Inspirasjon Online  

Gå tilbake   Inspirasjon Online > Generelt > Våre fantastiske memoarer

Notices

Våre fantastiske memoarer Dette har verden ventet på!

Velkommen til InspirasjonOnline!

Svar
LinkBack Thread Tools Display Modes
Ulest 06. July 2011, 23:06:31   #1 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Medlem siden: Aug 2005
Tilholdsted: Hordaland
Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Send en melding via MSN til Anita
hjerte Anitas oppryddinger!

Dette blir min nye dagbok. Jeg startet ny tråd, fordi dette er starten på et nytt liv for meg. Jeg har nemlig, i årenes løp, pådratt meg en tilstand som kalles binyretretthet, og fungerer ikke i hverdagen. "medisinen" er stressreduksjon, kostholdsendringer, og livsstilsendringer. Jeg har begynt så smått med kostholdet, men stressreduksjonene må også til. Og en av de tingene som jeg kjenner at stresser meg mest er alle tingene. De bare ligger over alt! Jeg aner ikke hvem som har kjøpt dem, eller hvorfor, men det hoper seg opp med ting. Jeg trenger å eliminere det! Og jeg skal ta inspirasjononline.com til hjelp!

Derfor tar jeg meg 15 minutter oppe, for tredje og siste gang i dag. Før lett yoga og sengen.
Ulest 09. July 2011, 10:57:56   #2 (permalink)
Til- og fraværende

Unicorn's Avatar

Medlem siden: Jul 2005
Unicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedreUnicorn gjør forumet bedre
Send en melding via MSN til Unicorn
Veldig bra!!!
Unicorn is offline   Reply With Quote
Ulest 11. July 2011, 00:04:07   #3 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Anita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere gangerAnita har bidratt til sinnets munterhet opptil flere ganger
Ja, du vet.. Det er din feil
Ulest 23. August 2011, 22:53:56   #4 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Wow! Denne høsten har veldig mye nytt i seg. Jeg skal gå på skole, for å bli agronom. Det er et deltidsstudie, og min samboer skal også gå med meg! Da blir vi jaggu bønder begge to.
I tillegg skal vi flytte. Vi flytter inn til faren til min samboer, slik at vi kommer nærmere familien, han får hjelp på garden, og vi får vår egen tumleplass. Vi holder nå på å pusse opp løen, slik at det blir midlertidig oppholdsrom for oss der, slik at vi kan være der hvis vi føler at vi går oppå hverandre. For vi blir på det meste en god gjeng på fem voksne og våre to barn i huset. Vi håper etterhvert at vi kan få løen om til bolig. Det er allerede innlagt vann og strøm, samt at veggene er isolert, så det er ikke så veldig mye som skal til for å få det levelig. Det har ikke bodd dyr der heller, men har fungert som klekkeri for struts. Det er et veldig spennende prosjekt, og vi har holdt på i 1,5 uker nå, og nå endelig er det ferdig tømt (det var veldig masse! Veldig masse!)

Så før vi flytter herfra ønsker jeg å få ryddet ut det vi ikke bruker, og gitt bort, kastet etc. Det er litt av en jobb, både her og der. Men, jeg skal jaggu klare det! Premien er høns og stor kjøkkenhage til neste år!
Ulest 11. June 2012, 13:38:18   #5 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Premien om høns og stor kjøkkenehage i år ble ikke helt velykket. Jeg orker rett og slett ikke. Vi har fått godkjent løen til hus, og har pusset opp i snart et år. Vi har hatt pause en god stund, men nå begynte vi igjen for ca 3 uker siden. Det har jo blitt varmere ute nå, slik at det ikke gjør noe at døren står åpen. Så i går ble vi ferdig å legge gulv i kjøkken og stue, og i dag holder min samboer på å lage ny vegg mellom kjøkken og stue. Når vi er ferdig med kjøkken og stue skal vi bytte soverom med barna, slik at de får større plass å boltre seg på.
Jeg holder på å rydde ut det vi ikke skal ha i hus, og organisere alt! Alt skal ha en plass, som jeg har lært av Flylady. Nå har jeg ikke flydd på mange år, men ønsker å begynne igjen.
Ulest 12. June 2012, 00:05:44   #6 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

I dag har jeg for første gang på lenge begynt på å planlegge menyen vår for uken. Jeg har bare kommet til onsdag nå, men målet denne gang er å bruke så lite som mulig på matvarer denne uken, samt å prøve å bruke opp noe av det som er i kjøkkenskapene mine. Jeg og min samboer er klar for endringer, og barna er informert men ikke helt happy. De liker ikke helt tanken på å ikke få brus og masse godterier på lørdagen, jeg skjønner dem selvsagt jeg, men i det siste har det rett og slett blitt for mye.

Jeg har bestilt drikke-mix uten sukker, søtet med stevia som vi skal bruke som erstatning for brus i helgene. Ellers blir det vann å drikke. Ungene skal få litt godt jeg har bestilt fra iherb, samt at vi mest sannsynlig kjøper litt eliaschips, siden ungene elsker det og de er på tilbud på obs! denne uken. En på deling lørdagskvelden blir ikke så dyrt i lengden.

Tirsdag: Kyllingfileet med brun ris og salat samt fløtesaus
Onsdag: Risotto m løk, paprika, skinke, erter. Bruker ris fra tirsdagen.
Torsdag: mest sannsynlig en thai-inspirert wok med risnudler og arame (sjøgrønnsak)
Fredag: Hvis det er mer salat igjen blir det taco med tomatbønner
Lørdag: Grøt av en eller annen sort til lunch, kanskje en pai til middag/kvelds
Søndag: Kyllingfileet med kremost i. Tilbehør?

Ut i fra dette må jeg kjøpe en pose frossne erter, eventuelt litt melk til grøten, og tilbehør til søndagen, ellers har jeg alt.

Jeg ønsker også å lage en kontrolljournal igjen, og skal i kjelleren for å se om jeg finner den gamle min. Jeg kjenner jeg trenger å ha kontroll på ting og har planer om å kvitte meg med gjeld etc slik at jeg tenker jeg prøver dave ramseys snøball metode og da vil jeg også ha en oversikt over hva jeg skyller i kontrolljournalen.

Men nå følger jeg min nye kveldsrutine - legger meg i skapelig tid.
Ulest 12. June 2012, 14:27:27   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2011
sister1 står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Hei Anita!
Du er virkelig i gang, ditt pågangsmot inspirerer!!
Kanskje jeg skal prøve igjen? Mine delvise flyladyvaner har sklidd kraftig ut....
Seeya
sister1 is offline   Reply With Quote
Ulest 07. January 2014, 22:44:57   #8 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Jeg prøver meg igjen

I år er planen som følger:
  • shoppestopp
  • kvitte oss med det vi ikke bruker
  • bruke kun 100.000 på oss selv

Hvordan vi skal klare det vet jeg ikke, for jeg har allerede nå lyst å bruke penger på nye gryter og dill, men jeg skal holde meg i tøylene.
Shoppestoppen omgår kun unødvendige ting, så vi kan få lov til å kjøpe mat, men skal prioritere å bruke fra naturen(vi har båt og kan fiske, vi kan plukke bær etc). Vi har også lov å kjøpe undertøy, sjampo og såpe.

De 100.000 inkluderer matbutikken, mobilabbonement, klær, kosmetikk, nett, (og sikkert en hel del annet jeg ikke kommer på) Vi har snakket om å øke det til 150.000 å ha resten av barnehagen og bensin inn, men jeg er redd det blir for lite når vi skal regne inn bensinen da vi bor langt på landet, men det er lov å prøve. Jeg skal føre to regnskap, et på oss og et på bilen.

Vi begynte i går, da jeg og barna var på ferie til søndag.

Foreløpig brukt:
Oss: 0,-
Bilen: 500,-

Nå skal jeg inn å se hvordan vi kan kutte i mobilregningen
Ulest 08. January 2014, 21:05:57   #9 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Ny dag over. I dag har vi handlet litt i butikken da vi trengte hvetemel, sukker, knekkebrød og litt pålegg. Endte på 150kr.

På mobilfronten har jeg i dag sagt opp forsikringen, siden det er mye kluss med den, samt en telefonsvarer som drar 15kr hver mnd. I tillegg var denne måneds faktura siste nedbetaling på telefonen til samboer, noe som gjør at regningen reduseres med fantastiske 452,- pr mnd.

Også har jeg spart 400kr i BSU i dag. *Stolt*

Foreløpig brukt:
Mat: 150,-
Bilen: 500,-

Foreløpig spart:
BSU: 400,-
Ulest 15. April 2014, 14:22:13   #10 (permalink)
Fit for fight

kaffeavtalen's Avatar

Medlem siden: Jan 2006
Tilholdsted: i midten
kaffeavtalen har nesten tenkt litt konstruktivt en gang for et halvt år siden
Send en melding via MSN til kaffeavtalen
Hvordan går det med deg?

Jeg har også shoppestopp, og jobber med å holde kostnadene nede.
Masse inspirasjon for økonomi her Pengevett
Ulest 21. May 2014, 15:37:38   #11 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Her går det veldig fint. Vi sparer endel og bruker til dels minimum. Vi har brukt litt ekstra i det siste men vi ligger framdeles mye lavere enn gjennomsnittet. Belønningen blir forhåpentligvis eget hus i løpet av sommeren.
Ulest 25. May 2014, 18:20:52   #12 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Vi skal flytte innen skolestart igjen. Vi vet ikke helt hvor vi skal bo, men er på visninger og planlegger litt om dagen. Innen vi skal flytte tenkte jeg å rydde gjennom huset slik at vi kan kjøre bort avfall, sende ting til fretex/loppis og bare ta med oss det vi trenger/ønsker. Det var planen sist vi flyttet også, men denne gang har jeg bedre tid.

Planen for neste uke er:
* lage meg en flyttekontrolljournal
* lage en oversikt over hva vi har av mat i huset nå og utarbeide en plan på å bruke opp ting
* skaffe et par banankasser
* rydde i kjelleren
* eventuelt kjøre et lass med søppel.
Ulest 16. August 2014, 22:32:33   #13 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2011
Tilholdsted: Nær Mjøsa
Oliv står ved et veiskille: syte eller gjøre noe?
Oj, nå ble jeg imponert! Hvordan går det med shoppestoppen og med flytteprosessen?

Ser at jeg ikke har vært her inne på over et år....etter mye kaos og pågående oppussing kjenner jeg virkelig behov for litt ekstra inspirasjon og motivasjon til å få oversikt og overskudd i hverdagen igjen!
Oliv is offline   Reply With Quote
Ulest 18. August 2014, 12:37:17   #14 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Det går dels over all forventning og dels tregt.
Vi har ikke flyttet enda, da vi ikke har funnet et ok sted å bo. Vi har derimot etter mye møter med banker i sommer fått et optimalt lån (min samboer er selvstendig næringsdrivende noe som bidrar til økt risiko for bankene) Så vi driver med visninger. Var på to i går, skal på i dag, og vurderer litt hva vi ønsker oss.

Og vi har pakket og kastet og ryddet. Ugh, for et prosjekt. Vi har en del av tingene våre pakket bort nå, og flere kasser blir det etterhvert.

Shoppestoppen har vi derimot avsluttet. Vi bruker generelt lite fra før og fant ut at vi trengte et par ting også. Men vi har fokus på å bruke opp det vi har før vi kjøper noe nytt uansett hva det er.
Ulest 19. August 2014, 17:47:31   #15 (permalink)
Senior Member

Anita's Avatar

Vi har faktisk bydd i dag! Kjempespennende. Får vite mer i morgen da budet egentlig var litt lavt for selger, og de skulle ha en privatvisning i kveld. Vi var derimot på ikke mindre enn fire visninger i går, hvorav to var aktuelle, et av dem har vi bydd på, og det andre avventer vi takst på (selges privat)
Får vi det vi har bydd på er det overtakelse allerede denne uken, da det allerede var klart for overtakelse.

Bookmarks

Tags
binyrer, stress, yoga

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Innleggsregler