sykdom hos lærer... = skuffet 7-åring!)
* lese manus og starte øving på saksofon (jeg skal ha en rolle som heter Musikeren i neste stykke, og skal snakke og spille veldig mye! )

Jaja, da er det bare å hive seg rundt når jeg kommer tilbake! Hjemme fra Bergen sent i kveld, så jobbhelg først, før min 5. ferieuke!
Men først - siste dag i Bergen sammen med min kjære bror! Prosjekt "få tømt den gamle leiligheten helt" står i fokus i dag!
Ulest 06. November 2011, 23:53:16   #91 (permalink)
Senior Member

Var mye jeg ikke fikk unna forrige uke av flere årsaker - hovedsaklig fordi eldstemann fikk vannkopper på mandagen, og jeg opererte ut en visdomstann på onsdagen, som var mye mer komplisert enn antatt. Er fortsatt svært smertefullt... I tillegg har vi endret romfokus - første rom er gangene istedet for kjøkken. Vi har en pitteliten gang (vindfang) og en litt større gang (med 8 dører!! ), som begge skal pusses opp og ordnes. Disse ønsker vi å få helt ferdig nå før vi gjør noe annet. I tillegg MÅ vi nå få helt ferdig utvendig for vinteren!

Første rom - gangene:
* male lister hvite (1 eller 2 strøk igjen)
* male panel champagnefarget (1 eller 2 strøk igjen)
* male brannmur hvit
* bytte ut gulvbelegg med nytt belegg el. lign.
* skaffe og montere på vaskelister
* male (og da bytte lås) eller evt bytte ut utgangsdøra
* skaffe og montere nye taklamper
* bytte ut elektrisk anlegg
* skaffe og montere ringeklokke
* montere opp brannalarm igjen
* skaffe og montere opp brannslukningsapparat
* skaffe interiør og evt mer belysning
* montere bilder/pynt på vegger
(2 dører er fjernet. 1 dør (til utgang) er med glassvindu. 5 dører er sånne flate, "hule" dørblad, i sånn mellombrun farge - typisk 70-talls. Jeg er veldig usikker på hva man kan gjøre med slike - kan de bare males hvite, blir det pent? Eller bør de egentlig byttes ut alle sammen? Og kanskje bare bytte ut døra med glassvindu også, og ha 6 like dører? Hmm...)

Men det var langsiktige planer. Planen for uke 45 er som følger:
* Lese manus + finne noe musikkforslag til stykket + teaterøvelse i morra kveld
* Rydde alle sko bort midlertidig
* Jobbe videre med "prosjekt ganger"
* Vaske tøy, henge opp, brette og legge bort tøy
* Rydde bort/gå gjennom to poser med arvetøy + rydde ferdig garderobeskap på soverommet
* Finne alt av klær som skal henges opp og få hengt opp i det nye garderobeskapet i kjelleren
* Ferdigstille ihvertfall èn av fotobøkene jeg MÅ få bestilt denne måneden
* Planlegge mer på julekalendere, og få skaffet flere kalendergaver + julegaver
* Se på gifteringer - evt kjøpe hvis vi finner
* Bestemme invitasjonstype til bryllup, finne ut antall vi trenger, og få bestilt dem
* Gå over gjesteliste - fylle ut ferdig
* Gå over huskeliste - få oversikt igjen
* Snakke med S. om å hjelpe brudepike ift å skaffe kjole og utstyr
* Snakke med E. ift mulig kokkealternativ
* Gå gjennom alt av vintertøy, og lage en mankoliste
* Få igang middagsliste igjen, og planlegge noe trening/gåturer (har også fått satt igang fysioterapi igjen, og skal ha første time til onsdag!)
* Gjennomføre Høstfest for klassen til eldstemann
* Få lavet opp siste rest av fuktig ved utenfor, og få lagt på "tak"/presenning
* Rydde opp etter snekkervattnissen som har vært her i evigheter (lang historie) og forhåpentligvis blir ferdig denne uka!

I tillegg har jeg kveldsvakt på tirsdag og fredag, og nattevakter i helga, og erfaringsmessig er jeg ikke mye verdt på dagtid når jeg jobber natt, så gjøremål må fås unna i ukedagene... Så får vi se hvor mye vi rekker over denne uka!

Last edited by Nselk; 07. November 2011 at 11:52:08.
Ulest 07. November 2011, 11:28:58   #92 (permalink)
Senior Member

Middags- og treningsplan for uke 45:
Mandag: Kokt julepølse
Tirsdag: Fiskegrateng
Onsdag: Pølser på bål (høstfest med 2. klasse)
Torsdag: Ovnsbakt laks i folie
Fredag: Taco
Lørdag: Risgrøt
Søndag: Ovnsstekte koteletter

Denne uka skal jeg satse på to spaserturer på minimum 30 minutter. Onsdag og lørdag er de utvalgte dagene!
Og så skal jeg drikke vann!
Svar

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler